Kirjoittaja Aihe: Lentoturvallisuus  (Luettu 59044 kertaa)

seppomikael

  • Vieras
Lentoturvallisuus
« : 19 Syyskuu, 2007, 18:55:10 »
Tehdäänkö tähän oma lentoturvallisuussäie...

Jospa ylläpito siirtäis nuo jo kirjoitetut tänne...
Kitooos!

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #1 : 19 Syyskuu, 2007, 19:41:51 »
Pahinta mitä voi kentällä tapahtua...osanotot omaisille.



http://www.runryder.com/helicopter/t71042p1/

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #2 : 19 Syyskuu, 2007, 20:05:44 »
Joitain asioita mitä yritetään tehdä ja huomioida.

-Varataan tarpeeksi tupakkia mukaan kentälle (Muiden turvallisuus)  ;D
-Ladataan akut valmiiks
-Kentällä ensiksi varmistetaan pinna/taajuus
-Jätetään kännykkä autoon (Taikauskoa)  ;D
-Ei puhuta puhelimessa samalla kun säädetään ilmassa kepakkoa..... JONIIII  ;D
-Laitetaan ensin radio päälle oikealle modelille sitten kepakko
-katsotaan että servot skulaa ja että jännitteet on ok
-Laitetaan holdi päälle radiosta (Vaikka et ajaisi vielä taivaalla tai muuta niin opettele tämän ohjelmointi ja käyttö heti alkuunsa myös sähkökepakon kanssa)
-Käynnistetään nitrokopu niin että starttitanko on lavan etureunan puolella ja jalka jalaksen päällä
-Jos kopu ottaa heti täydet kiekat niin varaudutaan kiskaisemaan vapaalla kädellä naftaletku irti kaasarista (Kokemusta on)
-Ei seisota perälapojen kanssa samalla linjalla koskaan....(Lapa kerran viuhahtanut metrin päästä ohi)
-Ohjelmoidaan radion ajastin niin että tankkiin jää vähän ylimääräistä
-Holdi päälle kun kopu on laskeutunut (jos ei jo ollut)
-Ei pidetä kaulassa mitään roikkuvaa roottorin jarrutustapahtumaa ajatellen....nirks
-Kun lähestytään jarruttamaan roottorikehää niin muistetaan katsoa lapakehän reuna ja säären kohtauskulma......klonks .(Unohtunut vain kerran)  ;D
-Sammutetaan ensin kepakko sitten vasta radio.
-Viedään se pinna takas tauluun ennen kotiinlähtöä
-Ei oteta vaimoja/muita kauniita naisia kesäpäivänä kentänreunalle mukaan  ;D

Pidetään kalusto kunnossa ettei tule turhia rumia....
« Viimeksi muokattu: 19 Syyskuu, 2007, 20:08:40 kirjoittanut Silli »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #3 : 19 Syyskuu, 2007, 21:45:21 »
Kiitos Silli  8)  tossa oli muutama asia jota itsekkään en ole ajatellut. Vaikka varovainen olen, kopterit on mukavia laitteita ja turvallisia kun muistaa huoltaa ja tehdä tsekkauksen ennen lennätystä että kaikki on kunnossa ja kiinni.

riku

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #4 : 19 Syyskuu, 2007, 23:09:56 »
Joitain asioita mitä yritetään tehdä ja huomioida.
.
.
-Ei oteta vaimoja/muita kauniita naisia kesäpäivänä kentänreunalle mukaan  ;D


Hyvät muistutukset, vaikka lennän vain pikku sähkökopterilla ja 2,4GHz taajuudella, mutta (avo)vaimo on kaunis (ja lukee ehkä tätä foorumia...)    ;D

Itse olen nyt taas syksyllä huomannut (turhan monesti) että vaikka taivaalla vielä näkee kopterin jotenkin niin hämärässä kopterin hahmottaminen horisontissa ei enään olekaan niin helppoa  ???  ( Tosin ei ehkä paha turvallisuusriski kun pikkukopun kaukana torppaa... )
« Viimeksi muokattu: 19 Syyskuu, 2007, 23:17:33 kirjoittanut riku-450 »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #5 : 20 Syyskuu, 2007, 15:48:22 »
tässä vielä muistutus:

Lainaus
These heli's are not inherently reliable, and no matter how good the pilot things fail and what's gonna happen when someone gets killed due to this type of flying? Give yourself some distance for heck's sake!

ja tässä keskustelu lentoetäisyyksistä ja turvallisuudesta:

http://www.runryder.com/helicopter/t346804p1/

-op-
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2007, 16:37:12 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #6 : 20 Syyskuu, 2007, 19:56:40 »

