Kirjoittaja Aihe: Nemon 550mm H-Quad project  (Luettu 12732 kertaa)

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Nemon 550mm H-Quad project
« : 29 Huhtikuu, 2014, 07:41:26 »
Päätin sitten aloittaa tälle projektilleni oman topicin, toivottavasti joku jaksaa lueskella ja vastailla aloittelijan tyhmiin kysymyksiin.

Aikaisempaa kokemusta ei RC-maailmasta ole. Isompien ja pienempien 2- ja 4-tahti laitteiden parissa on aikaisemmin aika vierähtänyt, mutta nyt puras kopterikärpänen.  ;D Hankin siis ensimmäiseksi kopteriksi walkeran qrx350 rtf-paketin, jolla on tullut nyt lenneltyä noin 20-akullista. Aluksi tuli pari pahempaa tontitusta, ja pari koppaa + ländäreitä on mennyt vaihtoon. Nyt menee jo kahdeksikonlento melko mukavasti, ja gopro:ta on nostettu taivaalle onnistuneesti.

Kun mielestäni joka harrastukseen kuuluu "näpertäminen", niin päätin sitten aloittaa ekan multiprojektin. Radiona olisi tarkoitus käyttää tuota walkeran mukana tullutta Devo 7:aa. Kokoonpanon olen listannut seuraavasti, suurin osa osista on jo tilattukin:

-NTM Prop Drive Series 28-30S 900kv / 270w (short shaft version)
-Afro ESC 30Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware)
-Hobby King Quadcopter Power Distribution Board
-Walkera Devo RX 702-receiver
-Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU
-Turnigy 3300mAh 3S 30C Lipo Pack (EU warehouse) (EI VIELÄ TILATTU)
-10x4.5E Nylon Multi-Rotor Propellers L/H and R/H Rotation (2 pairs)

Rungoksi on tulossa homemade - H-runko, jossa moottoreiden ristimitta tulee olemaan 550mm ja moottoreiden etäisyys toisistaan pituus/vaakasuunnassa 389mm. Materiaalina tulee olemaan 15x15 mäntyrima. Painoa rungolle tulee laskelmieni mukaan noin 400g. Lentopaino akun kanssa tulee olemaan noin 1250g.


Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #1 : 29 Huhtikuu, 2014, 07:45:42 »
Heti tuli kuitenkin ihmeteltävää. Onkohan tuossa setupissa kaikki ihan kohdallaan, kun E-calc laskurilla lentoaika jäisi vain n.3-4 minuuttiin? Demo versiolla tosin en saa noita mosien speksejä ihan kohdalleen, mutta onkohan itse kokoonpanossa ongelma? ::)
 
Mikä lääkkeeksi, isompi kapasiteettista akkua, vai 4S akkua ja isompaa potkuria? Laihdutus ei oikein tule kysymykseen, kun halusin vähän isomman rungon kun on korkealla lennettäessä helpompi havaita suunnat.

Niin, ja goprokin pitäisi vielä saada nostettua taivaalle tällä... :o

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #2 : 29 Huhtikuu, 2014, 11:48:31 »
Mikäs estää koittamasta laskimeen 12" rusettia ja 4Ah akkua, noin alkuunsa...

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #3 : 29 Huhtikuu, 2014, 12:32:42 »
Mikäs estää koittamasta laskimeen 12" rusettia ja 4Ah akkua, noin alkuunsa...

Niin ja mututuntumalta sanoisin että ecalc höpisee omiaan. 3s 4000mah akullakin voisi äkkiseltään kuvitella hieman pidempiä kuin 4min lentoaikaa jos rauhallista lentoa. Lähtisin kuitenkin itse 4s puolta myös miettimään. Itsellä 3s setup 1100kv moteilla ja about samalla lentopainolla 4000mah akuilla 10x4.7 ja kun katsellut toisten saman kokoisia 4s setuppeja niin kyllähän ne jotenkin mukavemmin tuntuvat lentävän. Kokeilin myös tuota omaa vekotinta 4s akulla ja heti piristy huomattavasti ;D Vielä kun olisi niitä 4s akkuja itsellä niin..
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #4 : 29 Huhtikuu, 2014, 13:20:01 »
Joo täytyy varmaan maksaa tuon softan lisenssi, niin saa tarkemman analyysin. Lähinnä ajattelin, että jos esim. nuo moottorit on tuon kokoiseen kelvottomat niin voin ne suosiolla unohtaa.

