Kirjoittaja Aihe: Kamerateline alle vai eteen?  (Luettu 5841 kertaa)

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Kamerateline alle vai eteen?
« : 26 Marraskuu, 2011, 10:40:57 »
Pitäisi ostaa kamerateline, mutta mietityttää se, miten eteen asennettu teline vaikuttaa kopterin lento-ominaisuuksiin. Alle tuleva kamerateline tuntuisi vakauttavan kopua, mutta eteen tuleva olisi halvempi.
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #1 : 26 Marraskuu, 2011, 11:11:54 »
Paras paikka on kyllä alla painopisteen kohdalla. Mulla oli kevyt kiinankamera keulalla kun ei paljoa paina ja vaatimuksina oli että kuvaa sai taivaalta niin ei ollut niin nuukaa. Toki jos pyhität koneen kuvauskäyttöön niin kelpaa mikä vain kun vaan asettelee painopisteen oikeaksi ja pitää aina samana. Äkkinäisiä kuvauksia varten alla oleva on varmasti helpoin saada iskuun.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #2 : 26 Marraskuu, 2011, 11:38:23 »
Ja onhan se akselinkohdalla pienimmän vipuvarren päässäkin niin ei ele liike näy niin voimakkaana?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #3 : 26 Marraskuu, 2011, 11:49:59 »
Moro.

Kopu pyhitetään yksinomaan kuvauskäyttöön...
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #4 : 26 Marraskuu, 2011, 15:34:49 »
Video vai valokuva?

Mun mielestä valokuvaukseen kopukan alle teline ja videokuvaukseen nokalle!

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #5 : 26 Marraskuu, 2011, 15:48:47 »
Sekä että. Mutta eikös nokilla oleva paino tee massakeskiöön nähden pidemmän vipuvarren?
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #6 : 26 Marraskuu, 2011, 16:27:55 »
Kun näitä massakeskipiste- ja vipuvarsiasioita miettii, kannattaa muistaa kaikki kolme akselia. Kun kamera on kopterin alla, on paino hienosti Z-akselin (pääakselin suunta) suhteen tasapainossa. Paino roikkuu massakeskipisteen alapuolella, täsmälleen sen kohdalla. Homma bueno. Mutta kun mietitään X-akselia (peräpuomin suunta), on kamera niin kaukana painopisteestä kuin suinkin mahdollista. Painopistehän on jossain siellä kopterin rungon uumenissa, pääakselin kohdalla, mieluusti pystysuunnassa mahdollisimman lähellä nuppia. Kamera puolestaan roikkuu monen kymmenen senttimetrin vipuvarren päässä tämän pisteen alapuolella. Ei hyvä.

Etukiinnityksessä kamera saadaan X-akselin suuntaan täsmälleen painopisteen kanssa samalle linjalle, mutta nyt puolestaan Z-akselin suunnassa ollaan etäällä pääakselista. Omien mittauksieni mukaan esimerkiksi T-Rex 600 -kopterissa kameran saa kokonaisuudessaan (eli Z-poikkeama + X-poikkeama) lähimmäksi kopterin keskipistettä nimenomaan etukiinnityksellä. Eli vipuvarsi on etukiinnityksellä pienempi. Tämä tietysti riippuu täysin kopterin rungon muodosta.

Kun mietitään vaakalentoa, on selvää että nokalla oleva kamera on aerodynaamisempi. Toisaalta taas alla roikkuvaan kameraan saa helposti rakennettua esimerkiksi 360-aseteen käännön vaakasuuntaan - etutellingillä tämä ei ole mahdollista. Kopterin alla oleva kamera lisälaskutelineineen lisää kopterin korkeutta noin kaksinkertaiseksi, tämä kannattaa myös ottaa huomioon. Etukiinnityksessä kopterin kokonaismitat eivät juuri suurene kun verrataan canopy paikalla olevaan tavalliseen kopteriin.

Etutelinettä käytettäessä akut saa helposti peräputkeen kiinni. Tämä on useissa koptereissa se helpoin paikka kiinnittää akut, kun normaali asennuspaikka on ns. estynyt. Puomi tarjoaa myös runsaasti liikkumavaraa, jolla painopisteen voi säätää kohdilleen vaikka kameran paino muuttuisikin eri kuvauksissa.

