Kirjoittaja Aihe: Ensimmäiset ilmakuvani  (Luettu 13722 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Ensimmäiset ilmakuvani
« : 29 Heinäkuu, 2009, 21:12:21 »
Pitkällisen vatvomisen ja rauhallisen rakentelun jälkeen sain tänään ensimmäistä kertaa stillikameran kopterin kyydissä ilmaan. Videoita on tullut napsittua vaihtelevalla menestyksellä aina silloin tällöin (lähinnä sen varmistamiseksi, että aina se uusinkin yritelmä kameratelineestä välittää liikaa värinöitä kameraan ;D), mutta nyt otin ensimmäiset stillit.

Kopterina T-Rex 500 ESP, kamerana Canon 350D, objektiivina EF-S 18-55. Aukolla 8 ja 5.6 mennään, suljinaika jossain 1/400...1/1600 tietämissä. Kamerateline on mallia "alla roikkuva", ja oman pienten kätösteni tekemä. Kamera roikkuu alumiinikehikossa ja kehikkoa ympäröi hiilikuituputkesta tehdyt, noin kolme kertaa vakiolandareita korkeammat jalakset. Koko asetelma kiinnittyy Reksin vakiolandareiden väliin suoraan kopterin mahaan parilla velcronauhalla, eli on helposti irrotettavissa. Kameran laukaisen itse tekemälläni servoreleellä (eli servon moottori korvattu pienellä releellä), joka laitaa kameran paukuttamaan sarjaa kun nipsaisen DX7:stä AUX2-vivun alas.

Ensimmäiset kokeilut täällä http://fotoni.org/muuta/ilmakuvaus/090729oriketo/

Ja tässä mielestäni sarjan komein:


Vasta tuossa yllä olevassa kuvassa lentokorkeus alkoi riittää hyvän kuvan saamiseksi. Valitettavasti siinä kelissä (FMI:n mukaan 10m/s puuskainen tuuli), noin pienellä kopterilla ja minun hatarilla taidoillani tuo oli myös ehdoton maksimikorkeus.

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #1 : 29 Heinäkuu, 2009, 21:21:29 »
On se hieno kuva :)
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #2 : 29 Heinäkuu, 2009, 21:27:53 »
Hienoja kuveja hei!
Onhan ne heti vähän eri näköisiä kun vähänkään paremmalla kameralla ottaa. Taidanpa kaivaa 10D:n pölyistä, laittaa pelengin nokalle ja taivaalle. Olin ajatellut ettei viissatasella saa kilon järkkäriä järkevästi taivaallee mutta ei tuo 10D niin kamalan paljon isompi ol kuin 350D.

Tuntuuko lentäminen hankalan raskaalta tuolla yhdistelmällä?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #3 : 29 Heinäkuu, 2009, 21:47:20 »
Ei kai se hirveästi 500 sano kilon lisäpainosta, rauhoittuu varmaan liikkeissään?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #4 : 29 Heinäkuu, 2009, 21:56:41 »
Tuntuuko lentäminen hankalan raskaalta tuolla yhdistelmällä?

Lensin aika kieli keskellä suuta, joten en kovinkaan kokonaisvaltaista kuvaa saanut lisäpainon tuomasta muutoksesta lentoon. Mutta voisi kai sanoa, että kopteri rauhoittui hieman. Raskaus tuntui lähinnä liikkeelle lähdössä ja pysähtelyissä, kun melko alhaalla roikkuva paino heilutti kopteria heilurin tavoin. Korkeutta kopteri otti ihan riittävällä vauhdilla, jahka nostin kaasun 80% -> 92%. 80%:lla kierrokset laskivat kuuluvasti, kun kopterilla yritti ottaa korkeutta. 92%:lla eroa lastitta lentoon ei enää paljoa huomannut. Yritän saada huomenna purettua mukana kulkeneen EagleTreen datat käppyröiksi ja tänne.

