Kirjoittaja Aihe: Tarot ZYX flybarless  (Luettu 98312 kertaa)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #50 : 10 Heinäkuu, 2012, 21:27:11 »
jep, eroja on kalliimpiin..

Ohjeet ihan ensimmaisena.. beasti on jo ohjeiden takia paljon helpompi.. Beastin perus setuppi myos yleensa lennettava toisin kuin naiden halpisten.

Tossa on tosiaan typera juttu ton "live saadon" kanssa.. eli stabilointi on aktiivinen saadettaessa eli kopu oltava suorassa ja paikoillaan

Samoin kun virtoja laitettaessa.. kopun oltava suht suorassa.

Myoskaan trimmeja ei saa kayttaa tai muuten joka kerta kun buuttaat joudut taas lisaamaan lisaa..ei  trimmit nyt muutenkaan kuulu 3D kopuun.


Noi itsestaan selvyydet on valilla tosi vaikee muistaa.. varsinkin jos ei ole kokemusta kuin FBL gyroista... yritetaan paremmin jatkossa.
Kiitos ja hyvä ettet ottanut moitteena ;) Ja minä puolestani en ota nokkiini vaikka rautalangasta vääntäisit, mulle kun FBL-maailmassa ei ole vielä mikään kovin selvää... Sen verran siitä Flymentorista oli näköjään hyötyä että osasin heti oikeaa asiaa epäillä kun swashi ei toisella startilla ollutkaan enää suorassa. Mielenkiintoista nähdä mitä muuta yhteistä niistä vielä löytyykään kun pitemmälle pääsee. Pitää muistaa että sitäkin on FBL-gyrona kuulemma käytetty mutta on vaan hankala sellaiseksi säätää.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #51 : 10 Heinäkuu, 2012, 21:30:32 »
hmm.. tuli mieleen yksi "itsestaan selvyys" ;)

FBL kopuun kannattaa saataa mahdollisimman suuret liike alueet.. eli ns. cyclic limitti ( Swash travel ZYX / 3X1000 gyrossa )  kunnes bindaa ja sit vahan takaisin.. nain annat gyrolle mahdollisuuden kayttaa liikealuetta tarvittaessa.

Flippi ja rolli ym muu herkkyys sitten saadetaan niiden omissa kentissa tai lentotiloissa.

Samoin suosittelen pitch kulmille.. esim 450 rekkulaan 13 astetta ja sitten saadat haluamasi kulmat kayralla mankassa... ei tartte sitten taas aloittaa alusta jos haluaakin lisaa tai vahemman kulmia.

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #52 : 10 Heinäkuu, 2012, 21:50:58 »
FBL kopuun kannattaa saataa mahdollisimman suuret liike alueet.. eli ns. cyclic limitti ( Swash travel ZYX / 3X1000 gyrossa )  kunnes bindaa ja sit vahan takaisin.. nain annat gyrolle mahdollisuuden kayttaa liikealuetta tarvittaessa.
Just. Ja sitten dual ratella rajusti vähennystä ettei tule sunnuntai-leijuttelijalle liian kiikkerä? Muuta tapaahan sen rauhoittamiseksi ei sitten enää jää jos servo travel-kohdassa laitetaan mahdollisimman laajaksi.
Samoin suosittelen pitch kulmille.. esim 450 rekkulaan 13 astetta ja sitten saadat haluamasi kulmat kayralla mankassa... ei tartte sitten taas aloittaa alusta jos haluaakin lisaa tai vahemman kulmia.
Toi on sentään jo tuttu juttu. Alusta asti olen noin tehnytkin kun ei niitä liikerajoja rajoittamalla mitään saavutakaan ja ne on niin helppo tosiaan käyrällä asettaa sitten sopiviksi.

