Kirjoittaja Aihe: Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu  (Luettu 3290 kertaa)

Poissa racem

  • Aloitteleva torppari
  • *
En tiedä onko porukka huomannut, mutta ainakin oman beltin alumiininen takaroottori on sen verran erilainen kuin muovinen, että pitää muuttaa pyrstön pyörimissuuntaa???
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2011, 10:41:28 kirjoittanut Sammy »
sääli on sairautta, jos laitteet ei kestä se on niiden heikkoutta

Flysky TH9X
Belt CP v2 alu päivityksillä
T-Rex 450 gf

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #1 : 08 Elokuu, 2011, 21:58:30 »
En tiedä onko porukka huomannut, mutta ainakin oman beltin alumiininen takaroottori on sen verran erilainen kuin muovinen, että pitää muuttaa pyrstön pyörimissuuntaa???

Jos nyt oikein ymmärsin, niin alupäivityksen jälkeen pyrstö pyörii vikasuuntaan? Olisiko kuitenkin hihna peräputken sisällä pyörähtänyt 90 astetta väärään suuntaan uutta perää asennellessa?
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa racem

  • Aloitteleva torppari
  • *
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #2 : 10 Elokuu, 2011, 15:37:46 »
Joo siis niin minäkin luulin, kun laitoin belttiin alupäivityksen ja joutui kääntämään hihnaa, mutta kun se teki sen saman vaikka vaihdoin pelkästään perään sen muoviosan, jossa lavat ovat kiinni (nimeä en muista) ja siis tässä viimeksi mainitussa operaatiossa ei ollut hihna missään vaiheessa irti  :o mene ja tiedä mä vaan menen  ;D
sääli on sairautta, jos laitteet ei kestä se on niiden heikkoutta

Flysky TH9X
Belt CP v2 alu päivityksillä
T-Rex 450 gf

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #3 : 10 Elokuu, 2011, 16:10:17 »
Jaahas ??? ???
Eli katsot kopteria samalta puolelta missä on perälavatkin,nyt kun pyörität päälapoja pyörimissuuntaan(saman lailla kun kellon viisaritkin katot ylhäältä päin)
Perä lapojen pitäis pyöriä alhaalta ylöspäin(päinvastoin kun kellon viisarit),jos näin kaikki ok,jos ei sulla on hihna väärinpäin.
Sekavaa,mut toivottavasti ymmärsit ;D

T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #4 : 10 Elokuu, 2011, 16:19:01 »
Perä lapojen pitäis pyöriä alhaalta ylöspäin(päinvastoin kun kellon viisarit),jos näin kaikki ok,jos ei sulla on hihna väärinpäin.
sivulta katsottaessa etummainen perälapa nousee jne.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa racem

  • Aloitteleva torppari
  • *
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #5 : 11 Elokuu, 2011, 14:17:54 »
tota en nyt haluisi dissata, mutta neuvotte oikeasti hekomekaanikkoa ja pääroottorin ja pyrstön pyörimissuunnat voivat olla erilaiset riippuen onko pyrstöroottori ns. "työntävä" tai "vetävä" eikös kaikki riippuu lapakulmmista pyrstössä??? Right?? ;)
sääli on sairautta, jos laitteet ei kestä se on niiden heikkoutta

Flysky TH9X
Belt CP v2 alu päivityksillä
T-Rex 450 gf

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #6 : 11 Elokuu, 2011, 16:25:56 »
tota en nyt haluisi dissata, mutta neuvotte oikeasti hekomekaanikkoa ja pääroottorin ja pyrstön pyörimissuunnat voivat olla erilaiset riippuen onko pyrstöroottori ns. "työntävä" tai "vetävä" eikös kaikki riippuu lapakulmmista pyrstössä??? Right?? ;)

Ainakin rc puolella pitää pyrstön mennä pääroottorin "vastavirtaan" eli niin kuin sammy sano et etummainen perälapa nousee. Tämä riippumatta siitä pyöriikö miten päin ja missä kulmassa.

