Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: ak9 - 28 Joulukuu, 2009, 14:48:42
-
Eli ostin tälläsen ekaksi kopuksi. Onko kellään muulla tällästä, tietääkseni cp2:sen edeltäjä. ::) Mutta pitää ensin tolla simulla opetella. Onko tässä muuten noi vakio säädöt kohillaan että pitääkö niitä muuttaa mitenkään että lentää kunnolla. Kokemuksia ja kommentteja vaan omasta cp3:sesta tänne :P
-
Itse omistin tuon aikaisemman version, ei paljon kamalammaksi kopteri enää voi mennä aloittaa :)
Yleensä nuo RTF-paketit ei ole säädöissä vaikka pitäisi, eli jos lähistölläsi asuu joku kokeneempi kuski niin se puikkoihin ja säätämään...
Näyttäisi olevan harjalliset moottorit jotka eivät tahdo kestää, varsinki perällä oleva pikkumoottori menee helposti särki...
Ja kun perää ohjataan moottorilla kuten kyseisessä kopterissa niin hirveää taitolento suorituskykyä ei kannata odottaa, koska perä ei yksikertaisesti pysy mukana.
Mutta varmaan onnistuu perusleijuttelu kun saa suurimmat ohgelmat säädöistä pois, ja reippaasti simulaattoria alle :)
Jotain positiivista voisi olla että runko näyttää huomattavasti paremmalta kuin edeltäjässään ::)
Ps. Tuossa oleva gyrokin on varmasti aika susi.. eli ei kannata ihmetellä jos perä ei pysy paikoillaan jne >:(
-
Ei kyllä oo lähellä tollasta asiantuntevaa porukkaa, mutta kyllä se varmaan säätöihin saahaan ::). Ja ei se nyt niin haittaa jos sillä ei tuo 3d lento onnistu niin hyvin ku en minä niin hirmusiin temppuihin ryhtyiskään, kun se ois varmaan heti tuhannen päreinä ;D.
-
Onkai siellä eteläsuomessa väkeä ^^
-
No saattaa jossain olla, mutta en ainakaan tunne :P
-
No saattaa jossain olla, mutta en ainakaan tunne :P
Täällä vaan laita kyselyä niin eiköhän sinne apua löydy... kato tuolta tuo "jäsenkartta" josko joku asuis nurkilla tai jossain jossa tulee käytyä.
http://www.kopterit.net/index.php?action=googlemap (http://www.kopterit.net/index.php?action=googlemap)
-
Taitaa näköjaan tuolla savonlinnan ja liperin seudulla nuo lähimmat lennättäjat olla.
Mutta en tiiä kiinnostaako niitä tulla tänne jotain honey been kopteria säätää ;D.
Nuo honey been kopterit eikös oo aika epävakaita vaikka ne säätäiski kunnolla. Vai onko ???
-
Jos ei löydy lähempää apua ja sulla tulee Joensuuhun päin asiaa, niin tuu käymään niin voidaan säädellä sitä sun konetta.
Kannattaa alotella rauhallisesti, ja harjotella simulla, ja ekalla lennolla vaan pomputella konetta max kymmeneen senttiin. Saataa vaikuttaa tylsältä, mutta sillä tavalla kehittyy nopeemmin, kuin hajottamalla koneen jos ottaa aluksi liian korkeelle eikä saa hallitusti tuotua alas. Pikkuhiljaa sano mummo hangessa ;).
Nuo honey been kopterit eikös oo aika epävakaita vaikka ne säätäiski kunnolla. Vai onko
Vakaus on suhteellista, riippuu mihin vertaa. En ole pahemmin vielä päässyt koettamaan, mutta kohta korjaantuu sekin, on tuollanen CP3 tulossa postissa ;D
Onko kellään muulla tällästä, tietääkseni cp2:sen edeltäjä.
CP3 on CP2:sta päivitetty versio.
-op-
-
Vakaus on suhteellista, riippuu mihin vertaa. En ole pahemmin vielä päässyt koettamaan, mutta kohta korjaantuu sekin, on tuollanen CP3 tulossa postissa ;D
Oletko alkanut Leluja.netin viralliseksi testaajaksi? ;D
-
Nuo honey been kopterit eikös oo aika epävakaita vaikka ne säätäiski kunnolla. Vai onko Huh
Ainakin cp2 oli... rakenne on niin heppoinen jne että todella rimpula lentää...tuossa on tuo runko jämäkämmän näköinen niin voi auttaa asiaa
Jos laittaa jotku hiili/lasikuitulavat niin varmaan auttaa nekin jonkin verran, ne puiset on kamalia ::)
Vakaus on suhteellista, riippuu mihin vertaa. En ole pahemmin vielä päässyt koettamaan, mutta kohta korjaantuu sekin, on tuollanen CP3 tulossa postissa ;D
Tuleeko sulle testiin nuita kokoajan vai mikä tää homma on ? ;D
ps... kallio ehti ensin :D
-
Jos ei löydy lähempää apua ja sulla tulee Joensuuhun päin asiaa, niin tuu käymään niin voidaan säädellä sitä sun konetta.
Kannattaa alotella rauhallisesti, ja harjotella simulla, ja ekalla lennolla vaan pomputella konetta max kymmeneen senttiin. Saataa vaikuttaa tylsältä, mutta sillä tavalla kehittyy nopeemmin, kuin hajottamalla koneen jos ottaa aluksi liian korkeelle eikä saa hallitusti tuotua alas. Pikkuhiljaa sano mummo hangessa ;).
Nuo honey been kopterit eikös oo aika epävakaita vaikka ne säätäiski kunnolla. Vai onko
Vakaus on suhteellista, riippuu mihin vertaa. En ole pahemmin vielä päässyt koettamaan, mutta kohta korjaantuu sekin, on tuollanen CP3 tulossa postissa ;D
No katotaan, en kyllä yhtään tiiä tuleeko siellä päin millon käytyä ::). Mutta sitten ku saat sen cp3:sen nii voisit neuvoa miten sen saa kunnon säätöihin, jos saapi ollenkaan :D
PS.miten ton tekstin saapi että se ei tuu tohon lainaukseen mukaan?
-
No katotaan, en kyllä yhtään tiiä tuleeko siellä päin millon käytyä Pyörittää silmiään. Mutta sitten ku saat sen cp3:sen nii voisit neuvoa miten sen saa kunnon säätöihin, jos saapi ollenkaan Hymyilee leveästi
PS.miten ton tekstin saapi että se ei tuu tohon lainaukseen mukaan?
Valitse vaikka tuolta hymiöiden yläpuolelta tuo quote nappi, sitten kopioi ja liitä haluamasi teksti väliin... näin ei tosin tule tuota kuka kirjoitti ja milloin mutta ainakin selvempi...
Toki saa tuolla lainaus napillakin toimimaan mutta pitää kirjoittaa sen "[/quote]" tekstin jälkeen oma osuutesi.
Jos ei löydy lähempää apua ja sulla tulee Joensuuhun päin asiaa, niin tuu käymään niin voidaan säädellä sitä sun konetta.
Kannattaa alotella rauhallisesti, ja harjotella simulla, ja ekalla lennolla vaan pomputella konetta max kymmeneen senttiin. Saataa vaikuttaa tylsältä, mutta sillä tavalla kehittyy nopeemmin, kuin hajottamalla koneen jos ottaa aluksi liian korkeelle eikä saa hallitusti tuotua alas. Pikkuhiljaa sano mummo hangessa ;).
Nuo honey been kopterit eikös oo aika epävakaita vaikka ne säätäiski kunnolla. Vai onko
Vakaus on suhteellista, riippuu mihin vertaa. En ole pahemmin vielä päässyt koettamaan, mutta kohta korjaantuu sekin, on tuollanen CP3 tulossa postissa ;D
No katotaan, en kyllä yhtään tiiä tuleeko siellä päin millon käytyä ::). Mutta sitten ku saat sen cp3:sen nii voisit neuvoa miten sen saa kunnon säätöihin, jos saapi ollenkaan :D
PS.miten ton tekstin saapi että se ei tuu tohon lainaukseen mukaan?
Näin ^^
Näköjään pitää lisätä yksi "[/quote]" vielä ennen omaa tekstiä, eli 2 [/quote] merkintää ennen omaa tekstiä.
Aamen :D
-
Pitää olla niin monta quoten päättävää komentoa kuin aloittavaakin ;)
[ quote] aloittaa lainauksen ja [ /quote] päättää sen.. Höhö..
-
Pitää olla HTML (How To meet Ladies) hallussa... ;) ;D ;)
-
No onko vispilä cp3 jo kotiutunu? Kävin tänään omaani kokeilemassa, mutta eihän se lentoon lähteny, johtuukohan noista harjottelutelineistä vai mistä ??? Ei kyllä pitäs niin paljoa vaikuttaa :-\
-
Eikö jaksa nousta vaikka annat täydet kaasut/kulmat tikusta?
Sitten pitää tarkistaa lapakulmat :)
-
Eikö jaksa nousta vaikka annat täydet kaasut/kulmat tikusta?
