Kirjoittaja Aihe: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?  (Luettu 24688 kertaa)

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« : 07 Helmikuu, 2015, 08:00:08 »
Moi kaikille, uusi vasta-alkaja täällä.  ;)

Hommasin tuossa joku viikko sitten hetken mielijohteesta tuollaisen lelun: http://www.teknikmagasinet.fi/tuotevalikoima/radio-ohjattavat/nelikopterit/eazy2fly-nano-color-quad-24ghz ja olen nyt sitä olohuoneessa leijutellut ympäriinsä ja todennut huomattavasti helpommaksi lentää kuin Graupnerin perinteinen (ilman mitään gyroja tms.) polttomoottorihelikopter i (
) jollaisen omistin (ja hajotin kun ei pysynyt millään hanskassa  ::) ) joskus nuorena 80-luvulla.

Tästä innostuneena tilasin nyt itselleni Vertical hobbysta Ladybirdin (saa nähdä milloin tulee, oli varastosta lopussa) päästäkseni hiukan edistyneemmän laitteen makuun.

Mutta itserakentaminenhan on ainakin minulle harrastusten suola joten jossain vaiheessa (eli varmaan sitten kun/jos opin tuota leppistä lennättämään) tekisi mieli rakentaa ihan alusta lähtien. Jostain syystä kiinnostuin trikoptereista, tykkään niiden ulkonäöstä enemmän kuin quadeista. :D Jotain tuontyyppistä mietin:
paitsi että materiaaleina ehkä käyttäisin alumiinia, lasikuitulevyä yms. kun metallintyöstökoneet ja -taito löytyy. Tietty voisi yhden puurungonkin ensin väsätä harjoitteluun, on kumminkin halpa ja helppo tehdä ja korjata. 

Kokemusta minulla on nuoruudestani RC-vehkeistä sekä työn ja harrastusten kautta elektroniikasta, tietokoneista sekä puun- ja metallintyöstöstä, työkaluja löytyy joka lähtöön ml. minisorvi ja -jyrsinkone.

Eli plussia ja miinuksia tri vs. quad ensimmäiseksi itsetehdyksi kopteriksi.

Itse olen ajatellut jotenkin näin:

Plussaa:

- 25% vähemmän moottoreita ja nopareita ostettavaksi/rikottavaksi (yksi kutakin kumminkin varmaan hyvä hankkia varalle?).
- pystyy rakentamaan kokoontaittuvaksi eli helppo kuljettaa.
- ulkonäkö jotenkin enemmän "helikopterimainen" kuin quadeissa, helpompi hahmottaa lentosuuntaa kun laitteessa on selkeä keula ja perä.

Miinusta:

- Harvinaisempi rakenne eli vähemmän "vertaistukea" saatavilla kuin quadeihin?
- Peräroottorin mekanismi eli enemmän liikkuvia osia, itselleni ei kylläkään ole ongelma kun RC-laitteista sekä kaikista mahdollisista muista mekaanisista härveleistä on kokemusta ennestään.
- Ei yhtä "symmetrinen" kuin quadi joten ehkä hankalampi säätää?

Mitä muuta?

Jossain sanottiin että tuossa KK2.1-aivossa ei olisi lähtöliittimien plussat yhdessä kun oli puhe nopareiden BEC:ien käytöstä, jos näin on niin antaako aivo silti peräservolle virtaa normaalisti vai pitääkö sähkö vetää sille muuta kautta?
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2015, 09:32:33 kirjoittanut Murgo »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #1 : 07 Helmikuu, 2015, 10:36:37 »
Trit on hauskoja pelejä ja itsekkin niitä useita väsännyt. Nyt olis työnalla RcExplorerin v3 tri. Miinusta on myös hieman pienemmästä nosteesta, mutta haittaa vaan jos on jotain kameroita nostelemassa. Koskaan muista miten toi KK2.1:sen kohdalla on, mutta KK2.0:ssa ei ruokkinut virtaa servolle. Virran servolle voit ottaa takakintun noparista, kun sehän on muutenkin sopivasti siellä hollilla. Vetäsee piuhat vaan lyhyemmäksi ja vain signaalin jatkaa fc:lle asti.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #2 : 07 Helmikuu, 2015, 12:02:44 »
Minkä tahansa mallin (Tri, Quad, Hex, Octo..) pystyy rakentaa kokoontaitettavaksi, eli se ei ole pelkästään tricopterin plussa.  ;)