Ja tota peräähän nimenomaan ohjataan lapakulmilla, sehän sitten riippuu mitkä kulmat onko työntävä vai vetävä, eli pitäskö kesken lennon moottorin pyörimissuuntaa mielestäsi vaihtaa? veikkaan ettei onnistu.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #7 : 11 Elokuu, 2011, 21:39:33 »
tota en nyt haluisi dissata, mutta neuvotte oikeasti hekomekaanikkoa ja pääroottorin ja pyrstön pyörimissuunnat voivat olla erilaiset riippuen onko pyrstöroottori ns. "työntävä" tai "vetävä" eikös kaikki riippuu lapakulmmista pyrstössä??? Right?? ;)

Jaa että oikein hekomekaanikko... no, laitetaan kuitenkin ahtaajan mielipide:

Ihan yksi hailea, mihin suuntaan pyrstöroottori pyörii, mutta fakta on se, että sen täytyy puhaltaa pääroottorin aiheuttamaa kiertoliikettä vastaan. Kaikissa koptereissa joita olen nähnyt, pyrstöroottori sijaitsee juuri sillä puolella, mihin perä pyörisi pääroottorin aiheuttaman vääntöliikkeen seurauksena joten pyrstöroottori puhaltaa aina kiertoliikettä vastaan. Jos taas pyrstöroottori sijaitsisi peräputken ns. väärällä puolella, siltikin se joutuisi puhaltamaan kiertoliikettä vastaan, peräputkeen päin tosin mutta kuitenkin. Eli miten määritellään "työntävä" ja "vetävä"?

Mutta mikä siis oli alunperin aiheena:

En tiedä onko porukka huomannut, mutta ainakin oman beltin alumiininen takaroottori on sen verran erilainen kuin muovinen, että pitää muuttaa pyrstön pyörimissuuntaa???

...niin en vain jaksa enkä pysty omalla ÄO:llani ymmärtämään, että miten ihmeessä peräroottorin pyörimissuunta pitää vaihtaa/vaihtuu kun muoviset osat päivitetään vastaaviin alumiinisiin? Tähän haluaisin pientä selvennystä?
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #8 : 11 Elokuu, 2011, 21:48:30 »
Ainakin rc puolella pitää pyrstön mennä pääroottorin "vastavirtaan" eli niin kuin sammy sano et etummainen perälapa nousee. Tämä riippumatta siitä pyöriikö miten päin ja missä kulmassa.

tässä on hensu poikkeus ;) pyörii nimittäin toiseen suuntaan :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #9 : 11 Elokuu, 2011, 22:55:31 »
tässä on hensu poikkeus ;) pyörii nimittäin toiseen suuntaan :D
Tätä mainintaa jäin hieman odottelemaankin ;D
Hensu tosin ei ole ainoa 'poikkeus', ainakin Gazaur Poseidonissa on sama 'vika' ;)

Sillä perän pyörimissuunnalla ei loppupeleissä liene toiminnan kannalta merkitystä.
Vastavirtaan mennessä ilmanopeus kasvaa ja riittää pienemmät kulmat perälapasille, myötävirtaan mennessä tarvitaan aavistus enemmän lapakulmia.

Tästä oli jossain ulkomaisella foorumilla kovat keskustelut joskus.
Vastavirtaan uidessa oli muistaakseni jonkun muunkin voiman kumoava/helpommin kumoava vaikutus verrattuna myötävirtaan kauvoviin lapoihin.
Yhtä kaikki, perässä on kierroksia niin paljon, että hensutkin pysyy halutussa asennossa.

Skaalaukot ulkomailla muuten kääntelee perän pyörimissuuntia saavuttaakseen esikuvansa mukaisen peräroottorin pyörimissuunna.