Sitten pitää tarkistaa lapakulmat :)
No ei vaan nouse, ja nuo lapakulmat on ihan vakio säädöillä, mutta mites ne pitäs olla ???.
Nuo pikkulavat on ainaki nollassa.
-
No onko vispilä cp3 jo kotiutunu?
Tulihan se, ja tollanen Honey Bee kakkonen kans, nyt on akut latauksessa niin pääsee leikkiin sit tunnin päästä :).
-op-
-
"pikkulatavat" = stabbarin lavat
Ne pitääkin olla suorassa.. jos on vakkari asetukset niin pitäis kyllä nousta... Oisko niin hyvä tuuri että moottori ois jo hajalla ;D
Jos otat moottorin johdot irti ja kokeilet laittaa kasun täysille niin onko lapojen etureuna selvästi yläviistossa tikku ylhäällä?
-
Vispaaja tuo sun kakkonenhan on erikone?? oli kait HBCP2:ssaki säädettävät lapakulmat. tuo sun kakkonen ihan vaan HB2
-
Kyllähän tuo vimpsilä mainitsee tuossa että honey bee kakkonen... näyttäis lukevan kopterin kyljessäki ;D
cp2 on ihan eri rimpulan näkönen, siinä on samanlainen runko ku mSR mutta isompi
-
katojoo... aamuvuoro vei silmät päästä ja ajatuksetki tais jäähä jonku peltikelan väliin...
-
Oisko niin hyvä tuuri että moottori ois jo hajalla Virnistää
No en usko, kyllä se ihan hyvin kiekkoja ainaki antaa.
Jos otat moottorin johdot irti ja kokeilet laittaa kasun täysille niin onko lapojen etureuna selvästi yläviistossa tikku ylhäällä?
Kyllä se on ::), jos ymmärsin mitä tarkotit ;D.
Lyhensin noita harjottelutelineitä 5cm joka puolelta. Pitää kohta kokeilla auttoko :P.
-
Kyllä sen pitäs jaksaa lentää kokonaisillaki apulandareilla... rohkeesti vaa jenkaa nuppiin :P
-
No ei noussu vieläkään :-\.
Nyt jäi kyllä e-sky:stä huono maku suuhun ;D. Onko tuo akku muka sitten niin tehoton vai onko se motissa vika ???.
-
Tai sitte vaatii lisää lapaa.... Ja onhan ne lapakjulmat ny ihan varmasti oikkeinpäin (ja roottori pyörii oikeaan suuntaan) ??
-
Tai sitte vaatii lisää lapaa.... Ja onhan ne lapakjulmat ny ihan varmasti oikkeinpäin (ja roottori pyörii oikeaan suuntaan) ??
No onon, ja pyörii oikeaan suuntaan. Se on niin lähellä nousta, mutta ei vaan nouse.
-
Sullahan ei tietenkään ole minkään valtakunnan lapakulma ja kierrosluku mittaria?? Tiettäs ollaanko edes hehtaarilla niitten kulmien ja kierrosten kans...
-
Hjeh Hjeh nää on hauskoja ;D. Myyn seiskasatkut ja ostan parikymmentä tällästä sillä hintaa! Aloittelijat älkää koettako, äiti ei tykkää jos hajoaa Hilma tädin ruma perintöastiasto.
http://www.youtube.com/watch?v=Axlj3FNTelM (http://www.youtube.com/watch?v=Axlj3FNTelM)
-op-
-
Oisit tökänny sinne wc pyttyyn pystyyn tuon nii ois saanu kunnon naurut ;)
-
Mites se cp3 pelitti vispilä? Varmaan aika samallainen rakenteeltaan kun tuo HB2. Ja tarviko säätää mitään että lentää noin tyylikkäästi kun tuossa videossa 8), tai sullahan varmaan kaikki lentää tyylikkäästi ;). On se jännä ku ite en pääse ees lentoon ;D
-
Noniin, sehän lentää ihan hyvin kokeneen kuskin komennuksessa, mutta kuitenki näyttää siltä että ei aloittelijan käsissä olisi paras vaihtoehto?
Käsittääkseni vispilä ei ole cp3:sta käsittääkseni vielä koettanut koettanut...
Suurin tekijä näissä luitekin on se kaveri siellä puikoissa loppunen lopuksi :)
Katsokaa vispilän räimintä 3d videot ja sitten tämä niin tietää millainen tikkumies tuota lentää ;D ;D
Ei niin helppoa kuin se näyttää 8)
-
Ei niin helppoa kuin se näyttää
Siinähän se juju aina piileekin ;D.
-
Tota ei oo yhtää säädetty mekaanisesti, ainoostaan radiosta trimmiä pari naksua eteenpäin, että saa leijumaan suorassa kevyen akun kanssa. Eli RTF:stä voi tosiaan puhua. En oo koettanu 3:sta ku vähän leijutella tossa, pitää sitä koettaa vähän avarammassa tilassa enemmän.
Voi tosiaan näyttää helpolta, mutta sitä tikkua saa oikeesti käännellä kovalla tempolla, että saa lentämään tasaisesti. Sen takia nää videot on vähän vaarallisia, joku voi luulla että näitä voi lentää sisällä aloittelijakin.
-op-
-
Missä vaiheessa leluja.nettiin tulee myyntiin näitä "Tuned by Vispilä" malleja, jotka on ammatilaisen säätämiä ja valmiiksi viritettyjä? ;D
-
Vielä vispilän signeeraamia ;D
-
En oo vieläkään päässy lentoon ;D. En kyllä enää keksi muuta syytä tähän ku nuo lapakulmat, jos ne ei kerran vakio säädöillä oo oikein :(. Rullamitallako ne siellä tehtaalla nämä säätää.
-
En oo vieläkään päässy lentoon ;D. En kyllä enää keksi muuta syytä tähän ku nuo lapakulmat, jos ne ei kerran vakio säädöillä oo oikein :(. Rullamitallako ne siellä tehtaalla nämä säätää.
Tuskinpa niitä kulmia tehtaalla katsotaan, hiukan sinne päin vain laitetaan :) Eikös siitä radiosta saa kulmia "hienosäädettyä"? koitat pistää siitä vähän lisää.
-
a.k-93: moottorin johdot irti, idle-up päälle, ja molemmat tikut keskelle. Nyt pitäisi olla kaikkien servovipujen ja linkkien 90 asteen kulmissa, swashplaten puolivälissä ja lavoissa 0-kulmat. Jos näin ei ole niin edessä on "pientä" säätöä... :P
-
Noni, nyt lähtee ilmaan joten kuten, kun säädin lapoja jyrkempään :). Vielä kaipaa jotain säätöjä, ainakin gainia pitää säätää.
-
Tarkista samalla jos saat jotenkuten ilmaan sen että kulkeeko lavat samassa linjassa
Laita toiseen teippi että näät kumpi on ylempänä, sitten pienentää/suurentaa lapakulmaa sen mukaan meneekö ylempänä vai alempana että saa kulkemaan kimpassa
-
a.k-93: moottorin johdot irti, idle-up päälle, ja molemmat tikut keskelle. Nyt pitäisi olla kaikkien servovipujen ja linkkien 90 asteen kulmissa, swashplaten puolivälissä ja lavoissa 0-kulmat. Jos näin ei ole niin edessä on "pientä" säätöä... :P
Ei ollu servovivut 90 asteen kulmassa, oli vähä ylempänä. Mutta haittaako se jotain ???.
Tarkista samalla jos saat jotenkuten ilmaan sen että kulkeeko lavat samassa linjassa
Laita toiseen teippi että näät kumpi on ylempänä, sitten pienentää/suurentaa lapakulmaa sen mukaan meneekö ylempänä vai alempana että saa kulkemaan kimpassa
Ne kulkee samassa kohtaa :P.
Tuli tuossa tänään tehtyä pien torppi, kun yritin tuostä lähettimestä muuttaa servon suunnan päinvastaiseksi, niin muutinki vahingossa kaasun oikealle puolen ja mitenkö kävi ;D. No kopteri lähti kaasu puolessa välissä ilmaan ja lensi vauhilla autotallin seinään (melkein ikkunaan), mutta ei onneks käyny muuta kun että lavat meni pirstaleiksi ja perärottori irti. Sain peräroottorin korjattua pikaliimalla ja lavat kuumaliimalla ja sähköteipillä, ja hyvin on kestäny ;).
-
ei juma.... Älä ees vitsinä kerro että oot lavat menny "korjaileen" vaiha heti uuvet ehjät lavat ennenku loukkaat ittes tai jonku muun niilä "korjatuilla" !!!!!!!!!!!!!!!
-
ei juma.... Älä ees vitsinä kerro että oot lavat menny "korjaileen" vaiha heti uuvet ehjät lavat ennenku loukkaat ittes tai jonku muun niilä "korjatuilla" !!!!!!!!!!!!!!!
No meinasin vaan väliaikasesti niillä lentää tässä uusia ootellessa :P. Tuskin ne ketään tappaa ;D.
-
Ei ehkä tapa, mut silmässä voi olla mielenkiintoinen.
