Kirjoittaja Aihe: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...  (Luettu 45284 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« : 07 Huhtikuu, 2008, 08:52:54 »
Terve vaan kaikille! Hieman tätä foorumia ja erilaisia juttuja ulkomailta luettuani päätin vihdoinkin muutaman vuoden tuumailun jälkeen astua kopterimaailmaan. Monet jutut painottivat huonoilla välineillä aloittamisen kurjuutta, kun juuri ja juuri ilmassa kestävät rimpulat ei anna todellista kuvaa harrastuksesta. Päätin siis tilata T-Rex 450 SE v2:sen, että ei olisi tuosta puolesta huolta. Isompaa kopteria en näin alkuun olisi halunnutkaan, mutta onko usein harrastajille suoraa jatkumoa siirtyä jossain vaiheessa suurempiin koptereihin vai lentääkö porukka näillä pienemmilläkin pitkään?

On tässä kirjoituksessa joku pointtikin... lähden siis täysin nollatilanteesta liikkeelle eli en ole käytännössä edes nähnyt kunnollista sähkökopteria aikaisemmin ja ensimmäisenä tulee mieleen tuo "harjoituskehikko" tai mikä se ny on? Millainen tuohon pitäisi hommata ja kuinka painava se voi olla? Suomalaisessa kopterioppaassa oli vinkki, että sen voisi vaikka tehdä sähköputkesta ja laittaa nippusiteillä jalaksiin kiinni. Vai pitäskö ostaa joku semmonen, jossa on ne oranssit pallot päissä? Entä mitä ne painot on, jota harjoitellessa voi johonkin laittaa kopteria vakauttamaan?

Tosi mukava, että harrastuksella on näin hyvä nettiyhteisö. Tämäkin foorumi tuntuu tosi asialliselta!

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #1 : 07 Huhtikuu, 2008, 10:33:03 »
Heps,
tervetuloa koptereiden maailmaan!
Itse aloitin viime keväänä pikkuisella Twisterillä sitten tuli T-Rex 450 SE, Mini Titan, Copter X, T-Rex 600 Nitro, Pixy Zap, Knight 50 Sport, Mini Zoom......
Lähdin itse nollatilanteesta, ostin heti kärkeen kunnon mankan (Futaba 9C) jossa kaikki tarpeellinen. Nyt se on päivitetty Spektrumin ja Futaban moduleilla 2.4GHz vehkeeksi niin ei jää enää vastarin antennit pääroottorin väliin ;D.
Reksi oli aivan loistava aloitus kopteri minulle, kunhan vain joku asiantunteva trimmasi sen. Kaiken voi aivan varmasti säätää itse mutta sitten et voi olla aivan varma oletko tehnyt ne oikein ja onnistuuko tehdä yhtä väärin ensi kerralla. Itse kun tekee tulee semmoinen kun sattuu tulemaan.
Lentelin ensin itse trimaamallani kopterilla mutta se oli jotenkin outo. Kokkalan Jani trimmasi sen ja siitähän se lähtikin. Eli käytä kokeneempien kokemusta, helpottaa asioita.

Harjoituskehikon voi tehdä hiilikuitutangoista ja pingispalloista. Hiilaritangot ~1.5E/kpl (tarvii kaksi) ja 4kpl pingispalloja 2E.
Laitat pallot tankojen päähän liimalla tms. ja tangot ristiin kopterin jalaksiin kiinni. Kuvia läytynee foorumin käyttäjiltä.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #2 : 07 Huhtikuu, 2008, 11:12:56 »
Harjoituskehikon voi tehdä hiilikuitutangoista ja pingispalloista. Hiilaritangot ~1.5E/kpl (tarvii kaksi) ja 4kpl pingispalloja 2E.
Laitat pallot tankojen päähän liimalla tms. ja tangot ristiin kopterin jalaksiin kiinni. Kuvia läytynee foorumin käyttäjiltä.
Kuulostaa hyvältä, harrastus ei ole harrastus, jos siihen ei pääse itse jotain säätämään! Mistähän tommosia hiilaritankoja saa ostettua?

