Kirjoittaja Aihe: Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla  (Luettu 32867 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Joopajoo, taidan laittaa itsekkin liposäkit tilaukseen. Eipä ole tullut liian turvallisesti ladattua omiakaan akkuja :o
Ei vara venettä kaada :)

Saakohan niitä jostain suomalaisesta puljusta tahi fastladilta?

Vertical hobbyssäkin on ollut liposäkki, hintaa en muista.
Se liposäkkikin pitää olla palamattomalla pinnalla kuitenki(kuumuus), ,melkein sama ladata akkuja jossain peltipöntössä joka on palamattomalla pinnalla? :) "Savu vauriot" tulee joka tapauksessa vaikkei liekit pääsekkään mihinkään käsiksi.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
ostin oman lipo säkin leluja.net hintaa en muista mutta alle 20e oli.

Jeejee, sieltähän ne löytyi-->

LI-PO safe sack (by leluja.net)

DUALSKY Lipo Sack, kevlar (by Vertical)

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Leluja netistä 18,50€ http://leluja.net/tuotteet.html?id=11/976.
Fast-ladilta 14,79€ http://www.fast-lad.co.uk/store/lipo_safe_(180-p-4111.html.
Vertical hobby 28€ http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_33&products_id=1481.

Siinä lipo suojapusseja.

No näköjään Johny ehti ensin mut pistetään kuitenki.

JCA

  • Vieras
Tuota fastladin pussukkaa en huomannutkaan, kiitoksia! Laitan sieltä tuon tulemaan kun servoja sieltä tilailen jokatapauksessa   ;)

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Viikko sitten HobbyPeoplessa käydessäni näin hyllyssä kahta eri kokosta Li-Po säkkiä.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Itse ostin 2 kpl LIPOSAFE- pussukoita akkujen turvalliseen lataamiseen, maksoivat 12€ / kpl !
Paljon käytännöllisempiäkin löytyy, mutta nää nyt on mun käytössä  8)

Ei näistä turvallisuusasioista voi koskaan puhua liikaa. Jos olet hyvin valmistautunut mahdolliseen tulipaloon, niin yleensä silloin ei tapahdu, ainakaan sitä kaikkein pahinta.

Eli, summa summarum: Yritetään edes varautua pahimpaan mahdolliseen, koskee mun mielestäni myös lennätystä, kuten jo tänään toisessa säikeessä mainitsinkin  8)

Iski
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Kaapo

  • Vieras
ja en huutele verkon toisessa päässä voin sinut ihan henkilökohtaisesti tavata ja voit sitten kertoo vitsejä katotaan nauranko  >:(

Juu, yv edelleen, voin taata että hymyilyttää. Mutta se siitä noin julkisesti. Kaapo ilmoittanee minulle henkilökohtaisesti jos haluaa palaverin pitää.

Itse asiassa nyt kun luin tuon videoon liittyvän tekstin uudestaan niin huomasin että ymmärsin itse videon kuvaajan väärin, anteeksi.

Setvimme asian ja totesimme että molemmat on TOSI kovia jätkiä 8) Joten mittelöt hulk vastaan hulk on mahoton yhtälö kumpaakaan alentamatta minnekään vasenkätiseen suuntaan ero on vain -+  ;D

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Olen käsittänyt, että Lipopussit tuo toki turvallisuutta, mutta niissäkin on omat riskinsä (toki niitä silti kannattaa käyttää) - Meinaan jos akku oikein räjähtää niin pussi räjähtää siinä samalla (näin siitä joskus videoita). Onneks jos jäljelle jää edes riekaleet niin ne vähän hiljentää palamista kun ei ole happea niin paljon, mutta liikaa siihen pussiinkaan ei tule luottaa.

Onko kellään muuten käsitystä miten paljon nää laturien lämpökatkaisut tuo turvallisuutta lisää? Eli onko joku mitannut mikä tollasen akun lämpötila on kun se alkaa pullistua? Olen käsittänyt, että melkein poikkeuksetta se lämpötila nousee ennen kun pullistuu, mutta onko näin? Entä riittääkö lämpöä/johtumista akun pintaan jos 6-8S akussa keskimmäiset kennot pullistelee?