Kokeilen ehkä ensin säätää sitä noilla pienillä 3S akuilla joita on jo ennestään ja teen sitten varsinaisen päätöksen akustosta. Saattaahan olla että tulee vielä mutkia matkaan kun on ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. ;)

Ja onhan tuota kasaamistakin vielä, ja runkokin on vasta piirrustuspöydällä. 8)

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #5 : 29 Huhtikuu, 2014, 13:34:01 »

Tuossa muuten pelkällä kuvakäsittelyohjelmalla tehdyt piirrustukset rungosta.

Yritän tehdä ristimitat ym. mahdollisimman tarkkaan toivoen sen helpottavan säätämistä. Ei ole ihan selvinnyt pitääkö nämä olla ihan millintarkkaan symmetrisesti, kun olen kuitenkin törmännyt nippareilla kiinnitettyihin moottoreihin ym.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #6 : 29 Huhtikuu, 2014, 14:36:43 »
Ei tarvii olla millin tarkkaa. Itse kieputtelin tri:tä ja ihmettelin et näyttääpä jotenkin oudolta. Toinen etuvarsi oli löystynyt ja oli 90 asteen kulmassa takavarteen nähden. Ei sitä juuri lennossa huomannut :-)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa karjala.kim

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #7 : 29 Huhtikuu, 2014, 15:09:45 »
Mulla on x4:ssa samat moottorit ja potkurit. Lento aika on 5000mah 35-70c s3 lipolla 7-10min että voise lemtoaika pitääkki paikkansa. Suosittelen vaihtaan nuo moottorit itsellä on kuudesta 3 jo hajonnu vaikkei niillä oo lento tunteja edes 5 tuntia.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2014, 16:10:13 kirjoittanut oskuk »

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #9 : 29 Huhtikuu, 2014, 17:10:57 »
Tuohon lentoaikaan sanoisin että n. 10min voi olla lähempänä totuutta. Omalla n. 1,2kg painavalla X4:lla ja 3,3/4,5Ah:n (3s) akuilla sekä 1050Kv:n moottoreilla lentoaika on 7-13 minuuttia, riippuen miten lentää. Propelleja kantsii kyllä tilata vähän enemmän kuin kaksi paria. Jos et ole kauheasti lentänyt aiemmin niin veikkaan että lennät korkeintaan joitain akullisia ilman vara propelleja. Suosittelisin myös ottamaan erikokoisia propelleja jotta voit testata mitkä sopii parhaiten omaan setuppiin.

Poissa ToniA

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #10 : 29 Huhtikuu, 2014, 17:15:02 »
Mulla on nuo samat moottorit, noparit, flight controller, huiskat samaten 10x4.5 Slow Fly jne. Hobbykingin X666-rungossa. Lentopainoa noin 1100g.

Toissapäivänä leijuttelin 7 minuuttia, jonka jälkeen laturi pukkasi 3S lipoon noin 1600 mAh. Akku on 1½ vuotta vanha 2200 mAh 3S Turnigy nano-tech, ja nyt jo pullistunut eikä anna ulos läheskään täyttä kapasiteettia. Tarttis tilata uusia akkuja.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #11 : 30 Huhtikuu, 2014, 08:02:33 »
Hyviä vinkkejä, kiitos näistä. Tavoite olisi noin 7-10 minuutin lentoaika, joten täytyy ehkä kokeilla 4000mAh akkua. Yritän saada kuitenkin sen toimimaan 3S kokoonpanolla. Olen jo ehtinyt tilata nuo NTM moottorit, joten niillä kokeillaan ainakin aluksi. Tilasin kyllä muutaman varalaakerin ja akselin samalla.

Potkureita tarvii tietysti tilata lisää kokeiluun. Teen kokeilut näillä mahdollisimman halvoilla muovipotkureilla, ja kun setuppi alkaa löytymään niin suunnittelen sitten parempia huiskia. Ja saan tosiaan tehtyä perussäädöt fc:hen noilla jo hyllystä löytyvillä 3S 2600mAh akuilla.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #12 : 30 Huhtikuu, 2014, 08:10:03 »
Rungon kasaus alkanut, varret sahailtu ja kiinnitetty, melko hyvin sain ristimitat kohdalleen, niitä saa vielä hienosäädettyä moottoreiden asemoinnilla. Asennuslevyjä tulee 2kpl 3mm polykarbonaatista, kun sitä sattui löytymään hyllystä. Tosin se tuntuu melko painavalta ja 120x120 kokoinen levy painaa 49g, joten täytyy  tehdä vielä kevennysporauksia siihen. Yritetään pysyä näin aluksi ainakin minimibudjetissa, joten hiilikuidut täytyy vielä unohtaa. :-\

Seuraavaksi pitää sovitella moottoreita, moottorin kiinnikelevyt tulee myös tuosta polykarbonaatista, ja kiinnitys varsiin M3-ruuveilla.

