Kirjoittaja Aihe: HK-450:n "itsemurhamysteeri" (ratkaistu!)  (Luettu 5346 kertaa)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
HK-450:n "itsemurhamysteeri" (ratkaistu!)
« : 14 Elokuu, 2011, 19:09:44 »
Erinäisiä kertoja on tullut otsikon kopukkaa murjottua silmien, aivojen ja käsien puutteellisen yhteistyön vuoksi. Nyt sitten tuli eka teknissyinen torppi.

Eilinen kämmi tuotti vääntyneen stabbarin ja nupin pääakseliin kiinnittävän ruuvin katkeamisen. Purin toki nupin, katsoin akselien suoruuden pöydällä, linkkien ja servojen eheyden yms. Tänään kentällä kalibroin kaasutikun, katsoin liikesuunnat ja otin kopterin ilmaan. Varovaisesta vasemman tikun käytöstä huolimatta kone jotenkin "pomppasi" noin metriin, ja kun annoin varovasti lisää kulmia se lähti kippaamaan eteen, ihan kuin olisin työntänyt oikeasta tikusta. Ehdin vetää kaikki taakse, mutta ei auttanut: kopteri jatkoi eteen kaatumista ja veti maihin about roottori edellä. Juuri ehdin vetää kaasun nollille.

Kaikelaisten vääntymien lisäksi toinen lavanpitimen linkki oli halki, mitä ilmeisimmin torpissa tullut vaurio jäljistä päätellen. Mutta kaikki toimi muuten kuten pitikin, swashin liikeradat ihan samat kuin aiemminkin. Ei havaintoa minkäänlaisista häröistä, kokeilin nopsasti myös pyörivän roottorin kera.

Radiohäiriö? Mankka on Flysky thx9 FrSkyn ACCST-modulilla ja V8FR-vastarilla. Mitään aiempia häiriöitä ei ole ollut. Peräputki on maadoitettu mosapukkiin, kännykkä oli kaukana jne...
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2011, 17:45:45 kirjoittanut taski63 »
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

JCA

  • Vieras
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #1 : 14 Elokuu, 2011, 20:20:09 »
Radiohäiriö? Mankka on Flysky thx9 FrSkyn ACCST-modulilla ja V8FR-vastarilla. Mitään aiempia häiriöitä ei ole ollut. Peräputki on maadoitettu mosapukkiin, kännykkä oli kaukana jne...

Njääh, en usko.. Kaikkihan tuon on todennut toimivaksi :D
Aika hassun kuulonen torppi kyllä, varsinkin jos tarkistit torpin jälkeen että kaikki toimii oikein päin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #2 : 14 Elokuu, 2011, 23:23:32 »
Tarkastappa kunnolla servot... varsinkin elevaattori jos eteenpäin lähti eikä totellut..
Ja kaikki liitokset.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #3 : 15 Elokuu, 2011, 00:11:34 »
ja nimenomaan kuorman alla koitat servon käytöstä.painat sormella vähän servoa vastaan ku liikuttelet tikkua.esimerkkinä mulla 250:n servo oli torpissa sen verran väljähtyny että kuorman alla se kuljeskeli vähän miten sattuu kun hampaat päästi yli,pöydällä tyhjänä toimi ok.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #4 : 15 Elokuu, 2011, 07:58:46 »
Joo pitää tsekata nuo servot; alle puoli tuntia ajetut HK:n oranssit halpisdigit kyseessä. Taidan toistaiseksi kuitenkin vaihtaa nupille takaisin HXT900:t, koska noissa uusissa on ihan selvää klappia. On jo muutenkin tarpeeksi välyksiä nupissa... (siis kopterin).

Btw, pitkästä aikaa sain leparin mutkalle. Pääakselikin on ollut vaikea saada vääntymään, vaikka tarinosta olen saanut kuvan että nämä höpökingin osat ovat meltoa tavaraa verrattuna Aligniin tms.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #5 : 15 Elokuu, 2011, 09:12:00 »
servoista vielä sen verran että itse olen ottanut torpin jälkeen tavaksi avata kaikki servot ja syynätä rattaat läpi vaikka servo tuntuu ja näyttää täysin toimivalta! ei oo iso duuni verrattuna kopterin läpikäymiseen muuten ja voi säästää joskus uudelta haaverilta jos vaikka on yksi hammas poikki joka sitte menee johonkin sopivaan väliin ja servo jumiutuu... :)

noh... yleensä ihmiset jättää paljon muutakin tarkistamatta mutta tämä nyt kyllä kannattais tehdä...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa alggu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #6 : 16 Elokuu, 2011, 08:47:23 »
Noissa alignin ja hk:n teräsakseleissa (lepari, pääakseli ym.) ei kyllä ole oikeastaan mitään eroa, molemmat taipuvat yhtä helpostin yhtä paljon. Itse en ainakaan huomaisi mitään eroa, jos toisessa ei lukisi align. ;) Nämä siis omien kokemuksien pohjalta. Alumiini saattaa sitten olla eri juttu, mutta siitä ei ole kokemuksia.
Beam E4
Futaba 7C 2,4 Ghz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #7 : 16 Elokuu, 2011, 08:50:03 »
Näin, ei ne akselit huonoja ole, itsekkin aidossa käytin klooni akseleita kun olivat paljon halvempia... alumiini osat on toinen tarina, josta jokaisella oma mielipide.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #8 : 16 Elokuu, 2011, 12:30:33 »
Hyvä pointti Tohtorilta. Servot on vielä avaamatta, mutta ihmetyttää tuo klappi. Ei sitä mielestäni uutena ollut, ja noilla on kuitenkin lentoaikaa takana vain muutamia akullisia. Pitää tosiaan kurkistaa mitä ovat syöneet. "Markalla saa markan osan"...

