Kirjoittaja Aihe: Lentoturvallisuus  (Luettu 58812 kertaa)

Marko.J

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #25 : 04 Kesäkuu, 2008, 08:51:43 »
Asiallinen juttu tämä turvallisuus-säie...

Itse tuossa yhtenä iltana starttailin viisikymppistä Knightiä oman pellon laidalla, kun tuttava tuli ihastelemaan vehjettä, eikä millään uskonut, että olisi syytä siirtyä hieman kauemmaksi kuin vajaan parin metrin päähän, kun vehje lähtee liikkeelle.   >:(

Kyllä minä karkuun pääsen, mies virnisteli nojaillen polkupyöräänsä. Joopajoo. Mutta kopteri pysyi maassa, kunnes heppu siirtyi kauemmaksi. Aina ei ihminenkään suhtaudu kopteriin järjellä. Valitettavasti.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #26 : 04 Kesäkuu, 2008, 09:28:28 »
^ Jep, tutun kuuloista.

Itsellä oli ensilentoa katselemassa 1 katsoja. Etäisyyttä oli kyllä tarpeeksi, mutta sanoin vielä että ota vielä varmuuksi pari askelta taakseppäin. Kommentti oli sama "kyllä mä turvaan ehdin".

No, kummasti vaan alkoi vapaaehtoisesti etäisyyttä syntymään kun kierrokset alkoi nousemaan. Lopulta taidettiin olla jo metsän puolella katsomassa. Tajuntaan siis hiipi varmaan että tämä sirkkeli ei olekaan lelu." (+ ei kyllä ollut allekirjoittanutkaan tolloin kovin proo)  8)


Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #27 : 04 Kesäkuu, 2008, 10:47:41 »
Itse olen kolmisen viikkoa sitten ajanut 450 Rexin kättäni päin,,takkiin jälki ja iso mustelma+lapa poikki(hilikuitu). Nyt on tullut ihan eri asenne noita laitteita kohtaan,,tuossakin oli ilmeisesti tekninen vika kun kimppuun hyökkäsi,,luojan kiitos oli 450 eikä 600 Rexi :o
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #28 : 04 Kesäkuu, 2008, 23:38:08 »
Frankly, I don't like this public finger-pointing at all. Yea helis are dangerous and if I feel endangered by someone's flying you bet I'll speak up (or walk away).

But, please: Helis don't kill people or cripple them for life. Motorcycles do, cars and bicycles.
Alcohol does, especially in combination with the latter. And did I mention smoking?

Well, I feel sorry for the guy in Malaysia who lost an eye. That chap in China even got killed, that is sad. But heck, I knew at least five people closely who died too soon - motorcycles, car, bicycle, cancer from smoking, the usual. "Died", as in "funeral", not "know somebody who knows somebody who still has a scar from that horrible heli accident".
So please, go ahead and get excited when you see someone drive too fast, too close. Drink too much. Smoke. And most people will still laugh at you and say "hey, what is he making all the fuss about? He's weird!""
What's that? Endangering a pony? Please, get real.

Now if you are really concerned about the wellbeing of people, forget the public finger-pointing and look out for your friends instead.
Don't you worry, sooner or later you'll get your chance when you realize that someone really should do something about his drinking habits.
« Viimeksi muokattu: 05 Kesäkuu, 2008, 00:00:20 kirjoittanut mnentwig »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #29 : 05 Kesäkuu, 2008, 09:38:42 »
Good post, mnentwig. Last time when we went to the local field to fly I didn't know which intersection I should turn from. A car appeared behind us and I noticed right away that he's driving too close. The intersection is hard to spot as it is a small one so I had to push the brake just a little harder than normally while using the turning signal... so this car behind us for some reason didn't react immediately but a bit too late so he had to make a really hard braking and passed us using the horn of his car to signal us that I must be a bit insane because I wanted to turn away from the main road!! I just can't believe the attitude of people in traffic. The guy obviously made a mistake by driving too close. I should have been able to make a full ABS brake if for example an elk would have jumped to the road and still he should've been able to stop his car behind us. And even at this point he didn't think it was his fault but mine... if things had gone just a bit differently he could've ended up killing us all.