Jännä juttu muuten, kopteri söi lennon aikana melko tarkalleen saman määrän milliamperitunteja, kuin ilman lastia yhtä pitkällä lennolla. Siis kun vertaa "viedään kuin sairasta paskalle"-valokuvauslentoani tavalliseen "looppeja ja flippeja taivaslennon lomaan"-normaalilentoon. Viiden minuutin lento veti 6S 2650mAh 20C Flightmax -pakasta laturin mukaan 1450mAh.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #5 : 29 Heinäkuu, 2009, 22:24:37 »
Lainaus
Kameran laukaisen itse tekemälläni servoreleellä (eli servon moottori korvattu pienellä releellä),
Multa löytyy canonin lankalaukaisin ja http://www.dimensionengineering.com/PicoSwitch.htm noista varmaan saa rakennettua radiolla ohjattavan laukaisimen enemmän kuin helposti. Ei tuo canonin laukaisija taida kytkintä kummempi olla.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #6 : 29 Heinäkuu, 2009, 22:48:38 »
Lainaus
Kameran laukaisen itse tekemälläni servoreleellä (eli servon moottori korvattu pienellä releellä),
Multa löytyy canonin lankalaukaisin ja http://www.dimensionengineering.com/PicoSwitch.htm noista varmaan saa rakennettua radiolla ohjattavan laukaisimen enemmän kuin helposti. Ei tuo canonin laukaisija taida kytkintä kummempi olla.
Ei ole kytkintä kummempi, ei. 350D:ssä on vieläpä normaalilla 2,5mm plugilla (tuttu kännyköiden handsfree-kuulokkeista) toteutettu se lankalaukaisuportti. Tein joskus muinoin lankalaukaisimen, jossa oli myös tarkennus. Muistelin, että siinä kun kytki toisen stereoplugin piuhan maihin kamera tarkensi, ja kun kytki myös toisen, kamera laukesi. Nyt yritin kaikki mahdolliset kytkentäjärjestykset, mutta en saanut kameraa tarkentamaan. Samapa tuo, kun noin laajalla (18mm) objektiivilla jo aukolla 5.6 saa kaiken teräväksi parista metristä eteenpäin.

Nyt kun asiaa tarkemmin pohdin, taisi tuo Canonin 2,5mm laukaisuliitin vaatia ns. kolminapaisen plugin, jotta tarkennuksen saa toimimaan. Tällaisia löytyy juurikin Nokian handsfree-kuulokkeista, eli kirppikseltä eurolla. Elektroniikkakaupat myyvät korkeintaan kaksinapaista (tai siis kaksi plus maa) eli stereoplugia.

Tuosta linkkaamastasi picoswitchistä sen verran, että ajattelin itse päästä halvalla ja ostin HobbyCitystä Turnigyn vastaavan ratkaisun. Sillä ei kuitenkaan kameran laukaiseminen onnistunut, koska se osasi kytkeä vain akun kanssa yhteisessä maassa olevan jännite-eron yli. Eli käytännössä kameran synkkaportin maa olisi pitänyt vetää akkuun maihin ja toivoa, että kameran sisältä kumpuava jännite olisi tarpeeksi kytkimelle. Käytännössä tuo Turnigyn kytkin on siis tarkoitettu vain esimerkiksi suoraan lentoakun jännitettä käyttävien valojen ohjaamiseen. Kameran sillä sai laukemaa hienosti, kun kytki kytkimen kautta lentoakkuun 12V (tai 24V) releen ja tästä sitten piuhat kameran synkkaporttiin. Mutta kun noita ylimääräisiä huonoja servoja tuossa laatikossa lojui, päätin välttää muutaman ylimääräisen johdon ja irrallisen releen räpläämisen vaivan ja liimasin pienen releen suoraan servon kotelon kanteen. Sisältä vaan moottorin kolmesta piuhasta kaksi releelle ja sulkeutuva linja kameraan, voilá! Picoswitchin kanssa edellä kuvattua ongelmaa ei pitäisi ainakaan mainosteksin mukaan olla, ja on siinä kuvistakin päätellen ihan aito rele sisällä (toisin kuin Turnigyssä, joka pelasi puolijohteilla).

Poissa riku

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #7 : 29 Heinäkuu, 2009, 23:35:28 »
Hienoja kuvia. Miten tällainen kytkin Ixukseen?

Osaamista Oulusta:

http://vp-systems.eu/camremote.html

Uusia tuotteitä tulossa heinä- ja elokuussa.

Linnar

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #8 : 30 Heinäkuu, 2009, 10:15:57 »
Hienoja kuvia. Miten tällainen kytkin Ixukseen?
En tiedä, mahtoiko Ixusta saada lauottua sähköisesti etänä (eli USB:llä) ollenkaan?