Loppujen lopuksi tuntuu kuitenkin olevan aika pitkälti makuasia kumpaan paikkaan kamerasi kiinnität. :)

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #7 : 26 Marraskuu, 2011, 16:48:44 »
Tässä oli hyviä pointteja. Itse ajattelin, että vaikka alla oleva teline ehkä vakauttaisikin kopua, niin massa roikkuu aika kaukana keskipisteestä. Tällä taitaa olla merkitystä silloin, jos joutuu korjaamaan oikealla tikulla enemmän tai pitäisi tehdä nopea spurtti vaikkapa eteenpäin? Moni alla oleva teline voi painaa yli kilonkin mutta edessä oleva taitaa olla kevyempi?
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #8 : 26 Marraskuu, 2011, 21:08:51 »
Moni alla oleva teline voi painaa yli kilonkin mutta edessä oleva taitaa olla kevyempi?
Lähtökohtaisesti alla oleva teline on helppo saada kevyemmäksi, koska ei tarvita mitään tellinkejä pitämään telinettä irti kopterista (siis ne putket tai muut ripustukset, joiden varassa teline siellä edessä roikkuu). Mutta kun soppaan on pakko lyödä erikoiskorkeat ja mielellään tukevat landarit, on kokonaispaino helposti eturigiä korkeampi.

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #9 : 30 Marraskuu, 2011, 16:01:11 »
Paljonkohan vaikkapa kuussatasen tiireksin alle tai eteen uskaltaisi pistää painoa. Maksimilentoonlähtöpaino ei voine ylittää viittä kiloa?`


-Jere
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #10 : 30 Marraskuu, 2011, 16:32:40 »
Paljonkohan vaikkapa kuussatasen tiireksin alle tai eteen uskaltaisi pistää painoa. Maksimilentoonlähtöpaino ei voine ylittää viittä kiloa?`
Mulla on ollut kamera (822g) + obiska (560g) + teline (~500g?) eli arviolta noin pari kiloa lisäpainoa. Hyvin on lentänyt. Tosin venautin perän ja käytin 710mm lapoja, se auttaa vähän.

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #11 : 30 Marraskuu, 2011, 16:46:59 »
Katselin vähän noita tellinkien painoja. Alla olevan telineen painoa ei tahdo saada alle 1.3 kilon:

http://www.cnchelicopter.com/servlet/the-2014/Professional-aerial-application-designed/Detail

Tuota voinee hiukan hiilikuituputkilla keventää?

Teline itsessään näyttää hyvältä, mutta kunnollisilla optiikoilla varustettu järkkäri painaa suunnilleen saman verran. Yhteensä tulee 2.6 kiloa. Tiireksi painaa ilman akkuja 2.3 kilua, jolloin yhteensä ollaan jo vajaassa viidessä kilossa. Eli kuormaa ilman akkuja on jo enemmän kuin mitä kopteri painaa. MTOW yli kuusi kiloa.

Mietin vielä, että kuinka tärkeää on tuo kallistuksen kompensointi hyvän jäljen tuottamisessa. Oleellisemmalta tuntuisi perän heilumisen eliminointi telineen gyroilla tai IMU:lla? 

-Jere
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Hexa6

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #12 : 04 Joulukuu, 2011, 13:24:08 »
Tsekkiläisen tekemä teline panoraamakuvia varten.

http://www.youtube.com/watch?v=xPJL6GIghx8#ws

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #13 : 04 Joulukuu, 2011, 22:49:41 »
Kaikkea se tsekkiläinen keksii ;D

Aika lyhyt valotus tuossa saa olla, jotta liike ei tallennu mukaan. :P
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kamerateline alle vai eteen?
« Vastaus #14 : 04 Joulukuu, 2011, 22:54:21 »
Noita on myös sellaisia, jotka pysäyttävät kameran aina kuvan ottamisen ajaksi. Niissä ongelma on usein se, että jatkuva pysäyttely ja kiihdyttely tekee kopteriin vääntävää kiertoliikettä, jota vastaan on hankala tapella ilman että koko kopteri nykii sinne tänne. Valotusajan suhteen riittävän hidas jatkuva pyöriminen on käytännössä se helpoin tapa. Oikein laajiksella kun aurinkoisena päivänä rällää menemään, saa valotusajan helpolla tarpeeksi lyhyeksi.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2515 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2008, 23:21:40
kirjoittanut Affen
2 Vastauksia
2294 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2014, 19:05:12
kirjoittanut VERTICAL
10 Vastauksia
5952 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Helmikuu, 2015, 09:42:02
kirjoittanut Raimund
0 Vastauksia
12427 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2015, 22:40:39
kirjoittanut Speedy
4 Vastauksia
1945 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2021, 11:27:58
kirjoittanut HJK