450:sen perän vägäys saaga taisi tulla tiensä päähän - vihdoinkin.
Tänään duunin jälkeen lentelin ekaa akullista kun, onneksi matalalla, perä rupes nykiin ja kääntyy noin 45asteen kulmassa siilleen, että ihan kuin perälavat ei ois pyörinyt. Tämä tapahtui Idle2:lla ja vetäsin äkkiä normimodelle ja kun olin vetämässä holdin päälle heti perään, niin siinä se kopteri jo putos alas kyljelleen loskaiseen pehmeään lumeen.
Saldona torpista oli pääakseli, yksi vääntynyt lavanpitimen tönäri ja kahden servon rattaat.
Syy tälle käytökselle kuin myös todennäköisesti kauan jatkuneelle vägäämiselle oli perähihnaa vetävän akselin laakereiden todella väljä kunto - kuumetessaan paikalleen jymähtäminen.
Ne laakerit tunuti todella hyviltä, ilman pykäliä, kopterissa akselia pyöritellessä ilman perähihnaa. Sitten kun otin tuon akselin irti, niin johan sitä väljyyttä löytyi ja paljon.
Katsokaas muutkin remmiperällä lentävät ja vägäys ongelmasta kärsivät nämä samat laakerit!
Oletan, että kun vaihdoin Alignin perän tossa talvella, laitoin hihnan hieman liian kireälle ja se söi laakerit.
Juuri tuon perän vaihdon jälkeen gainia piti vähentää todella paljon. Aiemmin gainit oli +40. Kun rupes ilmeneen ongelmia, niin piti laskea gainit lukemaan +13.