So, we reached the field alive this time and all of us remembered the basic safely of flying a RC helicopter.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #30 : 12 Kesäkuu, 2008, 13:48:59 »
Isäkin aina varoittelee (jotka otan kyllä tosissani): Jos niitä pikku ipanoita tulee siihen lähelle niin se vaan on laskettava maahan. Sitäkin kun ajattelee että ilmassa lähtee lavat (tai jotain muuta sattuu) niin jos se olis vaikka se 3 vuotias serkkutyttö, ja se lapa osuis keskelle sen kaulaa ja se olis sillon vainaa, niin kyllä suru aina täyttäis kun näkis vaikka sen vanhemmat. :'(

Ja se on muuten totta että niitä kierroksia kun nostaa niin yleensä kyllä väki menee kauemmas.
Muuten kuinka kauas tommoset lavat voi lentää. Ne kun on melkosen suipot, että varmaan aikas pitkälle
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #31 : 12 Kesäkuu, 2008, 13:53:03 »
Itse asiassa kokonaiset lavat ei välttämättä lennä hirveän pitkälle johtuen ilmanvastuksesta ja painopisteestä (kaikki on suhteellista, helposti yli 40m voi lentää koska sen verran paljon vetoa kohdistuu lapaan.) Lavan kappaleet voi sensijaan lentää jopa 100+ metriä jos olosuhteet sattuu oikeiksi.

Jollain ulkomaan foorumilla oli juttua isoisästä joka vahingossa tappoi sukulaistytön kopterilla. Sitä ei toivo kenellekkään.


-op-
« Viimeksi muokattu: 12 Kesäkuu, 2008, 13:54:44 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Tuija

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #32 : 12 Kesäkuu, 2008, 14:49:35 »
Isäkin aina varoittelee (jotka otan kyllä tosissani): Jos niitä pikku ipanoita tulee siihen lähelle niin se vaan on laskettava maahan. Sitäkin kun ajattelee että ilmassa lähtee lavat (tai jotain muuta sattuu) niin jos se olis vaikka se 3 vuotias serkkutyttö, ja se lapa osuis keskelle sen kaulaa ja se olis sillon vainaa, niin kyllä suru aina täyttäis kun näkis vaikka sen vanhemmat. :'(

Tähän pienenä lisäyksenä näin äiti-ihmisenä että vastuu on myös niiden pikkuipanoiden vanhemmilla pitää lapset riittävän kaukana lentävistä härveleistä ja pois lentolinjalta. Lapsi ei luonnostaan osaa väistää lujaa kohti tulevaa esinettä. Tosin tässäkin harjaantuu näköjään kokemuksen myötä, meillä 5-v kesken leikin kiinnittää koneeseen huomion kun kierrokset nousee riittävästi, muuten ei juuri aiheesta kiinnostu.

Tuija

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #33 : 12 Kesäkuu, 2008, 16:38:13 »
Joo sen ikäsenä en oo kopteria nähnyt, mutta tuntuu siltä että niinkin pienellä on sen verran älyä että kun kuulee että koperissa on kierroksia niin varmasti lapsi joka ei ennen ole nähny kopteria, pelästyy ja niin ottaa muutaman (kymmentä) askelta pois päin siitä kopterista.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

seppomikael

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #34 : 12 Kesäkuu, 2008, 16:57:12 »
Minä olen sitä mieltä että jokaisen lennätyspaikalla olijan on seurattava kopterin lentoa kun se ilmassa on. Tai ob vaara että se nousee ilmaan.
Ihan vain sen takia että jos se kopteri lähtee pilotin lapasesta syystä tai toisesta niin on aikaa reagoida tapahtuneeseen.
Sen takia olen sitä mieltä että pienet lapset eivät kuulu lennätyspaikalle. Ja jos heidät on pakko ottaa sinne niin siinä pitää olla koko ajan aikuinen huolehtimassa lapsesta.
Huomatkaa se että kopterit ovat mekaanisia laitteita ja niihin saattaa tulla jotain vikaa ja vian seurauksena saattavat jopa menettää ohjauskykynsä tyystin.
Ja sen jälkeen se kopteri on se joka päättää että ajaakko pilotin päälle vai valitakko tämä 3V serkkutyttö. Saattaa kopteri olla tietty hyvällä päällä ja syöksyä huti, mutta minä en ainakaan sen varaan laskisi...

