Kirjoittaja Aihe: kaasu/ lapakulmakäyrä  (Luettu 9869 kertaa)

Poissa jsuominen

  • Tavallinen torppari
  • ***
kaasu/ lapakulmakäyrä
« : 16 Joulukuu, 2010, 18:31:11 »
Mitäs mieltä ootte kokeneempina käyristä norm mode:
-lapaset 40-65-75-85-95
-kaasu 0-70-70-70-70
Amig 450 full metal edition gp780, 3x ds 415m, 1x ds520 amigin nopari ja mosa.         
TREX 550 v2 combo + spartan ds 760
Spektrum dx8 AR 8000 TM1000.
Trex 450 sport v2 3x ds410m, 1x 425m, spartan quark mini mems, scorpion hk-2221-8, hobbywing platinum pro 60a, ar 7600.
Trex 100s super combo.

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #1 : 16 Joulukuu, 2010, 18:42:25 »
Tuossa alussa on melkonen ponnahdus seuraavaan askeleeseen. Itse olen ainaki laskenu kaikki arvot tasasesti ylöspäin, mutta se on tietysti makuasia :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

mika a

  • Vieras
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #2 : 16 Joulukuu, 2010, 18:51:28 »
Ehkä tota kaasua vois pikkasen porrastaa, ettei heti hyppää 70%.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #3 : 16 Joulukuu, 2010, 18:55:55 »
kaasulle laita vaikka 0-45-50-55-100

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

mika a

  • Vieras
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #4 : 16 Joulukuu, 2010, 19:01:52 »
Mulla on 450;sä näin normi mode Futaban radio.

Kaasu 0 49,5 63,5 73 78,5 80 80

Lapa kulma -49 -30 -7 +2 +25 +43 +90

Poissa jsuominen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #5 : 16 Joulukuu, 2010, 19:20:14 »
Mitenkäs sitten idle upille vaihto.
Näppituntumaltako?
Amig 450 full metal edition gp780, 3x ds 415m, 1x ds520 amigin nopari ja mosa.         
TREX 550 v2 combo + spartan ds 760
Spektrum dx8 AR 8000 TM1000.
Trex 450 sport v2 3x ds410m, 1x 425m, spartan quark mini mems, scorpion hk-2221-8, hobbywing platinum pro 60a, ar 7600.
Trex 100s super combo.

Poissa jsuominen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #6 : 16 Joulukuu, 2010, 19:23:23 »
Ei taida toi gyro tykätä pakkasesta ja puuskaisesta tuulesta. Ensimmäiset 3 min ok sen jälkeen lykkää ohjauksen toiseen reunaan, siis aika ladata akut.
Toivottavasti ei tee sitä ilmassa.
Amig 450 full metal edition gp780, 3x ds 415m, 1x ds520 amigin nopari ja mosa.         
TREX 550 v2 combo + spartan ds 760
Spektrum dx8 AR 8000 TM1000.
Trex 450 sport v2 3x ds410m, 1x 425m, spartan quark mini mems, scorpion hk-2221-8, hobbywing platinum pro 60a, ar 7600.
Trex 100s super combo.

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #7 : 16 Joulukuu, 2010, 19:29:41 »
Ihan ok:lta kuullostaa, ehkäpä kulmia vois olla nolla tikulla vähemmänkin.

Itsellä normimode kaasu: 0-80-80-80-80
                           lapa: 33-48-60-71,5-85,5

Ja kyseessä 500 t-rex, gauissa myöskin jotakuinkin samanlainen.

#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #8 : 16 Joulukuu, 2010, 19:49:55 »
kaasulle laita vaikka 0-45-50-55-100

Minä en laittaisi missään nimessä. Ei kannata alkaa käyttämään nitro tyylisiä kaasukäyriä sähkopterissa, ja jos haluaa käyttää, niin tommonen 55-100 hyppäys tulee aiheuttaa päänvaivaa. 450:iin jossa on soft startti, 0-70-70-70-70 on tosi jees käyrä. Ilman soft starttia voi laittaa esim. 0-50-70-70-70 niin on helpompi nostaa kiekkoja.

Ja miksi ei sähköön nitron kaasukäyriä. Siksi että säätimet kun ei ole kovin lineaarisia loppujen lopuksi, kaasu reagoi aina enemmän tai vähemmän pykälittäin, ja sähkössä ne kierrokset nousee niin nopeasti ettei perä pysy mukana. Leijunnasta tulee kauheeta seilaamista kun kierrokset kaksinkertaistuu kun pikkasen hipasee tikkuun ja perä heiluu 15 astetta suuntaansa kun gyron nopeus ei riitä kompensoimaan nopeaa väännön kasvamista. Goviakin paremmin toimii suora kaasukäyrä IMO.