-
ei juma.... Älä ees vitsinä kerro että oot lavat menny "korjaileen" vaiha heti uuvet ehjät lavat ennenku loukkaat ittes tai jonku muun niilä "korjatuilla" !!!!!!!!!!!!!!!
Samaa mieltä Timon kanssa, reippaasti vaan uudet tilalle... älä lennä resuilla, se voi olla näköpois ku ne siitä ampasee, nämähän ei ole niinkuin lennokit että liimalla korjataan... uudet (kaikki jotka meni rikki) osat tilalle ennekuin lentoon
-
Mikä tuo opetus nappi muuten on tuossa lähettimessä ???
-
Mikä tuo opetus nappi muuten on tuossa lähettimessä ???
Voit yhdistää kaksi radiota piuhalla, napilla valitaan kumpi mankka käskyttää, tai jotenkin noin :)
-
ei juma.... Älä ees vitsinä kerro että oot lavat menny "korjaileen" vaiha heti uuvet ehjät lavat ennenku loukkaat ittes tai jonku muun niilä "korjatuilla" !!!!!!!!!!!!!!!
Tässä kokoluokassa se loukkaantumisriski ei ole vielä suuri, mutta kyllä se syö miestä kun epätasapainoinen kuumaliimaviritys alkaa ilmassa täristä ja sähköteippi antaa periksi. Lavat lentää lähimpään pusikkoon ja kone putoaa kuin kivi maahan. Siinä sitten mietit että meni peräputki, kaikki akselit, lavanpitimet, koppa, rungossa muutama murtuma... ja juuri samalla hetkellä Kusti Itellasta kantaa sinulle ne upouudet lavat.
Mikä tuo opetus nappi muuten on tuossa lähettimessä ???
Voit yhdistää kaksi radiota piuhalla, napilla valitaan kumpi mankka käskyttää, tai jotenkin noin :)
Juuri noin, jos lennon aikana oppilas tekee mokan, opettaja painaa sitä nappia ja ottaa tilanteen hallintaansa. Kun kaikki on taas hyvin, siitä samasta napista siirtyy komento taas oppilaalle.
-
Tässä kokoluokassa se loukkaantumisriski ei ole vielä suuri, mutta kyllä se syö miestä kun epätasapainoinen kuumaliimaviritys alkaa ilmassa täristä ja sähköteippi antaa periksi. Lavat lentää lähimpään pusikkoon ja kone putoaa kuin kivi maahan. Siinä sitten mietit että meni peräputki, kaikki akselit, lavanpitimet, koppa, rungossa muutama murtuma... ja juuri samalla hetkellä Kusti Itellasta kantaa sinulle ne upouudet lavat.
Ei se mihinkään ainakaan vielä oon levinny, erittäin hyvin on kestäny ;D. Ja enpä usko että siinä kovin pahasti käy jos ne hajoiski, koska en lennä vielä kovin korkeella. Ja ainaku kopteri on osunu johonki, niin lavat ei oo paljoo kärsiny, aina on joku muu osa sen sijaan hajonnu ;D.
-
Korkeellahan se ongelma ois pienempi... jos siellä läjähtää niin lavat menettää voimansa äkkiä, mutta lähellä leijuttelet ja sattuu nouseen naamankorkeudella ja fysiikanlakien mukaanhan se sitten juuri siinä kohdassa laukeaa.. toivoa ettei se lapa lähde juuri naamavärkkiä kohti.
-
Nyt ois semmonen ongelma että kun olen lähtemässä lentoon, niin kopteri lentää aluksi ihan normaalisti, mutta vähänajan päästä se hyytyy eikä nouse enää ilmaan. Moottori antaa aika vähän kierroksia ja haisee kärylle. Ja jos kaasun painaa noin 70% niin 3 in 1 boksiin syttyy punainen valo. Itse kyllä epäilen moottoria rikkinäiseksi, mutta en oo varma, koska jonkuajan päästä se taas nousee ???.
Ja sit toinen juttu, eli pitääkö swashplaten olla suorassa jos servot on 90 asteessa?
-
Riippuen vähän geometriasta... Jos kaikki servot on samassa asennossa, kuuluu swashin olla suorassa. Servovivut voi olla joissain koptereissa vinossakin, kunhan vipu ja siitä lähtevä linkkitanko on 90 asteen kulmassa.
-
Semmosia ne harjalliset moottorit on... :S
-
Noni, tänään se taas toimi ihan hyvin ???. Ihme kone
-
Voiko muuten ton lapakulman ja lapaauran säätää samasta linkistä?
-
No lapauran säätöhän tapahtuu linkillä lapakulmaa muuttamalla :)
-
No lapauran säätöhän tapahtuu linkillä lapakulmaa muuttamalla :)
Aivan ;D
-
Nyt otin nuo harjottelujalakset pois, ei niillä mitää tee ;D. Konetta oli oikeastaan helpompi ohjata ilmassa ilman noita. Vaikka itellä leijutteluki vasta alkuvaiheissa, niin pystyy jo ilman noita palloja lentää :P. Ja vie vähemmän tilaaki :).
-
Nyt otin nuo harjottelujalakset pois, ei niillä mitää tee ;D. Konetta oli oikeastaan helpompi ohjata ilmassa ilman noita. Vaikka itellä leijutteluki vasta alkuvaiheissa, niin pystyy jo ilman noita palloja lentää :P. Ja vie vähemmän tilaaki :).
Nii, sen voi ajaa ihan seinän viereen, kun ei harjotusjalakset ota kiinni... ::)
-
Nii, sen voi ajaa ihan seinän viereen, kun ei harjotusjalakset ota kiinni... ::)
Niin, paitsi lavat ottaa ;D
-
Mikä on kun kopteri lähtee takaa katsottuna hitaasti pyörimään oikealle, vaikka trimmi on täysillä ???
Oon tota proportionaaliaki kokeillu muuttaa mutta ei auta mitään, mutta eikös sen pitäs lisätä kierroksia tuohon peräroottoriin. Vai oonko ymmärtäny väärin :(.
-
Testattu on nyt tätäkin ;D. Aika vakaa lentää selälläänkin, flippaaminen pitää tosin tehdä korkeella kun ei ole hirveen suuret liikealueet.
http://www.youtube.com/watch?v=XqgxmKleLPQ (http://www.youtube.com/watch?v=XqgxmKleLPQ)
-
::)
Jaahas, näyttäähän se lentävän, kun on tikkuja vispaamassa Vispilä :D
-
Näköjään :D
Pitääkö perä ? ;D
Kuulostaa hienolta ku perämotti ylisee mukana. :D
-
No vau :o
-
Kertoo paljon koneen taitolentopotentiaalista jos Vispilä malttaa leijutella 3 ensimmäistä minuuttia selällään... ::)
-
Kertoo paljon koneen taitolentopotentiaalista jos Vispilä malttaa leijutella 3 ensimmäistä minuuttia selällään...
Kyllä :)
Tuli mieleen myös sellanen vertaus että jos Cristiano Ronaldo pomputtelee puolityhjää sianrakkoa 6 minuuttia youtubessa ja muutama juniorifutarit tilaa tästä innostuneena sianrakon, niin mahtaakohan tulla pettymyksiä.
Noh, tietty jos rakolla jaksaa opetella niin käsintehty nahkakuula tuntuu varmaan naurettavan helpolta.
-
On muuten melkonen ero kun laitoin cp3:seen hiilarilavat. Aluksi luulin että se lähtee aika samallailla lentoon ku puulavoilla, mutta ku laiton kaasua nii pomppasiki hirmu nopeesti ilmaan, ihan säikähin :o
-
On muuten melkonen ero kun laitoin cp3:seen hiilarilavat. Aluksi luulin että se lähtee aika samallailla lentoon ku puulavoilla, mutta ku laiton kaasua nii pomppasiki hirmu nopeesti ilmaan, ihan säikähin :o
Puulapa taipuu niin, että kun laitat yhtäkkiä +10 astetta kulmaa niin lavan kärjessä on +5 ja tyvessä se +10. Hiililapa taas ei anna yhtään myöten, vaan koko lavassa on se mitä pitääkin. Melkein joka koneessa tehontunne kasvaa, ja liikkeistä saa terävämpiä kun vaihtaa puun hiileen.
-
Se nuissa hiilareissa on musta huonoa, kun liikkeet toistuu niin terävinä niin leijuttelu on hankalampaa. Alkaa välillä ärsyttää kun ei meinaa saaha kopteria pysymään paikollaan >:(.
-
Laitoinpa sit minäkin tollasen ensileluksi tilaukseen, toinen akku ja harjoittelu jalaksetkin lähti mukaan.. Elikkä onko toi valmiiks säädetty, ei muuta kuin akku latauksesta ja leijjailee? 8) onko neuvoja miten lähtis opettelee tota lentelyä?
-
Tuskin on lähelläkään säätöjä, vaikka kovasti mainostetaan että on rtf niin havoin ovat...
Jos ei aikasempaa kokemuta ole ollenkaan niin kyllä siinä menee hetki että se leijailee. Harjoittele simulaattorilla aluksi sitten niiden jalasten kanssa pompotteleen sitä.
