Kirjoittaja Aihe: Tomin vispilät  (Luettu 19796 kertaa)

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Tomin vispilät
« : 31 Lokakuu, 2010, 15:57:25 »
Onhan sitä osallistuttava tännekin, kun kerran pari vispilää kotoa jo löytyy.

Mulla oli ajatus kopterin hankkimisesta hioutunut jo pari vuotta takaraivossa ennen ensimmäisenkään ostamista. Käytännössä siitä lähtien, kun ekan kerran näin Nokian ajoradan tietämillä (tai ainakin jossain sielläpäin, ei voi muistaa tarkalleen) jonkun lennättämässä hieman isompaa kopteria "ympäri ämpäri ja mukkelis makkelis" ;D. Sittemmin kuulin, että lennätys ihan tähtitieteellisen vaikeaa ja vaatii aikaa ja motivaatiota ja ja ja ja... Kopteri jäi siis hankkimatta tuolloin.

Sitten huomasin Verkkokauppa.comissa styroksisen pilipalikopterin, joka muistaakseni oli 2-kanavainen. Sillä vispasin ilmaa muutaman illan, kunnes siitä hajosi latausliitin ja vehje joutui roskiin. Jokatapauksessa kärpänen oli jo purrut, mutta ilmeisesti puremiskohta oli vielä hieman hukassa tuolloin.

Pilipalikopterista jonkun aikaa eteenpäin sain Verkkokauppa.comin 4-kanavaisen "alumiinisalkussa" toimitettavan koaksiaalikopterin. Sillä olikin jo varsin helppo lentää ja leijuttaa ja tuntui, että "Täähän on mun laji, helppoo ku heinänteko". Jotain pientä tuhoakin sain tuolla aikaan ja piti hieman rauhoittaa meininkiä sisätiloissa...
Kävin myös demoamassa em. koptereita Pirkkalan Verkkokauppa.comissa, jossa myös asiakkaat pääsivät lentämään. Idea oli lentää ilmassa roikkuvan hulahula-vanteen läpi ja onnistuessaan sai oikeuden osallistua arvontaan, jossa oli samanlainen kopteri pääpalkintona.


4-kanavaisen pikkukopterin jälkeen piti tietenkin saada isompi. Ostin Vertical-Hobbysta MD 520 -kopterin, joka on myös 4-kanavainen. Tällä ajattelin voivani lennätellä myös ulkona, mutta eihän tuossa sitten loppujen lopuksi puhti riittänyt; Pienikin tuuli ja kopteri menee mihin ilmojen herra käskee! :(
Kiinnitin kopteriin myös mikrokameran ja totesin sen vaikuttavan uskomattoman paljon kopterin käyttäytymiseen. Isompi siis pitää saada!


Sitten katseet hakeutuivatkin jo tämän foorumin puolelle myynti-ilmoituksiin. Bongasin oikein hyvältä vaikuttavan kopterin (CopterX CX450SE v2) ja kun sitä vielä myivät tutut miehet (Mikael / Seppo) RC Crawling -puolelta, niin ei muuta kuin näpit sauhuamaan ja lisätietoja kyselemään.
Radioiksi ostin T-Rex -storesta käyetyt Spektrum DX7:t (näistä lisää myöhemmin) ja lisäksi PhoenixRC -simulaattorin. Sitten vaan radion kanssa suunta kohti lounais-Suomea! Säätöapua oli luvattu antaa ja katsottiinkin Mikaelin kanssa kopteri säätöihin muutaman mutkan kautta. Mikael myös suoritti koelennon, josta selvisi, että kaikki toimii kuten pitääkin.


Välispiikki ostamastani DX7:sta...
Ostamani malli oli siis Mode 1, sillä myyjä väitti, että sen voi Mode 2:ksi muuttaa. Koitimme säätää Mikaelin kanssa radiota niin sisältä kuin ulkoakin oman järkemme ja Googlen antamien ohjeiden mukaan, mutta eipähän tuo tuntunut mahdolliselta. Radiot lähtivät myöhemmin T-Rex storeen "korjattaviksi", mutta palautuessaan en edelleenkään saanut niitä toimimaan kunnolla swashplaten säätöjen kanssa. Jos kallistukset toimivatkin, niin sitten oli swashplate ylä-asennossa. Hermo alkoi jo pahasti menemään tässä vaiheessa ja pistinkin T-Rex storeen mailia, että josko asialle voisi jotain tehdä. He suostuivat ottamaan minun murheenkryynini vaihdossa ja ostin välirahalla uuden DX7:n, mutta tällä kertaa Mode 2:n ;).
Tässä vaiheessa pitää kiittää T-Rex storea joustavuudesta ja nopeasta asiakaspalvelusta!!

