Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)  (Luettu 6378 kertaa)

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« : 20 Helmikuu, 2014, 20:34:56 »
Moi,

parin vuoden tauon jälkeen on sitten uusi kopteri yrityksessä.

Kivoja kuvia sitten joskus.

juutuupista löysin kivan diy-videon, ja sitten olen asiaa vähän miettinyt
youtube.com/watch?v=NVxZE0CEUaA&list=PLFDF9773A44A583D1&index=1

Pakko on nyt kyllä matkia, mutta jostain se on (taas) aloitettava.

Harrastekuninkaalta on nyt tilattu:
NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 286w (EU warehouse)  58g
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31234
TURNIGY Plush 30amp Speed Controller (EU warehouse)  25g
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=33617
NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack (EU warehouse)  14g
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31698
Turnigy Talon Quadcopter (V2.0) Carbon Fiber Frame 550mm (EU warehouse)  280g
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36427
Slow Fly Electric Prop 8045 SF (4 pc - Green) (EU warehouse) 8g ???
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=34502
Slow Fly Electric Prop 8045R SF (4 pc)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=22439
TURNIGY BESC Programming Card (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31419
Simple Prop Balancer (EU Warehouse)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=48124

Osa rojuista lähti tänään Hollanista, ja Kiinasta sitten ehkäpä huomenna. Euroopan varasto otti viikon, ennenkuin mitään tapahtui.
Aiemmin siis vuonna 2011 olen Kiinasta tilaillut.

Tämän lisäksi löytyy kiva 2560Mega arduino-kontrolleri. Johon saan sitten Ebaystä joskus tulevat gyron, kompassin ja baron.
En voinut olla käyttämättä olemassa olevaa levyä. Tässä olen testaillut multiwiillä ja pelikonsolin osilla, kuinka homma oikein toimii.
Pari 3s-akkua löytyy, ja niissä tuntuu varaus pysyvän, ja ihan hyvin purkaantuu, ja lataantuu.
Piuhoja, liittimiä jne löytyy. Pitää nyt jonkinlainen harrastustunnelma olla. EI näitä tikitaaliosia nyt vain voi ostaa AIO-pakettina.

Tuossa olen puhaltanut turnigy tgy 9x:stä pölyt, ja sain vihdoin asennettua LCD:lle taustavalon. Vastari on arduinossa, ja tuntuu toimivan.
Okei se toimi mankan aiemmalla softalla. Nyt en ole kokeillut.
Törmäsin myös ajatukseen laittaa telemetriat kuntoon
FrSky:n palikoilla. En aluksi ymmärtänyt, että voin vaihtaa mankan firmiksen ilman että vaihdan Frsky-tuotteita.

Tänään sitten USBASP ohjelmointipulikalla (Mistä minä tämän olen joskus hommannut?) laitoin Open9x-softan http://www.open-tx.org/ tuohon, ja hyvältä näyttää.
Laiskaa en tehnyt ohjelmointiliittimelle reikää, vaan jätin liittimen lattakaapeleinee mankan sisälle. Noh, joskus sitten täytyy tuo korjata, ettei tartte firmiksen päivitystä
varten sitten laitetta availla. Open9x-mikälie nykyään nimeltään vaikuttaa paremmalta, ja nopeammalta. Olen lueskellut sen manuaalia, mutta onhan tuossa vielä muisteltavaa.

Jos lentolaitteen saan joskus ilmaan, ja se sieltä tulee hallitusti tontillekin, niin sitten Frsky-telemetria.

Ja tietysti kamerakin olisi kiva, joku gimbaali-hässäkkä a la Martinezin kontrollerilla ja jotain.

Tosin paino on se, jota en ole halunut laskea. Enkä ole kyllä ihan tietoinen paljonko noilla ropelli-moottorihässäkällä on sitten työntöä.
Näyttäisi työntöä olevan jotain 800grammaa. Virta-teho-painosuhteen voisi laskea.

Ja grammavaaka löytyy, että voi sitten miettiä mitä tuli tehtyä. Ja löytyyhän jotain
painotietoja hobbykingiltä ja muualta. Että pääsee edes johonkin ajatukseen laitteen lentopainosta.