Ja jos ihan pystymetsäsätä tulee niin ei niitä asetuksia yksin tahdo saada kohdalleen, eli katso kokeneempi kaveri avuksi jos tuntuu ettei onnistu.
-
Tuskin on lähelläkään säätöjä, vaikka kovasti mainostetaan että on rtf niin havoin ovat...
Mä otin koneen paketista ja menin lentämään. Ainoot säädöt mitä tartti tehä oli radiosta pari naksua trimmiä, ja lapakulmien linkkiä säätää yhden kierroksen verran, että sai yhtä paljon kulmia ylöspäin ja alaspäin. Leijuttelu opettelussa ym. ei tuollakaan säädöllä ole mitään väliä.
-op-
-
Jos sulla sattu harvinaisen hyvä yksilö?
Tai sitten ne kiinalaiset on oppinu ruuvaan ne kohdalleen ::)
-
jeeess.. on ihan ensimmäinen kopteri, täytyypi sillä simullla opetella eka. Jos enempi innostuu ni täytyy perehtyä noihi säätöihin yms. meinasin ensin auton ostaa mut täytyy sitä olla haastetta ettei heti kyllästy :P
-
noniin.. kertokaas mikä tossa mättää, kun virrat päällä ja koittaa ilmaan nousta ni surisee vaan? kuitenki ku oikeel tatilla kokeili ni ne servot(?) liikutti kuitenki niit lapoja. no sitte ku iskä katteli sitä ni siel palo punanen valo ja mä räpläsin joka nappia ohjaimesta ni sillonha tietty alko toimia ja täysiä maahan.. joku pieni muoviosa hajos ja toiseen lapaan vekkiä.
-
Tervetuloa harrastukseen :)
Laitoit akun kiinni ja kun nostit vasenta tikkua niin lavat ei lähtenyt pyörimään?
Se punainen valo kopterin sisällä oli varmastikin vastaanottimen valo?
-
jees elikkä vasenta tikkua ylös ja ei tapahtunu mitää.. joo vois olla vastaanotin kun laitto akun nii vilkku punasta ja vihreetä, sit ohjain päälle ni punanen kokoajan. Mutta sitte meni hermot painoin kaikkea ja sillo vihree valo ja sillo vietiin :'(
-
kun laitto akun nii vilkku punasta ja vihreetä, sit ohjain päälle ni punanen kokoajan.
Virrat kytkiessä nopeudensäädin resetoituu, jos palaa punainen valo niin ei ole resetointi onnistunut. Palaa vihreä valo, kun onnistuu. Laita aina ensin radio päälle ja sitten vasta kopteriin akku. Koeta laittaa kaasun trimmi kanssa ihan alas ennen akun laittamista. Ja se kytkin siellä vasemmassa laidassa on idle up kytkin, sen pitää olla OFF ASENNOSSA.
Mutta sitte meni hermot painoin kaikkea ja sillo vihree valo ja sillo vietiin
:-\ Voit kutsua itseäsi onnekkaaksi, että on vielä sormet tallella. "Mitähän tästä tapahtuu" asenteella tulee ruumiita, onneksi oli kyseessä vain pieni kopteri, joka sekin tosin tekee ikävää jälkeä jos vaikka sormille tulee. Näiden kanssa pitää olla todella varovainen ja huolellinen, itsensä lisäksi voi tehdä vahinkoa ulkopuolisillekkin. Vaikka CP3:kin on "laita patterit ja lennä" tyylinen kone, on se silti vaarallisempi kuin Nikot..
-op-
-
Tämä on niin monesti ollut tällä foorumilla, mutta ei ilmeisesti ikinä liian montaa kertaa.
Nää härvelit EI OLE LELUJA! Jotain tolkkua on oltava kun näitä säätää, radion nappuloita ei tule MISSÄÄN NIMESSÄ painella miten sattuu jos ei tiedä mitä niistä tapahtuu (ellei ole pultannut kopteria kiinni maahan ja ole itse KAUKANA)
http://www.youtube.com/watch?v=VdIlUYiVmnc (http://www.youtube.com/watch?v=VdIlUYiVmnc)
-
Joo ei ole mikään tietokone peli jossa vai vedellä kädellä näppistä ja painella kaikkea että mitä tapahtuu...
Ja kun laitat virtoja niin tarkista että ne kaikki vivut on "neutraalissa" asennossa... ja kaasutikku alhaalla.
-
jees. joo sillo huomasin että on aika vaarallinen ku ampas iskän sylistä :-\ nyt sitte sain toimimaan kunnolla, kun otin kaikki lavat pois, pidin jaloilla kiinni ja kokeilin yksitellen nappuloita mitä tapahtuuu mistäkin.. siis huonolla asenteella lähin liikkeelle :-[ tämäkin sitte piti kantapään kautta oppia...
-
Ja kannattaa lukea manuualit, vaikka ennen kun meet nukkumaan jos vaan englanti sulta taittuu ;)
-
www.wiki.kopterit.net (http://www.wiki.kopterit.net) selata läpi
-
jeess, kyllähä tuo englantiki taittuu lukion enkulla ;)
-
Tiiättäkö pystyykö esky:n 2.4ghz vastarin tilalle laittamaan tavallista johtoa, ku se entinen irtos ja eipä oo oikeen tietoo missä se on. Mietin vaan kun se alkuperänen johto on sellasta ihmeelistä läpinäkyvää :-\.
-
Jos se on coaxaali niin ei, muuten kyllä, kuhan varmitat että on millilleen samanpitunen johto ja suunnilleen saman paksunen.
-
Jos se on coaxaali niin ei, muuten kyllä, kuhan varmitat että on millilleen samanpitunen johto ja suunnilleen saman paksunen.
Selvä, kiitos :)
-
Tilasin itse kanssa cp3sen. Juuri pääsin töistä ja nyt pääsee vihdoin hieman säätämään.
Ensi vaikutelmalta paljon paremmin rakennettu ja suuniteltu runko kuin tuossa cp2sessa.
Huomenna jos kerkeisi vähän testailemaan ennen vappu siman maistelua :D
Hienosti oli taas servo johdot kytketty miten sattuu. Sama homma oli cp2sessa, tosin huomasin vasta sen kun olin puunrunkoa pussannut.
-
No eipä sillä kerenny kuin 10 akullista leijailla niin meni takamoottori jo rikki. Tosin kyllähän se on aika kovalla käytöllä leijuttelussa. Olisiko mahdollista ostaa tohon koneeseen parempaa qyroa?
-
No eipä sillä kerenny kuin 10 akullista leijailla niin meni takamoottori jo rikki. Tosin kyllähän se on aika kovalla käytöllä leijuttelussa. Olisiko mahdollista ostaa tohon koneeseen parempaa qyroa?
Eipä oikeastaan kun perä on moottorilla, eikä se moottori pysty kovin hurjiin menoihin.
Itsellä laukesi joskus cp2:sta 3 akullisen jälkeen, päämotti 4:llä
-
Itse asiassa tuo eka cp3 torppini ei johtunut takamoottorin hajoamisesta vaan eskyn laatu 3in1 yksikkö meni rikki lennossa siltä osalta että se ei anna virtaa takamoottorille.
"Päämoottori" vai miksikä sitä nyt kutsutaan toimii ihan moittetta. Onneksi leluja.net suostuivat korvaamaan minulle uuden yksikön.
Sitä odotellessa. Toivotaan että ensi viikolla pääsen taas ilmaan.
-
Onko kukaan löytänyt suomesta/maailmalta sopivia akkuja tähän koneeseen? Mahd. halpoja tietty.
-
Itse olen miettinyt jos tilais noita http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6308&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_1300mAh_3S1P_20C (http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6308&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_1300mAh_3S1P_20C) Eivät ole hinnalla pilattu ja taitaa sopia just ja just, ainakin vastaavan kokoset rhinon akut sopii kun työstää dremelillä hieman sitä akkupaikkaa :)
-
Oisko jollain tietoo miks toi HB CP3 pyrkii vasemmalle vaikka säätää trimmiä oikealle? Kopukka liukuu vasemmalle suorassa eli lavat pyörivät jotakuinki suorassa ainaki mitä siinä vieressä tarkastelin sitä, kun trimmin säätää oikeaan laitaan ni kopteri pysyy paikallaan mut heti kun se irtoaa maasta se pyrkii kaatumaan oikealle. Suuri arvostus sille joka vois antaa jotain vinkkiä et mitä vois koittaa sätää ;D
-
Koita säätää se swash plate mahd. vaaka tasoon! esim. jos vetää oikeelle, laske vasenta swashin työntötankoa tai nosta oikeaa.
Tota kopteria ei saa koskaan pysyy ihan vaaterissa :D Kokemuksesta kerron.