Takaisin astialle...
Lentelin aikani Phoenixilla Mac OS X:lla virtuaalikoneen kautta, mutta sitten se penteleen virtuaalikone meni päivittymään eikä Phoenixiin löytynyt enää puhtia 6FPS:aa enempää :(. Lentely sillä sai valitettavasti loppua, kunnes kämppään ilmestyy lisää tilaa varastossa lymyävälle Windows-koneelle.

Aika siis pistää oikea kopteri tulille. Virittelin uuden DX7:n kiinni kopteriin eli jouduin heti kättelyssä tekemään koko säätöprosessin alusta asti ennen sekuntinkaan omatoimista lennätystä kyseisellä laitteella. Osaavia käsiä ei ollut tarjolla, vaan piti luottaa Mikaelin luona kirjoittamaani ohjeenkyhäelmään ja puhelimeen. Siitä onneksi selvisikin lähes kaikki oleellinen ja sain kuin sainkin kopterin toimimaan ainakin suurinpiirtein kuten pitääkin. Lisäksi virittelin harjoittelujalakset alle.

Päiväkirja tähän asti:

28.10.2010, kotipiha
Kotipihan parkkipaikalle piti heti päästä kokeilemaan, että pääseekö sitä yhtään mihinkään... No ei päässyt, kopteri vaelteli maata pitkin asfaltin reunaan, kun en kaasuvipua uskaltanut enempää tuupata ja tästä syystä toisesta perälavasta lähti palanen. Totesin, että homma saa riittää niin ahtaassa tilassa alkuunsa. Kopteri tykkää vääntää nokkaa vasemmalle.


30.10.2010, Tampereen tullin parkkipaikka
Nyt on tilaa jo hieman enemmän... 2 minuutin jälkeen huomasin, että "peräevä" on melkoisen pehmeää alumiinia ja tykkää vääntyillä. Tästä johtuen toinen perälavoista suoritti katoamistempun. Onneksi eräällä kaverilla on 450-kokoluokan kopteri ja sain häneltä perälapoja. Kopteri tykkää vääntää nokkaa vasemmalle edelleen.


31.10.2010, Tampereen Lielahden teollisuusalue (jonkun kaupan iso, tyhjä parkkipaikka)
Uudet perälavat kiinni ja eikun kokeilemaan. Peräevä on edelleen vääntyilevä (ylläri, kun asialle ei ole mitään tehty?) ja nytkin se tykkäsi haukata palasia perälavoista. Lisäksi taisi mennä pääakseli solmuun, kun tykkää vatkata kierroksia nostettaessa. Kovasti oli tuulista tänään, mutta sain sentään 1,5 akkua harjoitusta alle ja pysyi kopteri noin 10-15s ilmassa yhteen putkeen parhaimmillaan.
Kopteri tykkää kääntää nokkaa vasemmalle edelleen, vaikka miten koitan subtrimmillä säätää :(.


----

Tämmöstä.. Eiköhän tämä tästä lähde, motivaatio ei ainakaan ole kadonnut. Päinvastoin, nälkä senkun nousee ja ajatuksissa on käynyt jonkun pienemmän ("oikean") kopterin ostaminen myös, että pääsisi sisätiloissakin treenaamaan. Kissoista kun tullee silppua osuessaan tuon 450-kokoisen lapoihin? ;D
« Viimeksi muokattu: 31 Lokakuu, 2010, 20:47:40 kirjoittanut Tomi Kulmala »

Poissa vmslehtinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #1 : 31 Lokakuu, 2010, 16:09:03 »
Alinta kuvaa katsoessani suosittelisin tarkistamaan perälapasten asennussuunat...saattaa toinen lapanen pyöriä jättöreuna edellä. Voi vaikuttaa jonniinverran lento-ominaisuuksiin.

V.
--
Align T-Rex 450 Sport, 3xHS-65HB, Spartan DS760+HS-5084
Align T-Rex 600 ESP, 3xDS610, Spartan DS760+DS650
HK-190 ja kasa kiinteäsiipisiä

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #2 : 31 Lokakuu, 2010, 16:20:45 »
Niinpäs onkin muuten! :o Mutta kiersi se kyllä ennen tuota väärinpäin asennettuakin vasemmalle...

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #3 : 31 Lokakuu, 2010, 16:40:33 »
Niinpäs onkin muuten! :o Mutta kiersi se kyllä ennen tuota väärinpäin asennettuakin vasemmalle...

