Kirjoittaja Aihe: uusi harrastaja  (Luettu 24518 kertaa)

Miksuka

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #25 : 08 Maaliskuu, 2008, 18:46:14 »
Kiitoksia neuvoista, tarkistaa pitää nyt kunnolla.

Se todellakin kun saa kierroksia lähtee kallistumaan vasemmalle (muuten pysyy suorana ) ja vaikka kierroksia nostaa, niin että nousee ilmaan, niin siinäkin vielä kallistuu vasemmalle, trimmissä ei riitä säätövara oikaisemaan.

Piruuttani olen nyt säätänyt swashplaten niin vinoon nokasta päin katsottuna oikealle ylöspäin, että saan trimmillä sen kaartamisen säädettyä pois, ja leijuttelu melkein jo onnistui.

Nyt saan odotella tiistaihin osia, ( ellei pikaliima viritys toimisi siihen asti ), torppasin maahan ja osia rikki :-[

Nyt on aikaa mittailla ja säätää kaikki mahdolliset ;D .

Edit:

Rikkinäinen osa löydetty:

Manuskassa sivulla 13 osa 15 ( Flybar center holder ) aivan läheltä keskipistettänsä murtunut, samalta puolelta osa 006:n akseli poikki siltäkohdalta mihin tulee osa 004. Eli tämähän aiheuttaa sen, että toinen päälavoista ei ole säätänyt näitä ylälapoja samalla, noin niin kuin äkkiseltään pohdittuna ???
« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2008, 19:57:41 kirjoittanut Miksuka »

Poissa atgrohn

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #26 : 08 Maaliskuu, 2008, 20:19:17 »
Eli tämähän aiheuttaa sen, että toinen päälavoista ei ole säätänyt näitä ylälapoja samalla, noin niin kuin äkkiseltään pohdittuna ???

Ei ihan näin, mutta ei ohjaus ei toimi jos on osia poikki.

Swashplaten kallistuessa liike välitty ylemmille stabilointilavoille ja saa ne tietylle radalle. Päälapojen lapakulma seuraa tuota pienempien lapojen rataa vaihesiirrettynä...oliko 90 astetta edelle vai jäljessä. Eli päälavat eivät ohjaa pieniä lapoja vaan päinvastoin.

Jos taas nostat tai lasket swashplatea niin tuo liike välittyy suoraan päälavoille ja molempien päälapojen lapakulma suurenee tai pienenee.

Antti
Trex250, Trex450, Trex600N, Raptor50, kiinteäsiipiset X Y Z ja Å
...ei se miten päin laskeutuu vaan kuinka kovaa....

Miksuka

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #27 : 08 Maaliskuu, 2008, 20:27:07 »
Kiitos, tuota on syytä "päissään" ;D pohtia ja kunnolla.

Osa lienee ollut rikki jo pitkään tai tehtaalta asti ???, mutta nyt on uusi tulossa.

Simpura, Inhottaa, Muut Ulkolennättämässä eli SIMU:a käytän tiistaihin asti, kerron sitten kuulumisia kun osat ja säädöt kohdillaan.

Kiitos siihen asti.
« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2008, 20:39:56 kirjoittanut Miksuka »

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #28 : 08 Maaliskuu, 2008, 22:27:38 »
Hyvä että vika löytyi, nuppia on tosiaan syytä aina välillä hypistellä ja kokeilla liikkuuko kaikki osat vielä mukana vai onko jotain irti.
-flybarless, sedative stabilized head-

Miksuka

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #29 : 12 Maaliskuu, 2008, 13:19:32 »
Kiitos vinkeistä, kaikki olivat tarpeen ja läpi kävin.

Ensimmäinen kunnollinen "lentokerta" akullinen takana. Kyllä nyt on "point of no return" ohitettu, vaikkei hanskassa lentäminen ole alkuunkaan.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #30 : 12 Maaliskuu, 2008, 16:55:03 »
Ensimmäinen kunnollinen "lentokerta" akullinen takana. Kyllä nyt on "point of no return" ohitettu, vaikkei hanskassa lentäminen ole alkuunkaan.
Älä huoli, ei se ole meillä muillakaan, mokat ja torpit on vaan komeempia kuin aloittelijan tyypilliset kaadot kylelleen kesken laskun... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

sähkis

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #31 : 13 Maaliskuu, 2008, 22:11:08 »
joo sori että kestää....

