Kirjoittaja Aihe: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?  (Luettu 6977 kertaa)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« : 15 Tammikuu, 2009, 19:25:30 »
Kuinka aidosti tuo simun autorotaation harjoitus on mallinnettu ?

Itse olen sitä nyt treenannut jonkun verran. Yksi kräsh / 50 perättäistä kokeilua.

Ei ne ihan kaikki osu "maalitauluun", koska hieman ohjailen ja treenaan useita eri mahdollisuuksia.
En ainoastaan "tikut" paikoillaan...! vaan kaikkea mahdollista, mitä mieleen juolahtaa...

Vastatkoon vain ne, jotka tietävät totuuden  ;)

Itse olen treenannut vain ja ainoastaan T-Rex600 sähkökopulla  8)

Tuo treenaukseni johtuu siitä, kun olen useasti katsonut sen "Vispilän" aidon autorotaation
videon T-Rex 500:lla. Aihe kun on tärkein, mitä oikealla kopterilla harjoitellaan eniten !

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #1 : 15 Tammikuu, 2009, 19:34:29 »
Ei tuntunut aidolta kun viimeksi koetin. Eikä sitä ennenkään. Eikä.. Eikä kyllä tunnu Reflexissäkään vaikka mielestäni paljon parempi onkin kuin Phoenixissa. Phoenixissa koneilla ei pysty liitämään eteenpäin edes puolta siitä matkasta mitä oikealla. Tuo tarkoittaa sitä että kun oikealla kopulla joutuu kokoajan rajoittamaan liitoa vedolla, phoenixissa tuntui joutuvan tulla nokka alas päin lähes nolla kulmilla ettei jäänyt lento lyhyeksi. Kaikki koneet tuntui menettävän nupista kiekat jos tuli alas vähänkään täydellisestä poikkeavassa kulmassa. En tiedä onko siellä jotain roottorin inertiaan vaikuttavaa säätöä, jos on niin sitä kannattaa laittaa lisää. Vaikuttaa tosin lento-ominaisuuksiinkin.

Tuo vain omat kokemukset Phoenixista. En ollut säätänyt simuja ollenkaan, eivät olleet omia. Sulla kuulostaa olevan 600 aika hyvin säädöissä simussa jos onnistuu jo autot.


-op-
« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu, 2009, 19:36:14 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #2 : 15 Tammikuu, 2009, 19:44:28 »
Jos asia on noin, niin sehän kuulostaa vaan paremmalta, sillä jos simulla oppii näinkin "hyvin", niin eiköhän oikeallakin kopulla. Tietysti siinä tulee tuo oma "SUURI" jännitys oikealla "kehiin", ettei oikealla mokaa  ;) (Tuuli ja kaikki muukin huomioiden)
Joo, SeppoMikael laittoi mulle vain DX7:aan simusäädöt, eikä ehkä helpoimmasta "päästä"  ::)
Kyl' mä saan sen hieman liitämään, muttei se helppoa ole  8)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

z0tis

  • Vieras
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #3 : 15 Tammikuu, 2009, 19:49:19 »
Mitkä säädöt sulla on phoenixissa? siihen saa vaikeutta ku laittaa asetuksista kopterin stabilityä vaikka toho 70 ja tuulen 8ms /sek. Siis ylipäätään tulee lisää vaikeutta vähä phoenixiin, en tiiä miten vaikuttaa just autorotaatioon

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #4 : 15 Tammikuu, 2009, 19:54:55 »

Simun perussäädöt ! Kyl minäkin niitä säätelen viel ajankuluksi  ;D
Aina tietenkin kannattaisi aloittaa vaikeimman kautta, mut nyt tuota en ole vielä tehnyt.
Tuskin monikaan tämän palstan aloittelijoista ovat edes autorotaatioita treenanneet ?
Tai edes ajatelleet kuinka tärkeä aihe se on !

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

z0tis

  • Vieras
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #5 : 15 Tammikuu, 2009, 20:11:44 »
Noh sähkökopuilla käsittääkseni aika harvoin pääsee autorotaatiota tekemään ihan oikean vian vuoksi, helposti hävii sähköt myös nupista jos ne motilta katoaa, tietty näissäkin voi motti hajota ilmassa mutta tuskin kauheen yleistä on näissä sähköpeleissä, vai onko monella hajonnu?

Ja sitä leijutusta ja muutakin treenia kannattaa treenata myös niin että on säätäny niitä asetuksia, emmä tiedä kuinka hyvin oikeeta tilannetta simuloi kopteri joka on 100% parhaissa säädöissä ja on tyyntä kun sisällä :D

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #6 : 15 Tammikuu, 2009, 20:13:55 »
Noh sähkökopuilla käsittääkseni aika harvoin pääsee autorotaatiota tekemään ihan oikean vian vuoksi, helposti hävii sähköt myös nupista jos ne motilta katoaa, tietty näissäkin voi motti hajota ilmassa mutta tuskin kauheen yleistä on näissä sähköpeleissä, vai onko monella hajonnu?