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #3 : 07 Helmikuu, 2015, 12:25:51 »
Ok, eli kuten ajattelinkin niin virta servolle ei ole pulma. Kevyitä kameroita (ei todellakaan mitään järkkäriä) ehkä joskus saattaisin haluta kokeilla lennättää ja jossain kaukaisessa tulevaisuudessa häämöttää ehkä jopa haave FPV:stä mutta ensin täytyy oppia pysymään ilmassa. :D

Harjoitteluun tuli ikävä katko kun tuosta nanosta katkesi viimein (melko monta osumaa ne tuntuvat kestävän) potkuri enkä muista mihin ne varakappaleet tuli varastoitua. No, kaipa ne jossain vaiheessa tulevat vastaan.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #4 : 07 Helmikuu, 2015, 14:55:48 »
Mekaanisesti tri on huomattavasti monimutkaisempi, kuin quad, tai jopa heksa tai okto. Tämä nyt on vähän kärjistävästi sanottu, mutta tukevan kevyesti liikkuvan servokäännön askarointi on usein monin verroin monimutkaisempi ja aikaavievempi operaatio, kuin yhden kiinteän lisävarren pulttaaminen kiinni. Monesti tri on juuri tästä syystä vähän rauhaton pan-suunnassa - kun perä pääsee muljumaan ja hallitutkin ohjausliikkeet (FC:n toimesta) ovat hiukan hankalia. Toisaalta tri on nimenomaan pan-suunnassa helposti paljon ketterämpi, kuin kiinteävartiset sukulaisensa. Vaikkei niitäkään toki nykyään voi hitaiksi haukkua.

On totta että minkä tahansa kopterin voi rakentaa taittuvavartiseksi. Tri:n saa kuitenkin todella pienellä vaivalla pieneen nippuun meneväksi, kun kaikki varret taittaa suoraan taakse. Paketista tulee mitaltaan vain runko + varsi, kun se esimerkiksi quadissa on yleensä varsi + runko + varsi. Toki kaikenlaisia kompaktimpiakin viritelmiä on olemassa (esim. lyhyet varret taittuvat kaikki rungon kylkeen kiinni), mutta kun varret ovat selkeästi rungon halkaisijaa suuremmat, on tri:llä etu kokoontaitettuna.

Jos helpolla ja yksinkertaisesti haluat päästä, tee quad. Kustannuskin voi olla ihan samaa luokkaa tri:n kanssa, kun laskee kaikki komponetit mukaan.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #5 : 15 Helmikuu, 2015, 10:07:29 »
Ostin tämän foorumin kauppapaikan kautta itselleni käytetyn KK 2.1.5- fc:n, taitaa olla alkuperäisellä firmwarella mutta kun en ohjelmointikorttia omista ja kotikonekin on Windows 8.1 jossa ei varmaan mikään vähänkään vanhempi/"epämääräisempi" softa pyöri oikein niin mennään tällä toistaiseksi. Tietty olisihan se kiva jos löytyisi joku kortin omistava joka viitsisi esim. kahvipakettia vastaan tuon flashata.  :D

Hommasin myös toisen nanoquadin varalle kun leppiksissä on edelleen varastosaldo miinuksella enkä viitsinyt pelkistä varapotkureista maksaa postikuluja. Onpahan halpaa ja helppoa treeniä kun voi olohuoneessa lennellä aina kun on 5 minuuttia ylimääräistä aikaa, lentotunteja tulee ihan eri tavalla kuin jos pitäisi lähteä jonnekin ulos.

Torppeja tulee mutta ihmeen kestäviä nämä lelut ovat, toistaiseksi olen selvinnyt yhdellä hajonneella potkurilla ja parilla moottorin akselin vääntymisellä jotka sain oikaistua helposti pihdeillä. Sivuttain ja nokikkain leijuttelu alkaa jo sujua mutta ihan "selkärangassa" se orientaatio ei vielä ole vaan äkkitilanteessa lähtee lapasesta. Juohevissa kaarroksissa on myös vielä tekemistä. Toki näissä on self level kiinteästi päällä joten acro-tilaa ei pysty treenaamaan mutta ei ole kyllä vielä tarpeenkaan.