Jos perä kampeaa toiseen laitaan, niin sitähän ei säädetä trimmistä, vaan siirrät koko servoa haluttuun suuntaan peräputkessa. Eikös se näin mennyt? :)
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #4 : 31 Lokakuu, 2010, 16:55:03 »
Jos perä kampeaa toiseen laitaan, niin sitähän ei säädetä trimmistä, vaan siirrät koko servoa haluttuun suuntaan peräputkessa. Eikös se näin mennyt? :)
Hienoa, että konstit löytyy, sillä tuo subtrimmi ei tuntunut juurikaan avittavan ja lentämisen harjoittelua ei varmaan ainakaan helpota se, että joutuu jatkuvasti kampeamaan kaasuvipua hieman oikealle ;).

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #5 : 31 Lokakuu, 2010, 17:18:40 »
Oletko lukenut läpi tämän
http://wiki.kopterit.net/
lapakulmien säätö ja gy401 säätöohje

Harjoitusjalakset on oiva apu alkutaipaleella kun luisutellaan asfalttia pitkin ja pompitaan ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #6 : 31 Lokakuu, 2010, 17:33:00 »
Lapakulmat osasin mielestäni säätää pääroottorista, mutta pitääkös operaatio tehdä perällekin vielä erikseen? Olen gyron säätämisen kohdalla näemmä unohtanut kirjoittaa muistilappuun tyystin, joten en tehnyt gyrolle yhtään mitään uutta DX7:aa virittäessäni :-[. Katsoin vaan kevyesti kopteria liikuttelemalla lopuksi, että hyvin tuntuu korjaavan.

Eli ei muuta kuin gyroa säätämään ilmeisesti?

Pitää näemmä kaikki opetella kantapään kautta ;D.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #7 : 31 Lokakuu, 2010, 18:24:47 »
joo gyroa säätämään, tuolla wikin ohjeella pitäisi päästä hyvin alkuun.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #8 : 31 Lokakuu, 2010, 18:36:46 »
Ja tarkista korjaussuunta gyrosta et on oikea.
Trimmistä ei tosiaan kannata sitä perälapoja säätää vaan siirrät peräservon paikkaa että löytyy oikea paikka. Samalla katot sun gaini prosentit et perä korjaa itseään.

Sit ainakin itellä kans alussa meinas perälavat ottaa välillä maahan kiinni niin kun lennätteli nurmikolla, ei perälavatkaan menneet koskaan rikki.
Sit kun saat sen perän aisoihin niin alotat leijuttelu harjotukset sillee et se kopu on ainakin metrin korkeudessa koska muuten se ottaa maasta pyörteitä ja leijuttaminen vaikeaa.
Teet vaikka sellasii "pomputtelu" liikettä nätisti sillä jos et uskalla heti ottaa korkeelle.
Tärkeää on myös sit se mitä sun DX7 on kaasukäyrä ja pitch asetukset jotta saat vakaat leijuttelukokemukset ja niin et nupissa riittää kierrokset.
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #9 : 31 Lokakuu, 2010, 20:36:09 »
Noniin... Nyt on gyron säätöä kokeiltu uudelleen ja silti se vaan kampeaa vasemmalle. Pitänee siis tuupata peräservoa hieman seuraavalla säätökerralla. Tähän aikaan ei enää kehtaa kerrostalossa kopteria kierrättää enempää ;). Korjaussuunta on kyllä oikea. Perän trimmi on ollut jatkuvasti nollilla ja nyt on subtrimmikin.

Tässä on pari kuvaa...




Perän gain 0: 60% ja 1: 50%. Oli aiemmin 0: 50% ja 1: 50%.

Pyörteistä olenkin jo tietoinen, mutta sehän menee mokoma kopteri rikki, kun korkealle nostaa (vipujen vääntelijän panikoidessa) :P. Vaan kyllä se tänään jo parissa metrissä kävi tuulenpuuskan takia eikä edes tullut ihan holtittomasti alas. Ehkä Phoenix-harjoittelusta oli kuin olikin jotain hyötyä...

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #10 : 31 Lokakuu, 2010, 20:48:43 »
Sulla muuttuu kierrokset aika lailla leijutellessa.

Itsellä ei ole mikään erityisen hyvä aloittelukäppyrä, mutta normimodessa kaasu: 0, 43.5, 67, 78.5, 100  ja kulmat 30.5, INH, 59, INH, 85.

Ideana olisi saavuttaa tasaiset kierrokset lapakulmien muuttumisesta välittämättä. Alkuun kierroksia koneeseen ja sitten tasaisempaa tahtia kulmien noustessa. Viimenen nyppäsy on lähinnä omalla kohdalla siksi, että saan tarpeen vaatiessa reippaamin tehoa pelastusyrityksiin.