Tässä muuten graafit kuvauslennoista.
1. lento: Aloitus noin 80% kaasulla, välissä laskeutuminen ja vaihto 92% kaasuun.
2. lento: Koko lento 92% kaasulla, välissä (230-245) laskeutuminen mAh:n tarkistamiseksi.

Loggasin myös lapojen kierrosnopeuden, mutta EagleTreen optinen sensori ei oikein tykkää toimia luotettavasti kirkkaassa auringonpaisteessa, joten käyrä näyttää aika hassulta; välissä on pitkiä pätkiä nollaa.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #9 : 30 Heinäkuu, 2009, 10:28:02 »
Noita käppyröitä kun katsoin niin ihmettelen miksi virta on noin korkea, kekimäärin 22A? Oma t-rex 600E leijuu noin 20-25A virralla. Olen lentänyt sillä myös erilaisten video kameroiden kanssa jotka tekevät vajaan kilon lisäpainoa. Virtoja en sillon ole mitannut, mutta ei juuri vaikuttanut lentoaikoihin. Eskype kertoi että hänen 600E kopterissa kilon lisäpaino kamerasta nosti virtaa vain 5A.
« Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu, 2009, 10:29:58 kirjoittanut juza »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #10 : 30 Heinäkuu, 2009, 11:14:04 »
kyllä tuolla sivulla oli aika paljon ixuksia listattu, usb:n kautta...

USB/PTP Mode:
Canon Digital IXUS 400/S400*

USB/CHDK Mode:
Canon IXUS Series: IXUS50/SD400, IXUS60/SD600, IXUS70/SD1000, IXUS80/SD1100, IXUS700/SD500, IXUS750/SD550, IXUS800/SD700, IXUS850/SD800, IXUS900/SD900 IXUS960/SD950, SD1000
« Viimeksi muokattu: 30 Heinäkuu, 2009, 11:16:54 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #11 : 30 Heinäkuu, 2009, 11:51:46 »
Hienoja kuvia. Miten tällainen kytkin Ixukseen?

Osaamista Oulusta:

http://vp-systems.eu/camremote.html

Uusia tuotteitä tulossa heinä- ja elokuussa.

Linnar

Kävin puhelinkeskustelua laitteen valmistajan kanssa ennen tuon linkin ilmestymistä foorumille.

Laitteeseen on tulossa pari lisäominaisuutta sekä lisäksi tarjolle tulee simppelimpi/edullisempi laukaisuun käyvä versio, johon tuota releominaisuutta toivoin mukaan.

Yhtenä liitettävyyttä parantavana tekijänä on tuo lisäpalikoiden mahdollisuus. Esim. lisäämällä IR laitteeseen, saadaan ohjattua kameroita, joissa ei USB-ohjausta ole, vaan samat asiat toteutettu IR käyttäen.

Teemme laitearvostelun CamRemotesta sekä pikkuveljestään välittömästi, kunhan tehdas toimittaa Linnarille laitteita ja saamme postia Oulusta.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #12 : 30 Heinäkuu, 2009, 12:13:50 »
Noita käppyröitä kun katsoin niin ihmettelen miksi virta on noin korkea, kekimäärin 22A? Oma t-rex 600E leijuu noin 20-25A virralla.
Onko se sitten korkea virta, jos kokonaispainoltaan suurin piirtein samalla hehtaarilla oleva 600e haukkaa saman? Harmin paikka kun tyhjensin juuri loggerin, tallessa olisi ollut heti kuvauslentojen jälkeen lennetty ns. normaali lentokin.

Löysin tällaisen vanhan graafin saman kopterin lennosta. Alussa pitch pumppeja, loppupää muistaakseni taivaslentoa, looppeja ja flippejä & rolleja. Keskiarvo on 23 ampeerissa. Vetääkö Rexini normaali anemmän juissia, vai mitäkö? Akut ovat tuossa(kin) Flightmax 6S 2650mAh 20C.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #13 : 10 Elokuu, 2009, 14:13:55 »
Mua ihmetyttää että mistä johtuu tuo vaalea läikkä auringon varjopuolella kameran kuvassa tai videossa. Eli jos kuvaat myötävaloon, niin näkyy tuollainen läiskä.
Oon huomannu tuon saman kun kuvaan videota lennättäessäni pokkarilla varustettua kopukkaa. Hieman häiritsee nyt kun en tiedä mistä se johtuu.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

