Kirjoittaja Aihe: Näin EI kannata aloittaa kopterointia...  (Luettu 44356 kertaa)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Näin EI kannata aloittaa kopterointia...
« : 02 Heinäkuu, 2011, 21:56:28 »
Nykyään kun on paljon aloittelijoita joukossa (kuten minäkin), niin seuraavanlaisesti,
EI saisi (kannattaisi) aloittaa kopterointia !!!

Itse aloitin Art-Tech Hughes 300:lla /400 class) RTF paketilla, jonka ostin Ide*....:sta,K*t*.....!

Piti aloittaa tämä harrastus sekä 1/1:een kopterointi vuonna 1994, mutta kummatkin jäivät vain haaveeksi.
Kun en vuonna 2008 edes tiennyt tästä foorumista, niin aloitin melkein "tyhjästä"  ::)

Kopteria ei ollut kukaan säätänyt lentokuntoon, vaan, kauhea kunnianhimo (oma) ja puolitoista tuntia etsin Vantaalta lennätyspaikkaa. Löytyihän se lopultakin, voimajohdot lähellä sekä matkustajakoneet/helikopterit pörräsivät lähettyvillä. 

Kun olin todella pitkään miettinyt, millaiset "apupyörät" tekisin, niin olihan pakko "metsästää" rautakaupat sekä urheiluliikkeet läpi ! Lopuksi tein 10mm:n aluputkista, kax kpl ja metrin pituiset apparit. Tais alussa olla sählypallot vielä haittaamassa ekoja treenejä  ::)

Noita ei löytynyt alan liikkeistä valmiina  :P (Myöhemmin sain ostettua 6mm paksuista hiilikuituputkea sekä pingispallot päihin). Ei enää tuuli ottanut niihin kuten alkuperäisiin....
Eipä ollut hajuakaan edes mistään Gyron toiminnasta eikä juuri muustakaan (paitsi MS Flight Lentosimusta ja about 1-2 tuntia FMS:llä), niin pakkohan tota oli kokeilla ja vieläpä yksin. Toisen olin jo ostanut "varaosiksi" eli samanlaisen RTF-paketin  :)

Ekan videon jälkeen oli pakko näyttää faijalle, miten alkoi sujumaan......(olihan toinen uus RTF paketti himassa jo odottamassa !). No torppihan siinä tuli melkein heti. Eipä ottanut edes paljonkaan "kaaliin", sillä olin kuullut aikoinaan, kuinka vaikeaa tämä tulisi olemaan...!

Ainoastaan, kun en tuntenut ketään PK-seudulta, niin jouduin korjauttamaan kopuni Tampereella, erään Erittäin mukavalla kopteristilla, joka oli aloittanut harrastuksen 12-vuotiaana. Olihan se mukavaa ajella aamulla sinne ja sitten takaisin. Ja taas uuden torpin jälkeen sama "rumba" jälleen"  ::) ??? 8)

Tätä stooria voisin jatkaa vaikka kuinka paljon, mut nyt on innostus jo hieman lopahtanut. Silti tässä hieman videoo, jos joku aloittelija edes haluaa vilkaista.... TÄYSIN VÄÄRÄ ja VAARALLINEN tapa aloittaa kopterointi ! ! ! ! ! ! ! ! 

Ihan eka lennätystreeni yksin, ilman kenenkään neuvoja ja tuuli tais olla + 4/6m/s....

http://www.youtube.com/watch?v=20k4NNLVy4o#

Kaveri kuvasi seuraavan mun kamerallani, oma autoni ja hänen prätkä lähellä....

http://www.youtube.com/watch?v=tCzPfcFnY5Q#

Tuuli sekä roottorin lavat "hieman" tekivät treeneistäni vaikean....Liian ISOT apupyörät alla.

http://www.youtube.com/watch?v=5AyRYpRL9wk#

http://www.youtube.com/watch?v=MJvofcqdWOg#

Mitä...perä edellä taas itseeni, no way  ???

http://www.youtube.com/watch?v=g_s25zw0hoU#

Eli, kun aloitat kopteroinnin, ja jos olet viisaana katsellut, mitä kopterit.net voi Sinulle antaa, niin tämä on esimerkkinä, miten EI kannata tätä harrastusta aloittaa !