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #3 : 07 Huhtikuu, 2008, 11:19:55 »
Tuolta muunmuassa http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewCat&catId=76 mutta ei oo pahahintaisia nuo valmiit harjoitusjalakset esim. Leluja.netissä taitaa olla 8 euroo ja toimii 450:ssa ihan hyvin..

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #4 : 07 Huhtikuu, 2008, 11:50:36 »
Kaikista lennokkiliikeistä taitaa löytyä.
Valmiita on välillä täälläkin kaupan.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #5 : 07 Huhtikuu, 2008, 12:09:36 »
Kerrataan vielä se harjoitusjalasten tärkein vaatimus: läpimittaa roottorin kehän verran.
Eli Rekkulaan jotkut 70cm tangot, hiilitangoista varmaan 3 tai 4mm on sopivan jäykkää. Pallot ehdottomasti, pelkkä tikku uppoaa kosketuksesta maahan ja kone kaatuu sen yli nupilleen...

Painoilla tarkoitat varmaan niitä jotka tulee stabilointitankoon (se poikkitikku lapojen välissä...) Niillä saa tosiaan rauhoitettua konetta, mutta saman tekee lähettimen expo-ohjelmointi. Ei siis välttämättömät.

Itse aloittelin Raptor 50 kopukalla, mutta pian rupesi tekemään mieli konetta joka sopii takapihalle kun ei pääse isommalle aukealle Raptoroimaan. 50 koon polttis ison kentän tehorassina ja 450 koon sähkäri takapihalla taitojen ylläpitäjänä on aika lyömätön yhdistelmä.

Kerrotko missäpäin majailet, katotaan jos läheltä löytyisi joku säätöavuksi sitten kun saat koneesi kokoon.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #6 : 07 Huhtikuu, 2008, 12:35:11 »
Kerrataan vielä se harjoitusjalasten tärkein vaatimus: läpimittaa roottorin kehän verran.
Eli Rekkulaan jotkut 70cm tangot, hiilitangoista varmaan 3 tai 4mm on sopivan jäykkää. Pallot ehdottomasti, pelkkä tikku uppoaa kosketuksesta maahan ja kone kaatuu sen yli nupilleen...
Aivan... pitää nyt vielä katsoa, että ostaako valmiina, mutta periaatteessa omien käsien likaaminen kuuluu mun tyyliin :).

Lainaus
Painoilla tarkoitat varmaan niitä jotka tulee stabilointitankoon (se poikkitikku lapojen välissä...) Niillä saa tosiaan rauhoitettua konetta, mutta saman tekee lähettimen expo-ohjelmointi. Ei siis välttämättömät.
Ahaa... ne on siellä tangossa... jossain puhuttiinkin niiden siirtämisestä ulommas ja sisemmäs... expo-ohjelmointi ei sano mitään.

Lainaus
Itse aloittelin Raptor 50 kopukalla, mutta pian rupesi tekemään mieli konetta joka sopii takapihalle kun ei pääse isommalle aukealle Raptoroimaan. 50 koon polttis ison kentän tehorassina ja 450 koon sähkäri takapihalla taitojen ylläpitäjänä on aika lyömätön yhdistelmä.
Itsekin ajattelin juuri tuota tilaa ja pienen kopterin näppäryyttä. Tiedä sitten innostuuko koskaan isommasta.