tuupola

  • Vieras
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #14 : 10 Elokuu, 2009, 14:52:21 »
Mua ihmetyttää että mistä johtuu tuo vaalea läikkä auringon varjopuolella kameran kuvassa tai videossa. Eli jos kuvaat myötävaloon, niin näkyy tuollainen läiskä.
Oon huomannu tuon saman kun kuvaan videota lennättäessäni pokkarilla varustettua kopukkaa. Hieman häiritsee nyt kun en tiedä mistä se johtuu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #15 : 10 Elokuu, 2009, 18:30:01 »
Mua ihmetyttää että mistä johtuu tuo vaalea läikkä auringon varjopuolella kameran kuvassa tai videossa. Eli jos kuvaat myötävaloon, niin näkyy tuollainen läiskä.
Oon huomannu tuon saman kun kuvaan videota lennättäessäni pokkarilla varustettua kopukkaa. Hieman häiritsee nyt kun en tiedä mistä se johtuu.

Kyseessä ei missään nimessä ole tuupolan ehdottaman lens flare. Sehän ilmaantuu kuvan vain vasta-, ei myötävalossa. Jos tarkoitat vaalealla läikällä tuota tämän säikeen aloitusviestissä olevassa kuvassa näkyvää läikkää, on kyse auringon heijastumisesta heinien lehdistä. Kyseinen vaalea läikkä ilmaantuu helposti etenkin viljapeltoihin, mutta myös nurmikkoon. Läikkä (ja hieman heikosti näkyvä viiva) ovat suoraan sitä suuntaa vastaan, josta aurinko paistaa. Käytännössä jos lentää sivuttain nokka pois auringosta, seuraa läikkä kopteria pellossa. Mutta jos kameraa/kopteria kääntää, kääntyy läikkä pellon mukana. Sama juttu kuin kuutamon silta tai auringon heijastus veden pinnasta, mutta 180 astetta toiseen suuntaan. :)

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #16 : 11 Elokuu, 2009, 14:21:26 »
Mua ihmetyttää että mistä johtuu tuo vaalea läikkä auringon varjopuolella kameran kuvassa tai videossa. Eli jos kuvaat myötävaloon, niin näkyy tuollainen läiskä.
Oon huomannu tuon saman kun kuvaan videota lennättäessäni pokkarilla varustettua kopukkaa. Hieman häiritsee nyt kun en tiedä mistä se johtuu.

Kyseessä ei missään nimessä ole tuupolan ehdottaman lens flare. Sehän ilmaantuu kuvan vain vasta-, ei myötävalossa. Jos tarkoitat vaalealla läikällä tuota tämän säikeen aloitusviestissä olevassa kuvassa näkyvää läikkää, on kyse auringon heijastumisesta heinien lehdistä. Kyseinen vaalea läikkä ilmaantuu helposti etenkin viljapeltoihin, mutta myös nurmikkoon. Läikkä (ja hieman heikosti näkyvä viiva) ovat suoraan sitä suuntaa vastaan, josta aurinko paistaa. Käytännössä jos lentää sivuttain nokka pois auringosta, seuraa läikkä kopteria pellossa. Mutta jos kameraa/kopteria kääntää, kääntyy läikkä pellon mukana. Sama juttu kuin kuutamon silta tai auringon heijastus veden pinnasta, mutta 180 astetta toiseen suuntaan. :)

Juu, en tullut ajatelleeksi tuota heijastumaa juuri tuolta kantilta, ajattelin että johtuisiko se valon heijastumis kulmasta linssiin nähden tuleva härö ilmiö (eli myötävaloon kuvatessa laajalta aueelta saapuu kovaa valoa pieneen linssiin tjsp.), tai ilman kosteuden aiheuttamaa heijastumista.. Sen kyllä tiesinkin ettei se lens flare ole missään nimessä.
Outo kuitenkin kun se on syvyyssuunnassa pitempi kuin leveä. Luulisi että myös sivuilta heijastuisi samanverran valoa. Kai se menee sitten jo linssien tai jonkun ihme polarisaation piikkiin.
Tosin saattaa olla valon taittumisella pystysuuntaisesta kohteesta myös oma tekijänsä.
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2009, 14:30:36 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #17 : 11 Elokuu, 2009, 15:10:34 »
Tuo ei taida tosiaan olla flare, mutta kyllä flarea voi syntyä vaikka itse valolähde ei olisikaan kuvassa, jopa myötävaloon. Flare-herkällä linssillä riittää, että linssin pinnalta "näkyy"  riittävän kirkas kohde.  Valonlähde  ei siis välttämättä näy kuvassa, eikä ole varsinainen valonlähde vaan ehkä vain terävähkö heijastus. Jollain linsseillä flarea tulee helposti joillain ei.