Alumiinista sen verran, että yhdet lavanpitimet sain kerran vääntymään, leparin pysyessä suorana.

HXT900:t on nyt taas nupilla, mutta en jostain syystä saa elevaattorin työntötankoa kohtisuoraan. Kääntelen servoa kuinka päin vain, niin aina se on hiukan vinossa; sama armin pituus kuin kahdella muullakin servolla, mutta eipä vaan asetu mitenkään päin. Sivuttainkin on enemmän tai vähemmän vinossa, riippuen kummalla puolen armia on linkkipallo. Onkohan se aina ollut noin, kuvittelenko vain että se olisi joskus ollut kohtisuorassa kuten muutkin? Eihän tuohon maailma kaadu, mutta olisi jotenkin mukavampi suorassa.

Perässäkin on hiukan kaikenlaista väljyyttä, joten päätin vaihdella osia sinnekin. Takalavan pitimeen katkesi tietysti ruuvi sisälle, ja kaikkea muuta paitsi niitä oli varalla... No, rekkukauppa palvelee ripeästi.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #9 : 16 Elokuu, 2011, 14:06:27 »
Servot ovat keskenään hieman eri kokoisia, kiinnitys korvatteet saattaa oolla hieman eri korkeudella ja niitä löytyy eri paksuisia ja pääakseli saattaapi sijaita hieman eri paikassa.

Nuo selittänevät helposti tuon.

muistaakseni sellaine xth900 on aika snadin kokoinen verrattuna vaikkapa alignin DS410.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri"
« Vastaus #10 : 16 Elokuu, 2011, 17:44:35 »
...and we have a winner!

Lainaus
jos vaikka on yksi hammas poikki joka sitte menee johonkin sopivaan väliin ja servo jumiutuu...

Osui naulan kantaan, kuten kuvasta näkyy:
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri" (ratkaistu!)
« Vastaus #11 : 19 Elokuu, 2011, 07:47:00 »
Lainaus
muistaakseni sellaine xth900 on aika snadin kokoinen verrattuna vaikkapa alignin DS410.
Kyllä ne jokseenkin saman kokoiset on. Ei jää noihin servonreikiin juurikaan ylimääräistä, sen verran vain että servon saa pujotettua paikalleen.

Eipä auttanut hampaittenkaan tarkistus ysisatasten kanssa; lapakulmia säädellessä elev.servo alkoi temppuilla ja jä lopulta nykimään ääriasentoonsa. Potikka siellä kaiketi oirehtii. Onneksi teki tuon pöydällä eikä ilmassa. Olisi ollut samanlainen lopputulos jälleen; tällä kertaa se vain jäi vedolle, eli kopu olisi tullut päin, tai sitten selän taakse parkkeeratun auton kupeeseen...

Uhkaavasti näyttää siltä, että pitää satsata parempiin servoihin tai sitten vaihdella niitä kyselemättä aina muutaman keikan jälkeen.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK-450:n "itsemurhamysteeri" (ratkaistu!)
« Vastaus #12 : 22 Elokuu, 2011, 07:37:36 »
Laitetaanpa jatkoa. Hämmästyttävän hyvissä säädöissä ollut HooKoo sai lentoaikaa viikonloppuna yli tunnin. Eilen toisella, iltapäivän keikalla katsoin toista akullista aloittaessa, että lapauraan on ilmestynyt pientä haritusta. Eipä siinä mitään, testailin perän toimintaa - se ei jaksa täysin pitää kun antaa äkkiä kulmia - vähän jyrkemmillä liikkeillä, kun kopu lähtee äkkiä kaatumaan etuvasemmalle, eikä reagoi ohjaukseen. Niin äkkiä kävi, ettei refleksit riittäneet holdin löytämiseen, mikä maksoi päärattaan.

Servot (HXT900) olivat OK, ainakin liikkeet virheettömät ja kaikki rattaat ehjiä. Ilmeinen syypää oli toinen flybar cagen linkki, se oli alapäästään irti torpin jälkeen ja oli _todella_ väljä. Hyvin mahdollista, että on pompannut irti lennossa, irtoaa nimittäin hyvin pienellä voimalla. No, nyt odotellaan uusia osia.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4243 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2008, 22:16:46
kirjoittanut Hermis
8 Vastauksia
6065 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2008, 22:18:40
kirjoittanut Hermis
0 Vastauksia
35960 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
8 Vastauksia
4550 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2010, 11:40:18
kirjoittanut Lassi Luukkonen
69 Vastauksia
35721 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2012, 21:46:21
kirjoittanut jarkko85