Vielä kannattaa huomioda se että lapsi tuskin jaksaa keskittyä koko ajan sen kopterin touhuihin kun maailmassa on niin paljon kivempaakin... Pikkukiviä, lehtiä, tikkuja yms...
Ja vaikka pikkuinen näkisikin että kopteri tulee päälle niin tuskin hän osaa sitä väistää.

Tuija

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #35 : 12 Kesäkuu, 2008, 18:08:23 »
Sen takia olen sitä mieltä että pienet lapset eivät kuulu lennätyspaikalle. Ja jos heidät on pakko ottaa sinne niin siinä pitää olla koko ajan aikuinen huolehtimassa lapsesta.

Vielä kannattaa huomioda se että lapsi tuskin jaksaa keskittyä koko ajan sen kopterin touhuihin kun maailmassa on niin paljon kivempaakin... Pikkukiviä, lehtiä, tikkuja yms...
Ja vaikka pikkuinen näkisikin että kopteri tulee päälle niin tuskin hän osaa sitä väistää.

Kopterit voi ihan oikeasti olla "koko perheen harrastus" ja silloin lapset ainakin ajoittain on kentällä mukana (halusi ne sitä tai ei). Aikuisen on kuitenkin huolehdittava että isompi lapsi (yli 3 v) tietää että missään olosuhteissa ei mennä kuskin ja kopterin väliin, vaan turvallinen paikka leikkiä on aina riittävän kaukana kuskin selän takana poissa lentolinjalta. Kovin pienen lapsen kanssa en minäkään lähtisi yksin kentälle, koska sovitut rajat ja säännöt unohtuu niin helposti ja kuskin tulee kopterin ollessa ilmassa pystyä keskittymään ainoastaan siihen, ihan jo turvallisuussyistä. Tai sitten on hyvä käyttää turvaistuin- tai muuta viritelmää kuten täällä joku muistaakseni jossain vaiheessa kertoi. Tai sitten huolehtia siitä että pienellä on joku perään katsomassa.

Olen edelleen sitä mieltä että koptereihin tottunut 5-vuotias (jolle on asiallisesti ja perustellen kerrottu missä voi olla ja miksi), osaa konetta väistää ja ymmärtää riskin paremmin kuin se hienoa lelua ensimmäistä kertaa pällistelemään tuleva naapurin Topi.  ;D

Tuija


seppomikael

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #36 : 12 Kesäkuu, 2008, 19:25:19 »
Joo, kopterointi on mukava harrastus ja on upeaa että löytyy myös teitä naisia jotka jaksatte innostua tästä. Oma naisystäväni pitää minua asian suhteen lähinnä mielenvikaisena.... :-[
Mutta en silti ottaisi keskiverto 5v lasta kentälle mukaan ilman että hänellä on joku perään katsomassa. Siis pilotin lisäksi.

En välttämättä sen takia etten luottaisi siihen että lapsi pysyy siellä missä on sovittu vaan juuri sen takia ettei hän jaksa keskittyä koko aikaa sen kopterin touhuihin. Itse olen 50v ja silti väliin unohdun tutkimaan jotain näkemääni kivaa.. Ja unohdan kaiken muun... No, se taas johtuu hajamielisestä luonteesta. 8)

Mutta vahinkoja sattuu meille kaikille. Seuraava torppi on lento lennolta lähempänä. Ja jokaisen torpin aikana on mahdollisuus että kone osuu johonkin lähistöllä oleilevaan henkilöön tahi eläimeen. Ja jo aikuisen on vaikea olla valppaana ennalta arvaamattoman vahingon varalta.

Loppujen lopuksi nämä asiat onneksi ovat aika hypoteettisia. Kaikissa asuinympäristöissä on paljon suurempia riskejä kun mitä on todennäköisyys joutua karanneen RC-kopterin runneltavaksi. Mutta siltikään ei mielestäni kannata tuudittautua siihen että tämä harrastuksemme olisi täysin vaaraton ja varautumalla vahinkoon on ehkä mahdollista pienentää sen aiheuttamia vahinkoja.




Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #37 : 12 Kesäkuu, 2008, 19:43:01 »
Joo, kopterointi on mukava harrastus ja on upeaa että löytyy myös teitä naisia jotka jaksatte innostua tästä.

Ihan asiasta asian viereen. Kuinka paljon on naisia jotka harrastaa koptereita suomessa?? Mahtava homma, että tämä ei ole pelkästään ukkojen laji..