Voisitko vielä hiukan tarkentaa sitä servo trim-kohtaa, jota tuolla toisaalla ihmettelin: http://www.kopterit.net/index.php/topic,14143.50.html Olenkohan ymmärtänyt sinne päinkään kun ei se softa kerro yhtään mitä siinä pitäisi saada aikaiseksi?
« Viimeksi muokattu: 10 Heinäkuu, 2012, 21:52:41 kirjoittanut Luigi Cravatto »

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #53 : 10 Heinäkuu, 2012, 22:08:12 »
Just. Ja sitten dual ratella rajusti vähennystä ettei tule sunnuntai-leijuttelijalle liian kiikkerä? Muuta tapaahan sen rauhoittamiseksi ei sitten enää jää jos servo travel-kohdassa laitetaan mahdollisimman laajaksi.

Tai endpointeilla. Radion endpointteja ei siis tarvitse (eikä saa) pistää mahdollisimman laajaksi.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #54 : 10 Heinäkuu, 2012, 22:27:15 »
Just. Ja sitten dual ratella rajusti vähennystä ettei tule sunnuntai-leijuttelijalle liian kiikkerä? Muuta tapaahan sen rauhoittamiseksi ei sitten enää jää jos servo travel-kohdassa laitetaan mahdollisimman laajaksi. Toi on sentään jo tuttu juttu. Alusta asti olen noin tehnytkin kun ei niitä liikerajoja rajoittamalla mitään saavutakaan ja ne on niin helppo tosiaan käyrällä asettaa sitten sopiviksi.

Voisitko vielä hiukan tarkentaa sitä servo trim-kohtaa, jota tuolla toisaalla ihmettelin: http://www.kopterit.net/index.php/topic,14143.50.html Olenkohan ymmärtänyt sinne päinkään kun ei se softa kerro yhtään mitä siinä pitäisi saada aikaiseksi?

Sieltä löytyy Roll agility ja Pitch agility säädöt. Noita arvoja tiputtamalla saa kopterin reagoimaan vähemmän aileron ja elevator tikkuun.
Servo trim välilehdessä säädät swashplaten suoraksi nollakulmilla. Sen jälkeen swash travel välilehdellä säädät kuinka paljon swashplate voi kallistua koneessa (ilman että bindaa missään kohti. Myös testattavat max ja min kulmilla) ja tämän jälkeen collective pitch välilehdellä säädät kuinka paljon haluat maksimi posiitiivisia/negatiivisia kulmia. Lisäksi sillä valitaan kumpaan suuntaan swashplate liikkuu esim kulmia lisätessä.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #55 : 10 Heinäkuu, 2012, 22:50:19 »
Jep.

Eli ei endpointeilla, dualeilla tai travelilla yritetä kesyttää vaan säädetään softassa ekalla sivulla olevista slaidereista roll ja flip agility ( rate ).. mulla kumpikin 45 3D kieputuksessa. Tämä numero kertoo kuinka nopeasti kopu pyörii tikku laidassa.. eli kuinka herkkä kopu on pienilläkin liikkeillä.

Beastissä taas säädetään lentotiloilla ( sport, pro, extreme jne. ) joissa on kiinteät roll ja flip rated ... tai transmitter modessa travelilla mankasta.



Kaikissa purkeissa on vähän omat juttunsa...

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #56 : 11 Heinäkuu, 2012, 18:24:38 »
Purkeissa on eroja juu :D Tossa Tarot:n purkissa ei end pointeja voisi käyttää muutenkaan kun nehän on tavallaan "varattu" siihen kalibroimiseen. Ne kun on asetettu monitor-välilehdellä kohdalleen niin eihän niihin sen jälkeen auta koskea.

Luulisin että tuo on nyt riittävän selvää. Kunhan siis saan vähän laakereita vaihdettua ja uuden setupin tehtyä, tällä kertaa kopteri vaaterissa ettei tule taas vinosetuppi ;D

Kiitos viisaudesta!!

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Re: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #57 : 12 Heinäkuu, 2012, 22:52:42 »
Jep, mankka aina toiminnassa kun säädetään.. Tossa softassahan pitää mankkakin kalibroida purkkiin kohdassa monitor.

450sessä servoarmin pallosta kiinnitysruuviin tulis olla 13mm fbl vehkeissä.

Aeleron ja elevator travel about 70

Collective about 60

Pudota roll ja pitch gain 25teen ja nosta yksi aste kerrallaan ylemmäs jos löysä.