Runko tulee maalata paukkupullolla etupäästä vihreäksi ja takaalta punaiseksi kun itsellä on hyvästä näkökyvystä huolimatta melko vaikea hahmottaa orientaatioita kirkkaassa auringonpaisteessa. 8)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #13 : 01 Toukokuu, 2014, 16:04:20 »
Runko tulee maalata paukkupullolla etupäästä vihreäksi ja takaalta punaiseksi kun itsellä on hyvästä näkökyvystä huolimatta melko vaikea hahmottaa orientaatioita kirkkaassa auringonpaisteessa. 8)

Omassa 320 acrorungossa orientaation erottaa ehdottomasti parhaiten siitä että etupään potkurit on vihreät ja takana mustat. Runkoon suosisin todella vahvaa kontrastia - esim. koko etupää valkea/puu ja takapää musta/tummanpunainen tms. Vähänkään kauempaa ei tuosta rungosta erota paljoa mitään (täysin symmetrinen quad) ja pilvisellä säällä kauempana ei juuri mistään mitään, taidoilla mennään ja jos meinaa karata otetaan varsin rauhallisesti takaisin. Ei onnistu ihan vasta-alkajalta...
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #14 : 02 Toukokuu, 2014, 07:49:11 »
Omassa 320 acrorungossa orientaation erottaa ehdottomasti parhaiten siitä että etupään potkurit on vihreät ja takana mustat. Runkoon suosisin todella vahvaa kontrastia - esim. koko etupää valkea/puu ja takapää musta/tummanpunainen tms. Vähänkään kauempaa ei tuosta rungosta erota paljoa mitään (täysin symmetrinen quad) ja pilvisellä säällä kauempana ei juuri mistään mitään, taidoilla mennään ja jos meinaa karata otetaan varsin rauhallisesti takaisin. Ei onnistu ihan vasta-alkajalta...

Ehdin jo maalailemaan joten kokeillaan tuota puna-vihreää. ::) Rauhallisuutta tosiaan liikkeissä silloin kun ollaan epävarmoja asennosta. Olisi kiva lentää vähän matalalla ja kauemmaksi, joten tähän yritän sitä värikikkaa. Suunnitelmissa on myös jossain vaiheessa punainen ledinauha taakse ja vihreä eteen, tosin siitäkään ei kirkkaassa päivänvalossa ole juuri apuja.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #15 : 02 Toukokuu, 2014, 07:54:40 »
Projekti etenee, tässä vaiheessa mennään. Voi piru että siitä tulee ruma!!  ;D Onko tarpeeksi katu-uskottava?

FC ja vastari ei ole vielä saapunut, joten niitä odotellaan. Lisäksi askarruttaa akun sijoitus. Akulla olisi tarkoitus säädellä tasapainoa kun kamera on kyydissä, mutta jos taas lentää ilman kameraa niin se pitäisi laittaa keskelle. Täytyy ilmeisesti tehdä kaksi paikkaa akulla tätä varten, toinen pitkittäispuiden päälle ja toinen kiinnityslevyjen alapuolelle.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #16 : 02 Toukokuu, 2014, 08:14:05 »
Onko noi moottorien kiinnityslevyt plexiä vai jotain kestävempää muovia? Ite kääntäisin 45astetta moottoreita ja nippusiteillä nekin kiinni jos ei halua reikiä porata puuhun.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #17 : 02 Toukokuu, 2014, 08:34:25 »
Ne on polykarbonaattia joten varmasti kestää, ei halkea vaikka taittaa 45 asteen kulmaan. Tosin tuli ehkä vähän liian järeä kiinnitys ja painoa paljon, joten nipparit voisi olla kokeilemisen arvoinen. Tosin arveluttaa että joustaako nippusiteet kun antaa kaasua? Siitä tulisi "elastinen" tuntuma kaasuvasteeseen..

