Kirjoittaja Aihe: Toimiva kopteri alle 250g painoluokkaan?  (Luettu 2288 kertaa)

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Toimiva kopteri alle 250g painoluokkaan?
« : 23 Maaliskuu, 2021, 12:34:27 »
Ajattelin jäädä EASA -aikakaudella "villiksi ja vapaaksi" - omalla tontilla ilman yhteiskunan holhousta (Traficom). Kotipelto on EASA säädösten pohjalta liian ahdas isoille koptereille, koska maantie (100m) ja pihamaat (50m) on jo liian lähellä. Align T-Rex -harrastajana olen valmis tinkimään merkkiuskollisuudesta, kun kyseessä lentopainoltaan alle 250g CP -kopteri. Löytyykö suositeltavaa mallia jossa tekniikka ja varaosapalvelukin pelaisi? Kiinamarkkinat menee kohta tullin taakse jumiin (+ toivottomat toimitusajat). Löytyykö euroopan puolelta toimijaa (kauppiasta) jolla palvelu vielä pelaisi (Englantikin taisi mennä jo brexit tullijumiin)?
Koptereiden lentopainoja ei juurikaan ole mainittu, joten ehkä se kyselemällä tästä selviää?
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Toimiva kopteri alle 250g painoluokkaan?
« Vastaus #1 : 23 Maaliskuu, 2021, 12:54:24 »
Ajattelin jäädä EASA -aikakaudella "villiksi ja vapaaksi" - omalla tontilla ilman yhteiskunan holhousta (Traficom). Kotipelto on EASA säädösten pohjalta liian ahdas isoille koptereille, koska maantie (100m) ja pihamaat (50m) on jo liian lähellä. Align T-Rex -harrastajana olen valmis tinkimään merkkiuskollisuudesta, kun kyseessä lentopainoltaan alle 250g CP -kopteri. Löytyykö suositeltavaa mallia jossa tekniikka ja varaosapalvelukin pelaisi? Kiinamarkkinat menee kohta tullin taakse jumiin (+ toivottomat toimitusajat). Löytyykö euroopan puolelta toimijaa (kauppiasta) jolla palvelu vielä pelaisi (Englantikin taisi mennä jo brexit tullijumiin)?
Koptereiden lentopainoja ei juurikaan ole mainittu, joten ehkä se kyselemällä tästä selviää?

Minulla on viimeaikaisia kokemuksia seuraavista:

-Blade 180 Fusion:Hihnaperä + pyrstöservo, 4S akut, hiilikuiturunko. Toimii periaatteessa ok, mutta tuntuu hieman rimpulalta, Vaatii parikseen DSMX-lähettimen. Jäänyt itselläni hyllyyn pölyttymään sen jälkeen kun ostin OMPHobbyn kopterit.

- OMPHobby M2: suoraveto + moottoriperä, 3S akut, gyrossa agility- ja gain-säädöt. Raskaan suoravetomoottorin vuoksipaino menee yli 250 gramman haamurajan (akun kanssa n.330g), mutta kopteri on kuitenkin kohtuullisen pieni, laadukkaasti rakennettu ja lentää hyvin. Suoravetomottorissa on mahtavasti vääntöä kokosekseen. Toimii ainakin DSMX- ja Sbus-vastereiden kanssa.

-OMPHobby M1: suoraveto + mottoriperä, gyrossa samat säädöt kuin isoveli M2:ssa, 2S akut. Hienoin mikroluokan kopteri, jota olen lentänyt. Lentopaino on 126g akkuineen mutta lentää korkean headspeedin ansiosta todella hyvin kovassakin tuulessa. Selvästi pienempää kokoluokkaa, kuin kaksi edellistä.
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2021, 12:58:53 kirjoittanut Picofly »

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Toimiva kopteri alle 250g painoluokkaan?
« Vastaus #2 : 23 Maaliskuu, 2021, 21:00:29 »
Blade 180 olisi painonsa myötä optimi:
Length 14.6 in (370mm)
Height 4.9 in (125mm)
Main Rotor Diameter 16.2 in (412mm)
Tail Rotor Diameter 3.9 in (100mm)
Flying Weight 8.5 oz (240 g)

"Painolastina" kuitenkin tuo DX-vaatimus (ei S-Bus mahdollisuutta). Rakenne on myös varsin konservatiivinen, mutta ikävintä että useimmat myyjät ilmoittaa: "lopetettu tuote".