Noilla vois päästä alkuun...

Kiitoksia, näistä ohjeista oli paljon apua. Samoin kovat kiitokset Nubelle kun lainasi tuon rikkimenneen linkin tilalle varaosan.
Kopteri lähti nousi mukavasti ilmaan tässä illan pimeydessä.

Gainit oli 80 ja pudotin ne nyt aluksi 30:een ja nyt kopteri lentää, jopa laiskanoloisesti, pitää tässä sitten nostaa hiljalleen ja katsoa
missä tuntuu mukavalta eikä oskilloi. Travelit on nyt aileron 70, elevator 50. Ehkä seuraavaksi kokeilen molemmat travelit 70 ja gainit 35 tai 40.
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #58 : 13 Heinäkuu, 2012, 13:43:42 »
Uudistan myös kiitokseni säätöavuista. Ilmaan nousi ja ilmassa pysyi :) Hiukan pitää vielä sätää rauhallisemmaksi, omiin aloittelija-sormiin oli aivan turhan herkkäliikkeinen joka suuntaan mutta hallittavissa kyllä. Ehjänä sain alaskin vaikka tilana oli mitätön pläntti takapihalla. Isommalla kentällä turhan tuulista. Taas :(

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #59 : 30 Heinäkuu, 2012, 14:37:11 »
Uudet firmikset (3.5) ZYX ja ZYX-S purkeille:  http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=22278456&postcount=4014


1.Optimize the heading hold control, eliminate bouncing when spin brake.
[/size]2.Optimize the main rotor control, eliminate swing while tic toc.[/size]3.Accelerate the response speed of joystick, so that the helicopter can follow your hands better.4.Optimize the pirouette compensation to make pirouette flight more stable. 5.Improve the joystick dead band setting to make stick control smoother.


Oma päivitetty ZYX-S lojuu vielä käyttämättömänä pöydällä, eikä tiedä minkä kopterin kyytiin kiipeäisi  :D
Satelliittivastarin piuhakin on vielä jossain matkalla kohti Suomea...
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa Speedy

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #60 : 31 Heinäkuu, 2012, 13:30:10 »
Uudet firmikset (3.5) ZYX ja ZYX-S purkeille:  http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=22278456&postcount=4014

CopterX:n CX-3X1000 ei ole saanut vieläkään ensimmäistäkään päivitystä kun Tarottiin niitä on jo tullut monta, vaikka nuo tulevat jostain samasta hikipajasta eri kuorilla. Onhan se tietenkin mahdollista fläshätä Tarotin firmis tuohon CopterX:ään, mutta sitten ei enää toimi tuo CopterX:n säätöboksi joka on kätevä kentällä mukana  :(

Itselläni on pari noita CopterX:n purkkeja, toinen toimii 250 kopterissa hyvin, mutta toinen 450 kopterissa sekoilee täysin minkä takia kopteri tuli viime perjantaina taas kerran tonttiin... Seuraavaksi lähteekin gyro vaihtoon.

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #61 : 31 Heinäkuu, 2012, 14:01:54 »
CopterX:n CX-3X1000 ei ole saanut vieläkään ensimmäistäkään päivitystä kun Tarottiin niitä on jo tullut monta, vaikka nuo tulevat jostain samasta hikipajasta eri kuorilla. Onhan se tietenkin mahdollista fläshätä Tarotin firmis tuohon CopterX:ään, mutta sitten ei enää toimi tuo CopterX:n säätöboksi joka on kätevä kentällä mukana  :(

Itselläni on pari noita CopterX:n purkkeja, toinen toimii 250 kopterissa hyvin, mutta toinen 450 kopterissa sekoilee täysin minkä takia kopteri tuli viime perjantaina taas kerran tonttiin... Seuraavaksi lähteekin gyro vaihtoon.


Mä koitin myös tunkea tuota (ja vanhempaakin) Tarotin firmistä CopterX purkkiin, mutta ei se sitten enää buutannut -> originaali takaisin. Jotkut tosin ovat saaneet toimimaan... CopterX purkeistakin taitaa paria hieman eirlaista versiota olla.