Laitteen paino?
Vastari, mega arduino, wiin gyro ja acc ja vähän johtoja 70 grammaa
Akku(johto+liitin)  226g
Motit 4* 58g = 232g
access 4*14g= 56g
ESCit 4* 25g = 100g
Runko           = 280g
Lisäpiuhat jne 200g ??
Total: ~1,2 Kg

Taitaa olla paino alimitoitettu, mutta eiköhän nyt jossain hehtaarilla ole.

Tuossa katselin youtube videoita moottorien ja ropellien tasapainottamisesta. Laser on aikas kiva juttu, ja onhan noita
puhelimiin appsejakin, mutta ehkäpä kynälaserille on nyt töitä. Ja jos noita värinöitä pitää poistaa, niin mikäköhän olisi
hyvin pysyvä juttu? Pikaliimalla jotain? kuumaliima? Teippi?

Jatkan kirjoittelua, kunhan saan osia joskus rantautumaan Helsinkiin.

T: Jari



« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2014, 21:20:44 kirjoittanut Jartsa01 »

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #1 : 25 Helmikuu, 2014, 15:42:45 »
HK:n paketit ovat lähteneet matkaan, ja Euroopan osuus on jo varmaankin laivassa.
Eli ehkäpä pääsen viikonloppuna kasaamaan Talonia, ja vähän ihmettelemään esciä ja moottoria.
Niin, jostain syystä loput ESCit ja motit tulevat Kiinasta...Hmm mitä minä ajattelin.

Tässä olen katsellut ESCien modailua, ja latasin yhteen Arduino megaseen BLhelin poltto-ohjelman.
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=390517
Taitaa noissa ESCeissä olla SiLabsin kontrollerit, joten jospa blhelin firmiksestä olisi apua verrattuna alkuperäiseen?
Tässä tutustun materiaaliin. Ainakin "jossakin" videossa oli vasteajat paremmat, verrattuna orkkis-firmikseen tällä samaisella ESCillä.
Kun ensikerran törmäsin ESCin modaamiseen, niin se oli atmelin-siruille tarkoitettu SimonK.

Se että pitääkö ne ESCit modata heti nyt, en nyt ole ihan varma, Mutta minusta on kiva siirtyä avoimemman koodin käyttöön, ja jos pystyn, niin sitten teen.

Jahas, tilaamiani ESCejä on tehty sitten kokonaan n-fettiversiona, sekä n/p-tyyppisinä. Jospa nämä olisivat uusia n-feteistä tehtyjä?

Ropellien tasapainotus on kanssa yksi asia, jota pääsen toivottavasti viikonloppuna harjoittelemaan. Ja jos minulla on yksi mottikin,
niin voihan senkin tasapainotuksen yrittää tarkistaa.
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2014, 17:36:34 kirjoittanut Jartsa01 »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #2 : 25 Helmikuu, 2014, 18:09:04 »
HK:n paketit ovat lähteneet matkaan, ja Euroopan osuus on jo varmaankin laivassa.
Eli ehkäpä pääsen viikonloppuna kasaamaan Talonia, ja vähän ihmettelemään esciä ja moottoria.

Aika monella on mennyt kuukausi kiinanpaketin tuloon, joten saapuminen voi olla nykyään ihan mitä tahansa. Eurtoopanpaketti tuli minulle viimeksi kahdessa viikossa.

Ropellien tasapainotus on kanssa yksi asia, jota pääsen toivottavasti viikonloppuna harjoittelemaan. Ja jos minulla on yksi mottikin,
niin voihan senkin tasapainotuksen yrittää tarkistaa.

Juu, potkurit todennäköisesti epätasapainossa, moottori todennäköisesti epätasapainossa ja potkurisovite todennäköisersti epätasapainossa, mutta voihan ne kompensoida toisensa ;-)
Helpoimmalla taitaisi päästä, kun tasapainoittaisi vasta kombona. Turhauttavaa hommaa joka tapauksessa...

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #3 : 25 Helmikuu, 2014, 18:56:33 »
Aika monella on mennyt kuukausi kiinanpaketin tuloon,

Joo, Fiji-postista luin HK:n foorumilta vasta kun olin tilaukseni tehnyt. Pari vuotta sitten paketit taisivat tulla nopeammin. TAi sitten aika kultaa muistot.
Mutta vaikka elektroniikat yleensä hommaan ebaystä, niin jotenkin oli vanhat muistot hobbykingistä, ja sieltä sitten.