Eli nyt pitäisi sitten hiljalleen alkaa keräillä osia ja tarvikkeita että saisi ulkolennätyskaudeksi jonkinlaisen laitteen kasaan.

Tuollaista 250-kokoista trikopteria olen ajatellut, jos härskisti apinoisi rungon perusrakenteen tästä: http://www.simplecopter.com/simplecopter-mini-tricopter-250mm/ .

Millaiset moottorit, nopari, servo ja akku tuollaiseen soveltuisi? Tällaisia olen katsellut:

Moottorit: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__67012__Quanum_MT_Series_2204_2300KV_Brushless_Multirotor_Motor_Built_by_DYS.html , eli suunnilleen saman kokoiset ja sama KV kuin mitä tuolle suositellaan.

Noparit: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4312__TURNIGY_Plush_18amp_Speed_Controller.html . Tarvinneeko ohjelmointikorttia, tuossa kyllä sanotaan että pystyy ohjelmoimaan myös lähettimellä? Tarvinneeko noihin ohjelmoida muuta kuin akkuvahdin poisto ettei sammuta moottoreita ilmassa?

Potkurit 5x3 muoviset, iso läjä.  ;D

Fc:ksi siis tuo KK 2.1.5 joka minulla jo on.

Servoksi esim. tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8760__Turnigy_380MAX_Micro_Servo_Metal_Gear_4_1kg_16sec_17_4g.html

Akuiksi pari tällaista: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__35817__Turnigy_2200mAh_3S_20C_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html

Radiota ja akkulaturia (sekä ehkä moottoreita ja nopareita) koetan metsästellä käytettynä, ellei jöydy niin radioksi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html ja laturiksi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_50W_5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

Sopivatko nämä yhteen vai olisiko jotain mikä kannattaisi vaihtaa?

« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu, 2015, 10:10:03 kirjoittanut Murgo »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #6 : 15 Helmikuu, 2015, 10:30:28 »
Mulla olis ylimääräisenä yks 6 kanavainen ( http://www.verticalhobby.com/kauppa/flysky-ch-24-ghz-kanavaisella-vastaanottimella-afhds-p-3089.html) Tuli mulle toisen kaupan kylkiäisenä. Lentelin sillä ja on ihan toimiva. Voi rajoittaa liikerataa ja expot löytyy. Lisäksi olis palikka kk:n päivittämiseen. Jos haluut tehdä retken riksusta tsadiin, saa kaks asiaa pois päiväjärjestyksestä :)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #7 : 15 Helmikuu, 2015, 12:22:41 »
Mielenkiinolla katsoin että mihin osiin olit päätynyt. Olen siis itse aivan totaalisen uusi (enkä siis tiedä mistään vielä mitään), mutta tarkoitus olisi kesäksi rakennellä ehkä 250-kokoinen quad, joten ehkä aika paljon samalla tasolla mennään osien kanssa.
Ainoa mikä tuli osalistasta mieleen oli että eikö tuo akku ole aika iso tuon kokoiseen trikopteriin, lähes 200g, varsinkin jos aikoo temppuilla enemmän. Tuossa kun ei ole käytössä kuin kolmen moottorin nostovoima (ja virrankulutus). Aika paljon kun 4-moottorisakin ajetaan 1300mAh akuilla, jotka on huomattavasti kevyempiä.

