Kävin tänään Janin kanssa kokeileen lennättämistä Nummelassa. Tuomisina reissusta jäi harmitusta ja hyvää fiilistä.
Janin oli tarkoitus lentää kiinteäsiipistä moottoripurjekonetta, mutta toisin kävi. Otin sen taivaalle säätääkseni sen mahdollisimman vakaaksi trimmeillä, mutta moottorijarru kieltäytyi toimimasta! Kotona se jarru toimi vielä eilen todella hyvin
.
Eli todella hankala lentää kun otti moottorista tehot pois - vehje melkein pysähtyy taivaalla kun taittuvalapainen potkuri (siis, täähän on melkein kuin kopteri
) pyörii tuulen mukana. Otti hieman polttimoon kun piti saada Janille hieman RC-kokemusta, vaan ei onnistunut.
Sitten kokeiltiin taas Genius CP:llä. Heti kun kaivettiin tämä tirriäinen takaluukusta ulos, alkoi tuulemaan! Eihän Janin lentoharjoittelusta tule yhtään mitään kun kopteria pitää pystyä kokoajan korjaileen tuulen tempoillessa. Rupes ottaan lisää polttimoon kun ei Janin RC-kokemus päässyt juurikaan karttumaan tälläkään.
Sitten otin kiukuspäissäni MiniProtiksen esille ja ajattelin lentää yhden akun, näyttää Janille tikku liikkeet tic-tociin ja sit lähetä kotiin.
Harmitti toi pari edellistä lentävää härpäkettä sen verran, että ajattelin kokeilla hieman rajoja omassa osaamisessani - romua tai ei...
Lentelin silmukoita myötä ja vastatuuleen, siis suuria pyöreitä silmukoita - tullen alas silmukan päältä nollakulmilla.
Sitten silmukoista rohkaistuneena muutamat tic-tocit (ei niin hyvän näköisiä, mutta kuitenkin).
Pitihän se toinen akku kaivaa esiin... Toisen akun oli tarkoitus lieventää lisää tuota harmitusta ja onnistuihan se. Tic-tocit meni myös kyljellään ja oikeestaan paremmin kuin nokka ylöspäin. Myöskin jotain reinbown näköistä tuli kokeiltua.
Hieman jännitystä elämään toi 128 sykliä lennetty Turnipsin 25C akku, joka puutui aivan täysin viimeisen kyljellään vedetyn tic-tocin aikana. Kopteri oli kyljellään ja näytti tulevan bladestop - oikasin kopterin landarit alaspäin ja ihan kuin nopari ois spoolannut. Odottelin kylmä hiki otsalla rupeeko ne lavat pyörimään kunnolla, ja kullä ne nuppikierrokset sieltä tuli sen verran korkeelle, että sain tuotua kopterin ehjänä laskuun
Onneksi sain tänään käsini pari 2200mAh 3S 40C GensAce akkua Helipeoplesta, joten pari reilut 120 sykliä lennettyä Turnipsia pääsee 'lepokotiin' lennokin akuiksi.
Parhaillaan kun kirjoitan tätä,
Jani kokeilee tic-tockkeja simussa
EDIT:
Jarru korjatttu - oli oma ohjelmointikämmi, kun käytin ei-lineaarista kaasukäyrää noparia ohjelmoidessa
.
Kaasukäyrä oli 0% - 100%, mutta keskialueella ei ollut lineaarinen vaan matalampi, jolloin ohjelmoidesssa nopari ei lukenut tikkujen asennosta keskitikkua ollenkaan.