Nitrossakin kaasukäyrän muutokset kohtuudella. 14-40-50-60-70 on parempi ku 14-45-50-55-100. Pidetään kierrokset tasaisina ja ohjataan lapakulmilla.


-op-

« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2010, 20:04:45 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #9 : 16 Joulukuu, 2010, 20:07:19 »
Niin no, itselläni tosin on normaali käytössä ihan sama onko siellä normi modessa 0-45-50-55-100, vai 0-45-70-70-70... normi modella kun ei koskaan tule hanaa sinne asti annettua, lejuttelussa harvemmin tarvitsee.. idle kun menee päälle melkein aina heti. Leijuttelu onnistuu tuossa keskialueella noinkin kun ei ne kiekat paljon vaihtele. Jokainen laittaa kuten tykkää.

Itse pidin tuosta kun keskialueealla pysyy kaasu suht tasaisena ja lapakulmat vaihtuu, varmana toimii vaikka loppu pää onkin tasainen ihan ok.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #10 : 16 Joulukuu, 2010, 20:23:23 »
Onhan se juu sama jos ei leijutustilaa käytä ollenkaan että mitä siellä on, mutta esim. tässä tapauksessa kun kysyjä on alottelija niin mieluummin on sit semmoset asetukset ettei tule yllätystä jos paniikissa lämäsee täydet kaasut kun tuuli painaa konetta maahan :). Varsinkin jos perän setuppi on "vähän sinne päin", niin nopee kierrosten nousu voi pyöräyttää konetta sen 90 astetta. Ja muutenkin kun aletaan testailla koneen ominaisuuksia pitch pumppauksella tai taivaalla niin yleensä sitä alotetaan leijutustilassa, sillonkin kiva ettei kierrokset seilaa kauheesti siellä tikun yläalueella.

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #11 : 16 Joulukuu, 2010, 22:19:18 »
Onhan se juu sama jos ei leijutustilaa käytä ollenkaan että mitä siellä on, mutta esim. tässä tapauksessa kun kysyjä on alottelija niin mieluummin on sit semmoset asetukset ettei tule yllätystä jos paniikissa lämäsee täydet kaasut kun tuuli painaa konetta maahan :). Varsinkin jos perän setuppi on "vähän sinne päin", niin nopee kierrosten nousu voi pyöräyttää konetta sen 90 astetta. Ja muutenkin kun aletaan testailla koneen ominaisuuksia pitch pumppauksella tai taivaalla niin yleensä sitä alotetaan leijutustilassa, sillonkin kiva ettei kierrokset seilaa kauheesti siellä tikun yläalueella.


Elä huuda siellä! Eläkä mesoa..  ;D

Joo ei sais alottelijalle tulla mitää kummallissii pyörähyksiä, kopterin pitäs mennä ku juna, ja suorittaa vain ohjaus liikkeitä, mut yleensä totuus on kaukana ku kaikki alottaa aina joillai romuilla (E-sky, verkkokaupan IR romuvehkeet, muut halppis tuotannon sekundat) , eikä kunnon vehkeillä.
Tosin se kunnon vehkeisiin panostaminen maksaa sen 320-1200€ riippuu vähä setupista ja vehkeestä, mut silti aika paljo, jos ei harrastus kiinostakkaa..

Ite alotin Caliber 3:lla .. Liikaa haukuttu vehje täällä foorumilla. Se sentää lentää ku juna, ja perä ei avaudu yhtään lennon aikana.
Tämä todettiin viimeeksi 11.12.2010 Joensuussa arvovaltaisen raadin kera, joista osa suuria tekijoitä täällä foorumilla. Nyt en puhu itestäni.
Mie oon sellane meetwurstin jänne hampaan välissä mistä ei pääse ikinä eroo ja se vaan hänksättää koko ajan  ;D

Mikäli jotai poikkeuksia on, se vika löytyy 95 prosenttisesti lähettimen ja kenkien välistä. PISTE.
JA NYT EI YHTÄÄ OSTA HIROBO VIESTIÄ TÄHÄN ENÄÄ, tai sattuu Juhaa leukaan.
Muutaman osan tosin joutuu Kyoshoon vakiosta päivittää ajan mittaa, mut yleensä koptereihi joutuu jonku ver fyffee yleensäkki laittaan...

T: JOO JOO, en huuda tääl...  ;D
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2010, 22:22:15 kirjoittanut Puisto Kemisti »

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #12 : 16 Joulukuu, 2010, 22:38:34 »
...a joillai romuilla (E-sky, ve...