OMPHobby M1 on vähän 126g painollaan (puolikokoa), ei vielä varsinainen arkityökalu? Vastaa lähinnä XK-K130 mikrokopteria (joka kyllä toimii mutta on vähän pieni ulkoleikkeihin).

OMPHobby M2 V2 joka olisi näistä hyvä valinta! - vaan lain kirjaimen edessä 65g verran ylipainoinen (Trafincomin puntarissa ilmailurikkomus ilman lennätystutkintoa). Vaatii siis rekistöröitymisen kaikkine kotkotuksineen ja sitähän tässä piti vältellä (vaikka vaikeimman kautta).
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2021, 10:56:07 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Toimiva kopteri alle 250g painoluokkaan?
« Vastaus #3 : 24 Maaliskuu, 2021, 08:58:49 »
Vanhempi Blade 180 CFX (perässä torque tube) on poistunut malli mutta Blade 180 Fusion (perässä hihnaveto) on vielä myynnissä mm. täällä:

https://www.modelhelicopters.co.uk/blade-fusion-180-bnf-basic-blh5850.html

Voin myös luopua omasta kopteristani hintaan 150€. Se on vähän lennetty ja torppaamaton. Tarkoituksena oli varustaa Blade 180 digitaalisella videolinkillä ja lentää sillä FPV:tä, mutta rungosta ei löytynyt videol'hettimelle sopivaa paikkaa. Mukaan saisit hiilikuitulavat ja 2 kpl 4S-akkuja.

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Toimiva kopteri alle 250g painoluokkaan?
« Vastaus #4 : 24 Maaliskuu, 2021, 11:27:58 »
Vanhempi Blade 180 CFX (perässä torque tube) on poistunut malli mutta Blade 180 Fusion (perässä hihnaveto) on vielä myynnissä mm. täällä:

https://www.modelhelicopters.co.uk/blade-fusion-180-bnf-basic-blh5850.html

Voin myös luopua omasta kopteristani hintaan 150€. Se on vähän lennetty ja torppaamaton. Tarkoituksena oli varustaa Blade 180 digitaalisella videolinkillä ja lentää sillä FPV:tä, mutta rungosta ei löytynyt videolähettimelle sopivaa paikkaa. Mukaan saisit hiilikuitulavat ja 2 kpl 4S-akkuja.

Ihan hyvä tarjous! - mutta isona rasitteena on tuo Spectrum DX lähettimen vaatimus  :-\ Flight kontrollerin vaihto esim. Eachinesta tai XK kopterista voi olla kohtalokas sakkolenkki? - mikäli mieli lennättää eikä tusata mahdottomien sovitusten kanssa. Varsinkin näihin mikrokokoisiin tarvitaan toimiva kokonaisuus, eikä mulla ole enää tuohon DX mankkaa.

Uudet mikrokoptterit on tosi toimivia, varsinkin mainitsemasi OMPHobby M2 V2. Ehkä tarjolle tulee vielä uusia paremmin 250 g kokoluokkaan sopivia kehitelmiä? mutta siihen asti kuolaan M1 - "puolikokoista"versiota. Pääasia että pysytään perinteisessä lennokkiharrastuksessa ilman Traficomin harrastusrajoituksia (ihan vaan periaatteesta ja ikään kuin uutena haasteena). Nämä pienet alle 250g "dronet" pysyy ihan luonnostaan alle 120m korkeuksilla, joten muita rajoituksia ei taida olla villille ja vapaalle lennokkiharrastukselle (kunhan ei ole kameraa kyydissä).
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2021, 15:46:28 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2691 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2008, 23:21:40
kirjoittanut Affen
16 Vastauksia
8998 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2011, 22:17:44
kirjoittanut Tohtori R
14 Vastauksia
6180 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2011, 22:54:21
kirjoittanut Trnquill
1 Vastauksia
4152 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2012, 12:51:49
kirjoittanut kopterifriikki
11 Vastauksia
7585 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2012, 09:00:08
kirjoittanut Pekka