Poissa robofly

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #8 : 15 Helmikuu, 2015, 13:19:04 »
Moi
Ehdottomasti kannattaa rakentaa trikopteri!
Oma kopteriharrastus alkoi ebystä hankitulla X525 quadilla. Noin viidennellä lennolla kopteri lensi metsään ja meni hukkaan. Syy oli viallinen Turnigy 9X lähetin-moduli tai vastaanotin. Kesälomakin oli juuri alkamassa seuraavalla viikolla, tilasin hobbykingiltä osat trikopetiin, koska lentämään oli aivan pakko päästä :o
- MultiWii 328P
- NTM 26-28 1200kv
- Afro ESC 20
- 3000mAh 3S

Osat tulivatkin loman ensimmäisenä päivänä, ja ruuvasin kopterin kasaan noin 4:ssä tunnissa. Rungon tein näiden piirustusten pohjalta turhat mutkat oikoen. Keskiosat 4mm vaneria ja varret 10mm mäntyrimaa. Kopterissa oli yhteensä 8kpl metalliputtia, pitämässä runkoa kasassa, kaikki loput kiinnitykset nippusiteillä.

Kokemukset:

- Nippusidekiinnitykset ovat loistava keksintö, varsinkin aloittelijoille. Jos kopteri tulee kenttään, et riko mitään tärkeitä osia, vain nippusiteitä menee vaihtoon, joita saa 100kpl / 2€ (älä kuitenkaan osta hobbykingiltä, eivät kestä pakkasta yhtään)
- Takamoottorin saranointia ei kannata tehdä "suoraan" ts. servon akseli on suoraan yhteydessä moottoria kantavaan saranaan. Tuhosin tällä tavalla 2 servoa pahoissa torpeissa. Jos rupeli osuu maahan tullessa jotenkin vinottain, kaikki voima välittyy servon vaihteistoon ja tulee sileitä hammasrattaita. Saranoinnissa kannattaa käyttää voimanvälitystankoa (niin kuin lennokeissa) joka ottaa voiman vastaan ja vääntyy, menee poikki tai irtoaa, kunhan säästää servon.
- Trikopteria on helpompi lentää kuin quadia, muotonsa vuoksi. Orientaatio säilyy pitkänkin matkan päähän.
- Puurakenne vamentaa vibraatiot hyvin. Kertaakaan ei ollut mitään värinäongelmia.
- Rikkinäiset puuosat on helppo vaihtaa, ne ovat halpoja ja helposti saatavilla. Ei tarvitse odottaa viikkotolkulla postitilauksia.

Tässä vielä kuva omasta (nyt jo menneestä) trikopterista


Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #9 : 15 Helmikuu, 2015, 20:26:12 »
... Tietty olisihan se kiva jos löytyisi joku kortin omistava joka viitsisi esim. kahvipakettia vastaan tuon flashata.  :D

Hommasin myös toisen nanoquadin varalle kun leppiksissä on edelleen varastosaldo miinuksella enkä viitsinyt pelkistä varapotkureista maksaa postikuluja. Onpahan halpaa ja helppoa treeniä kun voi olohuoneessa lennellä aina kun on 5 minuuttia ylimääräistä aikaa, lentotunteja tulee ihan eri tavalla kuin jos pitäisi lähteä jonnekin ulos.

Eli nyt pitäisi sitten hiljalleen alkaa keräillä osia ja tarvikkeita että saisi ulkolennätyskaudeksi jonkinlaisen laitteen kasaan.

Tuollaista 250-kokoista trikopteria olen ajatellut, jos härskisti apinoisi rungon perusrakenteen tästä: http://www.simplecopter.com/simplecopter-mini-tricopter-250mm/ .

Millaiset moottorit, nopari, servo ja akku tuollaiseen soveltuisi? Tällaisia olen katsellut:

Moottorit: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__67012__Quanum_MT_Series_2204_2300KV_Brushless_Multirotor_Motor_Built_by_DYS.html , eli suunnilleen saman kokoiset ja sama KV kuin mitä tuolle suositellaan.

Noparit: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4312__TURNIGY_Plush_18amp_Speed_Controller.html . Tarvinneeko ohjelmointikorttia, tuossa kyllä sanotaan että pystyy ohjelmoimaan myös lähettimellä? Tarvinneeko noihin ohjelmoida muuta kuin akkuvahdin poisto ettei sammuta moottoreita ilmassa?

Potkurit 5x3 muoviset, iso läjä.  ;D

Fc:ksi siis tuo KK 2.1.5 joka minulla jo on.

