Kirjoittaja Aihe: Puulavat, mihin riittää?  (Luettu 7279 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Puulavat, mihin riittää?
« : 03 Huhtikuu, 2008, 16:00:56 »
Moro,

Onko jollain faktaa puulapojen toimuvuudesta Raptoreissa?

Tilasin hiilikuitu lavat (60€) (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=25130&grpid=5011). Tollaiset mulla on olleet ja ne ovat toimineet ilman moitteita. Kommenttien perusteellakin pitäisi olla myös todella hyvät. Aloin kuitenkin miettimään, että maksanko tässä kuitenkin turhasta (varsinkin aloittelu vaiheessa). Eli pärjäisinkö puulavoilla (35€) harjoitellassani (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=19111&grpid=5011).

Puulavoilla muistaakseni nupin kierrokset tulevat vastaan noin 1800rpm kohdalla, kun taas hiilikuidulla voidaan mennä yli 2000rpm:n. Normi leijutteluun varmaankin noi puulavat ovat varmaan riittävät, mutta jos alkaa vähänkin repimään 3D:tä niin varmaan toi 1800rpm tulee rajaksi. Lasikuitu/Hiilikuitu lavoilla ei tässä tapauksessa ole eroa (ja mielestäni 10€ hintaero ei ole ratkaiseva).

Muita asioita mitkä tulevat mieleeni:
- Rikkoutuminen (rikkoutuu helpommin, mutta säästää myös kopua samalla)
- Tasapaino (pitääkö näitä tasapainotella itse?)
- Muuta...

Jaskalla muistaakseni oli puulavat, mutta taisivat vaihtua hiilikuitu/lasikuituisiin.

Halvalla ei saa koskaan hyvää, mutta mihin asti tässätapauksessa tämä halpa riittää. Onko väärä asia säästää...
Täällä oli jotain kommentteja eri lavoista: http://www.raptortechnique.com/blades.htm

Mitäs mieltä muut on?

-

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #1 : 03 Huhtikuu, 2008, 16:05:37 »
Mulla oli 30 rapukassa puulavat ja ne oli thundertigerin ja ne oli ainaki tasapainossa puulavat riittää hyvin alussa kun leijjutellaan.

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #2 : 03 Huhtikuu, 2008, 16:40:38 »
Jep mulla tosiaan on kanssa puulavat.Hyvin toimivat leijjutelussa
kannattaa vaan tarkistaa että ovat liimattu kiinni niihin muovi
pidikkeisiin muuten voi lähteä irti.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #3 : 03 Huhtikuu, 2008, 16:52:54 »
Puulapa ei ole niin kiertojäykkä. Eli kun tökkäät äkkiä +10 astetta pitchiä, niin tyvessä se on se 10 mutta kärjessä saattaakin olla vain +5. Hiililavat ei taivu, jopa minä huomasin että kone hyppää erilailla kun aikoinaan vaihdoin puuläpyskät hiiliin. Lisäksi puu on alttiimpi kosteudelle yms.

Leiju vaan niillä puisilla, ja ajele vähän ympyröitäkin, mutta sitten kun haluat lähteä tykittelemään silmukoita ja pystäreitä niin laita hiilet. On turvallisempi olo, näyttää siistimmältä ja antaa paremman "potkun" kun lähtee johonkin liikkeeseen.

Kun ostelet lapoja, kannattaa hommata semmoset missä on ainakin 2 väriä. Näkyy hyvin. Voi niitä maalatakkin, mutta tosi ohut kerros ja niin että pysyy tasapainossa.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #4 : 03 Huhtikuu, 2008, 18:08:47 »
Joo ninku jaska sano ni muista liimata ne muovivahvikkeet lapaan kiinni epoxilla, eli leikkaat sen lavan muovi päällysteen sen vahvikkeen alta piirrä vaikka kuulakärkikynällä sen vahvikkeen reunat, mutta jätä noin 5mil sen vahvikkeen alle sitä muovia ni ei ala repsottamaan. Sitten karhennat hiomapaperilla molemmat liimattavat pinnat ja liimaat epoxilla kiinni. Eli lyhyesti ne muovivahvisteet liimataan siihen lavan puuhun kiinni ei muovi päällysteeseen siellä lapojen mukana tulee ohjeet.
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2008, 18:23:10 kirjoittanut Ege »