Menin naimisiin viime viikonloppuna, joten en ole vielä ehtinyt hh-gyroa
asentamaan. kerron kyllä kokemuksista. vantaalla on nyt juuri "rasva-tyyni"
joten akkua lataillaan.kopukka pysyy ilmassa noin 30-60 s. kerrallaan ja perä
itseeni päin on ihan ok, mutta ei todellakaan vielä hanskassa.

laitoin ensin apu landarit vain niillä muovi klipseillä kiinni, irtosi kaikki kun tulin vähän kovemmin alas.
tilasin silloin samalla hiilari lavat (pää ja taka) mutta ajattelin ajaa ekan ISON torpin noilla orkkiksilla.


kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #32 : 15 Huhtikuu, 2008, 14:18:18 »
No niin seuraavanlaisia uusia osia on tulossa Honey Bee King 2:seen , takaservoa en vielä tilannut kun en oikeen tiedä mikä siihen on oikeesti sopiva , saa suositella ; ) .

Päivitysosat

 EK2-0704A Head lock gyro  ( tiedetään ettei ole niin kehuttu , mutta kokeilen silti ) uhmaikä iski  ;D
 http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/248

 EK5-0081 KV: 3900RPM/V Brushless motor and EK1-0350 Speed controller 25A
 http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/424
 
 EK1-0187 11,1V 2100 mHa akku Deans-liittimillä 
 http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/247

 EK4-0187 Carbon fibre vertical tail blade
 http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/567
 
 EK4-0186 Carbon fibre horizontal tail blade
 http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/566

 EK4-0151 Carbon fibre paddle
 http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/276

 EK4-0150 Carbon fibre tail blade
 http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/335

 EK1-0351 motor gear (9T) 1 KPL
 EK1-0352 motor gear (10T) 1 KPL  Mikähän näistä olisi sopivin juuri tuon motin kanssa ?
 EK1-0353 motor gear (11T) 1 KPL



Osat on huomenna kotona joten pääsee sitten riuhtomaan vanhoja (siis uusia ) osia irti .
Ei taida ihan ilman ongelmia noiden uusien osienkaan asentukaan sujua  ;). Kerron sitten oikeen kuvien kanssa mitä tälläinen aloittelija voi asentaessa ryssiä.
« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2008, 14:37:00 kirjoittanut kempsu04 »

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #33 : 15 Huhtikuu, 2008, 14:58:21 »
Eiköhän tuon gyron kanssa mene ihan se vakioservo, jos hommaa jonkun spesiaaliperäservon, niin siinä alkaa sitten jäädä servon ominaisuudet käyttämättä.

Akut on isohkot, lentoaikaa tulee ihan kivasti, mutta joku 1500mAh olisi tuonut parhaan teho-painosuhteen ja sitäkautta hupia taivasajoon...

Noilla pinjoneilla saat nuppiin:
9T=2234rpm
10T=2473rpm
11T=2722rpm
(Laskuissa oletettu 80% hyötysuhde)

Minä käyttäisin 10T:ta mootttorin pienemmän kuorman vuoksi (verrattuna 11T), tai sitten 11T jos haluaa suorituskykyä lentoajan kustannuksella. HBK2 on kuitenkin kivempi kopteri kun nupissa on jotain lähemmä 2500rpm kuin 2000rpm. Siksi en välttämättä edes yrittäisi 9T:ta, ellei sitten haussa ole pisin mahdollinen leijutusaika.

ESkyllä tuntuu olevan homma hallussa, kun myyvät "hiilikuituista vaakasuoraa ja pystysuoraa perälapaa" ::) ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

seppomikael

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #34 : 15 Huhtikuu, 2008, 15:12:01 »
joo sori että kestää....