-Ei oteta vaimoja/muita kauniita naisia kesäpäivänä kentänreunalle mukaan  ;D

A. Ei hätää, ei varmasti tule.

B. Jos pitäisi kaunis nainen tuoda kentän reunalle, olisi pakko tuoda joku muu kuin vaimo.... ehhehe!! ehhehhe!

Ps. en ole naimisissa... :P
Nada

riku

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #7 : 24 Syyskuu, 2007, 10:00:41 »
Noista lentoetäisyyksistä sen verran, että yleisölläkin on merkitystä jonkun verran, siis jos ovat jatkuvasti valppaina ja seuraavat lentoa, niin todennäköisesti ehtivät paremmin väistää jos kopu tulee kohti. Siis todennäköisesti, ei välttämättä aina. Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #8 : 24 Syyskuu, 2007, 11:07:03 »
Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...
-flybarless, sedative stabilized head-

riku

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #9 : 24 Syyskuu, 2007, 12:35:40 »
Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...

Niin, onko kellään kokemuksia pikku rexän (tai vastaavien) aiheuttmista henkilövahingoista ?

riku

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #10 : 24 Syyskuu, 2007, 14:12:11 »
Hiptereisti taitaa olla täälläpäin ainut (ainakin TeamCrash vaikutusalueella), joka on "törmännyt" kädellään lentävään rexään. Voisit laittaa arvesta kuvan  :P

En ollut tapahtumahetkellä paikalla, mutta muistaakseni oli aika pahan näköinen arpi kädessä   :o

Make J

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #11 : 24 Syyskuu, 2007, 16:58:49 »
Ite fiksuna ajoin himassa Dexterityllä itteäni habaan  :-\

Ei tuntunu muuta kuin siltä ettei silläkään kantsi olkkarissa ajaa. Silmässä olis kirvelly huomattavasti enemmän.

Silloin en kyllä ajele sisällä jos on muita samassa tilassa. Sen verran järjenrippeitä tämä harrastus on jättänyt.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #12 : 24 Syyskuu, 2007, 17:07:29 »
Pikku Reksi purasi käsivarteen kun sähköistin ensi kerran. Oli liikesuunnat sekaisin ja kopteri otti täydet varvit klo 24. Hätäpäissäni aloin repiä akun piuhaa irti ettei muksut herää. Sain stabbaritangosta useamman osuman ranteeseen jossa vieläkin haaleat arvet. Käsi oli todella turvoksissa ja arka pitkän aikaa. Mitä tästä opittiin... ei mitään.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Zuumi

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #13 : 25 Syyskuu, 2007, 00:34:40 »
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...

Mitenniin   ;)

Tarkoitatko sitä rekkua, jonka hihna hyppäsi hihnapyörän reunalle sen laipan päälle? Ja joka myöhemmin Marjalassa hyppäsi nurmikkoon, kun se sama p*rkeleen hihna katkesi  ???

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #14 : 25 Syyskuu, 2007, 15:35:38 »
Sisälennätyksissä varsinkin jos istuu lattialla selkä lentoa päin ja räplää omaa, niin vaikeampi siitä on sitten ehtiä väistämään...
Kyllä, se muuten säikäyttää kun TRex 450 tippuu ihan viereen...

Niin, onko kellään kokemuksia pikku rexän (tai vastaavien) aiheuttmista henkilövahingoista ?

Tyyppi menetti toisen silmänsä pikku rexin takia.

http://malaysia-rc.com/index.php?topic=981.0

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

riku

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #15 : 26 Syyskuu, 2007, 10:05:48 »
Paha homma toi silmävamma  :-[  Tule ensimmäiseksi mieleen että se on pahinta mitä pikkukopterilla voi tapahtua.

En ehkä suojalaseja silti meinaa ruveta käyttämään, mutta en enään lapauraa tarkasta niin että pikku rexää pidän kädessä ja väännän kierrokset nuppiin niin että päärottori pyörii siinä muutaman sentin silmistä, tosin voi ne osat sieltä parista metristäkin tulla aika nopeasti...

Hyvä muistutus että pitäisi olla ea pakkaukset mukana, tosin autossa kyllä aina on.
« Viimeksi muokattu: 28 Syyskuu, 2007, 12:05:55 kirjoittanut r-450 »

Poissa Teemu

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • RC Jyväskylä Oy
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #16 : 20 Marraskuu, 2007, 09:51:28 »
mutta en enään lapauraa tarkasta niin että pikku rexää pidän kädessä ja väännän kierrokset nuppiin niin että päärottori pyörii siinä muutaman sentin silmistä

huh.. alko oikeasti mietityttämään mitä olen mennyt tekemään :( rexiin(450se) 4-kennoa kiinni ja helitech(325) hiilareista niin paljon kuin lähtee. Mitattiin siis kaverin kanssa huippuja. 6200 kiekkaan nous, ennenkuin vispilä alko täristää kuin 5 richterin voimalla. Laskettiin kauhu-skenaarion jälkeen reilut 800km/h(korjatkaa jos olen väärässä) lavan kärjen nopeudeksi. Tämä kaikki siis tapahtui noin 20cm silmistäni, kun siinä samalla uraa tarkastelin :/