You never know ! Eli kannattaa kuitenkin treenata (mun mielipide).
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #7 : 15 Tammikuu, 2009, 21:33:48 »
Lainaus
You never know ! Eli kannattaa kuitenkin treenata (mun mielipide).
Autoja reenataan täälläkin. Jos vaikka menee perästä jotain rikki: hihna katkeaa, gyro tippu, servo kuolee etc niin auttaa kuulemma minimoimaan lisävahinkoja paljonkin jos napsauttaa holdin päälle ja jonkunlainen autorotaatio tonttiin.

Omakohtaista kokemusta ei tietenkään ole koska jostain syystä hajoitan kopterini lähinnä pöydällä, en ilmassa.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #8 : 16 Tammikuu, 2009, 00:36:49 »
it's a good idea to practise in Phoenix. With a 600 heli you should practise to succeed 10 times out of 10 (if not fooling around), without wind.


PS: I recorded some, here:
http://rz-home.de/~cnentwig/ugly_autos.pxr
put this file into c:/Documents and Settings/yourusername/Programs/own files/PhoenixRC/Recordings
Or whereever your OS chooses to hide your data...
then open from Phoenix flight recorder

Probably not the world's nicest autos. But it's a start. Airspeed rules!
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2009, 01:03:04 kirjoittanut mnentwig »

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #9 : 16 Tammikuu, 2009, 08:13:46 »
Protoksen autorotaatio voi olla mielenkiintoinen ilmaperää, jos tuo hihna tai moottori akseli katkeaa:)
Voi olla aika haasteellinen alastulo kokeneemmallekkin...
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #10 : 16 Tammikuu, 2009, 08:15:22 »
Itse olen reenannut phoeniksilla niitä autorotaatioita, sekä täplän kanssa että ilman. N9 ja 600E XL on ollu millä oon harjotellu. Minusta ne tuossa simussa on naurettavan helppoja. Jos keskittyy niin ehjänä saa aina alas. "elävällä" kopterilla en ole vielä kokeillut, pitäs kait kokeilla...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #11 : 16 Tammikuu, 2009, 08:27:33 »
Lainaus
Protoksen autorotaatio voi olla mielenkiintoinen ilmaperää, jos tuo hihna tai moottori akseli katkeaa...

Niin, mites se nyt hei meneekään? Jos motin ja päälapojen yhteys katkeaa syystä tai toisesta niin tarviiko sitä perää enää ihan välttämättä. Ei tietty pysty perää ohjaamaan, mutta ei sen hulluna pirottamaankaan pitäisi ruveta kun mikään rungossa kiinni oleva ei väännä pääakselista...

Tässä vaan funtsin että ehkä se protoksen hihnan katkeaminen ei sittenkään ole sen "vakavampi" ongelma kuin niissä joissa hihnalla on pelkkä peräveto. Vai...?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #12 : 16 Tammikuu, 2009, 10:54:38 »
I've had a bunch of those autos also - lost tail linkage, motor shaft broke, belt broke. Stripped main wheel. One-way bearing turned into two-way bearing. Forgot to refuel (duh).
I just use almost full negative pitch, then full positive just before it hits the deck.
Autoration? More a no-damage crash. But without forward airspeed it's the best I can do.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #13 : 16 Tammikuu, 2009, 19:08:46 »
Ittellä menee rotaatiot täysin feenixissä. Mutta semmonen että vääristääkö tuo yhtään sitä? Jos sitä paljon tuossa opettelee niin sit onki urakka oikeesti ku opettelee.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #14 : 16 Tammikuu, 2009, 19:26:26 »
Mutta semmonen että vääristääkö tuo yhtään sitä? Jos sitä paljon tuossa opettelee niin sit onki urakka oikeesti ku opettelee.

Eihän se aidolta tunnu niinkuin tuossa aikaisemmassa viestissä kirjotin. Mutta silti mitä enemmän harjoittelee sitä simulla, sen paremmin menee oikeella vaikkei simussa kovin aidolta tuntuisikaan.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Phoenix:n autorotaatio/aitouden "tunne" ?
« Vastaus #15 : 16 Tammikuu, 2009, 19:36:29 »
Eihän se aidolta tunnu niinkuin tuossa aikaisemmassa viestissä kirjotin. Mutta silti mitä enemmän harjoittelee sitä simulla, sen paremmin menee oikeella vaikkei simussa kovin aidolta tuntuisikaan.(Lainaus Vispilältä) !

Parempi mun mielestäni on sitä opetella simulla, jotta edes jotain jää "selkärankaan" kun kuitenkin joskus sitä taitoa tarvitsee !

Ihan sama juttu, kun auto meinaa ihan oikeasti lähteä "käsistä"...On muuten kokemusta ja se kokemus pelasti mun ja broidin hengen !

Tää kopterijuttu, toivottavasti ei satu kenenkään kohdalle todellisuudessa, mut jos niin käy, tietää ainakin jotain ja sehän on jo PALJON, jos tilanne on edes jotenkin hallussa !  8)
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2009, 19:39:53 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3253 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2008, 17:16:13
kirjoittanut tare
1 Vastauksia
2874 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2008, 13:31:14
kirjoittanut XciD
4 Vastauksia
2803 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Syyskuu, 2008, 23:30:16
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
2087 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2009, 18:55:56
kirjoittanut mnentwig
8 Vastauksia
4842 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2010, 11:40:18
kirjoittanut Lassi Luukkonen