Onko se Kiina-tavaran osto järkevää? Tätä joskus mietin. Muista kopua silloin tehdessäni, että sain kyllä kaikki osat virittää ihan uuteen uskoon.
Mutta ehkäpä harrastuksen piikkiin voi laittaa? Toisaalta voisihan se olla kiva joskus hommata parempaa (Kiina?) tavaraa. Eikös ne motit ja muut nyt
kumminkin sielläpäin tehdä?

Mitä tulee tasapainotukseen, niin hyvä idea sitä koko komboa kokeilla yhdessä, ja miettiä mitä pitäisi tehdä balanssin saamiseksi. Ei tullut mieleenikään. Kiitti!
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2014, 18:58:17 kirjoittanut Jartsa01 »

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #4 : 28 Helmikuu, 2014, 10:09:24 »
No niin, ensimmäinen lähetus saapui eilen, ja pakkohan sitä oli päästä tavaroita ihmettelemään.
Ihan turhaan hommasin tuon escin ohjelmointipalikan. Noh
Laitoin pikaisesti Talonin kasaan, että näkisin minkälainen se oikein on. Samalla testasin että motti ja ESC-toimivat,
ja siinähän sitten käytin sitä ohjelmointikorttia...
Pitää katsoa ohjeita moottorin, ja ropellien laittamiseen oikein tähän taloniin.
Kierrelukitetta löytyy sitten, kun pääsen oikeasti kopua laittamaan kasaan.

Äsken laitoin ESC:iin BLHeli-firmiksen BLHeliSetup 11.2-ohjelmalla. Multi?
Ja pitää sitten opiskella mitkä olisivat hyvät säädöt tulevalle kopterilleni.
Ja sitten laitan kyllä kunnon escin ohjelmointiliittimet jokaiseen ESCiin. Kun tuolla setup-softalla voi kaikki escit ohjelmoida samanaikaisesti arduinolla.
Ei tartte aina juotella piuhoja kiinni esceihin, ja homma käyt näppärästi suoraan, irrottamatta mitään quattrosta.

Kuvassa on muitakin piuhoja, kun Arduinoa käytän kaikenlaiseen.
Moottorissa kun näyttää olevan liittimet, niin vaihdan ESCeihin pidemmät piuhat. Alkuperäiset ESC:in piuhat ovat Kiinassa ihan hyvin juotetut.
Pitäisi varmaan kurkistaa moottorin liittimien juotokset, että missä kunnossa mahtaa olla.

Tässä ei nyt hirveästi voi kopua rakennella. Ihan taatusti Fiji-posti jollakin kanootilla kamoja tuo.

Eilen testasin yhtä raspberry-piitä kameralla. Asensin Gstreamer1.0:n jaraspberryyn, ja Ubuntuun samaisen.
http://askubuntu.com/questions/279509/how-can-i-install-gstreamer-1-0-in-ubuntu-12-04

Koska minulla oli Ubuntu virtuaalikoneena, niin ehkä sitä latenssia oli enemmän kuin normaalisti.
Kuvan viiveen pitäisi olla joitakin satoja millisekuntteja. Ja minulla oli reilusti alle puoli sekuntia.
Pitää testata natiivilla ubuntulla, sekä laittaa Raspberry wlan-tikulla kiinni. Ja tottahan pitää kokeilla 3g-tikkua kanssa.
Se että kuinka wlan toimii yhdessä mankan taajuuksien kanssa, en tiedä. Pitäisi ottaa selvää meneekö samoille taajuuksille.

T: Jari

« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu, 2014, 10:17:16 kirjoittanut Jartsa01 »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #5 : 28 Helmikuu, 2014, 16:26:00 »
Tämä laskutelineet on erikoiset, niissä on olevinaan jousitus, mutta väärään suuntaan. Lisäksi näiden runkojen keskilevyt ovat niin ahtaita, että kamaa tulee ihan torniksi herkästi. Ja akku alimpana ottaa jo maahan, kun laskutelineet ovat niin matalat.

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #6 : 01 Maaliskuu, 2014, 10:29:05 »
Joo, laskutelineet on vitsi. Ne on hyvät piikit, joihin voi laittaa vaikka Jumusa:n laittamat vaahtomuoviputket. Kyllähän mun kopussakin oli kunnon apupyörät, ettei kaadu.