-
Oisko jollain tietoo miks toi HB CP3 pyrkii vasemmalle vaikka säätää trimmiä oikealle? Kopukka liukuu vasemmalle suorassa eli lavat pyörivät jotakuinki suorassa ainaki mitä siinä vieressä tarkastelin sitä, kun trimmin säätää oikeaan laitaan ni kopteri pysyy paikallaan mut heti kun se irtoaa maasta se pyrkii kaatumaan oikealle. Suuri arvostus sille joka vois antaa jotain vinkkiä et mitä vois koittaa sätää ;D
Fysiikan lakien ansiosta tämmöinen perinteinen helikopteri pyrkii aina takaviistoon vasemmalle nousussa. Se vaan on silleen. Itse en mikään mestarilennättäjä todellakaan ole, mutta tämä ominaisuus on tullut jo selväksi ja kaksi kertaa torpannutkin sen takia talvella ekoissa kokeiluissa.
Jos yrität trimmata sen pois, käy juuri noin kuin kuvasit. Kopterilla noustaan käytännössä suht nopeasti nykäisemällä irti maasta, jolloin ko efekti ei ehdi vaikuttaa. Metrin korkeudella sitä ei enää ole. Peräroottorin ilmavirta puskee kopteria aina vasemmalle. Jos haluat hiljaa hivuttamalla irti maasta, pitää oikealla tikulla tehdä korjausliike, jotta ei lähde vasemmalle maan lähellä.
Trimmillä tai säätämällä ei oikeastaan kannata yrittää hoitaa asiaa, sillä silloin kopteri kampeaa oikealle nousun jälkeen, kuten jo huomasitkin. Perusasiat pitää toki olla kunnossa, eli swashplate vaakasuorassa ja painopiste pääakselin kohdalla. Beltissä ainakin pitää akkua siirtää eteenpäin, jotta asettuu kohilleen.
Jos olet ihan aloitusvaiheessa, kannattaa käyttää harjoitusjalaksia ja hiukan hyppäytellä ensin kopteria ilmaan, eikä paljoa yrittääkään ohjailla. Hetimiten sitten alas, ennen kuin lähtee vauhdilla vaeltelemaan ja kallistelemaan. Siitä sitten hakee pikkuhiljaa tuntumaa korjausliikkeisiin ja kohta se jo leijuu nätisti.
-
Joo alottelioita ollaan ja harjoitus jalakset on alla, onhan tota hyppäytelty jo 8 akullisen verran ja välillä oltu leijunnassa muutamia sekunteja ;D
-
Mä ottaisin tuohon aloituslentokorkeuteen sellaisen kannan, että nopeasti ilmaan ja korkealle että on tilaa toimia. Jos aloittelija on maan lähellä, kuten itsekin arkana aloittelijana tuli oltua, niin Belttiin sai ostaa koko ajan osia ja aika meni asennellessa. Eikun kone vaa säätöihin, expoa ja puolittajia päälle, flat top kaasukäyrät ja heti korkealle tyynellä ilmalla kesäiltana. Pitkälahkeiset housut ja hupullinen takki hyttysten takia. Meni meinaan kerran tosi läheltä T-Räksä koivun latvaa poskessa pistäneen hyttysen takia,,
-
No jaa, olen vähän eri mieltä tuon korkeuden kanssa. Aloitelijalla pettää helposti orientaatio ensi lennoilla kun pää jäätyy jo perän kääntyessä 45 astetta. Eipä korkeus ja tila auta pelastamaan kun ei hoksaa mihin päin pitää korjata kun kopteri kallistuu tai alkaa karkaamaan. Myös kaasun ja perän käyttö saman aikaan on aloitelijalle hankalaa. Sitä helposti lisää tai vähentää kaasua kun yrittää perää korjata. Sitä sitten tullaan korkealta ja kovaa tonttiinja kopteri hajoaa täysin. Matalalla voi vielä ehkä tehdä aloittelija virheen ja lyödä kaasun kiinni ilman että kopteri on 3 osassa.
Mielestäni tuo pomputtelu on hyvä ja siirtyy rohkeasti leijumaan siihen puolen metrin kokeuteen. Harjoitusjalakset pois heti kun kopteri leijuu jo koko akullisen verran ilmassa.
-
Harjoitusjalakset pois heti kun kopteri leijuu jo koko akullisen verran ilmassa.
...ja osaa laskeutua tasaisesti.
Oma mielipiteeni on taas että rikoin beltit monesti juuri sen takia että yritin leijuttaa alle 50cm korkeudella, se vempain vaan muuttu paljon vakaammaksi silmien korkeudella ja helpompi hahmottaa asento.
Makuasioita, mikään näistä ei ole ainoa oikea tapa,
-
Joo näin se taitaa olla. Oleellinen asia ainakin mulla oli että ostin kunnon radiot joihin sai ohjelmoitua kaasukäyrät. Homma toimii nyt aivan eri tavalla. Maan pinnan epätasaisuudet myös vaikuttaa virtauksiin lapojen alla ja jos leijutaan edes siinä silmien korkeudella, niin sitä vaikutusta ei silloin ole. Mutta aloittelijaa hirvittää kyllä jo tuo 450 sarjan kopterin äänikin, kun se muistuttaa sirkkeliä,,,,heh
Kokeneemman opastusta olisi myös saatava heti alkuun mutta mistäs sitä jos ei seudulla ole kopterimiehiä,,
-
Kokeneemman opastusta olisi myös saatava heti alkuun mutta mistäs sitä jos ei seudulla ole kopterimiehiä,,
No jos ei mitekää muute tunnu onnistuvan ni ainaki jos tulee syysleirille, ni siellä sitä tietotaitoa on. En kylläkään puhu omasta puolestani nyt, mutta kuitenkin...
Sitten on kiva lennellä ku on säädöt jätkien kanssa viilattu kohilleen.
-
Enpä muista nyt tuliko tätä videoo koskaan postattuu foorumille, en jaksa selata vanhoja viestejäni.
http://www.youtube.com/watch?v=FWc4O87k93s (http://www.youtube.com/watch?v=FWc4O87k93s)
-
On säädöt melko pahasti keturallaan, jos tykkänään väärinpäin lentää...
-
Joo minunkin mielestä. Vai oliko lennättäjä väärinpäin,,heh ;D
-
Hei kaikki!
Hankin tämmösen kopterin tossa ihan kokeilu mielessä, jotta näkisi innostaisko homma. Muuten rupeaa sujumaan, mutta toi lataus on toivottoman hidasta. Se lataa tota akkua semmosen 3 tuntia, vaikka lennätyksen jälkeen kennojen jännite ero on maksimissaan 0,2 volttia. Mikä tässä laturissa nyt oikein mättää? Onko muilla samanlaista? Mistä sais halvalla vaihtoehtosen laturin säädettävällä latausvirralla?
-
itse tilasin n. 1kk sitten moisen...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6590 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6590)
ja ainakin vielä on erittäin loistava peli.. tähän tarvii tietenkin sopivan virtalähteen vielä, ite otin related products
valikosta imaxin virtalähteen.... tähänkin vielä tarvii eu virtapiuhan mutta itsellä oli ainakin noita lättänäpäisiä
lojumassa laatikonpohjalla. Vaikuttaa tarkalta ja nopealta laturilta, oma 1500mAh 20C akku latautuu 1.2A noin
70-80min, balance-latauksella.
Kuten sanoin, 1kk sitten tilasin ja ainakin tällä hetkellä vielä voin hyvillä mielin suositella....
-
Hankin tämmösen kopterin tossa ihan kokeilu mielessä, jotta näkisi innostaisko homma. Muuten rupeaa sujumaan, mutta toi lataus on toivottoman hidasta. Se lataa tota akkua semmosen 3 tuntia, vaikka lennätyksen jälkeen kennojen jännite ero on maksimissaan 0,2 volttia.
Jos akuissa on oikeasti 0,2V eroa, niin se on paljon, onkohan akut ajettu liian tyhjiksi. Hyvissä akussa eroa on 0,02-0,05V.
-
Jos akuissa on oikeasti 0,2V eroa, niin se on paljon, onkohan akut ajettu liian tyhjiksi. Hyvissä akussa eroa on 0,02-0,05V.
E-skyn akku tod. näk ja laturi. En yhtään ihmettele moisia lukemia. Itsellänihän oli e-sky laturin "täyteen" latauksen jälkeen jännitteet 4.11, 4.15 ja 4.18.
Kyseessä siis e-skyn 3s 1500mAh 20c akku, tolla gt:llä ku latailen niin ollaan 4.19 - 4.20 aika tasasesti. Ja tämän tietenkin varmistellut vielä testerillä.
-
Noi hivenen matalemmat kennojännitteet saattaa tarkoittaa myöhemmin pidempää käyttöikää akulle. Tuo on ollut tilanne muutamien lion-akkujen kanssa (valmistajan speksi). Kumpikaan akkutyyppi ei kestä ylilatausta tai kovin tyhjäksi purkamista.
Toinen on että toisinaan sen akun viimeisen kymmenyksen latauksen voi keskeyttää, kun lataa myöhemmin täyteen (=säilyttää täytenä) ja ei tyhjemmällä akulla mene liian tyhjäksi (esim 25% aina jäljellä jokaisessa kennossa). Se viimeinen kymmenen prosenttia ottaa ehkä puolet koko latausajasta...