Lainaus
Kerrotko missäpäin majailet, katotaan jos läheltä löytyisi joku säätöavuksi sitten kun saat koneesi kokoon.
Tässä päästiinkin tuohon mun seuraavaan ihmettelyn aiheeseen, että mitenkähän täältä Jyväskylän alueelta löytyy harrastajia? Kopterin ostin tuolta ulkomailta ja se tulee valmiiksi kasattuna ja testilennettynä, mutta oletettavastihan ne ei kovin syvällisesti sitä säätele, joten jossain vaiheessa apua kokeneemmilta varmaan tarvitaan.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #7 : 07 Huhtikuu, 2008, 13:32:00 »
Tässä päästiinkin tuohon mun seuraavaan ihmettelyn aiheeseen, että mitenkähän täältä Jyväskylän alueelta löytyy harrastajia? Kopterin ostin tuolta ulkomailta ja se tulee valmiiksi kasattuna ja testilennettynä, mutta oletettavastihan ne ei kovin syvällisesti sitä säätele, joten jossain vaiheessa apua kokeneemmilta varmaan tarvitaan.

Eiköhän Jyväskylästä joku löydy. Kun saat sen kopterin niin ensimmäiseksi pura se osiin ja kasaa uudestaan niin on varma etei yksikään osa ole irti. Yleensä "valmiiksi kasattu" on kasattu ei niin huolellisesti. Ainakin nuppi kannattaa purkaa atomeiksi ja kasata uudestaan huolella ruuvilukitteen kanssa. Irronnut lavanpidin lennon aikana ei ole mukana juttu.

Pikku kopterin jalaksiksi käy loistavasti juurikin hiilari tikut joissa pingispallot kärjissä.

Yleensä jossain vaiheessa harrastusta siirrytään isompaan kopteriin. On tosin myös niitä jotka on kiinnostuneita vain pikku sähkiksistä, tai niitä jotka ovat alusta alkaen lentäneet isoilla koneilla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #8 : 07 Huhtikuu, 2008, 13:50:13 »
Eiköhän Jyväskylästä joku löydy. Kun saat sen kopterin niin ensimmäiseksi pura se osiin ja kasaa uudestaan niin on varma etei yksikään osa ole irti. Yleensä "valmiiksi kasattu" on kasattu ei niin huolellisesti. Ainakin nuppi kannattaa purkaa atomeiksi ja kasata uudestaan huolella ruuvilukitteen kanssa. Irronnut lavanpidin lennon aikana ei ole mukana juttu.
Tähän suuntaan ajattelinkin. Tosin en ollu tekemässä sitä ihan ensimmäiseksi... muuten olisin tilannut suoraan osina, mutta ajattelin, että ulkomailta tilatessa olisi hyvä että testaavat siellä päässä. Ei sitten ensimmäisenä pakettia kasatessa kotona tule vastaan, että joku sähköosa ei toimi ollenkaan. Siitä sitten alkaisi heti ikävä reklamaatiosoppa. Nyt on mahdollista saada toimivaa tavaraa, jos ei kuljetuksessa onnistu mikään hajoamaan.

Taitaa kuitenkin tosiaan olla järkevä aloittaa siitä purkamisesta.

geeni

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #9 : 07 Huhtikuu, 2008, 13:52:03 »
Yleensä jossain vaiheessa harrastusta siirrytään isompaan kopteriin. On tosin myös niitä jotka on kiinnostuneita vain pikku sähkiksistä, tai niitä jotka ovat alusta alkaen lentäneet isoilla koneilla.

Sopisko tähänkin se kuolematon toteamus, että eihän koolla väliä oo, vaan miten sitä käyttää :P

Sitten voidaan tietty spekuloida, kuinka moni haluaa vaihtaa isommasta pienempään...

</maanantaihuonoilu>

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #10 : 07 Huhtikuu, 2008, 14:33:17 »
Yleensä jossain vaiheessa harrastusta siirrytään isompaan kopteriin. On tosin myös niitä jotka on kiinnostuneita vain pikku sähkiksistä, tai niitä jotka ovat alusta alkaen lentäneet isoilla koneilla.