CopterX mullakin toimii 250 kopussa hyvin ja 600 rexissä on myös tällä hetkellä. Voip olla että koitan tuota Tarotia seuraavaks 450 Prossa pelkällä satelliittivastarilla, kunhan Itella kiikuttaa piuhan kotiin toivottavasti jo huomenna...


Millä tavalla se sun 450 sekoilee?


Ohjelmointi onnistuu kivasti myös läppärillä Bluetooth yhteyden yli, kun dataporttiin liittää sopivan palikan  :)


Joku osaava vois koodata tuohon purkin ohjelmointiin sopivan Android appsin...  ;D
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #62 : 31 Heinäkuu, 2012, 18:14:39 »
Ohjelmointi onnistuu kivasti myös läppärillä Bluetooth yhteyden yli, kun dataporttiin liittää sopivan palikan  :)
Aijaa?? Kerro tarkemmin :D

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa Speedy

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #64 : 01 Elokuu, 2012, 07:47:32 »
Millä tavalla se sun 450 sekoilee?

Se hukkaa mm. asetuksia. Esim jos lasken gainia ohjelmointi yksiköllä tai PC:llä niin parin lennon jälkeen gaini on taas noussut sinne 40:een ja kopteri tekee tiputanssia ilmassa, jolloin sen alas saanti ehjänä on vaikeaa. Monta kertaa olen onnistunut siinä, mutta muutaman kerran mennyt perästä jotain rikki.
Viime perjantaina kun olin ottamassa kopteria ilmaan, niin purkki päätti kaataa kopterin kun kopteri oli vajaan 30cm korkeudella. Kopteri kaatui sekunnin murto-osassa oikealle kyljelleen maahan ja rikki meni ainakin linkkitangot, pääratas ja akselit.

Olen jostain ulkolaiselta foorumilta lukenut että jossain CopterX:n purkeissa on todella surkeat tinaukset ja joillain on jopa tinaukset ottaneet kiinni purkin metallisiin kuoriin aiheuttaen resetointia yms. Pitäisi varmaan avata tuo gyro ja katsoa mille sen juotokset näyttää. Tosin vaikka se korjaantuisi juotoksia parantamalla, niin silti luotto tuohon purkkiin on minulla täysin mennyt. Tuo toinen purkki pienemmässä kopterissa toimii kyllä ihan moitteetta, mutta tämä toinen maanantai yksilö on aiheuttanut niin monta OHO tilannetta että taidan tulevana talvena investoida ja vaihtaa sen johonkin parempaan. Tällä hetkellä on harkinnassa joko tuo Tarotin ZYX-S + satelliitti tai sitten KDS EBAR tai sitten se uusi kiinalainen Robird G31 + satelliitti yhdistelmä.

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #65 : 01 Elokuu, 2012, 09:03:51 »
Se hukkaa mm. asetuksia. Esim jos lasken gainia ohjelmointi yksiköllä tai PC:llä niin parin lennon jälkeen gaini on taas noussut sinne 40:een ja kopteri tekee tiputanssia ilmassa, jolloin sen alas saanti ehjänä on vaikeaa. Monta kertaa olen onnistunut siinä, mutta muutaman kerran mennyt perästä jotain rikki.
Viime perjantaina kun olin ottamassa kopteria ilmaan, niin purkki päätti kaataa kopterin kun kopteri oli vajaan 30cm korkeudella. Kopteri kaatui sekunnin murto-osassa oikealle kyljelleen maahan ja rikki meni ainakin linkkitangot, pääratas ja akselit.

Olen jostain ulkolaiselta foorumilta lukenut että jossain CopterX:n purkeissa on todella surkeat tinaukset ja joillain on jopa tinaukset ottaneet kiinni purkin metallisiin kuoriin aiheuttaen resetointia yms. Pitäisi varmaan avata tuo gyro ja katsoa mille sen juotokset näyttää. Tosin vaikka se korjaantuisi juotoksia parantamalla, niin silti luotto tuohon purkkiin on minulla täysin mennyt. Tuo toinen purkki pienemmässä kopterissa toimii kyllä ihan moitteetta, mutta tämä toinen maanantai yksilö on aiheuttanut niin monta OHO tilannetta että taidan tulevana talvena investoida ja vaihtaa sen johonkin parempaan. Tällä hetkellä on harkinnassa joko tuo Tarotin ZYX-S + satelliitti tai sitten KDS EBAR tai sitten se uusi kiinalainen Robird G31 + satelliitti yhdistelmä.