Verrattuna sun kaasukäyrään, erona on keskitukulla korkeammat kierrokset ja pienempi kierrosten vaihtelu. Tarpeeksi kierroksia ja peräkin pitää paremmin.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #11 : 31 Lokakuu, 2010, 21:06:06 »
Samaa kans katselin. Itselläkin MiniTitanilla on tuossa kakkoskohdassa kaasukäyrässä jo 45 prossaa kaasua. Siitä sitten lineaarisempi loppua kohden.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #12 : 31 Lokakuu, 2010, 21:08:18 »
Jep, tee juuri noin että nosta esim 0-45-50-55-100 kaasukäyräksi.
Ja perän mekaanista säätöä tehdessä voi tehdä niin että trimmiä naputtelet (GYRO RATE-MODE) kun perä ei kierrä enään niin pahasti (Koskaan sitä ei saa täysin paikoillaan pysymään kun kierrokst muuttuu jne!)
Sitten vispilä alas ja työntömitalla mittaat perän sliderin ja hubin välisen eron. sitten trimmi keskelle ja servoa/linkkiä muuttamalla sama väli takaisin!

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #13 : 31 Lokakuu, 2010, 21:09:17 »
Sitten huomasin Verkkokauppa.comissa styroksisen pilipalikopterin, joka muistaakseni oli 2-kanavainen. Sillä vispasin ilmaa muutaman illan, kunnes siitä hajosi latausliitin ja vehje joutui roskiin. Jokatapauksessa kärpänen oli jo purrut, mutta ilmeisesti puremiskohta oli vielä hieman hukassa tuolloin.

Heh! ne on vaarallisia noi pilipalilelut! ;D
sellasella se kärpänen muni muhunkin ja pahasti! nyt useampi tonni myöhemmin on hyvä nauraa niille mutta oli se vaan hauska laite arvoonsa nähden! ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #14 : 31 Lokakuu, 2010, 21:41:00 »
is this for a 450? Those curves are totally wacky... Are you trying to convert it into a fixed-pitch heli?  :)

Try throttle
0-40-55-80-100

and pitch
30-40-50-75-100 for taking off (the raised low end doesn't suck the heli into the ground while spooling up) and
0-25-50-75-100 for actual flying.

This should also sort out tail problems, if there are any.
« Viimeksi muokattu: 31 Lokakuu, 2010, 21:42:57 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #15 : 31 Lokakuu, 2010, 23:38:23 »
Okei. Eli lisää kiekkaa koneeseen.

is this for a 450? Those curves are totally wacky... Are you trying to convert it into a fixed-pitch heli?  :)
Yes, for 450 and probably I am, unintentionally though :).

Try throttle
0-40-55-80-100

and pitch
30-40-50-75-100 for taking off (the raised low end doesn't suck the heli into the ground while spooling up) and
0-25-50-75-100 for actual flying.

This should also sort out tail problems, if there are any.
A lot of tail problems at the moment.
Pitch for flying...? I think I should learn how to hover first, right? ;)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #16 : 01 Marraskuu, 2010, 07:03:01 »
Onhan se sekin yhdensortin lentämistö kun jalat on irti maasta  :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #17 : 01 Marraskuu, 2010, 12:25:40 »
Joo on siinä eri tuntu ku jalat maassa lentäminen  8)
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #18 : 01 Marraskuu, 2010, 21:40:42 »
oh OK, just stick with the 40-50-75-100 pitch curve then.

go to SWASH MIX and turn down collective, to, for example 30.
If your heli doesn't lift off => increase collective. If it's too jumpy => decrease.

Then adapt the throttle curve so that the headspeed doesn't change when you climb or go down (learn to listen to the sound).
Most likely, something like

0-40-50-60-70

is enough for basic hovering.
If it bogs while climbing => steeper throttle curve
If it revs up (and I think that's what your current setup does), more shallow throttle curve.


There is no right or wrong way. Oh, let me correct that statement, there's my way and a million wrong ones :)

All the programming features can be a bad distraction, it's like spending the first three driving lessons to adjust your seat.

I haven't followed the whole thread. Most beginners (unless you have seen a properly set-up heli fly) run too low headspeed. It makes it much, much harder.
The heli should respond crisply - it's a racing car, get used to it.
« Viimeksi muokattu: 01 Marraskuu, 2010, 21:43:11 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #19 : 19 Helmikuu, 2012, 17:44:38 »
"Pienen" hiljaiselon jälkeen on kotiin ajautunut lisää vispilöitä (450 on hyllyssä ja varmaan pysyykin siellä, liian haasteellinen :P).