Esim kuvanmukainen flare voisi syntyä tilanteessa jossa helikopterin metallinen landarin kärki loimottaa aurinkosta kirkkaana juuri kuvakentän ulkopuolella.

Poissa AriP

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Helsinki
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #18 : 11 Elokuu, 2009, 17:36:45 »
Mua ihmetyttää että mistä johtuu tuo vaalea läikkä auringon varjopuolella kameran kuvassa tai videossa. Eli jos kuvaat myötävaloon, niin näkyy tuollainen läiskä.
Oon huomannu tuon saman kun kuvaan videota lennättäessäni pokkarilla varustettua kopukkaa. Hieman häiritsee nyt kun en tiedä mistä se johtuu.

Yksinkertaisesti sanottuna se tulee siitä että kuvan keskustassa eivät näy auringon aiheuttamat varjot, koska kyseistä kuvan aluetta "katsotaan" suoraan auringosta päin.

Toisin sanoen jos auringolla olisi silmät, se ei pystyisi koskaan näkemään varjoa...  ;)

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #19 : 11 Elokuu, 2009, 21:08:13 »
Tuo ei taida tosiaan olla flare, mutta kyllä flarea voi syntyä vaikka itse valolähde ei olisikaan kuvassa, jopa myötävaloon.


Jätin tuon myötävaloflaretuksen pois kun ajattelin että eikai nyt kukaan rupea hiuksia halkomaan, mutta toisin kävi. Voihan sitä tosiaan heijastuksesta tulla flarea (karkein esimerkki; peili, mutta sekin on häilyvä käsite myötävalolle ja sen heijastumiselle esimerkiksi kameraan) mutta kun puhutaan viljapellon heijasteesta... ;D
Mutta joo.. Asia selvisi kuitenkin, kiitti siitä.  8)



Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #20 : 21 Elokuu, 2009, 12:40:02 »
Pistähän vähän kuvia jalaksistasi, Trnquill.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #21 : 21 Elokuu, 2009, 20:16:04 »
Pistähän vähän kuvia jalaksistasi, Trnquill.

Tässä muutama kuva: http://fotoni.org/muuta/ilmakuvaus/teline/

Koko rakennelma näyttää tältä ilman kameratriggeriä (en viitsinyt virittää kuvausta varten) ja FPV-välineitä (en ole vielä edes rakentanut kiinnikkeitä tälle kopterille/telineelle):


Kuuden millin hiilikuituputkea, parinkymmenen millin alumiinilaattaa ja hieman letkuliittimiä. Kopterin jalakset tukevat "lisäjalaksia", kamera lepää kolmella vaahtomuovityynyllä.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #22 : 23 Elokuu, 2009, 11:10:04 »
On ne vaan hienot! Eikö nuo superloonit toimineet aika hyvin vakautuksena? Ite samanlaista kokeilin, mutta en tajunnut käyttää kolmea -tyynyä. Et kai pahastu jos kopioin tuon idean?
Tuosta vakautuksesta vielä - tuolla rakenteella et voi tehdä ärhäköitä liikkeitä/lentää selällään. Mielestäni tuon saa korjattua sillä, että pistää superloonityynyt vielä nykyisten yläpuolelle.
Olenko oikeassa??

-Tero
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #23 : 23 Elokuu, 2009, 14:38:48 »
On ne vaan hienot! Eikö nuo superloonit toimineet aika hyvin vakautuksena? Ite samanlaista kokeilin, mutta en tajunnut käyttää kolmea -tyynyä. Et kai pahastu jos kopioin tuon idean?
Tuosta vakautuksesta vielä - tuolla rakenteella et voi tehdä ärhäköitä liikkeitä/lentää selällään. Mielestäni tuon saa korjattua sillä, että pistää superloonityynyt vielä nykyisten yläpuolelle.
Olenko oikeassa??

Anna mennä vaan! Kokeile samalla eri superloneja, jos vaikka löytäisit paremmin tärinöitä ja heilumista syövän jäykkyyden kuin minä (nuo ovat randomilla gyron pakkaussuperloneja, jotka sattuivat olemaan pöydän nurkassa). Maailmalla puhutaan, että ns. memory foam eli Tempur-materiaali olisi parasta tässä hommassa. En vain viitsisi edes tyynyä ostaa kokeilua varten. Mietin myös hiirimattojen jne. rannetuista löytyvää geelimäistä töhnää, joka kuuleman mukaan on ihan leikattavissa olevaa eli jokseenkin kiinteää tavaraa.