Itse en edes halunnut (tiennyt), että RC-kopteroinnin leijutukset pitää aloittaa, perä lennättäjää kohden. Itse halusin aluksi vuonna 2008, jolloin harrastuksen aloitin, nähdä Scaala kopun kokonaisuudessaan ja vain leijuttaa sekä (heti) aluksi myös lennättää.....nokka, kylki sekä perä,  itseäni kohden..... ;)

Myönnän, että loppuvuonna 2008, kun olin saanut infoa www.kopterit.net:stä, niin olin täysin eri mieltä kopteroinnin aloituksestani, toisin kuten edellisinä kuukausina. Sitten vasta vuonna 2009 jännitys kasvoi, että kädet tärisivät pienenkin leijutreenin jälkeen ! :)  Silloin oli jo TRex450:n vuoro ja kuussatku valmistumassa.

Nämä videoni ovat nähtävissä vain muutaman vuoden ajan, jonka jälkeen ne poistan sekä siihen tulleet kommentit. (Jos Adminit ja muut haluavat, että tää on asiallinen, niin annan olla kaikille  nähtävillä, ihan  opetukseksi muille aloittelijoille ).

Vielä yx juttu...Tämä laji vaan vaatii toistuvaa treeniä, alkaen, mieluiten muiden opastamana !
Älä luovuta, vaikka ei heti onnistuisikaan, sillä tämäkin hieno harrastus on opittavissa  :)
Mukaan vaan kentälle, vaikka et mitään aluksi ymmärräkään, sillä kysyvä ei tieltä eksy. Kaikki olemme aloittaneet alusta, kukin tietenkin eri tavoin  :D

Mukavaa kesää ja iloisia lennätyksiä sekä hauskanpitoa porukassa. !

NÄIN EI KANNATA tätä hienoa harrastusta aloittaa........ (Itse jatkan vieläkin, mutta rauhallisesti) !

Tämä on vain oma kokemukseni  8)

Edit: Muokkasin alkuperäistä tekstiäni (lähinnä sanamuotoja) 16.06.2012.


« Viimeksi muokattu: 16 Kesäkuu, 2012, 03:34:11 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Näin EI SAA aloittaa kopterointia...
« Vastaus #1 : 02 Heinäkuu, 2011, 22:19:32 »
Hieman edit:ä.....

Kopterit oli ns. kiinteälapainen, pienellä hienosäädöllä, ja kytkin, jossa esin DX7:ssa on HOLD, niin tämän kopun lähettimessä olikin samassa paikassa ns. 3D asento, jolloin ilman mitään "soft starttia" kopu ampaisi täysillä ilmaan. Myös olohuonessani ! 3D:n kanssa sillä ei ollut mitään "tekemistä" alkuperäisellä lähettimellä, eikä kyllä muutenkaan.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Näin EI SAA aloittaa kopterointia...
« Vastaus #2 : 02 Heinäkuu, 2011, 23:08:15 »
Paremmaltahan tuo näytti ku minun alotus.  :) Beltin takaputki oli lintassa ja nuppi palasina ekana iltana tokalla akulla.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Näin EI SAA aloittaa kopterointia...
« Vastaus #3 : 03 Heinäkuu, 2011, 06:05:31 »
N. 10 kertaa paremmin hallinnasa kun mulla aluksi.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Rity

  • Vieras
Vs: Näin EI SAA aloittaa kopterointia...
« Vastaus #4 : 03 Heinäkuu, 2011, 08:00:36 »
sama juttu, mun beltti ollut todellakaan ehjä noin pitkään ikinä, aika lyhytelokuva olisi tullut

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Näin EI SAA aloittaa kopterointia...
« Vastaus #5 : 03 Heinäkuu, 2011, 19:06:06 »
Oon nyt hieman päivittänyt kirjoitustani kuten olisi pitänyt olla jo alunperinkin ja lisännyt yhden videon sekä poistanut yhden väärän linkin.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Näin EI SAA aloittaa kopterointia...
« Vastaus #6 : 03 Heinäkuu, 2011, 19:28:20 »
Hieno dokumentti!
Lähtökohdat huomioden (kertomus taustoista) aivan loistava aloitus!