Menin naimisiin viime viikonloppuna

Onneksi olkoon!!!! ;D

kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #35 : 16 Huhtikuu, 2008, 17:05:51 »
No niin osat ovat saapuneet ja asennus voi alkaa . Olisi heti hiukan kysyttävää kun en nyt oikeen ymmärrä että onko tuo kyseinen Gyro http://leluja.net/tuotteet.html?id=1/248 asennettava kopterin takaosaan sinne missä se entinenkin oli ? Ohjeissa on kuvien kera että se tulisi vaakatasoon niin että valo osittaa kohti taivasta , monet ovat kumminkin laittaneet tämän kyseisen Gyron niin että se on siellä takana pystyasennossa niin että se valo osoitta pyrstöä kohti esim näin http://jaghobbies.com/images/rc_planes/esky/hh_gyro.jpg ???

Tuossa on linnki jossa kaveri neuvoo sen asentamaan niin että se ei tule juurikaan niin miten manuaalissa lukee eli vaakatasoon , miksi näin ? http://uk.youtube.com/watch?v=f6gbDex7C3g .

« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2008, 18:17:33 kirjoittanut kempsu04 »

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #36 : 16 Huhtikuu, 2008, 19:32:13 »
Tuo gyro on pystyasennettava. Ihan sama, minne sen tunget, kunhan on pystyssä. Silloin se aistii pyörimisen. Jos sen laittaa vaakaan, se alkaa mitata kallistusta. Pystyyn siis.
-flybarless, sedative stabilized head-

kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #37 : 16 Huhtikuu, 2008, 20:32:01 »
Kiitos  ;D

kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #38 : 16 Huhtikuu, 2008, 21:13:26 »
Taas sitä kysellään , mutta ei auta  :-[ . Ennekuin hajotan mitään niin onko tuon hammasrattaan laittamiseen moottoriin jotain niksiä tai erkoistyökalua , ei tunnu menevän millään ja se kun pitäis vielä saada alemmaksi kuin mihin kärki loppuu jotta se osuu kohilleen ? Koittakee kestää  ;)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #39 : 16 Huhtikuu, 2008, 21:42:08 »
it can help to heat the brass pinion with a gas flame, it expands then.

Sometimes I had to hammer it on, be very careful not to damage the bearings (i.e. support the shaft from the other end).
Some types of pinions require gentle force to put them on, because there are brass ridges on the inside that need to deform for a tight fit.

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #40 : 17 Huhtikuu, 2008, 07:17:45 »
Minä laitoin pinionin lautaa vasten ja sitten moottori vaan kämmenkuoppaan ja voimaa suoritukseen. Kyllä se sinne meni, moottorin akselin pää painuu lautaan ja saat pinionin syvemmälle että on kohdallaan päärattaan kanssa.. Tiukka se kyllä on kun siinä ei ole mitään lukitusruuvia.

seppomikael

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #41 : 17 Huhtikuu, 2008, 08:22:06 »
Voisiko sitä pinjonia varovasti lämmitellä jolloin se vähän laajenisi.
Sen saa reiluun 50 asteeseen ihan kuumavesihanan alla ja uunissa kuumemmaksi jos on tarvis.

Voisi vaikka puukalikkaan porata sopivan kolon johon sen pinjonin laittaa. Sitten vaan paistos uuniin (aluksi vaikka 75 astetta) ja kun on kypsä niin koittaa meneekö akseli paikalleen. Jos ei niin vähän lisää lämpöä.
Tosin en tiedä että paljonko tuollainen pinjoni ilman ominaisuuksien muuttumista kestää lämpöä...

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #42 : 17 Huhtikuu, 2008, 09:23:15 »
>> ominaisuuksien muuttumista kestää lämpöä...
The melting point of brass is around 900 C, red hot glowing is around 600 C.
So don't be shy with the torch...

