Kirjoittaja Aihe: Vakaajien merkitys  (Luettu 9115 kertaa)

geeni

  • Vieras
Vakaajien merkitys
« : 26 Maaliskuu, 2008, 23:47:27 »
Tulipa mieleen, että ovatko nuo kaksi vakaajaa (evää) oikeasti tarpeellisia pikkuhelikoptereissa, vai käytetäänkö niitä pelkästään ulkonäön vuoksi?

En kokeile ilman, kun en osaa muutenkaan vielä lentää :P

seppomikael

  • Vieras
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #1 : 26 Maaliskuu, 2008, 23:54:29 »
Pystyevä ainakin suojaa peräroottoria...

Ei niillä leijuttelussa muuta tee.
Sitten taas kun vauhtia alkaa olla reilummin niin sitten ne vakauttavat kopterin menoa.
Jossain täällä oli muistaakseni jopa juttua aiheesta.

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #2 : 08 Huhtikuu, 2008, 09:37:30 »
Sellasen huomasin että horizontaali vakaaja vaikuttaa leijunnassa pari naksua trimmiin. (Futabassa mulla 1 naksu 2 radion omaa mittayksikköä)

Vois ajatella että jos siihen laitettaisiin 30x30cm lättyn niin rootori painaisi entisestään perää alas versus että ei käytetä ollenkaan. Vaakalennossa taas se nostaa kopterin nokkaa hieman ylemmäksi.

Mulla siitä nyt ei ollut mitään hyötyä kun ikinä malttanut ajaa paria sekunttia edes suoraan :P

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #3 : 08 Huhtikuu, 2008, 13:56:07 »
Meni torpissa peräfini poikki. Tein sitten pikapikaa tällaisen virityksen että pääsi takas ilmaan.
Tuosta ei taatusti ole muuta hyötyä kuin suojata peräroottoria laskuissa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

geeni

  • Vieras
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #4 : 08 Huhtikuu, 2008, 14:11:36 »
No, jatketaas sitten osien riisumista... Mitä tekee peräputken tukivarsilla?

Tossa omassa Beltissä ne ainakin vaikuttavat niin heppoisilta, että jos jokin voima saa peräputken taipumaan, niin murto-osa siitä voimasta vääntää kyllä jo noi tukivarret.

Pejkko

  • Vieras
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #5 : 08 Huhtikuu, 2008, 14:19:12 »
Muodostavathan ne yhdessä peräputken kanssa jäykistekolmion, joka varmasti vähentää peräputken värinöitä. Tämä on tietysti mutua. Jos ei olisi mitään tukia, luulisi värinöitten pikkuhiljaa aiheuttavan murtumia putken etukiinnikkeen kohdalle. (ellei torpit tee niitä jo ennen ;D

Pejkko

  • Vieras
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #6 : 08 Huhtikuu, 2008, 14:31:21 »
Hittolainen, tuo pitääkin tutkia; olen ihmetellyt, kun kuussatasen perä vatkaa. Helpotti vähän( enemmänkin), kun vaihdoin Mikaelni-made harjoituslandarit originaaleihin, mutta ei ole hyvä vieläkään.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #7 : 08 Huhtikuu, 2008, 14:50:17 »
Onko sulla tube- vai hihnaperä? Vähääkään kiero tube väristää hanuria ihan sikana. Samaten todella vähän kiero pääakseli väristää perää.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Pejkko

  • Vieras
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #8 : 08 Huhtikuu, 2008, 14:59:47 »
Hihnaperä. Kieroa akselia olen myös miettinyt, vaan kun liike vaihtelee, on hidastaajuista ylös-alasliikettä. Varovasti livautin silikonia hihnalle, ei auttanut. Vatkaus ei ole ´mitenkään rajua, tuntuu vain asiaankuulumattomalta. Epätoivoissani tasapainoitin jo takalapasetkin vaan en raaskinut vaihtaa uusia (kun näistäkin on vielä paljon käyttämättä).