Eihän tuo ole aloittelijalle mikään rtf-malli

Mutta testailuahan tässä tulee tehtyä, ja paljon. Vauhdin hurmaa en kaipaa. Tosin moottorien kV:t on nyt isot, joten ropellit pyörii reippaasti. Mutta katsotaan mitä tästä tulee...jos osasin sen gt550:n kiinaihmeen rakentaa niin, että se on stabiili, niin ehkäpä tämäkin onnistuu, ehkä. Itselläni se tekniikan käyttö on tärkeä osa harrastusta. Geeteessä oli vain joku sivuttaislukko. Tässä tulee olemaan kaikki härpäkkeet. Se miten toimii, jää nähtäväksi.

Mutta toi hiilikuitu on kyllä kevyttä kamaa. Ja kaippa se jopa sitä on, kun käsiin jäi mustaa pölyä?

T: Jari




Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #7 : 01 Maaliskuu, 2014, 10:40:20 »
Ei ainakaan niistä hiilikuituosista mitä ihte oon käsitelly ole jäänyt käsiin mitään?

Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #8 : 01 Maaliskuu, 2014, 13:09:22 »
Täytyypi vähän tarkistella kotona noita osia. Kuinkas noi hiilariputkien leikkauskohdat, vai voiko niitä edes sahata? Voisiko siitä lähteä jotain pölyä?

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #9 : 02 Maaliskuu, 2014, 13:31:42 »
"Hiilikuitueviä" ja "hiilikuitumastoja" lautailussa nähneenä sanon kaikkea mustaa värjätyksi laskuiduksi, ei tule pettymystä ;-)
Ne tuppasivat olemaan mustaa hartsiltaan, ja kuitu lasia, ja sitten oli toisinpäin: kuitu kirkkaan hartsin läpi mustaa kudosta...

Poissa Jartsa01

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen Quattro (Talon V2 runko)
« Vastaus #10 : 11 Maaliskuu, 2014, 13:58:36 »
Tässä olen näperrellyt Mega 2560:n pientä shieldiä. Elikkä pikkuhiljaa laittelen verolevyn palaselle (siis paperi pertinax nax!)
Joo, ei ole ihan paras tapa mutta saahan sitä testata. Quadin tuleva tärinä (eihän nyt sellaista minun kopussani tapahdu)
varmaan heittää sitten kaikki kamat pellolle. Eli nippusidettä ja epoksia kehiin...

Ja minulle tulee tässä sitten paremmin kokemusta näiden antureiden toiminnasta,
ja kuinka vastaanotin, GPS ja muut pitää laittaa.

Pitää miettiä joku hyvä hässäkkä stabiloimaan sähköä tälle laitokselle.

Joskus sitten varmaan hommaan ihan oikean valmiiksi kalustetun mutipirate mikä lie hässäkän. Säästyy painoakin.

anturit. Tällä hetkellä on perus satsi eli:
MPU6050       //combo + ACC
BMP180 Baro
HMC5883 Magnetometri

Magnetometri on nyt piuhan päässä, jos saisin se sitten eristettyä metallista.
Multiwiiconffilla ole katsellut antureiden dataa. Seuraavaksi sitten vastaanotin kiinni, sekä
ESCien johdotusta.  Quadissahan on vain tällä hetkellä vain yksi moottori, ja esci, että kyllähän tuolla voi vähän kokeilla.
Ainakin katsoa antureiden hurjaa värisemistä, kun ropelli pyörii ja aiheuttaa tärinää...

HK:n tavaroitahan ei ole tullut. EIlen tuli tämä anturisatsi, ja niin joku radio läh/vas. Sitä ei ole tarkoitus kytkeä
multiwiihin, mutta kyllähän se sarjadataa lähettää ja vastaanottaa. Ehkäpä.




« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2014, 14:11:16 kirjoittanut Jartsa01 »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
4416 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Tammikuu, 2009, 17:36:26
kirjoittanut Juho
2 Vastauksia
3159 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2012, 23:39:21
kirjoittanut voxpko
8 Vastauksia
5075 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2012, 07:32:10
kirjoittanut Pursi
27 Vastauksia
19990 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Helmikuu, 2014, 19:56:48
kirjoittanut Ves@
4 Vastauksia
1998 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2013, 19:29:19
kirjoittanut rotomoto