Akuiksi pari tällaista: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__35817__Turnigy_2200mAh_3S_20C_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html

Radiota ja akkulaturia (sekä ehkä moottoreita ja nopareita) koetan metsästellä käytettynä, ellei jöydy niin radioksi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html ja laturiksi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_50W_5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

Sopivatko nämä yhteen vai olisiko jotain mikä kannattaisi vaihtaa?

Multa löytyy täältä peltosaaresta sovittimet ja kone flashaamiseen(tätä uutta konetta en tosin ole kokeillut miten uppoo kortille... softa ja sovitin kyl toimii)... ens viikolla olen satunnaisesti kotona ku pitää lomalla olla(eli pitää kiertää ties missä huvipaikoissa ja tutuilla).

tietty voi ostaa tuosta naapurikylästä noparit ja pari settiä moottoreita

löytyy niitä leppiskenkin osia samasta paikasta jos siis tarvetta enään...

ja tri:hin myös huiskia ja vaikka vaihtoehtosesti vähän kevyempi akku tai sit 1550 rhino kunkulta

Lähe joskus mukaan erkylän pelloille kun Ves@n ja Affenen kanssa käydään mineillä vähän FPV-lentoa(videolaseilla lentoa) vetelemässä... tai mä oon enemmän tyytynyt tähystäjän osaan ja köröttelen muutaman metrin päässä ihan perinteisellä tavalla.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #10 : 15 Helmikuu, 2015, 20:51:32 »
Ai tuo on hyvä tietää että noinkin läheltä löytyy tavaraa, noilla on näköjään vissiin noutomahdollisuuskin niin ei tule edes postikuluja, tuosta Tervakosken ohi kun tulee ajeltua pari kerta viikossa muutenkin.

Ja joo, olisi mielenkiintoista lähteä katsomaan lennättelyä, tuo FPV kiinnostaa itseänikin kunhan saan ensin perusteet haltuun. Ilmoittelepa kun ootte menossa jos sattuisi aikataulut sopimaan.
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu, 2015, 20:54:23 kirjoittanut Murgo »

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #11 : 15 Helmikuu, 2015, 21:03:48 »
hyvä että bongasit tuon noudon... unohtu ihan täysin mainita... juuri se oli ajatuksenakin et ollessa noin lähessä niin kivempi sieltä hakea.

Pitää muistuttaa poikia et pistetään jotain ilmotusta...
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #12 : 15 Helmikuu, 2015, 21:09:00 »
Mites tämä moottori? http://fi.eurorc.com/product/8675/dys-multi-rotor-brushless-motor-2300kv ? Vissiin hiukan tehokkaampi? Entä kannattaisiko laittaa suoraan 20A noparit kun ei hinnassa näytä isoa eroa olevan? Painoa toki 10 grammaa enemmän/ketale. Noita moottoreita ei tosin näytä olevan varastossa kuin yksi kappale.

Ainahan se olisi hyvä olla hiukan tehoa reservissä niin kestää vehkeet paremmin kun ei tarvitse kaikkea ottaa irti.
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu, 2015, 21:17:55 kirjoittanut Murgo »

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #13 : 15 Helmikuu, 2015, 21:26:09 »
muuten kyllä, mutta varastosaldo 1kpl  ::) ... tätä olisin siis ekana suositellut, mut varastosaldo... tietysti voit laittaa vaikka sähköpostia eurorc:lle niin eivätköhän kerro tuleeko lisää lähiaikoina.

Tyyli on vapaa... näissä pikkusissa vain on, että jokainen gramma painoa lisää on turhaa painoa. Noilla linkkaamilla moottoreilla on otettu 5x3 huiskilla sen 7A pintaan ulos, mutta mikäli mielessä on päivittää settiä joskus isommaksi niin miksi ei... tuota hintaeroa kans ite miettiny(ja mikäli ei olis ollu setissä valmiina niin olisin noihin ehkä jopa päätynytkin).

Ite suosin myös aina lipohälyä ja tuon avulla ei pilaa akkuja niin helpolla ainakaan(eli hälyyttää heti kun yksikin kenno putoaa säädetyn rajan alle). Tietenkin kaikkia johtoja ja liittimiä tarvii sit kaveriks... ja muuta mitä ei tule nyt mieleen.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #14 : 16 Helmikuu, 2015, 05:44:01 »
Tuo jännitehälytinhän on KK:ssa sisäänrakennettuna, tarvii vain piuhan. Tosin valvoo vain kokonaisjännitettä, ei yksittäisiä kennoja.