Onkohan tämä nyt sitten niin sanottua ensikertalaisen tyhmyyttä(ehkä ihan vaan tyhmyyttä) :(
RC Jyväskylä avattu 27.03.2009
www.rcjyvaskyla.fi

TTM

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #17 : 20 Marraskuu, 2007, 16:32:46 »
Huhhuijaa..  :o Kyllä siitä tulee reilut 800kmh.. Saa vain olla kiitollinen että lepatusakseli ja lavanpitimet on kestäny  :P Nopeus alkaa olla jo niin lähellä äänennopeutta ettei ihme et tärisee.
Kyllä nuo lapojen radat kannattaa ihan reilulla vajaakaasulla tarkastaa, ihan varmuuden vuoksi..

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #18 : 20 Marraskuu, 2007, 17:07:02 »
mutta en enään lapauraa tarkasta niin että pikku rexää pidän kädessä ja väännän kierrokset nuppiin niin että päärottori pyörii siinä muutaman sentin silmistä

huh.. alko oikeasti mietityttämään mitä olen mennyt tekemään :( rexiin(450se) 4-kennoa kiinni ja helitech(325) hiilareista niin paljon kuin lähtee. Mitattiin siis kaverin kanssa huippuja. 6200 kiekkaan nous, ennenkuin vispilä alko täristää kuin 5 richterin voimalla. Laskettiin kauhu-skenaarion jälkeen reilut 800km/h(korjatkaa jos olen väärässä) lavan kärjen nopeudeksi. Tämä kaikki siis tapahtui noin 20cm silmistäni, kun siinä samalla uraa tarkastelin :/

Onkohan tämä nyt sitten niin sanottua ensikertalaisen tyhmyyttä(ehkä ihan vaan tyhmyyttä) :(

 ??? :-X :-\


Todella pahasti olisi voinut kyllä käydä.. Jos tuollaista on ihan pakko tehdä niin sitten jossain kentällä ja itse 100 metrin päässä tarkkailemassa.  Kannattaa muistaa että se lavanpidin on vain yhdellä pultilla kiinni nupissa. Se ei kestä ihan mitä vaan. Vieläpä varsin ohut ruuvi näissä 450 koneissa.

Nyt on senkin sitten joku testannut toivottavasti ei enää kukaan yritä samaa  :)

-op-
« Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu, 2007, 17:08:55 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #19 : 27 Joulukuu, 2007, 20:13:38 »
Tästä pari hyvää esimerkkiä  ??? ???
Onneksi en ole moista vielä täällä nähnyt.

http://www.youtube.com/profile_videos?user=pinni1975

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #20 : 19 Tammikuu, 2008, 20:29:39 »
http://www.thestandard.com.hk/news_detail.asp?pp_cat=11&art_id=59975&sid=17097164&con_type=3

1.5m/6kg "Leluhelikopteri" päähän, 20cm haava ja pikavauhtia aivoleikkaukseen.
Herra oli kuulemma vielä 2 päivää tapahtuneen jälkeen kriittisessä tilassa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #21 : 19 Tammikuu, 2008, 20:31:48 »
http://www.thestandard.com.hk/news_detail.asp?pp_cat=11&art_id=59975&sid=17097164&con_type=3

1.5m/6kg "Leluhelikopteri" päähän, 20cm haava ja pikavauhtia aivoleikkaukseen.
Herra oli kuulemma vielä 2 päivää tapahtuneen jälkeen kriittisessä tilassa.

http://www.runryder.com/helicopter/t399984p1/
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #22 : 20 Tammikuu, 2008, 16:37:27 »
Lainaus
pysykää riittävän etäällä pyörivistä lavoista


Varsin helppoa, ainakin jos ilman radioyhteyttä olevan kone tai kokemattoman pilotin ohjaamana lentää noin 80km/h selällään suoraan itseä päin 2500 rmp roottorissa  ??? ??? ???.


-op-
« Viimeksi muokattu: 13 Helmikuu, 2008, 16:34:37 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #23 : 01 Kesäkuu, 2008, 12:31:57 »

Kotimaista meetwurstia ?




Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #24 : 01 Kesäkuu, 2008, 22:12:59 »
Pisteet ponille rauhallisesta suhtautumisesta asiaan. Molemmat kopukat näkyi sopivan samalle pellolle, mutta minä en kyllä luottaisi tuuriin noin paljoa. Elukka ei suhtaudu kopteriin järjellä, kuten ihminen. Vaisto saattaa käskeä tekemään typeränkin liikkeen. Ei hyvä.  :-\
-flybarless, sedative stabilized head-