Mä avasin ennen käyttöä molemmat CopterX purkit ja laitoin vähän vaahtomuovia täytteeksi sekä vielä pikaliimalla varmistin että se piirilevy ei pääse kotelon sisällä tärisemään. Myös ne kotelon ruuvit kannattaa laittaa lukitteella kun metallia ovat.


Mulla ei ole tullut noilla kahdella purkilla mitään hazardeja ilmassa eikä myöskään kaatumisia maassa. Ainut aisia mitä olen joutunu pari kertaa tekemään on se, että jos kopu on kopsahtanu vaikka nupilleen maahan...  ;D  niin swashin korkeutta on sen jälkeen pitänyt softalla korjata ylöspäin.
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #66 : 29 Elokuu, 2012, 12:11:44 »
Nyt on tuolla ZYX / 450DFC kombinaatiolla lennetty useampi kymmenen akullista ja täytyy sanoa että hyvältä tuntuu.
Kopteri on tarkka, täsmällinen ja käy kuin kello vaikka on torpin jälkeen jouduttu korjaamaankin.  Muutama akku tosin meni
totutellessa kun "tikkutuntuma" oli kuitenkin erilainen kuin flybarin kanssa.

Yhtä asiaa silti iohmettelen. Ilmeisesti se XYZ kalibroi anturinsa ja vaakatason käynnistettäessä. Eli jos kopteri on muutamankin
asteen vinossa niin trimmi ei ole ihan kohdallaan eli kopteri pyrkii vaeltamaan johonkin suuntaan. Trimmillä se saa sitten taas kohdalleen
mutta täytyy trimmata joka lennon alussa. Ongelmana kun on että lennätyspaikoissa ei välttämättä ole saatavissa tasa vaakasuorassa
olevaa tasoa jossa kopteriin kytkisi virrat.   
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #67 : 29 Elokuu, 2012, 13:23:57 »
Nyt on tuolla ZYX / 450DFC kombinaatiolla lennetty useampi kymmenen akullista ja täytyy sanoa että hyvältä tuntuu.
Kopteri on tarkka, täsmällinen ja käy kuin kello vaikka on torpin jälkeen jouduttu korjaamaankin.  Muutama akku tosin meni
totutellessa kun "tikkutuntuma" oli kuitenkin erilainen kuin flybarin kanssa.

Yhtä asiaa silti iohmettelen. Ilmeisesti se XYZ kalibroi anturinsa ja vaakatason käynnistettäessä. Eli jos kopteri on muutamankin
asteen vinossa niin trimmi ei ole ihan kohdallaan eli kopteri pyrkii vaeltamaan johonkin suuntaan. Trimmillä se saa sitten taas kohdalleen
mutta täytyy trimmata joka lennon alussa. Ongelmana kun on että lennätyspaikoissa ei välttämättä ole saatavissa tasa vaakasuorassa
olevaa tasoa jossa kopteriin kytkisi virrat.
Tuo "ominaisuus" puuttuu noista kalliimmista eli kopu voi olla vaikka kyljellään maassa. Esim BeastX manuaali jo kehottaa että kovassa tuulessa kopun voi kaataa maahan ettei tuuli heiluta lavoista koko laitosta kun virrat kytketään.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #68 : 29 Elokuu, 2012, 13:24:37 »
Yhtä asiaa silti iohmettelen. Ilmeisesti se XYZ kalibroi anturinsa ja vaakatason käynnistettäessä. Eli jos kopteri on muutamankin
asteen vinossa niin trimmi ei ole ihan kohdallaan eli kopteri pyrkii vaeltamaan johonkin suuntaan. Trimmillä se saa sitten taas kohdalleen
mutta täytyy trimmata joka lennon alussa. Ongelmana kun on että lennätyspaikoissa ei välttämättä ole saatavissa tasa vaakasuorassa
olevaa tasoa jossa kopteriin kytkisi virrat.