Omassa käytetyssä KK:ssa ei tosin tullut sitä piipparia mukana mutta siihen kai käy mikä tahansa piezo?


Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #15 : 16 Helmikuu, 2015, 18:53:46 »
Mistähän muuten saisi niitä vastarin ja fc:n väliin tulevia kahdella servoliittimellä varustettuja piuhoja kun en äkkiä katsoen oikein mistään löytänyt?

Edit: löytyi DealExtremestä, nelisen taalaa/10 kpl. Hiukan pitkiä tosin, 17 cm, mutta eipä noiden lyhentely iso homma ole jos häiritsee.

Tilasin samalla kokeeksi pari erilaista servoa (metallirattailla), jos eivät toimi/kestä niin eipä paljon menetäkään kun maksavat n. vitosen/kpl. Harjoitellessa noita voi kumminkin hajoilla.
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2015, 20:09:01 kirjoittanut Murgo »

Poissa robofly

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #16 : 17 Helmikuu, 2015, 10:22:37 »
Lainaus
Mistähän muuten saisi niitä vastarin ja fc:n väliin tulevia kahdella servoliittimellä varustettuja piuhoja kun en äkkiä katsoen oikein mistään löytänyt?
Hobbykingillä on melkoinen valikoima servojohtoja
Kannattaa kuitenkin ostaa musta-punainen-vailkonen johtoja, näissä johdot ovat paksumpia, parempi eriste, kestävät paremmin. Nuo keltaiset johdot katkeaa suurin piirtein kun siihen osuu kynnellä.

Poissa robofly

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #17 : 17 Helmikuu, 2015, 10:38:51 »
Murgo, pieni varoituksen sana.
Olet hankkimassa 2300kv moottorit ja 3S akkun, mikä tarkoittaa karkeasti 12V * 2300kv = 27600rpm
Jos jossain vaiheessa päätät vaihtaa 4S akkuun: 16V * 2300kv = 36800rpm

Kaikki tämän luokan (~20A) ESC:t  eivät pysty käsitteleään noin korkeita kierroslukuja, tai ovat siinä rajoilla.
Minulle kävi näin, ja jouduin näkemään melkosesti vaivaa vian korjaamiseksi. Tällä lisää aiheesta

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2015, 13:39:53 kirjoittanut VERTICAL »
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #19 : 17 Helmikuu, 2015, 17:02:40 »
Murgo, pieni varoituksen sana.
Olet hankkimassa 2300kv moottorit ja 3S akkun, mikä tarkoittaa karkeasti 12V * 2300kv = 27600rpm
Jos jossain vaiheessa päätät vaihtaa 4S akkuun: 16V * 2300kv = 36800rpm

Kaikki tämän luokan (~20A) ESC:t  eivät pysty käsitteleään noin korkeita kierroslukuja, tai ovat siinä rajoilla.
Minulle kävi näin, ja jouduin näkemään melkosesti vaivaa vian korjaamiseksi. Tällä lisää aiheesta

Mutta 3s-akuilla pitäisi vielä pelata?

Ottaako oikeasti noin hurjia kierroksia potkurin kanssa, eikö se KV-arvo mitata kuormittamattomalla moottorilla?

Poissa robofly

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #20 : 17 Helmikuu, 2015, 22:14:07 »
Mulla oli Afro 20A ESC, ja ne toimivat aivan mainiosti 3S akulla, mutta 4S kaasua ei kestänyt nostaa yli 50%, sitten tuli

Se varsinainen vika mun tapauksessa taisi olla vanha SimonK versio, joka korjautui ESC:n firmwaren päivyksellä. Sitä ennen poltin yhden moottorin ja sitten odottelin kuukausitolkulla uutta. Odotus = v*****s!