T: JOO JOO, en huuda tääl...  ;D
Pitäis varmaan tarttua tohon mutta en taida jaksaa... :P
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #13 : 16 Joulukuu, 2010, 22:44:29 »
...a joillai romuilla (E-sky, ve...

T: JOO JOO, en huuda tääl...  ;D
Pitäis varmaan tarttua tohon mutta en taida jaksaa... :P

Puhuin alottelijan näkökulmasta. Aika monta jannua täällä on kuiteki ihmetelly ku ei Beltti tai HoneyBee lennä niiku pitäs...  ::)
Eläkä nyt polarisoidu tai tulee Natikkamodet ja jauhaa meidät kaikki suohon...

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #14 : 16 Joulukuu, 2010, 23:44:53 »
"0-50-70-70-70"

eiks tossa sit oo vaarana et jos lapakulmakäyrä menee 100 lopussa niin loppuu perältä voima ja perä karkaa ku koittaa jotain yyberiä pelastustemppua!! :) ja kyl mun mielestä muutenki pitäs ainaki toi viimene käyräluku nostaa vähintään 90 et se tarvittaessa myös nousee normimodessa nopeaan!

lisäyksenä:kyl se kuitenki keskialueella pitää olla aika lähellä vakiokierrokset,mikää oo nii tympiä ku pykälletyssä radiossa muutat kaasua yhe napsun ja kopu muuttaa radikaalisti menosuuntaa!!
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2010, 23:50:22 kirjoittanut Lauri P »
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

seppomikael

  • Vieras
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #15 : 17 Joulukuu, 2010, 05:28:13 »
Minäkin sotken vähän tänne...

Itse teen sillei että säädän normimodeen keskitikulle 5° posetiivisia kulmia ja sitten haen kaasukäyrän sinne missä mukavasti leijuu keskitikulla. Noi prosenttiarvot radiolla on puhtaan suuntaa antavia ja ne pitää hieroa kohdilleen konekohtaisesti koska ei taida kovin moni kone tasan samanlaisessa mekaanisessa säädössä olla.
Kaasukäyrän muodosta olen sitä mieltä että ekalla pisteellä (tai siis tokalla jos nolla on eka) nostetaan kierrokset aika lähelle leijuttelukierroksia tai samaksi ja viimeiselle pisteelle minä pistän vähän paniikkivaraa. Saa koneen kunnolla rikki paniikin iskiessä... ;D

Eli leijuttelu tapahtuu vakiokierroksilla ja koneen herkkyys asetetaan sopivaksi lapakulmakäyrän avulla.
Näin teen siis minä. Toisaalta en ole koskaan edistynyt tässä hommassa leijuttelutasoa pidemmälle...

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #16 : 17 Joulukuu, 2010, 20:49:37 »

JA NYT EI YHTÄÄ OSTA HIROBO VIESTIÄ TÄHÄN ENÄÄ, tai sattuu Juhaa leukaan.
Muutaman osan tosin joutuu Kyoshoon vakiosta päivittää ajan mittaa, mut yleensä koptereihi joutuu jonku ver fyffee yleensäkki laittaan...

T: JOO JOO, en huuda tääl...  ;D

OSTA HIROBO, OSTA HIROBO... ;D

Tuun varmaan jouluna sinne teillepäin, voit sit vetää leukaan  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #17 : 18 Joulukuu, 2010, 03:15:46 »
Lainaus käyttäjältä: JariN
Tuun varmaan jouluna sinne teillepäin, voit sit vetää leukaan  ;D

Meinaaks sie et se Beauwille toimii tänne asti...  ;D ??

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: kaasu/ lapakulmakäyrä
« Vastaus #18 : 18 Joulukuu, 2010, 11:48:57 »
Lainaus käyttäjältä: JariN
Tuun varmaan jouluna sinne teillepäin, voit sit vetää leukaan  ;D

Meinaaks sie et se Beauwille toimii tänne asti...  ;D ??

Se toimii viälä sillonki, ku sun Honda on muuttunut takaisin alkuperäiseen olomuotoosa (siis ruåsteeksi...)  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3118 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Helmikuu, 2008, 16:09:49
kirjoittanut Hermis
7 Vastauksia
3491 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2010, 18:44:34
kirjoittanut Sammy
2 Vastauksia
3023 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2011, 09:34:13
kirjoittanut Falconi
5 Vastauksia
6649 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 21:57:18
kirjoittanut Korppi
1 Vastauksia
7166 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2018, 11:05:30
kirjoittanut HJK