Sopisko tähänkin se kuolematon toteamus, että eihän koolla väliä oo, vaan miten sitä käyttää :P

Sitten voidaan tietty spekuloida, kuinka moni haluaa vaihtaa isommasta pienempään...
</maanantaihuonoilu>
Ei välttämättä vaihtaa vaan ottaa toisen siihen rinnalle... ja nyt siis puhumme koptereista ;D

Taitaa kuitenkin tosiaan olla järkevä aloittaa siitä purkamisesta.
Ainakin käydä meisselin kanssa läpi ja kattoa että on kireällä. Toisaalta ei ole huono asia tietää mitä kopteri on syönyt. Joskus se kone on kuitenkin purettava ja osia vaihdettava, mieluummin ehkä silloin kun kaikki osat ovat vielä suoria ja kunnossa... ::)

Expo on siis sellainen toiminto, että kun lähettimen tikkua liikuttaa, niin keskialueella se vaikuttaa vähemmän ja reunassa enemmän. Kannattaa lukea kopteriopasta, siellä on kerrottu muistaakseni tästäkin asiasta. http://f3c.fi/Tervetuloa.html    <- Tuolta sitä saa
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #11 : 07 Huhtikuu, 2008, 15:30:27 »
Tuosta kopterin koosta vielä sen verran, että itse aloitin aikoinaan 450:llä rexillä, mutta kun vuoden aktiivisen lentelyn jälkeen näin halvan raptorin myynnissä, niin oli kyllä heti selvää et tuollainen pitää saada. Tästä mainiosta hankinnasta huolimatta tulen tuskin ikinä hukkaamaan tuota pikku rexiä. Akut ja torpit paljon halvempia kun rapukassa ja näin ollen myös parempi opetella uusia juttuja. Nyt kun taas on vähän taukoa ollut lennätyksessä niin ajattelin hommata uudet akut rexiin ja opetella vähän kuvioita uudelleen. Rexi nyt on vähän kiikkerämpi, mutta eipä tuo torppikaan juuri kirpaise näin töissäkäyvällä ihmisellä.

Ja sitten vielä noista apujalaksista.
Itellä tais olla kans joku 3-4 mm hiilaria ja pingispallot päissä.
Eli siis tällaiset:
http://koti.mbnet.fi/pete-/trex/muutama%20harjoittelukuva/116-1681_IMG.jpg
http://koti.mbnet.fi/pete-/trex/muutama%20harjoittelukuva/117-1726_IMG.jpg

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #12 : 07 Huhtikuu, 2008, 15:40:55 »
Hei,

jos asut Helsingin alueella ja olet kiinostanut katsomaan, minä lennän tänään Henttan kentällä, 16.30-xx
Puhun myös vähän Suomea  :)
vanhat harjoitustelineet ovat myös laukussa...
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=helsinki&ie=UTF8&t=h&ll=60.191228,24.74355&spn=0.009621,0.033774&z=16&iwloc=addr

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #13 : 21 Huhtikuu, 2008, 14:11:04 »
Nyt saapui tulliongelmien jälkeen laitteet käteen ja hyvältä näyttää. Kaikki tuli mitä tilasin ja liikkeen palvelu oli erinomaista, suosittelen. Kysyin paria asiaa maililla ja vastaus tuli joka kerralla alle 30 minuutissa. Tilasin siis täältä: http://www.flying-hobby.com.

450 SE V2 näyttää tosi hienolta aloittelijan silmään. Kaikki on viimesen päälle. Mutta, mutta... mitä nuo kaikki napit ja virvelit on tuossa DX6i:ssä?!?! Miten ihmeessä tuo kopterin nuppi toimii, ku näyttää, että servot vääntelee kaikki samaa kiinteetä palikkaa eri kulmista. Taitaa mennä hetki ennenku kopteri on ilmassa...

Ois kiva "kuivaharjotella" tuolla, että näkee miten esim. tuo nuppi käytännössä toimii? Onnistuuko mitenkä? Voiko esim. nypätä moottorin johdot irti, niin servot toimii silti?

Mielenkiintoista... :)

jarpiili

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #14 : 21 Huhtikuu, 2008, 14:24:17 »
Mitäs ongelmia oli tullin kanssa?