Tuossa minun systeemissäni superlonit on liimattu kummastakin sivusta alumiiniin, eli käytännössä ne rajoittavat liikettä myös "vetävään" suuntaan. Periaatteessa tuolla siis voisi lentää myös katollaan ja tempoilla 3D:tä. Tosin kamera kyydissä loppuisi teho aika nopsaan kesken, enkä halua edes ajatella mitä ~700g heilurina heiluva paino kopterin alla tekisi ohjattavuudelle kunnon kiepsutuksessa, kun se jo rauhallisessakin lennossa hankaloittaa hommaa jonkin verran. Toki tuonne yläpuolellekin voisi lisätä vaahtomuovit, mutta se ei toimisi odotetulla tavalla koska:

Kokeilin edellisessä telineversiossa vastaavaa rakennelmaa "käänteisesti", eli siten että tuo T:n mallinen osa roikkui kolmen vaahtomuovin varassa jalaksista. Eli vaahtomuovit olivat nykyisillä paikoillaan, mutta yksinkertaisesti liimattuna kameratelineen ja jalastelineen väliin. Ei toiminut. Syy on aivan ilmeinen, kun painelee ja venyttelee tavallista vaahtomuovia käsissään: vaahtomuovi vaimentaa iskuja puristussuuntaan, mutta on todella jäykkää ja joustamatonta venytettäessä. Joku toinen vaahtomuovi tai massa voisi toimia myös toiseen suuntaan.

Käytännössä siis vaahtomuovien lisääminen nykyisten yläpuolelle olisi jokseenkin turhaa, koska alimmainen vaahtomuovi ei päästä telinettä joustamaan juurikaan lepoasentoa ylemmäs.

Hifein ratkaisu olisi ostaa kaupasta valmiit värinänvaimennuskumit. Niitähän saa eri massoille, värinän taajuuksille ja vetosuunnille (eli veto vai puristus) speksattuina.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäiset ilmakuvani
« Vastaus #24 : 01 Marraskuu, 2009, 17:18:47 »
Teline on jalostunut lähiviikkojen aikana ja on nyt toiminnoiltaan seuraavanlainen:
-Kameran laukaisu kaksiasentoisella kytkimellä; tarkennus & laukaisu.
-Kopterin kyydissä videolinkki, FPV-kamera ja kaksikanavainen videovalitsin; maasta voi valita mitä syötettä katsoo, FPV-kuvaa vai järkkärin tuuttamaan preview-kuvaa. Harmittavasti 350D:ssä ei ole live view:tä, joten rajauksen voi tarkistaa vain viimeksi otetusta kuvasta.
-Kameran kääntö kohti maata ja takaisin (tilt) servolla, jota ohjataan 60mm liukusäätimellä.

Kaikki kytkimet (kaksivaiheinen laukaisukytkin, videovalisin ja liukusäädin) on pultattu pienessä metallirasiassa ohjaimen (DX7) takakanteen. Näiden lisänippeleiden signaalit välitetään kameratelineelle suolistetulla 35MHz ParkFly-lelukopterin ohjaimella. Maassa kaikki kopterin ohjastamiseen tarvittava on viritelty kätevästi alumiinisalkkuun, jossa samalla akulla pörisee videovastaanotin, 35MHz radio ja 7" pikkunäyttö. Koitan saada tuosta ohjausjärjestelmästä ja "maa-asemasta" kuvia jossain välissä, jos jotakuta kiinnostaa.

Olen testannut rigiäni nyt pariin otteeseen ja suurimmat kankeudet alkavat olla takana. Tässä tämän päivän kuvasatoa.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4949 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2008, 23:10:06
kirjoittanut sWaltsu
4 Vastauksia
2329 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Elokuu, 2009, 12:01:24
kirjoittanut J-m-s
11 Vastauksia
5511 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Joulukuu, 2011, 17:27:04
kirjoittanut LekaLentää
44 Vastauksia
20808 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Toukokuu, 2012, 23:36:59
kirjoittanut Maikko
9 Vastauksia
10517 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2018, 21:42:11
kirjoittanut EMO FPV Drones