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #18 : 02 Toukokuu, 2014, 09:22:30 »
Tuskin nipparit niin paljoa joustaa, että huomaisi. Ainakin jos käyttää tarpeeksi tukevia.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #19 : 02 Toukokuu, 2014, 10:19:14 »
Voishan tuon tehdä nipparivirityksen sijasta ihan perinteiselläkin metodilla, mitä käytetään aluputkienkin kanssa: Eli kaksi 3 mm reikää rimasta läpi ja ruuveilla alakautta suoraan koneeseen kiinni. Ruman kiinnitysadapterin voi jättää välistä, jos kovertaa akselille riittävän pyörimiskolon puuhun tai käyttää jotain korokepalaa välissä. Ruuvilukitetta tietysti kierteisiin, ettei tartte vääntää niin kovaa kiinni, että rima halkeaa. Ja prikat ruuvin kantojen alle. Tukeva, kevyt ja simppeli?
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #20 : 02 Toukokuu, 2014, 10:21:14 »
Voishan tuon tehdä nipparivirityksen sijasta ihan perinteiselläkin metodilla, mitä käytetään aluputkienkin kanssa: Eli kaksi 3 mm reikää rimasta läpi ja ruuveilla alakautta suoraan koneeseen kiinni. Ruman kiinnitysadapterin voi jättää välistä, jos kovertaa akselille riittävän pyörimiskolon puuhun tai käyttää jotain korokepalaa välissä. Ruuvilukitetta tietysti kierteisiin, ettei tartte vääntää niin kovaa kiinni, että rima halkeaa. Ja prikat ruuvin kantojen alle. Tukeva, kevyt ja simppeli?

Torpissa hajoaa jotain isompaa kun ei ole esim. nippareita antamassa periksi.

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #21 : 02 Toukokuu, 2014, 10:29:49 »
Torpissa hajoaa jotain isompaa kun ei ole esim. nippareita antamassa periksi.
Ainiin, mä unohdin. Näitä rakennetaankin torppaamista, eikä lentämistä varten.  8) Totta, nipparin varassa vägäävällä moottorilla pääsee torppaamaankin todennäköisemmin..

Tässä kokoluokassa painoa on kuitenkin jo sen verran, että runko on kovilla kunnon torpissa kuitenkin, eikä moottorin ja varren välisellä kiinnityksellä ole kummoista virkaa sulakkeena kuin ehkä jossain erityisessä asennossa.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #22 : 02 Toukokuu, 2014, 10:47:29 »
Jos ruuvaa läpi, olis hyvä olla joku leveämpi levy välissä kun vaan prikat. Puu antaa hiljalleen todella paljon periksi ja kiinnitykset löystyvät. Nippari toimii ihan hyvin, mutta ei tietenkään ole niin "pro" asennus. Lähinnä kun nippari antautuu torpissa, säästää myös sitä konetta.

Kyllähän kopun, jonka käyttötarkoitus on vaikka kuvaamisessa, kannattaa kiinnittää koneet paremmin. Jos taas tarkoituksena on lennellä niin että torppi tapahtuu ihan salettiin, kannattaa tehdä nippareilla, niin korjaaminenkin on vaan muutaman sekunnin juttu.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #23 : 02 Toukokuu, 2014, 11:06:47 »
Jep, esim. tosta polykarbonaatista voisi tehdä puomin levyiset levyt sekä ylä- että alapuolelle vähän tähän tyyliin.

Nipparikiinnityksiä tullut kokeiltua itsekin ja pienissä laitteissa toimii hyvinkin, mutta tässä on massaa kuitenkin jonkun verran (550, 3s 4Ah akku, jne.) ja kai nekin tohon puuhun painuu pikkuhiljaa? Ainakin ohuemmat ja järeemmät voi taas kestää sen torpinkin puuta paremmin. 
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Nemon 550mm H-Quad project
« Vastaus #24 : 04 Toukokuu, 2014, 12:07:28 »
Vielä hiukan tuosta geometriasta,

Jos nyt vielä säädän noita moottorin kiinnityksiä erilaisiksi, niin silloin moottoreiden asemointi muuttu hiukan. Eli tämän jälkeen oikean ja vasemmanpuoleiset moottorit ovat 5-15mm lähempänä toisiaan kuin etummaiset ja takimmaiset moottorit keskenään. Pitääkö nämä olla jämptisti symmetrisiä, vai saako olla eroa? Ristimittahan tämän jälkeen on edelleen kohdallaan..

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
3806 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 23:15:13
kirjoittanut mnentwig
22 Vastauksia
11293 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2010, 21:05:36
kirjoittanut Mikka
10 Vastauksia
5483 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2009, 02:31:03
kirjoittanut villehoo
9 Vastauksia
5135 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2012, 10:13:38
kirjoittanut ToniH
0 Vastauksia
2055 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2014, 11:08:03
kirjoittanut calicha92