-Jari

ps. Jos otat vaikka yhden, tai samalla kaikki, moottorin johdo(n/t) irti niin sitten voit koittaa servojen toimintaa.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #15 : 21 Huhtikuu, 2008, 14:37:03 »
Mitäs ongelmia oli tullin kanssa?
Ei siinä sen kummempia, mutta niillä meni prosessi vähän pieleen. Paketin ois pitäny tulla suoraan paikalliseen tulliin, mutta se jäikin Vantaalle. Saapumisilmoituskin tuli monta päivää myöhässä ja puhelimella asioinnin jälkeen paketti lähti vasta oikeaan tulliin. Paketilla kesti kaksi päivää tulla HK:sta Suomeen, mutta viikko Vantaalta Jyväskylään :).

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #16 : 21 Huhtikuu, 2008, 14:58:03 »
[OT]


Tämä viivästys on Itella Oyj:n mukaan "standard procedure" jos kyseessä on EMS Express pikapaketti. Eli paketin tullessa maahan lähetetään perinteisellä postilla kysely hoitaako Itella Oyj tullauksen 21€ lisämaksusta + tullit ja alvit, vai lähetetäänkö paketti kotopaikkakunnan tulliin tullattavaksi. Kannattaa aina valita normaali toimitus eikä Express nii tulee suoraan oikeaan osoitteeseen...

Tämä kaikki on VAIN ja ainoastaan Itella Oyj:n yritys hankkia lisätuloja parikymmentä egeä/paketti...

[/OT]
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

seppomikael

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #17 : 21 Huhtikuu, 2008, 20:44:07 »


ps. Jos otat vaikka yhden, tai samalla kaikki, moottorin johdo(n/t) irti niin sitten voit koittaa servojen toimintaa.


Ota kaikki johdot irti. Jos ottaa vain yhden niin moottori ei välttämättä pyöri mutta se lämpiää ja saattaa palaa koska niiden kahden muun vaiheen kautta kulkee virta koko ajan.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #18 : 21 Huhtikuu, 2008, 22:11:13 »
Oonkohan mä jotenki yksinkertanen, kun en oo keksiny, mutta mihin näissä vehkeissä tarvitaan se 6 kanavaa? Tikuissahan on 4, eikö? Eikös niillä tehdä käytännössä kaikki lentämiseen tarvittava?

Ihmettelen vielä muutenkin näitä perushommia... kattelin tuossa ihan virtojen kanssa miten servot toimii ja pisti silmään, että takaroottorin lavat ei keskity, kun päästää irti tikusta ja se ponnahtaa keskelle. Ne jää jotenkin vinksalleen. Sit ku heilauttaa vähän vaikka toiseen suuntaan ja keskittää tikun niin ne on taas suorassa.

Aika paljon tuntuu olevan selvitettävää :).

seppomikael

  • Vieras
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #19 : 21 Huhtikuu, 2008, 22:23:45 »
throttle, pitchi, elevator, aileron, rudder ja gyro gain...

Siinä ne tärkeimmät.  ;D

Sulla on gyro HH-tilassa jolloin ne ei keskity ennen kuin perä on kääntynyt siihen asentoon mitä on tikusta haluttu. Eli se jää korjaamaan perän asentoa kunnes perä on siellä mihin se on ohjattu. Voit testata sen niin että kun perälavat on vinksallaan niin käännät perää kunnes lavat suoristuvat. Jos et onnistu käännä toiseen suuntaan.  ;D

Gyro menee HH-tilaan kun radion gyro gain on yli 50%. (se voi alkuarvona olla vaikka 80%). Jos pienennät gyro gainin alle 50%:n niin gyro menee normaalitilaan jolloin perälavat suoristuvat kun päästät tikusta irti.
Tuo HH-tila (Head Hold) on siitä hyvä että se pitää keulan siinä suunnassa mihin olet sen ohjannut vaikka tuuli koittaisi kääntää konetta. Normaalitila ei korjaa ulkoisten tekijöiden (lähinnä tuulen) vaikutusta.