Vähän turhan yksinkertaisesti laskin PRM:t. Kaikki riippuu siitä mikä käämitys moottorissa on. Sinun tapauksessa 12n14p. Eli moottorissa on 12 hammasta joihin käämi on käämitty ja 14 magneettia. Mitä enemmän hampaita on sitä enemmän ESC joutuu tekemään "sähköisiä kierroksia" saadakseen aikaiseksi yhden fyysisen kierrokseen (nyt en millään löydä linkkiä mistä olen tämän lukenut). Tästä johtuen vaikka itse moottori ei pyörisikään 30 000 rpm, ESC voi "pyöriä" paljon lujempaa. ks
. No joo, meni turhan teoreettiseksi.

Opetus tässä tarinassa on se että, ennen kun ostat moottorit ja ESC:t ja akut googleta, youtubeta ja varmista että kyseinen kombinaatio toimii.

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #21 : 17 Helmikuu, 2015, 23:03:38 »
Mutta 3s-akuilla pitäisi vielä pelata?
Sulla näytti listassa olevan Turnigyn Plush ESC:t. Niiden max RPM on speksien mukaan 30000 sellaiselle moottorille jossa on 14 polea (eli sinun tapaus).
Matemaattisesti sinun moottorisi max kierrokset olisi  3S akulla 11.1 * 2300 = 25530, eli vielä 5000 kierrosta olisi varaa.
Jos taas akkuna olisi 4S,  niin max kierrokset olisi   14.8 * 2300 = 34040 ja ECS tippuisi jo kyydistä. Eri asia sitten on että missä tilanteissa oikeasti moottorit pyörii 34000 kierrosta minuutissa.
Tässä tälläinen noviisin päätelmä.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #22 : 18 Helmikuu, 2015, 17:31:20 »
No niin, päädyin sitten tilaamaan osat Verticalilta kun löytyi kaikki yhdestä paikasta. Tuolta EuroRC:stä olisi tosin saanut 4 moottoria samaan hintaan eli olisi ollut varakappalekin mutta ei kai noita niin helposti hajoa kun ei kiinnitä liian tukevasti.

Toisaalta nuo nyt tilatut moottorit ovat hiukan tehokkaammat, reserviä on aina hyvä olla jos vaikka innostuu jotain kameraa lennättämään.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #23 : 22 Helmikuu, 2015, 20:53:26 »
No niin, osat alkavat olla kasassa lukuunottamatta servoa ja välijohtoja jotka ovat vielä matkalla Kiinasta. Radioksi löytyi kätetty 9X Frsky:n moduulilla, vastarilla ja telemetrianäytöllä. Nyt pitäisi sitten ehtiä etsiä jostain puutavaraa ja väkerrellä runko. Pitihän se yksi noparikin heti kolvata väliaikaisesti moottoriin kiinni että pääsi kokeilemaan, hyvin pyörii eikä edes juuri värise. Pitänee epoksoida noiden moottorien johdot, näyttäisivät olevan suoraan käämeissä kiinni, tai sitten teen kiinnityslevyihin (levyjä kun ei moottorien mukana tullut joten joudun sellaiset tekemään) korvakkeet joihin johdot saa nippusiteillä varmistettua etteivät irtoa,etenkin takamoottorissa.

Mihin jännitteeseen tuo telemetriasysteemin hälytys kannattaa asettaa 3s-akulla? Onko 10 volttia sopiva?

Leppiskin saapui, on selvästi "liukkaampi" kuin nanot, olohuoneessa mahtuu kyllä leijuttelemaan edestakaisin mutta kaarteluun ei tahdo tila riittää, tulisi pian kevät niin pääsisi tuon kanssa ulos treenaamaan.  8)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Miksi EI pitäisi rakentaa trikopteria ensimmäiseksi?
« Vastaus #24 : 22 Helmikuu, 2015, 21:03:20 »
Kymmenellä voltilla alkaa oma kk lauta piipaan 3s akku käytössä.
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
9398 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2009, 18:22:15
kirjoittanut Mika08
25 Vastauksia
12867 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Helmikuu, 2012, 17:29:11
kirjoittanut Lozza
14 Vastauksia
6009 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2012, 13:16:53
kirjoittanut Jussi.
3 Vastauksia
3335 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2013, 00:08:02
kirjoittanut Tuoppi
1 Vastauksia
2489 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2015, 01:15:43
kirjoittanut viiksi