Perän pyörimissuunta Beltin alumiinipäivityksessä näyttäisi ainakin tuossa ohjeessa olevien kuvien perusteella perinteiseltä 'vastavirtaan' pyörivältä.
http://www.buzzflyer.co.uk/Belt-CP-CNC-Alloy-Tail-Assembly-Guide.asp
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #10 : 12 Elokuu, 2011, 01:29:27 »
Tätä mainintaa jäin hieman odottelemaankin ;D
Hensu tosin ei ole ainoa 'poikkeus', ainakin Gazaur Poseidonissa on sama 'vika' ;)

Sillä perän pyörimissuunnalla ei loppupeleissä liene toiminnan kannalta merkitystä.
Vastavirtaan mennessä ilmanopeus kasvaa ja riittää pienemmät kulmat perälapasille, myötävirtaan mennessä tarvitaan aavistus enemmän lapakulmia.




Perän pyörimissuunta Beltin alumiinipäivityksessä näyttäisi ainakin tuossa ohjeessa olevien kuvien perusteella perinteiseltä 'vastavirtaan' pyörivältä.
http://www.buzzflyer.co.uk/Belt-CP-CNC-Alloy-Tail-Assembly-Guide.asp


Jeps, poikkeus aina vahvistaa säännön vai miten se meni :) No pääasia että pointit tuli selviksi ja beltissä mennään tuolla vastavirtaan "uivalla" suunnalla :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa racem

  • Aloitteleva torppari
  • *
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #11 : 13 Elokuu, 2011, 10:41:52 »
 ;D ;D Joo minulla se muovinen osa asettuu kuvan mukaisella tavalla mene ja tiedä?? Mutta sen verran pitää viilata pilkkua että oikeastihan roottorin lavat tuottavat nostetta eivätkä puhalla ilmaa suuntaan tai toiseen joskus itse luulee olevansa mukamas viisas, kunns tulee viisaammat neuvomaan. alun perin minun asiasiani koski sitä perän pyörimissuuntaa alu/muovi osilla parempi antaa varmaan olla koko aiheen beltti on beltti ;D
sääli on sairautta, jos laitteet ei kestä se on niiden heikkoutta

Flysky TH9X
Belt CP v2 alu päivityksillä
T-Rex 450 gf

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Belt Cp V2 alu-päivityksellä perän pyörimissuunta muuttuu
« Vastaus #12 : 13 Elokuu, 2011, 11:53:39 »
;D ;D Joo minulla se muovinen osa asettuu kuvan mukaisella tavalla mene ja tiedä??  alun perin minun asiasiani koski sitä perän pyörimissuuntaa alu/muovi osilla parempi antaa varmaan olla koko aiheen beltti on beltti ;D

Siis perän pyörimissuuntaa ei pidä muuttaa vaikka päivität muoviosat alumiinisilla. Eikait siinä _voi_ olla mitään sellaista osaa mikä pakottaisi pyörimissuunnan muutoksen?!

Mutta sen verran pitää viilata pilkkua että oikeastihan roottorin lavat tuottavat nostetta eivätkä puhalla ilmaa suuntaan tai toiseen joskus itse luulee olevansa mukamas viisas, kunns tulee viisaammat neuvomaan.

Huoh, eikait ne lavat "puhalla" vaan se roottori aiheuttaa ilmavirran eli "puhaltaa". Tässä on kyse kielikukkasesta ;) Jos luet tarkemmin kukaan kait ei ole puhunut siitä, että lavat puhaltaisi mitään vaan roottori.

Selvennän tätä vielä hieman:
Eli esimerkiksi pyötätuuletin "puhaltaa" ilmaa ja puhaltimessa olevat siivet/propelli/lavat eivät varsinaisesti puhalla vaan tuottavat "nostetta" joka taas aiheuttaa ilmavirran, joka taas mielletään "puhallukseksi".

Suomi on vaikea kieli kun joskus murteetkin sekoittavat sanojen tarkoituksen.

#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
1857 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2008, 17:45:59
kirjoittanut Vispilä
13 Vastauksia
2982 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2008, 21:54:57
kirjoittanut XciD
9 Vastauksia
2403 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2009, 19:37:45
kirjoittanut Rokkijumala
22 Vastauksia
4063 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Tammikuu, 2009, 22:01:20
kirjoittanut Jänkhäkopteristi
11 Vastauksia
2713 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2012, 11:37:54
kirjoittanut JCA