Toki noi tukevat apujalakset ottaa tuulta ja häiritsee massallaan kopterin ohjausta, joten hieno alku!
Itse simuloin ennen ensilentoa, eikä mun Belttini lentänyt aluksi yhtään ihmeellisemmin (vaikka osain ohjata takasuunnasta). Tässä vertailussa taitaa kuskeissa olla selvästi eroa Iskin hyväksi =)

Juuri noin suurin osa varmaan aloittaa omin päin (niin minäkin). Toiset jatkaa pompottelua ja oppii, toiset sitten ei  :(  Innokas kaveri voittaa kaikki vastukset, vaikka siihen menisi vuosia. Toiset ei vaan pääse eteenpäin talutettunakaan.
Kaverini "opettelee/miettii" jo kolmatta vuotta (kolmen kopterin omistajana). Se on sittenkin kokonaan miehestä kiinni, - joka tarttuu haasteeseen, ottaa riskin epäonnistumisesta ja lopulta oppii lennättämään turvallisesti.
Toki taustatiedosta on oikeasti hyötyä. Pääsääntöisesti kopteriharrastusta on jo mietitty (ajatuksissa) vähän pidempään ja siinä sitä tietoa kertyy yhä enenevässä määrin ennen ensilentoa.

Kiitos Iski, hieno dokumentti!
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

JCA

  • Vieras
Vs: Näin EI kannata aloittaa kopterointia...
« Vastaus #7 : 28 Huhtikuu, 2012, 04:14:44 »
Loistohomma että sait Iski siirrettyä tän!
Olin tosiaan duunissa ja pääsin nyt vasta kotiin (04:15 aamulla), niin en pystynyt siirtämään.

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Vs: Näin EI kannata aloittaa kopterointia...
« Vastaus #8 : 02 Toukokuu, 2012, 02:24:10 »
Tutunnäköistä yritystä suunnileen samoihin aikoihin. Simusta en silloin ollut kuullutkaan, ensin talvella kuritin huonekasveja
Pico Zetalla ja Lamalla. Noihan oli ihan hyviä laitteita mutta sitten tuli hankittua Hummeri mikä oli jälkeenpäin todettuna
oikea hirvitys lennnätettäväksi. Kesti kyllä hyvin torpaamista ;D.Sillä opettelin myös "nose in" leijutuksen ja opettelu jatkuu
nykyisellä kalustolla edelleen. Beltti oli jo huikea loikka kohti oikean kopun lennätystä. Minusta Belttiä parjataan aivan suotta.
Amig seuraava hankinta. Sen torppaustiheys/lentotunti taitaa olla tähän mennessä huonoin, on niin helpon tuntuinen lennätettävä, että aina tulee yritettyä liikaa >:(. Jossain tässä vaiheessa "löysin" tämän foorumin ja sittemmin olen ostellut
Teiltä Trex600 "romuja" ja niiden pohjalta rakentanut pari enemmän tai vähemmän lentävää kopua.
Nyt mennään taivaalla korkealla ja kovaa, jonkinlaisia silmukoita ja kierteitäkin syntyy.
Niin että miten muuten voisi aloitaa? Tämä sopi ainakin minulle, oikeastaan muuta vaihtoehtoa ei edes ollut.
Siinä mielessä Iski on oikeassa, että joku ohjattu aloitus tulisi varmaan paljon halvemmaksi ja lennätysharjoittelu olisi
tehokaampaa.

Pekka 
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Näin EI kannata aloittaa kopterointia...
« Vastaus #9 : 02 Toukokuu, 2012, 11:09:02 »

Niin että miten muuten voisi aloitaa? Tämä sopi ainakin minulle, oikeastaan muuta vaihtoehtoa ei edes ollut.


1. ostaa kunnon lähettimen ja simulaattorin (esim phoenix ja joku lähetin millä meinaa sitä oikeetakin sitte lentää)
2. selailee foorumia, wikiä ja kyselee pikkasen että saa asetukset simuun ja lähettimeen
3. simuttaa muutamankymmentä tuntia kunnes peruslentely onnistuu
4. ostaa jonkun kunnollisen laadukkaan koneen joka sitte myös käyttäytyy oikein niinkuin simussakin
5. selaa taas foorumeita, wikejä ja kyselee että saa vehkeet kasaan ja säätöihin
6. menee lennättämään sitä laitetta ja huomaa parin akun alkutärinöiden jälkeen että kaikki mikä menee varmasti simussa  menee oikeallakin ja voi olla jopa 3D hahmotuksen takia helpompaakin kuhan se kone on säädössä.