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****


Setvimme asian ja totesimme että molemmat on TOSI kovia jätkiä 8) Joten mittelöt hulk vastaan hulk on mahoton yhtälö kumpaakaan alentamatta minnekään vasenkätiseen suuntaan ero on vain -+  ;D

Ehdottomasti... ;)
Nada

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Onko kellään muuten käsitystä miten paljon nää laturien lämpökatkaisut tuo turvallisuutta lisää? Eli onko joku mitannut mikä tollasen akun lämpötila on kun se alkaa pullistua? Olen käsittänyt, että melkein poikkeuksetta se lämpötila nousee ennen kun pullistuu, mutta onko näin? Entä riittääkö lämpöä/johtumista akun pintaan jos 6-8S akussa keskimmäiset kennot pullistelee?

Tuo kiinnostaa itseäkin, eli onko jollakin tietoa tai onko törmännyt testiin aiheesta jossakin?

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Itse oon lataillut bauhaussista ostetun mukamas paloturvallisen kassa"kaapin" sisällä. Tää ei oo siis kaappi vaan semmonen salkkumallinen laukku. Voiskin ehkä vielä parantaa turvallisuutta ja ostaa jonkun tommosen pussin vielä sen salkun sisään.

Tossa mun laturissa on joku lämppökatkaisu systeemi. Olis kyl kiva tietää, että onko siitä apua. Mikä muuten kannattais laittaa katkaisu lämmöksi?

-Pasi

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Niinjoojuu, mites vakuutusyhtiöt suhtautuu näihin paloihin? Lataan vielä 99% akut autossa :-)

Kaapo

  • Vieras
Mulla ainakin on vielä maksuista vääntöä saas nähä mitä keksivät ettei tarttis maksaa penniäkään..
Vakuutus yhtiöt on joskus aika hankalia vaikka olis selvä tapaus voi sen rahan saaminen olla silti työlässtä..

Mutta pääsääntönä vahingot kovataan jos on asian mukaisesti ladattu eli pussissa joka estää rajumman palon ja lähellä on sammutin niinkuin itsellä on.. Nämäkään varotoimet ei riitänyt ja palo syttyi vahtimisesta huolimatta :o

Ja niin lipoa kun ei edes tartte ladata se voi hajota myös ihan itekseen tai olla viallinen jo ennnen lauksen aloitusta ??? Mielestäni lipot ovat yksi vaarallisimmista akuista varsinkin väärin käytettynä!

Harkintaa latauspaikan valitsemiseen ja katsoo että ei ole mitään kovin helposti palavaa 2 metrin säteellä.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Täällä on juttua minun NiMh akusta joka räjähti, onneksi oli sammutus peite lähellä http://www.kopterit.net/index.php?topic=315.0
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Tahtoo olla täällä maailmassa kaikki maksujen/tukien saannit tehty niin vaikeaksi ja myöntäjälle/antajalle tehty niitä reikiä millä sitä voi välttää... per***een pyrokratia

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kaapo

  • Vieras
Tahtoo olla täällä maailmassa kaikki maksujen/tukien saannit tehty niin vaikeaksi ja myöntäjälle/antajalle tehty niitä reikiä millä sitä voi välttää... per***een pyrokratia

Tässä olet niin oikeassa...

Kummallista on se että lähtökohtana on aina että epäillään jostakin enen ku edes on sen kummemin tutkittu mitä oikeasti olisi tapahtunut.. Mutta nää vakuutukset on bisnestä ei rahan antolaitoksia..

Joten itse en ainakaan sokeana luota vakuutuksen korvaus puoleen..Se pienellä präntätty jää usein lukematta.. ja kuinka moni oikeasti on lukenut vakuutus ehdot ja vielä ymmärtänyt ne siinä vakuutusta ottaessa tarjotaan nippua lakiteksitiä jos pyytää vakuutus ehtoja..

Nuo ehdot pitää niin paljon sisällään tulkinnan varasta pykälää että aina vakuutuksen ottajana olet alakynnessä.. mutta aut armias jos et itse ole maksanut laskua ajallaan :DSitten alkaa se laillinen kiristäminen maksa tai menetät luottotietosi.. :D

Kaapo

  • Vieras
Esimerkki mielenkiintoisesta kohasta kotivakuutuksesta..

Taanoin maastopyöräni klein merkinen varastettiin rivarin pyöräkellarista!Pyörä oli kryptonite lenkkilukolla seinä telineessä rungosta kiinni..Vakuutus ei maksanut koska pyörä oli julkisessa tilassa eikä esim omalla pihalla perustelut oli että koska pyörä suoja on julkinen tila minne kukavaan voi viedä oman pyöränsä.