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #9 : 08 Huhtikuu, 2008, 15:07:11 »
Minulla lähti ylös alas liike pois kardaaniperäsessä Rexissä kun laitoin kieroksia lisää, ennen lisäystä vaihdoin kaikki osat turhaan.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Pejkko

  • Vieras
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #10 : 08 Huhtikuu, 2008, 15:35:34 »
Pitää tutkia, pitää kokeilla, tämä on kaikki vielä niin uutta, että homma etenee vähän hitaanpuoleisesti.
Tuota ... riittäisikö tuossa kaasukäyrän nosto, vai mistä kierrokset pitäisi kaivaa?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #11 : 08 Huhtikuu, 2008, 16:03:23 »
Pitää tutkia, pitää kokeilla, tämä on kaikki vielä niin uutta, että homma etenee vähän hitaanpuoleisesti.
Tuota ... riittäisikö tuossa kaasukäyrän nosto, vai mistä kierrokset pitäisi kaivaa?


Kaverin T500:n perä liikkui myös ylös alas kunnes laitettiin lisää kiekkoja. Nostat kaasukäyrän keskikohtaa vaikka 5-10%



-op-
« Viimeksi muokattu: 08 Huhtikuu, 2008, 16:13:29 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #12 : 08 Huhtikuu, 2008, 17:46:13 »
kannattaa katsoa tarkkaan mistä vatkaaminen tulee. Kierrosten nostaminen piilottaa olemassa olevan vian mutta ei poista sitä  :(

Härvelin tulisi olla kaikilla kierrosalueilla tärinätön/ vatkaamaton

perä on se paikka mistä yleensä ensimmäisenä näkee jonkin olevan vialla. Kokeneempi kuski tuntee sen viimeistään perän käytöksestä..

..Koittakaa vaan etsitä niitä vikoja, kyllä ne sieltä löytyy :)

Tossa katselin just yhden viideon minkä vispilä olit laittanut tänne kepakko. nettiin  löytyy T700 säikeestä.. siinäkään ei kopteri tärise missään vaiheessa

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #13 : 09 Huhtikuu, 2008, 19:44:41 »
Se erittäin hidastempoinen perän liike ylös alas taitaa esiintyä melkein kaikkien kopterien kanssa jos kierroksia on liian vähän, en kyllä osaa sanoa minkä takia kyseinen ilmiö aiheutuu. Tällä hetkellä kyseinen T500 on täysin tärinätön.

Kaikki kannattaa kattoo tosiaan läpi jos tulee värinää koska jokainen ongelma huonontaa suorituskykyä jonkin verran.


-op- 
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #14 : 10 Huhtikuu, 2008, 00:21:41 »
Mikä sitten mahtaa tehdä sen että perä ravistelee välillä aika voimakkaasti hetken aikaa sivusuunnassa muutaman sentin verran? Muilla vastaavia kokemuksia.

Poissa madman

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Vakaajien merkitys
« Vastaus #15 : 10 Huhtikuu, 2008, 18:14:29 »
Se erittäin hidastempoinen perän liike ylös alas taitaa esiintyä melkein kaikkien kopterien kanssa jos kierroksia on liian vähän, en kyllä osaa sanoa minkä takia kyseinen ilmiö aiheutuu. Tällä hetkellä kyseinen T500 on täysin tärinätön.

Kaikki kannattaa kattoo tosiaan läpi jos tulee värinää koska jokainen ongelma huonontaa suorituskykyä jonkin verran.


-op- 
Mun mielestä suorituskykyäkin tärkeämpää on kestävyys, ei oo kiva jos kopteri tärisee itsensä osiin taivaalla...
Futaba 14SG+10C
Goblin Urukay Comp+Xnova4530+HW160+BK+Demon 3X
Goblin 500 Sport+Xnova 4020+HW100+BK+ Spartan
Goblin 700 KSE+Xnova4530+HW 160+nexus+ Demon 3SX

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
1871 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Toukokuu, 2009, 10:09:24
kirjoittanut Jyri
6 Vastauksia
15664 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Huhtikuu, 2011, 13:01:01
kirjoittanut JariN
1 Vastauksia
2125 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2012, 23:45:57
kirjoittanut kaardian
1 Vastauksia
2096 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2013, 21:37:32
kirjoittanut Matti Häkkinen
2 Vastauksia
6996 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2014, 10:26:50
kirjoittanut Tumppi T