Tällä kerralla mielenkiinto kohdistui Quadcopteriin, joten äkkiä rahat tiskiin ja HobbyCitysta tilaamaan settiä...

- HobbyKing Multi-Rotor Control Board V2.1 (Atmega168PA)
- TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC
- Turnigy 2730 Brushless Motor 1300kv
- HobbyKing Quadcopter Frame V1
- OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver
- TGS Sport 6x4E Precision propeller

Sitten odoteltiin noin kuukauden päivät, että paketti suvaitsi saapua (odottavan aika on aina niin lyhyt, eikö?). Puu/pikaliimalla vehje kasaan ja kas vain (*ylläri*), olin ottanut vain CW -mallin lapoja.



Jesin vihjeestä utelin lapoja ssultilta, mutta hänellä ei ylimääräisiä tällä kertaa ollut. ssultin vihje oli sitten sitäkin parempi ja lapoja (kolmilapainen 8x6) löytyikin jamppa991:lta - ja vieläpä samasta kunnasta! Loistavaa!
No potkurit kiinni ja kävi aika äkkiä selväksi, ettei HK:n boardilla tee aloittelija mitään, hakee minne sattuu ja vanerirunkokaan tuskin kestää harjoittelun torppauksia...



Google sekä Youtube kovaan käyttöön ja "pari hassua" YV:ta myöhemmin räpylään tarttuivat seuraavat palikat jamppa991:lta:
- Feiyu FE-90Q Pro
- Omatekele alumiini/hiilikuiturunko

Ja niistä syntyi tämä:



Lumipyryn, viimeyönä sataneen lumen sekä PTH:n "aktiivisen" auraamisen takia en ole kopteria vielä päässyt testaamaan :(. Ja muutenkin noin yleisesti ottaen en laske sähköä ja vettä (olkootkin jäätyneessä muodossa) hyvin yhteensopiviksi, joten pitää rakentaa joko korkeammat landarit tai sähköille vesisuojaus.


Quadin käyttötarkoitus? Huvilentely sekä GoPro:n kantaminen :).


Tässä vaiheessa kiitokset
- Jesi
- ssulti
- Jamppa991

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #20 : 20 Helmikuu, 2012, 21:33:17 »
Vähän lisää rakentelua kun toi lumisade ei näytä laantuvan...





Ei se vielä ihan valmis ole kuitenkaan... Paksun kuminauhan ajattelin kiskaista tuosta purkin yli (kuminauha kiinni runkoon tuleviin koloihin), joka sitten painaa purkin runkoon. Lisäksi mahdollisesti jonkinlainen tiivistys/tärinänvaimennus purkin ja rungon väliin.

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #21 : 21 Helmikuu, 2012, 19:13:16 »
Pikku viritykset ja ensilentokunto on saavutettu...


Ja lensihän se (kuvia ei ole, sillä parempi puolisko valitsi sohvalla nukkumisen kopterin katsomisen sijaan ???)... Pientä oskillointia oli havaittavissa, joten varmaan gaineja pienentämällä korjaantuu. Tai sitten moottoreissa ei ole tarpeeksi potkua?

Saldona loppujen lopuksi yksi rikkoutunut propelli jäämöykyn tultua liian lähelle. Eiku...?



Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #22 : 24 Helmikuu, 2012, 19:55:33 »
Nonni. Tämä kopteristi löytyi naapurista. Tuossa lennätteli pihamaalla.

Tuuppa huomenna yhden aikaan lennätteleen lahdesjärven jäälle.
Futaba T8FG Super

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #23 : 24 Helmikuu, 2012, 20:35:36 »
@zenix: Kyllä vaan, päästään torppaamaan kilpaa jossain vaiheessa, jos mun laitteista/laitteita enää on mitään jäljellä ;). Voisinpa huomenna vaikka paikalle tullakin, jos ei mitään sen ihmeellisempää ilmene.

Tämän päivän saldo...
2,5 akkua meni hienosti gaineja ruuvatessa ja sitten viimeisellä akulla piti väistää autoa ja *räks*



Ruuvasin lentelyn jälkeen viimeiset lavat kiinni :-\. Uusia on kyllä jo tulossa, mutta niissä menee vielä.

Poissa Tomi Kulmala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tomin vispilät
« Vastaus #24 : 25 Helmikuu, 2012, 15:03:01 »
Lumisateessa käytiin lennättämässä ja tällä kerralla sai romut kantaa kotiin ihan ehjänä!


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
22 Vastauksia
7107 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2013, 08:02:08
kirjoittanut Räpeltäjä
7 Vastauksia
3343 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2013, 06:49:27
kirjoittanut Toeh