-
Joo no en muista oliko ero 0,2 vai 0,02 volttia :) Mutta 2 kennoa oli täysin samat ja yksi oli vähän täydempi lennätyksen jälkeen. Latauksen jälkeen kaikki akut ovat täysin samat eli 4,22 volttia (muistaakseni). Nyt löin sitten kulutus mittarin ja katoin kuinka toi laturi sitä akkua lataa. Niin huomasin, että se latailee sitä jonkun 20 sekuntia 14-16 watin teholla ja sitten tipahtaa 5-6 wattiin. Eli ilmeisesti se silloin mittaa jännitteitä. Mutta tämä ei siis lataudu niin, että pikalataus kestäisi aina sinne 80% asti. Vaan mittailee vähän väliä ja ne kestää myös sen 10-20 sekuntia. Ja mitä täydemmäksi akku tulee, sitä useammin se sitä mittailee.
Täytyy kyllä hankkia uus laturi tohon. Aivan onneton toi nykyinen. Minkäs kokoisia akkuja te ootte tonne saanu ängettyä, niin että painopisteen saa pidettyä keskellä?
Ja tuli tänään huomattua semmonen seikka, että sitä taka moottorin trimmiä saa olla kokoajan säätämässä. Kun akun jännite laskee, niin samalla laskee sen perämoottorin kierrokset ja näin ollen täytyy taas trimmiä säätää. Kokoajan saa olla säätämässä. Onko muilla samaa?
EDIT: Toi laturi näyttää ihan pätevältä, mutta paljokos tohon tulee muita kustannuksia ja kauanko kesti saapua? Nyt ainakin näytti olevan varastot miinuksella.
-
Ittellä on tuo Lelu-Amin GT-laturi ja hyvin pelaa. Tasaa hyvin kennot ja näyttää ladatut ampeerituntimäärät. Lataa 2500 mAh akun puolessa tunnissa. Et tarvitse kuin kolme akkua niin saat lentää vaikka 24h.
Sulla muuten menee vielä hermot takamoottorillisen kopterin kanssa. Mitään et säästä ostamalla edullisen vaikeasti ohjattavan aloittelijan kopterin.
Mulla oli alussa ainakin 5 kpl erilaisia takamoottorillisia ja Co-axial koptereita (ks. lista alla) ja on vieläkin, mutta sitten kaveri nimeltä Ollonen täältä kopterinetistä antoi vinkin ostaa edullinen T-rex 450 kiinasta jossa kunnon remmiveto perälle. Siitä lähtien, eli toukokuusta, olen lentänyt ilman minkäänlaisia torppaamisia ihan alusta lukien vajaan vuoden lentokokemuksella, ainakin pari akullista melkein joka ikinen päivä.
Entä sitten kun takamoottori hyytyy, sitten vaihdat sen ja taas alkaa temppuilu säätämisineen uudestaan. T-rex maksoi kiinassa 10 dollaria ja rahdin kanssa 53 euroa ovelle tuotuna. Siihen sähköosat niin ei mene 150 euron yli. Tosin omat radiot tarvitset mutta ne pitää olla muutenkin. Esim Fly sky jota myös Hobbyking myy Turnigy merkin alla, 56 dollaria + rahti. Ja pelittää ihan varmasti, niitä on paljon käytössä.
Luottokortti pitää olla ja Paypal-tunnukset, siitä se kopterien maailma aukenee.
-
Joo oli kyllä tiedossa, että takamoottorilliset ovat surkeita. Hidas vasteaika ja tehoton. Mutta en tajunnut, että ongelmaksi voisi koitua akun jännite. Luulin, että perän ohjaus olisi toteutettu niin, että päämoottorin ja perämoottorin jännitteen suhdetta säädetään. Jolloin tälläistä ongelmaa ei ilmenisi. Leijutustahan tällä nyt ollaan vaan opeteltu. Eikä osatkaan paljoa maksa. Yllätyksenä on ollut kestävyys. Olen jonkun 4-5 kertaa torpannut kopterin ja vielä korkealta ja kovaa. Silti en ole mitään muuta saanut rikki tai vääntyyn kuin lavat ja perä putken.
Mutta jos tämä nyt alkaa enemmän kiinnostaan ja oppii vähän, niin eiköhän sitä tule hommattua vähän parempi kopteri :) Ei vain opiskelijana ole kauheesti varaa laittaa rahaa "leluihin", kun pitäisi niitä koulukirjojakin ostella ;)
-
Joo näinhän se on, ei voi koko ajan pitää hauskaa. Mutta takaan että homma alkaa kiinnostamaan enemmän kun on kunnon kamat. Itse meinasin lopettaa aikanaan koko homman kun sai koko ajan vain korjailla ja lentoaikaa ei tullut kerrallaan kuin pari minuuttia.
Muuten, tuohon painopisteasiaan, niin hyvin useassa kopterissa on todella pieni tuo akun kiinnityslevy. Levyä kannattaa jatkaa vaikka hiilikuitulevyllä riittävän pitkäksi ettei tarvitse laittaa mitään lisäpainoja mikä taas syö akkuja. Yleinen ongelma, Belt, T-rex, Honey bee 2 etc,, ihme homma,,
Painopisteeseen kannattaa kyllä kiinnittää huomiota, se vaikuttaa lennettävyyteen todella paljon ja on yksinkertainen säätää. Viittaan tällä tuossa profiilissani olevaan tunnuslauseeseen.
-
Nyt on ostettu kunnon laturi ja ainakin sillä menee tohon e-skyn vakio akkuun semmoset 950mah:ia. Eli ilmeisesti vedän sen aina liian tyhjäksi. Mitään fiksumpaa tapaa ei taida olla kuin ajastin akun varaustilan tarkkailuun? Eikö kaasun käytölläkin ole paljon väliä? Leijuttelu nyt tuskin vie niin paljon energiaa, kuin jatkuvan kihdytykset ja pomputtelut jne. Tuntuu vähän hassulta, ettei tähän ole parempaa kikkaa löydetty ::)
Ja painopisteen saa ainakin tässä kopterissa helposti kohdilleen. Akun paikasta löytyy semmoset väkäset joita pitemmälle vakio akkua ei kannata työntää. Ja laittaa vaikka nippusiteen sinne taakse sillain, että se estää akkua valumasta taaksepäin.
-
Varaustilan tarkkailuun ainakin Helipal myy sellaista piipparia joka varoittaa voimakkaalla äänimerkillä ennenkuin akku on liian tyhjä. Mutta ihan vain ajastimellakin pärjää aika hyvin, mittaat vain yhdellä lyhyellä lennolla, kuinka paljon mAh per minuutti kopterisi vie sähköä k.o lentotavalla ja siitä sitten lasket 80 % lentominuutit. Puolen minuutin tarkkuuteen pääsee jo tällä systeemillä.
Monitorointikilkkeet: http://www.helipal.com/battery-monitor.html
Mulla pelittää tämä ihan hyvin: http://www.helipal.com/battery-warning-buzzer-lipo-battery.html
-
Itte ostin aikoinaan kyseiseen vehkeeseen tälläsen.
http://cgi.ebay.com/RC-Lipo-battery-monitor-buzzer-LED-warning-light-/270621982868?pt=AU_Toys_Hobbies_Radio_Controlled_Vehicles (http://cgi.ebay.com/RC-Lipo-battery-monitor-buzzer-LED-warning-light-/270621982868?pt=AU_Toys_Hobbies_Radio_Controlled_Vehicles)
Hyvin toimi ja ei paljoa maksa. Kannattaa tilata pari samalla kertaa. Postitkin on ilmaisia
-
Itellä on ihan samanlaisia pari kappaletta, mutta toinen jo hukassa, kun on niin pieni...
Olen pitänyt ihan viimeisenä lukkona, sillä se laskee akun jo vähän liian tyhjäksi. Kiinalaisilla Turnigyilla ja Flightmaxeilla sisään menee jo 1900-2000mAh (2200mAh) kun hälytin alkaa piippaamaan. Kaverin kalliimmat Dualsky-akut hyytyvät muutaman sekunnin päästä hälytyksestä. Dualsky ilmeisesti pitää jännitteen ylhäällä loppuun asti ja kyykkää sitten kerrasta. Käytännössä on jo todella kiire alas kun hälytin alkaa huutaa.
Itsellä on lähettimessä ajastin se, minkä perusteella käytännössä toimitaan ja lipohälytin viimesienä oljenkortena, jos jokin häikkä tulee esim ei muista laittaa ajastinta käyntiin.
-
Joo täytyypi laittaa tommonen tilaukseen.
On taas ollut lisää mystisiä ongelmia eilen ja tänään. Eli välillä kun lennättää koneesta häviää sähköt. Kone voi olla vain muutaman metrin päässä ja se vaan lysähtää maahan. Ja sitten hetken päästä ne palautuu. Ajattelin, että kyseessä on radio häiriö. No vaihdoin varmuudeksi uudet paristot lähettimeen ja kaveri lähti kuskaamaan konetta minusta pois päin niin, että moottori oli kytketty irti (varmuuden vuoksi). Emme kuitenkaan kovasta yrittämisestä huolimatta saatu millään radioiden häiriötä aikaiseksi, vaikka etäisyyttä oli joku 30 metriä. Voisiko vika olla nopeuden säätimessä? Kuumentumisesta se ei voi johtua, koska tänään häiriö tuli melkein heti kun pääsin ilmaan ja oli myös aika viileetä.