 :)

ihailtavaa silti että porukka jaksaa luovuttamatta tolla toisellakin tavalla ;D
« Viimeksi muokattu: 02 Toukokuu, 2012, 11:11:20 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Näin EI kannata aloittaa kopterointia...
« Vastaus #10 : 05 Toukokuu, 2012, 11:17:41 »
Itse aloitin hankkimalla kopterin ja kokeilemaan. linnki ja perän rattaan heti kappaleiksi. Sit takas kauppaan ja ostamaan simulaattori. jonka jälkeen hankin myös helpomman kopterin ajettavaksi ja siihen harjoitus jalakset. simulla muutama tunti harjoittelua ja kun rupes sujumaan toi leijuttelu ja pienet liikkeet. ei kuin kopterin kimpuun ja ilman tukea keneltäkään. ekat lento täysin rapiköintiä muutaman akun jälkeen kopeteri ilmassa ja holtiton. ei kun lisää trreniä. ja oppis leijuttamaan paikallan ilman tuhoja. eikun kokeilemaan lentoa. sit alkoi tuhot. onneksi tohon pikku kopteriin on halvet varaosat. lento ei täysin vielä halinassa, joten lisää treeniä sivuttain liikeissä ja keula edessä päin. sit kun noi hallitsee niin varmaan uskaltaa ruveta tota isoa polttis kopua treenaamaan. joten mahtaako kellään olla harjoitus kaapelia tonon t8fg superiin turun seudulla ja intoa opettaa alkajaa. Työpaikan pihalla olisi kyllä tilaa treenata rauhassa tuolla runosmäessä.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: Vs: Näin EI kannata aloittaa kopterointia...
« Vastaus #11 : 05 Toukokuu, 2012, 11:57:23 »
Itse aloitin hankkimalla kopterin ja kokeilemaan. linnki ja perän rattaan heti kappaleiksi. Sit takas kauppaan ja ostamaan simulaattori. jonka jälkeen hankin myös helpomman kopterin ajettavaksi ja siihen harjoitus jalakset. simulla muutama tunti harjoittelua ja kun rupes sujumaan toi leijuttelu ja pienet liikkeet. ei kuin kopterin kimpuun ja ilman tukea keneltäkään. ekat lento täysin rapiköintiä muutaman akun jälkeen kopeteri ilmassa ja holtiton. ei kun lisää trreniä. ja oppis leijuttamaan paikallan ilman tuhoja. eikun kokeilemaan lentoa. sit alkoi tuhot. onneksi tohon pikku kopteriin on halvet varaosat. lento ei täysin vielä halinassa, joten lisää treeniä sivuttain liikeissä ja keula edessä päin. sit kun noi hallitsee niin varmaan uskaltaa ruveta tota isoa polttis kopua treenaamaan. joten mahtaako kellään olla harjoitus kaapelia tonon t8fg superiin turun seudulla ja intoa opettaa alkajaa. Työpaikan pihalla olisi kyllä tilaa treenata rauhassa tuolla runosmäessä.
mikä simu sulla on? Jos se on joku "kunnollinen" esim phoenix niin se on kyllä paljon parempi opetteluväline kun joku trainerikaapeli. Tulee vaan yksinkertasesti paljon enemmän tiimaa ja voi kokeilla riskittä. Simulla ei valitettavasti muutamalla tunnilla vielä pitkälle pötkitä! Muutamakymmentä tuntia kuullostaa jo paremmalta että voi alkaa "oukean" kopterin kanssa sähläämään!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Re: Vs: Näin EI kannata aloittaa kopterointia...
« Vastaus #12 : 05 Toukokuu, 2012, 14:10:43 »
mikä simu sulla on? Jos se on joku "kunnollinen" esim phoenix niin se on kyllä paljon parempi opetteluväline kun joku trainerikaapeli. Tulee vaan yksinkertasesti paljon enemmän tiimaa ja voi kokeilla riskittä. Simulla ei valitettavasti muutamalla tunnilla vielä pitkälle pötkitä! Muutamakymmentä tuntia kuullostaa jo paremmalta että voi alkaa "oukean" kopterin kanssa sähläämään!

Simuna mulla on Reflex xtr2. Krafikkka kohallan,  ja treeniä jatketaan sillä. Kaikki kyl ei toimi siinä kuin pitää tai sit vaan en osaa tarpeeksi vielä. Lisäksi treenaan tolla pikkusella Nine egals solo pro 228 kanssa. sillä saa tuntumaan tohon toimintaan hiukan peremmin kuin simulla.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
7082 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2009, 12:32:50
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
2087 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Huhtikuu, 2012, 03:13:22
kirjoittanut Iski
781 Vastauksia
254796 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2020, 10:14:08
kirjoittanut sv
26 Vastauksia
20646 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Kesäkuu, 2014, 00:00:31
kirjoittanut Propellus
17 Vastauksia
6007 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2015, 11:16:00
kirjoittanut vee73