Kirjoittaja Aihe: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä  (Luettu 27051 kertaa)

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #50 : 02 Syyskuu, 2011, 14:49:24 »
Kerkeshän sitä kentälle. Kuusi akullista tuli pörrättyä ja säädeltyä sitä sun tätä. Perä on nyt ehkä välttävä, ei hyvä, mutta toiminee. Muuten kopu pelaa ihan loistavasti lukuun ottamatta outoa oskillointia elev. ja aile. suunnassa. Tätä esiinty yleensä akun loppu vaiheilla rajumman ohjaus liikkeen jälkeen. Myös perä alkoi hiukan vägäämään lopussa. Alkaa ehkä osa akuista olla parhaat päivänsä nähneet. Kaikilla akuilla se ei tätä tehnyt ja niillä akuilla pysyi nupin kierrokset korkeammalla koko 5min ajan joka oli timeriin säädetty. Voisi kokeilla nostaa nupin kierroksia ja/tai vaihtaa pidemmät perälavat.

Mutta joo.. Ei kiitos, en halua enää keppiä mun kopteriin! Kyllä tuo vaan lentää niin uupeasti. Vaakalennossakin voi huoletta vaikka ottaa sormet pois tikuilta ja kopteri menee luotisuoraan niin kauan kuin akku kestää tai lentäjä puuttuu peliin.. ;D Tuli tuon vakauden ansiosta niin itsevarma olo että tuli tehtyä ensimmäiset inverted leijutuksetkin. Tai no, lähinnä BeastX sitä leijutti vakaasti paikallaan ja mä vaan kattelin ja ihmettelin.

Eli nyt siis korjauksen jälkeen jo 10 akullista takana ja toivottavasti nämä mystiset tekniikka murheet on nyt selätetty ja voidaan taas keskittyä olennaiseen! Topicin otsikoksi voisi muuttaa "Gaui korjattu toistaiseksi tuntemattomaksi ajaksi". :P
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #51 : 22 Syyskuu, 2011, 12:53:51 »
Topicin otsikoksi voisi muuttaa "Gaui korjattu toistaiseksi tuntemattomaksi ajaksi". :P

Älä vielä muuta, nykyinen on hyvä... ;D

Eli siis lainataan hieman Tuukan aihetta kun otsikko sopii justiisa omaan tämänpäiväiseen tarinaan...

GAUI 425 tuli siis aamulla tonttiin tuntemattomasta syystä, näin jälkeenpäin ajatellen ja Tuukan kanssa pidetyn aivoriihen jälkeen, syynä ei ole voinut olla oikeastaan mikään muu kuin noparin kyykkääminen.

Aamutuimaan siis tuli mentyä Kymin kentälle, ja TuukkaJK olikin jo paikalla lentelemässä. No, muutama akullinen peruspyörittelyä ja sellaista tavanomaista sohlaamista mihin omat taidot rittävät. Sitten mittailtiin hieman nopeuksia tutkalla, jolloin Tuukan GAUI 425 ottikin mukavat 113km/h lukemat helposti. Itse vuorostani puikkoihin ja lentoa edestakaisin, kummoisia lukemia ei tutkaan saanut ja huomion kiinnitti enemmänkin jyrkissä käännöksissä tuntunut puutuminen. Akkuina oli kiinni miltei pakasta vedetyt, kolmatta tai neljättä lentoa lentävät Nanotechit 3S 2200mAh 25-50C. Timeri oli säädetty 4 ja puoleen minuuttiin, ja vajaa puoli minuuttia oli vielä aikaa jäljellä kun lensin kopun melko kauas ja aloin tekemään jyrkkää käännöstä, kun motti kuoli täysin. Ihan totaalinen sähköjen katoaminen, korkeutta alle kymmenen metriä ja nokka täysin maata kohti. :D

No, heti kun tilanteen ehti tajuamaan, holdi päälle ja jonkinlainen onneton rotaationyritys joka jäi yritykseksi ja taisi tulla bladestoppikin siinä sen seurauksena. Sen verran ehti pelastamaan että ei tultu nokka edellä alas vaan täydellinen mahalasku, pirun kovaa tosin.

Vauriot eivät ole pahat, runko tosin meni halki paristakin kohtaa, mutta muuten pääsee aika pienellä osien hankkimisella. Servot ynnä muut tuntuvat olevan kunnossa. Täytyy nekin tarkastaa, osiksi tuon joutuu joka tapauksessa purkamaan.

Akkujen kyykkäämistä epäiltiin, mutta laturi näytti lennossa kiinni olleelle akkuparille vielä komiasti yli 3.7v kennojännitettä kaikille kennoille, joten akkujen puutuminen tuskin oli kyseessä. Väkisinkin taitaa olla syynä tuo GAUIn nopari, joka on tainnut usealla muullakin kyykätä samalla tapaa.

No, oli mikä oli, uutta runkoa tilaukseen ja taitaa varoiksi lähteä noparikin vaihtoon. Eniten tässä harmittaa se, että torppi ei johtunut omasta virheestä vaan tekniikan pettämisestä.

