Kirjoittaja Aihe: LiPo - akkujen liittimet  (Luettu 7389 kertaa)

Poissa S-T-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
LiPo - akkujen liittimet
« : 22 Heinäkuu, 2013, 09:16:33 »
Oon bongannut erilaisilta sivuilta sekä koti, että ulkoimailta sellaisia LiPo akkuja joissa ei ole lainkaan liittimiä virtajohdoissa. Onko noissa akuissa siis tarkoitus että niihin saa sitten itse tinailla haluamansa liittimet? Mitäs kaikkea tuollaisessa työssä pitää ottaa huomioon? Täällä varmaan porukka on kokeillut jos jonkinlaisia liittimiä, mikä liitin teidän mielestä on paras?

Poissa PetriK

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #1 : 22 Heinäkuu, 2013, 09:33:29 »
Olen huomannut että pienissä n.25w elektroniikkakolveissa ei riitä teho lämmittämään paksua kaapelia niin että tina sulaisi siihen
kunnolla kiinni. +40w kolveissa alkaa oleen tehoa kunnon juotoksiin. Lentokäytössä käytän xt60 liittimiä. HobbyKingin Turnigyn lentoakuissa
tuo liitin näyttää olevan vakiona kiinni. Isommista akuista löytyy 4mm bullet liittimiä. Itse pidän tuosta xt60 liittimen juotoshommista enemmän.
HJ450 APM FPV // F550 APM GPS GIMBAL FPV // 9xr

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #2 : 22 Heinäkuu, 2013, 09:48:31 »
mikä liitin teidän mielestä on paras?
Näähän on tosiaan vähän mieltymysasioita. XT60 on ihan ok kuten sanottu, minusta kuitenkin EC3 ja EC5 liittimet on vielä kivampia kun ei tarvitse kutistesukkaakaan ja juottaminen on äärihelppoa siitäkin syystä että liitin juotetaan ensin ja painetaan sitten muovikuoreensa joten liitintä saa lämmittää juuri niin kuumaksi/kauan kun haluaa.


Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #3 : 22 Heinäkuu, 2013, 10:19:41 »
Näähän on tosiaan vähän mieltymysasioita. XT60 on ihan ok kuten sanottu, minusta kuitenkin EC3 ja EC5 liittimet on vielä kivampia kun ei tarvitse kutistesukkaakaan ja juottaminen on äärihelppoa siitäkin syystä että liitin juotetaan ensin ja painetaan sitten muovikuoreensa joten liitintä saa lämmittää juuri niin kuumaksi/kauan kun haluaa.

noiden EC-sarjalaisten juottaminen juu kuulostaa kivemmalta(painotan sanaa kuulostaa). Ite kun olen juottanu XT60 niin parissa olen saanu ne kontaktit hieman kääntymään sivuun niin ei mene kunnolla pohjaan, mutta jos hommaa juotos jigin tai laittaa vastakappaleen paikoilleen niin saattaa mennä paremmin. viimeisen juotin tosiaan vastakappalleella niin se menee todella nätisti paikoilleen.

Lopputulema: XT60 on hyvä liitin mut jos saa valita niin kannattaa myös muita vaihtoehtoja harkita. Itse myös valitsisin "liittimen" jossa molemmat kontaktit ovat samassa siten, että johtoja ei saa väärinpäin kytkettyä eikä paljaita kontakteja ole näkyvillä. Pelkillä bulleteillahan on mahdollisuus saada sähköisku jos uroskontaktista/kontakteista näkyy vähääkään kun akku on kytketty laitteeseen(ja tämähän on sit vain minun oma mielipide/käsitys näistä).
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #4 : 22 Heinäkuu, 2013, 10:37:08 »
Jos sattuu olemaan monenlaisia härpättimiä hyllyssä, niin bulletit mahdollistaa sarjakytkennät näppärästi ilman ylimääräisiä liitosjohtoja. Mutta vaativat toki paljon enemmän huolellisuutta käytössä.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #5 : 22 Heinäkuu, 2013, 13:02:34 »
Täältäkin ääni EC liittimille. Ite juotellu niitä tälläsellä .
Teho riittää AWG10 johtoonkin kun käyttää aika lämpösenä.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa S-T-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #6 : 22 Heinäkuu, 2013, 14:59:02 »
Kiitos vastauksista!
Ainakaan noita EC5 liittimiä ei tunnu löytyvän koko maasta...
Sen verran tuli vielä mieleen että onko noiden liitinten max. ampeerirajoituksiin uskominen? Esim. XT60 liitin näyttäisi kestävän 60A jatkuvaa virtaa.
Mitäs jos käsissä on sellainen akku joka pystyy antamaan 250A...?

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #8 : 22 Heinäkuu, 2013, 15:11:50 »
Lainaus
Mitäs jos käsissä on sellainen akku joka pystyy antamaan 250A...?
Sehän on vaan kiinni siitä, paljonko siitä oikeasti otetaan...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12887
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #9 : 22 Heinäkuu, 2013, 19:45:03 »
Eskin vitosesta ei liitin parane!

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: LiPo - akkujen liittimet
« Vastaus #10 : 22 Heinäkuu, 2013, 19:53:28 »
gaui.fi pitäis löytyä EC5 liittimiä.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
30 Vastauksia
34574 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2010, 18:32:05
kirjoittanut 1m4s0_
15 Vastauksia
9311 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2009, 18:08:38
kirjoittanut VERTICAL
0 Vastauksia
2243 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 16:18:35
kirjoittanut bluedog
0 Vastauksia
2071 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2009, 14:38:32
kirjoittanut Mikka
12 Vastauksia
8566 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2010, 01:36:38
kirjoittanut JCA