-
Kyä tulee mieleen vaan että kopterin värinät irrottaa noparin piuhan vastaanottimesta koska ongelmaa ei ole kun kone ei käy ???
-
Tarkasta muutkin liitokset, esim akun johdot.. ovatko irronneet tinauksesta.
-
Morjes Ollonen !!
Muuten, off topic juttuna, vinkkaamasi T-rex 450 lentää edelleen mainiosti. Nyt on lennetty koko kesä sellasta kahta keikkaa keskiarvona per päivä. Kyä tää on hianooo !! Suurkiitokset ostovinkistä. Tulepa joskus käymään täällä Hämeenkyrössä !!
-
Joo-o... Vikaa vaan ei tunnu löytyvän mystiseen radioyhteyden menettämiseen.... kun sitä tossa lennättelee, niin voi päästä kauaskin, mutta silti yhteys voi katketa melkein vieressä. Ja joskus kun yhteys katkee, niin se ei tuu takas pitkään aikaan. Koneessa vaan vilkkuu toi punanen ledi että ei yhteyttä. Alkaa hermot menemään tähän radioon. Jalat on moneen kertaat katkottu kopterista. Mitään muuta ei ihme kyllä ole mennyt, vaikka välillä korkealtakin putoaa.
-
Nii in.. nuo halvat mhz ppm vehkeet on vähän tommosia... itselläkin oli eskyn vakio mankka joskus cp2:ssa ja sitä ei tarvinut kuin heiluttaa kädessä niin kopteri teki omiaan...
-
Nii in.. nuo halvat mhz ppm vehkeet on vähän tommosia... itselläkin oli eskyn vakio mankka joskus cp2:ssa ja sitä ei tarvinut kuin heiluttaa kädessä niin kopteri teki omiaan...
Joo niin se vähän tuppaa olemaan. Halvalla harvoin hyvää saa... BTW. Nää on oikein gigaset ratiot ;)
Täytys päästä jonkun muun radiolla testaan, että toimiiko. Tietäisi onko vastarissa vai lähettimessä se ongelma...
-
Moi,
Minulla on tälläinen HBCP3:n ja kun työnnän swashplaten niin alas kun se menee, niin lapamittari näyttää +8.
Kun taas nostan swashin niin ylös kuin se menee, niin lapamittari näyttää yli -12, joka on tuon mittarin maksimi.
Eli maksmimiliikket on jotain +8 / -14 astetta.
Normaaliasennossa lavat on -1 tikku alhaalla ja +8 kun tikku on ylhäällä.
Idlen kun laittaa päälle niin tikku alhaalla kulmat on -12 ja tikku ylhäällä +8.
Mittauksen olen tehnyt kun stabilointitanko on vaaka-asennossa, lavat poikittain runkoon nähden ja lavat suorassa linjassa.
Stabilaattorin lavat on nollakulmassa, onko tämä oikein ?
Miten tuo kannattaa säätää, enempi miinusta kuin plussaa, kuten se on nyt, vai päinvastoin vai samanverran molempiin suuntiin ?
Kuinka tiukaksi päälavat pitää kiristää, tällä hetkellä ovat nahkeat, eli eivät heilu, mutta liikkuvat kevyesti painamalla. Kuitenkin siten että niiden oma paino ei riitä niiden liikuttamiseen.
T. Kimi
-
Kokeileppa että laitat tikun keskelle nyt kun sinulla on siinä 0 kulmat?
Sitten lyhennät servoilta swashille meneviä linkkejä että mittari näyttää +2 ja nyt säädät lavoille menevistä linkeistä lapoihin 0 taas... mikäli näin aamuajattelu onnistui niin pitäisi löytyä 0 keskeltä +-10 astetta päissään.
-
Tässä taas aamutuimaan heittää kopterifriikki mielipiteitään. Koko kesä lennetty eikä negatiivisia kulmia ole tarvittu lainkaan. kulmat 0-10 astetta pelittää rauhallisessa "eläkeläislennossa" hyvin ja kamat on pysynyt ehjinä mutta mulla onkin hämäläisen hitaat hermoradat joten sporttilentoa ei ihan äkkiä edes harkita.
-
Notta mutta, mitenkäs sinä saat sen kopterin tuulisemmassa kelissä alas? ;)
Itsellä meinannut välillä loppua -11:kin kesken, kun kone on päättänyt jäädä vain tuuleen surffailemaan.
-
Kyä nollakulmat on kopukan tuonut aika lujaakin alas välillä mutta millasta vauhtia sitten haluaakin. Mulla ei taitais refleksit riittää jos vääntäs negatiiviselle puolelle lavat. Varmaan sitten kun on enempi tunteja takana niin rupeaa vaatimaan lisää nopeutta. Mulla on kyllä aika suojainen lennätyspaikka mutta tuulta on monesti ollut max 5 metriä mutta ei varmaan enempää. Siis kyllä tuulen vaikutuksen huomaa mutta eihän se kopteriin vaikuta kuin lentokorkeuteen.
Kerran kokeilin kyllä niinkin että minimi kulmat jotain 4 astetta mutta se oli jo vähän liikaa. Siinä joutui jo pudottamaan kierroksiakin että sai kopukan alas. Ehkä sopiva tälli ihan ekalle lennolle täysin tyynellä kelillä. Ei olisi liian herkkä putoamaan.
-
Moi 1m4ms0jotain,
Eli laitan radio trimmit keskelle ja kaasutikku keskelle, ja sitten servojen linkeistä säädän swashin siten että liike on saman verran ylös ja alas, eli maksimiliikkeet jotain +12/-12. Ja sitten säädän lapojen linkeistä siten
että lavat on nollissa kun tikku on keskellä, jolloin tikku alhaalla tulee jotain -2 paikkeilla, ja kun idlen laittaa päälle, niin tulee miinusta -12 ja plussa jää tuohon +12.
Lapojen kireyteen kun joku vielä vastaisi. Tuon kun saan vielä tietää, niin menen torppaamaan tuon koneen.
Miten nousee pitkästä nurmesta, pitääkö olla asfaltti tai hiekka alla. Tarraako treenipingispallot kiinni nurmeen.
Terv. Kimi
-
Kuinka tiukaksi päälavat pitää kiristää, tällä hetkellä ovat nahkeat, eli eivät heilu, mutta liikkuvat kevyesti painamalla. Kuitenkin siten että niiden oma paino ei riitä niiden liikuttamiseen.
Juuri näin.
Lapojen kireyteen kun joku vielä vastaisi. Tuon kun saan vielä tietää, niin menen torppaamaan tuon koneen.
Onnea matkaan :)
-
Ekat leijutusyritykset nyt takana. Ekalla irtos harjoittelutassu pingispalloineen ja osui tietysti lapaan. Kopteri heitti stalderintaitot sun muut vakiovolttiliikkeet ja pingispallot levis periferiaan. Lavat ja joku pikkuosa stabilaattorin ja lavan välistä katki. Nämä osat löyty vara-osalaatikosta ja eikun uudestaan yrittämään. Varmistin pienillä teipeillä noi harjoittelutassut, ettei pääser irtoamaan. Tokalla kerralla ei mitään ihmeellistä, parissakymmenessä sentissä leijuttelin, ja kun tuuli lähti viemään niin äkkiä alas.
Nyt on säädetty siten että lavat ovat nollassa kun vasen tikku on keski-asennossa, pikkusen pelottaa kun moottori huutaa kuolemaa ennenkuin kopteri nousee edes pikkusen.
Kysymys: kannattaisiko olla lavoissa aste pari plussaa kun tikku on keski-asennossa ?
Vaikuttaa siltä että noi harjoittelutassut ei ole tuohon koneeseen.
Kysymys:
Pitäisikö koneen kellua pingispallojen varassa vai maata jalaksillaan?
Lisäksi pingispallojen etäisyys toisistaan on reippaasti alla lapojen halkaisijan.
Kysymys:
Eikö olisi parempi jos harjoittelujalkojen pituus olisi suurempi kuin lapojen?
Terv. Kimi
-
1 kysymys:
Ihan miten tykkää, itse pidän n. 4-astetta plussaa keskitikulla, jolloin se leijuu siinä.
2. Jalakset on hyvä olla vähintään roottorikehän kokoiset, jäykemmät on paremmat jolloin ei käy kuin tapauksessasi, joku 3mm hiilikuitutanko voisi olla soppeli. Voi olla jalakset ilmassa tai massa, ihan miten harjoitusjalakset antaa myöten.
Pingis pallot on hyvä olla joka paikassa samalla etäisyydellä, mielellään aika päissä.
Lapakulmat kuulostaa kohtuu ok:lta, parempaan tuskin vakio radioilla pääsee.