Edit. kuva lisätty
« Viimeksi muokattu: 22 Syyskuu, 2011, 12:58:29 kirjoittanut WSTR »
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #52 : 22 Syyskuu, 2011, 13:55:08 »
Just latasin ton toisen Nano-tech:in joka tossa WSTR:in Gauissa oli kiinne kun tuli tonttiin ja 1800mAh:ia meni. Eli olihan se tyhjä, mutta ei vielä lähellekkään liian tyhjä.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #53 : 22 Syyskuu, 2011, 17:21:05 »
Minulla on 450Pron akuista kaksi 3S Nanotechia, millä on lennetty vain noin 20 sykliä, molemmat kyykkää helposti parin minuutin lentelyn jälkeen, vaikka mitatessa kennojännite on ihan OK, virtaa vaan ei niistä saa. Rauhallista lentoa kestävät kohtalaisesti. Kyse on siis 45-90C 2200mAh:n 3S Nanotecheistä = kuraa ::)

- 4D -
fourdee

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #54 : 22 Syyskuu, 2011, 19:19:14 »
Minulla on 450Pron akuista kaksi 3S Nanotechia, millä on lennetty vain noin 20 sykliä, molemmat kyykkää helposti parin minuutin lentelyn jälkeen, vaikka mitatessa kennojännite on ihan OK, virtaa vaan ei niistä saa. Rauhallista lentoa kestävät kohtalaisesti. Kyse on siis 45-90C 2200mAh:n 3S Nanotecheistä = kuraa ::)

- 4D -

Mulla on neljä noita samoja "laatuakkuja"

Ennen lentelin 5min timerillä, mutta nyt ei meinaa edes 4min jaksaa enää.
Äskenkin kierrokset hyytyi siihen malliin että luulin kopun tippuvan ihan justiinsa.
Onhan noilla jo 35-40 lentoa lennettykin. Pullistuivat joskus 15-20 lennon paikkeilla.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #55 : 23 Syyskuu, 2011, 14:56:08 »
Mulla on neljä noita samoja "laatuakkuja"

Ennen lentelin 5min timerillä, mutta nyt ei meinaa edes 4min jaksaa enää.
Äskenkin kierrokset hyytyi siihen malliin että luulin kopun tippuvan ihan justiinsa.
Onhan noilla jo 35-40 lentoa lennettykin. Pullistuivat joskus 15-20 lennon paikkeilla.


Upeeta..... Mulle on tulossa 6(3)kpl 2200mAh 35-70 Nanoja. Toivottavasti ei ole yhtä kuraa... ::)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #56 : 26 Syyskuu, 2011, 13:36:54 »
Tuli sitten torpattua toi omakin Gaui taas vaihteeksi.... ::)


Tällä kertaa meni ihan 100 prosenttisesti oman hölmöilyn piikkiin. Ei kylläkään tehty mitään omien rajojen kokeilua, vaan kyse oli ihan niinkin yksinkertaisesta tapahtumasta kuin laskeutuminen. Tuli oltua koko viikonloppu kaveri porukalla mökillä "rentoutumassa", joten ei ehkä ihan täydellä pakalla oltu liikenteessä vielä näin maanantai aamuna ja sormet liikku vähän ajatusta nopeammin.

Tuli tohon DX8:iin säädeltyä noi lentotilat vähän ilmakuvausta silmällä pitäen, eli idle1 = rauhalliset kierrokset ja todella loiva lapakulmakäyrä ja idle2 = reilusti kierroksia ja lineaarinen 0-100% lapakulmakäyrä. Käytännössä jos idel2:lta tiputtaa lennossa idle1:lle, niin kopu tippuu reilusti alespäin ja jos idle1:ltä heittää idle2:lle, niin luonnollisesti se taas pomppaa ylöspäin. Tällä ei sinällään ole mitään väliä, koska käytännössä lennän aina idle2:lla jonka heitän päälle jo maassa.

Mutta tälläkertaa tuli jokin ihme aivopieru kun otin kopua laskuun ja heitin idle2:lta ykköselle jossain puolen metrin korkeudessa ja kopu tipahti varmaan viiden sentin korkeuteen. Tästä kun olisi tikkua laskenut millin verran olisi kopu laskeutunut jaloilleen pehmeästi, mutta ei, toinen aivopieru heti perään. Tulee nykyään lähes aina laskeuduttua siten, että heitän jostain puolen metrin tai metrin korkeudesta holdin päälle ja teen "autorotaation". Mutta tällä kertaa holdin päälle laitto aiheutti sen että kopteri pomppasikin reilun metrin verran ylöspäin, koska olikin se surullinen idle1 päällä. Tuo reilu metrin pomppu aiheutti pienen säikähdyksen ja muutama väärin ajoitettu ja liian suuri vasemman tikun veivaus ja kopu kippasi kylelleen maahan.. :-[

Damaget jäi tosin päällisin puolin tarkasteltuna aika pieniksi. Lapoihin tuli vekit, joten ne menee romukoppaan ja varmaan pääakselin + lepatusakselin saa vaihtaa. Kovimman kolauksen koki lentäjä.. ;D Nyt mietinkin, että pitäisikö tuo idle1:sen lapakulmakäyrä muutta ja lineaariseksi, vai kenties vaihtaisi idle1:sen ja idle2:sen paikkoja, että idle1 olisi se normaali lentotila ja idle2 kuvaukseen. Vai pitäisikö vain opetella lentämään......
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1990 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2007, 20:51:28
kirjoittanut iso_G
8 Vastauksia
4003 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2009, 21:55:39
kirjoittanut Makro
Gaui X2

Aloittaja Picofly « 1 2 » Gaui

43 Vastauksia
23386 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2014, 23:09:37
kirjoittanut Kumppis
GAUI 550

Aloittaja Lassi Luukkonen « 1 2 » Gaui

41 Vastauksia
19641 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2011, 13:27:36
kirjoittanut ropellihattu
2 Vastauksia
2855 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2012, 21:38:52
kirjoittanut pilootti