Trimmejä ei tulisi käyttää FBL kopterissa ollenkaan. Itsekin olen kytkenyt ne mankasta (DX8) pois päältä FBL kopuista.

Alkusäätöjä pöydällä tehdessä säädetään mankasta subtrimmeillä tikkujen keskikohdat siten että gyro ymmärtää ettei tikkuja väännetä kun ne ovat keskellä (jos mankka on huono ja keskikohta vaihtelee niin silloin kasvatetaan deadbandi arvoa). Siis tuo gyron saama arvo tarkistetaan joko PC:ltä tai sitten gyro ohjelmointi palikan näytöltä. Seuraavaksi mankan end pointit laitetaan siten että tikut laidassa näyttää joko -100 tai 100. Vasta näiden toimenpiteiden jälkeen jatketaan ja säädetään servojen kulmat, swashin level/travel yms.

Minä kun olen noin tehnyt niin kyllä minun 250GT ainakin leijuu nätisti paikallaan vaikka se olisikin hieman vinossa ollutkin silloin kun siihen on virrat kytketty. Kesällä tuli useasti lähdettyä lentämään mökkitien renkaanurasta joka ei tosiaankaan ollut vaaterissa  ;)

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #69 : 29 Elokuu, 2012, 13:38:08 »
Trimmejä ei tulisi käyttää FBL kopterissa ollenkaan. Itsekin olen kytkenyt ne mankasta (DX8) pois päältä FBL kopuista.

Alkusäätöjä pöydällä tehdessä säädetään mankasta subtrimmeillä tikkujen keskikohdat siten että gyro ymmärtää ettei tikkuja väännetä kun ne ovat keskellä (jos mankka on huono ja keskikohta vaihtelee niin silloin kasvatetaan deadbandi arvoa). Siis tuo gyron saama arvo tarkistetaan joko PC:ltä tai sitten gyro ohjelmointi palikan näytöltä. Seuraavaksi mankan end pointit laitetaan siten että tikut laidassa näyttää joko -100 tai 100. Vasta näiden toimenpiteiden jälkeen jatketaan ja säädetään servojen kulmat, swashin level/travel yms.

Sääsin aikanaan tuon ZYX.n trimmit nollilla ja perusasetus on myös että lentoonlähtö tehdään trimmit nollilla. Lennätän itsekkin DX8i:n kanssa.


Lainaus
Minä kun olen noin tehnyt niin kyllä minun 250GT ainakin leijuu nätisti paikallaan vaikka se olisikin hieman vinossa ollutkin silloin kun siihen on virrat kytketty. Kesällä tuli useasti lähdettyä lentämään mökkitien renkaanurasta joka ei tosiaankaan ollut vaaterissa  ;)

Jostain syystä tuo minun 450PRO+DFC-ZYX lähtee aika voimakkaasti vaeltamaan ja trimmiä täytyy helposti korjata parikymmentä klikkiä suuntaan tai toiseen.
Toinen hyvä kysymys on että paljonko akkujen painoerot vaikuttavat. Jos tuo FBL-boxi:in PID-säädin säätää kopterin vaakatasoon tikku keskellä sen pitäisi tehdä se
sen pienistä painopisteen poikkeamista huolimatta.
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Speedy

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #70 : 29 Elokuu, 2012, 14:20:30 »
Jostain syystä tuo minun 450PRO+DFC-ZYX lähtee aika voimakkaasti vaeltamaan ja trimmiä täytyy helposti korjata parikymmentä klikkiä suuntaan tai toiseen.
Toinen hyvä kysymys on että paljonko akkujen painoerot vaikuttavat. Jos tuo FBL-boxi:in PID-säädin säätää kopterin vaakatasoon tikku keskellä sen pitäisi tehdä se
sen pienistä painopisteen poikkeamista huolimatta.