Pingis pallot tahtoo kyllä nurmella olla kiviä jarruja, kova alusta on paras.
-
Thx!
Vaihdan 3mm ja 70cm hiilikuitusauvat tuohon. Näillä taas koitetaan niin pääsee webbikauppaan investoimaan.
Koitan plussaa säätää lisää jossain vaiheessa.
T. Kimi
-
Nonii, ei tarvitse paljon tuohon enää investoida, runko poikki neljästä kohtaa ja silleen.
Lapa osui peräputkeen kun kopteri heilahti ja sitten läks.
Ihan kuin kaksi katukissa ois tapellut kun rupes volttia heittämään.
T. Kimi
-
mut hauskaa oli koko rahan edestä kuitenkin
-
Jeps, ja varaosia postissa tulossa. Tuohon pitää varmaan suhtautua kuten portsarin tippiiin.
T. Kimi
-
Moi,
Liimasin tuon kasaan pikaliimalla ja hiilikuidulla ja toimii taas ihan ok.
Nyt on ongelmana että perä pysyy niin tiukasti paikallaan, että vaikka koittaa pyörittää perää sivuillepäin, niin se on paikallaan kun tatti.
Lavan moottorista kun ottaa sähköt irit ja heiluttaa vasenta tikkua niin kierrokset perämoottorissa muuttuu.
Liikku hyvin sivuttain, eteen ja taakse, mutta pyörimään en saa millään ? WTF!
T. Kimi
-
Hei
Tämä on ensimmäinen viesti ja lukekaa se mielessä pitäen :). Elikkä omistan tuollaisen Honey Been. Sain sen joululahjaksi 3v. sitten. Yksi päivä sitten leijuttelin sillä ja crashasin, kuten tavallista. Pääakseli vääntyi. Purin koko kopterin ja se jäi siihen. Nyt kuitenkin puri taas kopteri kärpänen ja ostin jiuchonin ilmailukaupasta. Hauskaahan se oli, mutta tylsäksi kävi nopeasti.
Nyt sitten taas kaivoin kaapin perältä Honey Been ja rupesin kokoamaan. Ja sain kuin sainkin koottua! Kuitenkin muutama osa jäi puuttumaan. Siinä sitten ajattelin, että ei niillä niin väliä ole ja lähdin ulos yrittämään.
Pistin kaasua ja ihmettelin kun joutui nostamaan lähes täysille. Täydellä kaasulla nousi vähän ja alkoi pomppimaan ja täristämään. Ohjausta kuitenkin totteli. En omista mitään lapakulma mittareita sun muita juttuja. Oisko kellään mitään ehdotuksia? Vai onko järkevämpää ostaa vaan uus eri kopteri?
Niin ja puuttuvat osat:
Stabilisointi tangon painot
Ehkä muutama ruuvi
Peräputken tuet
T:Tarmo
Ps. Ei ole lennättäjässä vika, osaan kyllä leijuttaa ja ajaa, mutta kopteri ei toimi. Kova hinku olisi päästä lentään!
-
Moi
Ei oo keltään tullu vastauksia....aika kuolleelta tämäkin foorumi vaikuttaa. No nyt kuitenkin ostin tähän kopteriin tuon alumiinisen upgrage öööö... nuppiko se on ja sitte swashplaten. Pistin kaiken nippuun ja edelleen jatkuu tuo täristäminen. Pitäiskö kääntyä ammattilaisen puoleen...jos joku kokenut kopteriharrastaja vois auttaa muo ni ois tosi kiva. Missään kentällä en enää käy kun on tuo lähipelto hoitanut tehtävän yhtä hyvin. Ehdotuksia?
-
Onko perusasiat kunnossa: Pääakseli ja lepatusakseli suorat, lepatuskumit
ja mahdolliset välilevyt/säätöprikat paikallan?
Edellisten laakerit ehjät, ei tunnu pyörittäessä pykäliä?
Stabilointitanko keskellä, painot ja stabilointilavat samalla etäisyydellä ja oikeassa asennossa?
Lavat sopivasti samalla kireydellä molemmat?
Kannattaa hommata se lapakulmamittari jos et ole vielä sitä hankkinut.
Tarvitset sitä ainakin siihen että, saat säädettyä molempiin lapoihin samat kulmat.
Muutoin pielessä oleva lapaurakin aiheuttaa täristystä. Lapauran saa kohdalleen
kokeilemallakin mutta mittari helpottaa säätämistä.
Jos leijunnan lapakulmista ei ole omia mielihaluja, laita keskitikkuun tai hiukan sen
yläpuolelle 3-4 astetta.
Lue kopterisi manuaali, kopteriopas ja foorumin alusta kopteri infopaketti läpi ajatuksella.
Siten selviää pikkuhiljaa kopterin toiminta ja kuinka säätöjen pitää olla.
Aiemmassa viestissä kerroit että, joitain osia jäi rempan jälkeen puuttumaan.
Ei näissä juuri ylimääräisiä palikoita ole, jos jonkun osan jättää pois, kopteri ei
todennäköisesti toimi oikein ja voi olla jopa vaarallinen lennättäjälle ja sivullisille.
Simulaattorin hankinta on oikotie onneen.
Tsemppiä 8)
Pekka
-
Moi!
Kitti vastauksesta! On mulla jo simulaattori ja sillä osaan lentääkkin...oikein ja väärin päin. Lennokeiden ja autojen kanssa on tullut pelattua kohta varmaan 5-6 vuotta. Oon manuaalit sun muut lukenu huolella ja kopterin toiminnan osaan. Ainakin tietääksine. Kaiken pitäis olla suoraa ja laakerit kunnossa. Jos kerran ostin juuri nuo uudet osatkin niin en keksi mikä voisi olla vääntynytkään.
Lähinne vaan näiden kopterien säätäminen on hakusessa. Pitää vielä noi lapakulmat kattoo. Ainoa osa joka puuttuu on nuo stabilisointitangon painot.
T:Tarmo
-
Moi
Äsken kokeilin taas vaihteeksi. Rupes tuo tuon oma mankka sekoilemaan, joten kokeilun omalla futapalla. Siinä sitte asettelin kaikki trimmit nollille ja pois päältä tarpeelliset nippelit. Pistin akun kiinni ja totteli ohjausta...sitten kokeilin pistää vähän kaasua, muttei reagoinut. Siinä sitte mietin että mikä on vikana ja löi yhtäkkiä kaasun pohjaan! En kerenny kissaa sanoo ku oli jo menossa. Lavat katkes sekä tuo perämoottorin lapa. En kyllä enää toiste aio koittaa vähään aikaan.:D
-
Huh, ei pahalla mutta, näyttää vähän siltä että, sinun kannattaisi hakeutua juttusille kokeneempien
paikallisten harrastajien kanssa.
Saisit kopterin lennettäviin säätöihin ja mahdolliset vääränlaiset viritykset korjattua.
Pekka
-
Lähinne vaan näiden kopterien säätäminen on hakusessa. Pitää vielä noi lapakulmat kattoo. Ainoa osa joka puuttuu on nuo stabilisointitangon painot.
T:Tarmo
Jos ei kopunetin wikistä oo suoranaisesti apua tohon HaniBiihin niin youtubes varmaan hyviä säätö oppaita
Eikä ne stabbarin painot oo pakollisia,lentää ilman niitäkin ihan hyvin
Moi
mietin että mikä on vikana ja löi yhtäkkiä kaasun pohjaan! En kerenny kissaa sanoo ku oli jo menossa.
Olisko kaasu ollu reservellä?
Moi
En kyllä enää toiste aio koittaa vähään aikaan.:D
Älä ny niinku Pohjola sano--> näyttää vähän siltä että, sinun kannattaisi hakeutua juttusille kokeneempien
paikallisten harrastajien kanssa.
Saisit kopterin lennettäviin säätöihin ja mahdolliset vääränlaiset viritykset korjattua.
-
Moi
Aina sanotaan, että hankkiudu kokeneempien luokse... no kertokaas että miten kun juuri erosin kerhostani ja olen muutenkin tällainen keskenkasvuinen :D Ehkä mä vielä sitte koitan :)
-
Näytät olevan Helsingistä . Sieltä ja ympäristöstä löytyy useampi kenttä, eli sinne ihmettelee.
Täältä foorumilta löytyy kaikille niille omat viestipaikat. Eiköhän noita ampiaisen tuntioita sieltäkin löydy.
itse en tunne kyseistä härpäkettä, mutta ei kuuleman mukaan ole se helpoin.
Kärsivällisyyttä , sillä hyvä tulee.
-
Kiitti vastauksista :)
-
Oisko kellään ideaa miksi tuo perämoottori rupeaa heti pyörimään täysiä, eikä vastaa kun radiosta vääntelee rudderi tikkua. Nyt tosiaan nuppi koottu kait oikein, mutta silti jatkuu ihme tärinä. Pitää koittaa ostaa vielä uus pääratas ja -akseli, sekä laakerit...
Edit Ja siis ihan uusi tuo 3in1 controlleri on...