Viisaammat voisivat korjata virheet ja jatkaa tästä...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #20 : 21 Huhtikuu, 2008, 23:53:53 »
Oonkohan mä jotenki yksinkertanen, kun en oo keksiny, mutta mihin näissä vehkeissä tarvitaan se 6 kanavaa? Tikuissahan on 4, eikö?
Ei välttämättä. Kaasutikkuhan ohjaa sekä nopeudensäädintä/kaasuservoa, että lapakulmia. Siinä on siis kaksi kanavaa samassa. Perä, ja kaksi kallistussuuntaa tekevät kolme lisää. Tikuissa on siis 5 kanavaa. Gyron herkkyys tulee vielä jonnekkin erilliseen kytkimeen.

Esim. CCPM nupissa kolme servoa toimii yhtäaikaa. Kun käännät tikkua, annat käskyn kääntyä yhteen suuntaan, mutta se toteutetaan käskyttämällä kolmea kanavaa. Kun lisäät tehoja, lähetin käskee nopeudensäädintä (tai kaasuservoa), ja noita nupin kolmea servoa. Siis neljä kanavaa toiminnassa, etkä ole edes koskenut kallistuksiin tai perään.

Ei ihme että näissä sekoilee aina silloin tällöin, esim. Futaballa CCPM systeemissä servot ovat nimeltään Aileron, Elevator ja Pitch. Liikesuunnat, joita noilla ohjataan, ovat Aileron, Elevator ja Pitch. Kun ohjaat Aileronia, liikkuvat servot nimeltä Aileron ja Pitch eri suuntiin. Kun ohjaat Elevatoria, Aileron ja Pitch -servot liikkuvat samaan suuntaan, ja servo nimeltä Elevator erisuuntaan. Kun ohjaat Pitchiä, kaikki servot, Aileron, Elevator ja Pitch, liikkuvat samaan suuntaan. Yksinkertaista, eikö.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #21 : 22 Huhtikuu, 2008, 09:26:16 »
Joo, tosiaan... gyro on näköjään HH tilassa ja kun kopterin perää kääntää lattialla haluttuun suuntaan niin lavat oikeavat takana hiljalleen. Uskalsin jopa hieman pyörittää konetta tuossa lattialla :).

Paketissa tuli mukana simulaattorikaapeli ja FMS softa. En vaan ole vielä saanu simukopteria lentämään kunnolla kun menee ne kanavat jotenkin sekasin... pitää säätää.

Pitäskö mun ostaa jotkut puulavat sitten ku alotan oikeasti harjottelemaan? Ei menis heti nuo hienot hiilikuitulavat pilalle, jos rysähtää. Se harjoituskehikkokin vielä puuttuu.

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #22 : 22 Huhtikuu, 2008, 09:38:15 »
Ehdottomasti harjoitusjalakset alle jos haluat välttää täystuhon heti alkuunsa. Puulavat olisi hyvät sen puolesta että ne on halvemmat vaihtaa ja hiilikuitulavoilla saa isompaa tuhoa nupin seutuville kuin puulavoilla vahingon sattuessa.

JRu

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #23 : 22 Huhtikuu, 2008, 09:52:05 »
Heh... sain tuon simunkin palaamaan. Aika komeita torppeja tulee heti alkuunsa :D.

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi harrastaja, T-Rex 450:llä lähdetään...
« Vastaus #24 : 22 Huhtikuu, 2008, 09:56:54 »
Niissä on se hyvä puoli, että ne ei maksa mitään  ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
uusi harrastaja

Aloittaja sähkis « 1 2 3 » E-Sky Sähkökopterit

57 Vastauksia
24421 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2008, 20:09:36
kirjoittanut Canoon
2 Vastauksia
2834 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2008, 22:31:36
kirjoittanut JLa
4 Vastauksia
3141 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 11:03:20
kirjoittanut mcsakke
13 Vastauksia
7471 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2015, 19:38:18
kirjoittanut Perusmalli QRX-350
4 Vastauksia
2250 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2023, 22:23:23
kirjoittanut viltsu