Kopterin painopiste olisi kyllä hyvä saada aina keskelle akusta riippumatta. trimmin käyttö on väärä tapa koska sitä käyttämällä gyro luulee että sinä haluat liikkua kokajan jonnekin päin.
Oletko koittanut lisätä Pitch I ja Roll I parametriä? Sehän pitää sen kopterin paikoillaan... Niin ja kai olet gainit säätänyt mahdollisimman isoksi? (kuitenkin niin ettei se kopteri ala nyökkimään ilmassa)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #71 : 29 Elokuu, 2012, 17:40:45 »
Omalla setilläni 450PRO+RJX+ZYX ei ole mitään ongelmaa vaeltamisen suhteen. Sen virheen tein alussa että kopteri oli aavistuksen kallistuneena taakse kun tein pöydällä purkin setuppia ja poskelleenhan se meni. Silloin sen on oltava suorassa just eikä melkein.
Mutta kopteriin virtoja laittaessa olen uteliaisuuttani antanut sen olla aika lailla vinossakin eikä se silti mihinkään lähde vaeltamaan. Tärkeintä lienee ettei se liiku sinä aikana kun se kalibroi itseään.
Noin muutoin, nyt kun tikkutuntumaan on tottunut, tuntuu ZYX sen verran hauskalta että taitaa sellainen ensi keväänä eksyä Gauiinkin... :D

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #72 : 16 Syyskuu, 2012, 15:03:06 »
Pitkästä aikaa hyvä mutta tuulinen lennätyssää ja satumpa olemaan vielä paikassa, jossa on hyvä lennättää. Alkaa tuo ZYX + HK450PRO+ Align 450DFC kombo olla aika hyvässä vireessä. Perän käyttäytymiseen en oikein vain ollut tyytyväinen, perä kun tahtoi olla liian äkkinäinen. HK:n oma perä tyypilliseen tapaan oli kulunut rasvauksesta huolimatta väljäksi ja klappia oli reilusti, korvasin senkin sitten Alignin osalla niin josko kestäisi mutta perän saaminen kiltiksi näytti vaativan säätöjen muutoksia.

Nyt tälläkertaa sitten otin Linux-läppärin mukaan mökille että pääsin ajamaan tuota ZYX:n säätösoftaa Winen alla ja aloin viritellä parametreja. Eka kokeilu oli tiputtaa Tail-Yaw P-gain 70->40 . Vaikutus ei ollut oikein toivottu, perässä oli edelleen selvä ylitys ja sitten korjaus oikeaan. Säätötekniikan perusteiden mukaan D-termiä sitten pienentämään, 25->10 ja alkoipas perä toimia kauniisti. Nykyiset perän parametrit on
p=70 I=25 D=10 .

Mikä muuten mahtaa olla tuon radion kautta ennetun gyro-gain kanavan suhde näihin parametreihin ? Suora kerroin Tail Yaw-P:hen?
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Speedy

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #73 : 17 Syyskuu, 2012, 08:35:50 »
Mikä muuten mahtaa olla tuon radion kautta ennetun gyro-gain kanavan suhde näihin parametreihin ? Suora kerroin Tail Yaw-P:hen?

Muistaakseni se meni juuri noin, eli suora kerroin tuohon perän P:hen.

Poissa harju6

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tarot ZYX flybarless
« Vastaus #74 : 19 Lokakuu, 2012, 13:38:34 »
Yksi tyhmä kysymys, tarviiko ZYX-S  erillisen vastaanottimen??
esim spectrum AR7100 mistä servojohdot ZYX-S:n vai
riittääkö spektrumin satelliitivastaanotin kytkettynä ZYX-S:n  :-[

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
6068 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2009, 22:07:50
kirjoittanut mokkis
37 Vastauksia
16762 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Helmikuu, 2013, 01:15:37
kirjoittanut 338federal
0 Vastauksia
1853 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Maaliskuu, 2014, 22:40:31
kirjoittanut ovt
35 Vastauksia
24980 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2015, 14:42:06
kirjoittanut jinx
24 Vastauksia
13531 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2014, 09:27:33
kirjoittanut Pikkis