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #5 : 03 Huhtikuu, 2008, 18:20:35 »
Juu, kyllä ne puulavat riittää melko pitkälle. Tasapainottaa pitää ehdottomasti.Niissä on usein paljon heittoa.Ja lapauraa joutuu säätelemään yleensä aina. Mä kyllä olen itse sen verran outo, että painotan hiilarilavatkin. Kyllä niissäkin melko usein on heittoa, ei tosin kovin suurta.Kaikki epätasapaino on pyörivissä osissa pahasta, heitto saa olla melko suuri että sen tärinästä huomaa.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Petri P

  • Vieras
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #6 : 03 Huhtikuu, 2008, 18:30:02 »
Joo ninku jaska sano ni muista liimata ne muovivahvikkeet lapaan kiinni epoxilla

Koskaan noin tehnyt, hyvä ettei käynyt mitään näin jälkikäteen ajatellen. Koskaan niitä en kyllä enää ostaisikaan, tuntui ettei koskaan ollut lapaura kohdallaan vaan aina sai säätää.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #7 : 03 Huhtikuu, 2008, 18:36:13 »
Joo noi hiilari lavat on vaan niin helpot ei tarvii ku laittaa kiinni ainaki noi SAB lavat on toiminu sillei. mutta aloittelijalle noi puulavat on vähän halvemmat ku jossain vaiheessa yleensä tömähtää.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #8 : 03 Huhtikuu, 2008, 18:45:53 »

Eli vähän niin kuin ajattelinkin, riittävät muttei parhaat. Tilaus on lähtenyt tulemaan, enkä pelkkiä lapoja viitsi uudestaan tilata. Melko varmasti pitää nyt sitten tyytyä parhaaseen ja ajella sitten hiilareilla :).

Tilasin muuten 3 gallonaa tota Rapiconia samalla, kun oli niin ihanan halpaa. Kuulemma haisee pahalle... No niin haisee joskus mieskin  :o  ;D

-


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #9 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:47:23 »
Melko varmasti pitää nyt sitten tyytyä parhaaseen ja ajella sitten hiilareilla :).

Lohdutan sinua sanomalla että nuo ei vielä ole parhaat. Ne on "vain" hiili-lasi komposiittia. Itse ajan hiili-kevlar lavoilla (SAB) . Sitten on vielä nämä Radixit ja V-Bladet... ;D ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #10 : 05 Huhtikuu, 2008, 17:21:22 »
Noi SAB:in hiili/ lasi läpyttimen on ihan hyvät, ja ei se Rapicon niin pahalle haise, jos tykkää nitron kärystä, mä ainakin tykkään  ;)
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #11 : 05 Huhtikuu, 2008, 17:26:36 »
Jeps, Tänään tuli käytyä vähän haistemassa Rapiconia. Ei tosiaan ollut niin paha haju kuin olin pelannyt, aavistuksen pyöreä mutta löytyi kuitenkin sitä särmääkin  ;D

Rapiconissa haisee kesä...

-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Puulavat, mihin riittää?
« Vastaus #12 : 05 Huhtikuu, 2008, 19:45:53 »
Mulla on ollut rexissä puu lavat ja on vieläkin, varalla. Niitä saa esim hobbylinnasta hintaan 24€ pari.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
2609 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2009, 09:30:08
kirjoittanut kaardian
13 Vastauksia
4573 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Joulukuu, 2012, 00:39:01
kirjoittanut JCA
9 Vastauksia
3815 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2014, 16:03:51
kirjoittanut Mh
10 Vastauksia
6467 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2016, 13:50:11
kirjoittanut eggsslayer
8 Vastauksia
5467 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2017, 09:23:44
kirjoittanut vinotintto