>> kun siinä ei ole mitään lukitusruuvia
if needed, blue Loctite (but then, don't heat).l
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu, 2008, 09:24:55 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #43 : 17 Huhtikuu, 2008, 21:34:55 »
Ruuvipenkissä on hyvä laittaa, pinjoni kopautetaan ensin akseliin niin että pysyy siinä, sitten moottori penkkiin, ja ruuvataan leukoja kiinni. Hyvin menee, pitää vaan muistaa että moottori tuetaan akselistaan, eikä kuoresta, muuten laakerit hajoaa.
-flybarless, sedative stabilized head-

kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #44 : 19 Huhtikuu, 2008, 10:42:43 »
Juu kiitos vaan hyvistä vinkeistä . Sain kuin sainkin sen pinionin viimein laitettua lievää väkivaltaa kayttämällä , ptiähän se kumminkin laittaa noin 2mm syvemmälle että osu kohilleen sen päärattan kanssa.Eilen sitten se tapahtui mitä olen eniten pellänyt , sain nimittän jostain päähänpiston että nyt on kyllä kokeiltava konetta ulkona tuulta tietenkin uhmaten  ;D ;D . Kone oikein uhkui intona päästä korkeammalle uuden mootorin vinguttaessa lapoja , minä sitten myötälevänä annoin periksi ja menin sitten nostamaan koneen ylemmäksi mitä olisi pitänyt  ::) , sitten kone eteen päin ja kaaros vasuriin ja siitä suoraan kyljelleen nurmikkoon.Eli ensimmäinen torrppi on sitten suoritettu  :D ;D

Lopputulos uhmailusta :


 Hiilikuitulavat
 Main blade shaft
 Flybar
 Main gear
 Tail boom
 Tail Boom Brace
 Carbon fibre horizontal tail blad

Onneksi ei mitää isoo , uudet osat jo tilattu . Olisko nyt jotain vinkkiä mitä kannais korjata samalla kun kone osina ,  tietty toi perän kiristys tuon ohjeiden  mukaan http://www.kopterit.net/index.php?topic=746.0.Kannaisko kenties jotain aluosia vaihtaa esim täkapää uusiks kenties ?
 
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2008, 14:18:49 kirjoittanut kempsu04 »

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #45 : 19 Huhtikuu, 2008, 19:57:10 »
Vain sivusta seuranneena... muutamissa HBK2:ssa on käytetty perässä TRex 450:n perälapoja, on kuulemma pidot parantuneet.
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2008, 00:44:24 kirjoittanut Arctikdiver »
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #46 : 19 Huhtikuu, 2008, 20:29:25 »
Vain sivusta seuranneena... muutamissa HBK2:ssa on käytetty perässä TRex 1450:n perälapoja, on kuulemma pidot parantuneet.

Täytyypä sitten panna tilaukseen semmoiset , kiitos vinkistä.

kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #47 : 21 Huhtikuu, 2008, 13:00:03 »
Purin hetki sitten tuon  HBK2:sen peräpään ja sieltä putosi heti 3kpl: prikkoja joista kaksi on ihan sileitä ja yksi on toiselta puolelta sileä ja toisella puolella on pieni koroke nyt en sitten tiedä että mihin väliin tai kumpaan suuntaan tuo uloke prikka tulee.

Tuossa kuva setistä

« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2008, 09:17:23 kirjoittanut kempsu04 »

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #48 : 24 Huhtikuu, 2008, 16:53:06 »
Veikkaan että uloke tulee laakeria vasten, eli uloimmaksi.
-flybarless, sedative stabilized head-

kempsu04

  • Vieras
Vs: uusi harrastaja
« Vastaus #49 : 24 Huhtikuu, 2008, 17:52:12 »
Niin minäkin vähän veikkailin , mutta halusin kuulla jonkun muun mielipiteen.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
116 Vastauksia
45525 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2008, 10:20:54
kirjoittanut Duster
2 Vastauksia
2847 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2008, 22:31:36
kirjoittanut JLa
4 Vastauksia
3158 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 11:03:20
kirjoittanut mcsakke
13 Vastauksia
7490 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2015, 19:38:18
kirjoittanut Perusmalli QRX-350
4 Vastauksia
2388 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2023, 22:23:23
kirjoittanut viltsu