Eli sanottiin että jos olisi varastettu omalta pihalta olisivat korvanneet mutta ei pyöräkellarissa.. On se vaan kumma kun lukittu tila ei kelpaa....

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Haha, ei v... itselläni palaa kelan kanssa kiinni kun sairaspäivärahaa yritän saada.... 42 päivää olisi mahdollista saada , mutta keksivät ottaa joku vuodan 2007 työtulot (oli opiskelemassa) ja evätä sen perustella 38 päivää ja 10 päivää omavastuuta joten maksetaan 4 :D... huomenna konttoriin kovistelemaan ja viemään lisäälappuja
armeijassa meni polvi leikkauskuntoon ja nyt sitte työkyvytön (siksi kelalla kun valtiokonttorilla käsittely.. öö viivästyy??) :D

http://hiki.pedia.ws/wiki/Byrokratia

Nyt mene jo NIIIN OT, sori :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kaapo

  • Vieras
Haha, ei v... itselläni palaa kelan kanssa kiinni kun sairaspäivärahaa yritän saada.... 42 päivää olisi mahdollista saada , mutta keksivät ottaa joku vuodan 2007 työtulot (oli opiskelemassa) ja evätä sen perustella 38 päivää ja 10 päivää omavastuuta joten maksetaan 4 :D... huomenna konttoriin kovistelemaan ja viemään lisäälappuja
armeijassa meni polvi leikkauskuntoon ja nyt sitte työkyvytön (siksi kelalla kun valtiokonttorilla käsittely.. öö viivästyy??) :D

http://hiki.pedia.ws/wiki/Byrokratia

Nyt mene jo NIIIN OT, sori :D

Voin kertoa tuosta kelasta että ne osaa sitten ton vittuilun aika pahasti kaverini joka on täysin liikunta kyvytön ei päässyt eläkkeelle ja minä jolla on vain epilepsia pääsin eläkkeelle..

Eli Jotain hämärää on kelan päätöksissä..Taitavat arpoa kelle annetaan ja kelle ei ;D

Sori tää on nyt jo tosi pahasti ot: ;D ;D

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Tossa mun laturissa on joku lämppökatkaisu systeemi. Olis kyl kiva tietää, että onko siitä apua. Mikä muuten kannattais laittaa katkaisu lämmöksi?

-Pasi
Itse käytän 45C lämpöanturia (oletus 50C), sillä ladatessa akku ei pääsääntönä sais lämmetä käytännössä yhtään tai on jotain vikaa (joko akku lopussa tai lataa liian suurilla virroilla). Mitä alhaisempaa voi pitää niin sitä varmemmin ei tule ongelmia. Luulisin, että toi mun 45 vois myös tiputtaa 40 asteeseen eikä katkeilis 'itsestään'. Halvat akut joskus lempeää ladattaessakin, mutta myös siitä syystä käytänkin vain hyviä akkuja jotka ei lämpene.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Muistakaa ettei ne lipo pussit välttämättä auta jos on isompi akku, muistaakseni niiden on luvattu olevan varmoja 3s2200 akkuihin asti. Siksi kannattaisikin ladata akut aina jossain palamattomalla alustalla tai jossain keraamisessa astiassa, vaikka olisikin lipo pussi.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

seppomikael

  • Vieras
Minulla on latauksessa 30°C lämpökatkaisu ja koskaan ei ole ilman syytä katkaissut latausta.
Kerran oli yksi akku auringon lämmittämä ja sen kanssa laturi antoi katkaisun joten jopa toimii!

Muutenkin voi sitä lämpökatkaisua vaikka simuloida siten että lämmittää anturin käsissä tai hönkii niitä kämmenten sisään.
Harmi vaan kun niissä antureissa on vähän lyhyet johdot...

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Luulen että ainakin Bantamin anturin johdon voi jatkaa tavallisella servon jatkojohdolla. Anturi on varmaan NTC tai PTC vastus.

Kaapo

  • Vieras
Juza kerkesi ensin vastaamaan mulla on itellä 30cm servon jatkojohto pomppulinnasta ostettu.. ;D

Laturina hyperion eos 0606i.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4695 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2009, 13:19:37
kirjoittanut JariN
8 Vastauksia
4870 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2010, 21:42:29
kirjoittanut Falconi
67 Vastauksia
37307 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2012, 19:34:54
kirjoittanut vee73
69 Vastauksia
24537 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2015, 17:07:01
kirjoittanut vee73
2 Vastauksia
3541 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2016, 20:25:31
kirjoittanut Certi