JRu

Tuija

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #38 : 12 Kesäkuu, 2008, 20:42:17 »
Loppujen lopuksi nämä asiat onneksi ovat aika hypoteettisia. Kaikissa asuinympäristöissä on paljon suurempia riskejä kun mitä on todennäköisyys joutua karanneen RC-kopterin runneltavaksi. Mutta siltikään ei mielestäni kannata tuudittautua siihen että tämä harrastuksemme olisi täysin vaaraton ja varautumalla vahinkoon on ehkä mahdollista pienentää sen aiheuttamia vahinkoja.

Totta joka sana ja tässä kohti turvallisuutta lisää eniten asiallinen informaatio myös katsojille, sukulaisille ym.. Sekä se, että koneen kuski ymmärtää oman vastuunsa eikä lennätä jos ihmisiä on liian lähellä. Toki vaaran ymmärtäminen sekä vahingon määrä liikkuu eri sfääreissä jos kyseessä on pikku sähkis tai 90 polttiskopteri.

Ja niistä asuinympäristön riskeistä hieman OT, minua pelottaa paljon enemmän kuin yksikään kopteri naapurin rattijuoppo, joka voidaan ottaa kiinni vasta kun seuraavan kerran joku näkee sen lähtevän pihasta kännissä autolla, tänään tuli kotiin niin humalassa että hyvä kun sisälle pääsi, mutta poliisi ei voi tehdä mitän kun pitää saada ratista kiinni. Että näin.

Tuija

jpheli

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #39 : 13 Kesäkuu, 2008, 12:48:40 »
Huomatkaa se että kopterit ovat mekaanisia laitteita ja niihin saattaa tulla jotain vikaa ja vian seurauksena saattavat jopa menettää ohjauskykynsä tyystin.

Siis korjaisin lauseen että "Huomatkaa se että kopterit ovat mekaanisia laitteita ja niihin TULEE vikaa jossain vaiheessa"

On vain ajan kysymys että milloin se hajoaa, kuten on nähty täälläkin foorumeilla niin monta kertaa. Lainatakseni Juhoa ja Anaa torppi alueelta

Huono säkä kun pystyliikkeessä menee. Muistuttaa kovasti omaa torppia aikoinaan peräntuki irtosi ja tuhosi perän. Sen jälkeen tultiin liukkaasti alas, alla oli asfalttia vaan niin tuhosi freyan kokonaan. No ei kone kasaan ja uudelleen taivaalle.


Että kyllä ne lentäessä hajoaa vaikka ei mitään tekisikään. Ja silloin on syytä olla kaukana. Jos mietitään pelkästään tämän vuoden teknisiä hajoamisia ilmassa.. Sanoisin että niitä on kymmenittäin. Hyvänä puolena kopterissa on se että jos perä tms hajoaa niin hirveen pitkälle se ei enään lennä toisin kuin joku lentokone joka saattaa vetää vielä kilsan kaksi ja vauhtia 200km/h.

No kun muistaa perus turvarajat ja ei kikkailla lisää, ollaan turvallisilla vesillä :)

--jp

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #40 : 13 Kesäkuu, 2008, 13:26:49 »
Tasi sitten toinen tapa on että aina varikolla (eli akun vaihdon, tai tankin täytön aikana) tsekataan ne kopterissa olevat osat (ei tietenkää kaikkia) eli esim. linkit, peräputken kiinnitys, lavat, servot, vastari,pyrstö jne.
 Tuon toimenpiteen jos jaksaa tehdä aina varikon aikana, niin luulenpa että viat vähenee huimasti. Koska eikö nuo viat johdu seuraavista syistä: Ruuvi(t) löysällä, osa kulunut (väljä), nuppi epätasapainossa. Toki syitä on lisää, mutta nuo lienee ne olennaisimmat ja yleisimmät.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #41 : 13 Kesäkuu, 2008, 16:14:10 »
Tasi sitten toinen tapa on että aina varikolla (eli akun vaihdon, tai tankin täytön aikana) tsekataan ne kopterissa olevat osat (ei tietenkää kaikkia) eli esim. linkit, peräputken kiinnitys, lavat, servot, vastari,pyrstö jne.
 Tuon toimenpiteen jos jaksaa tehdä aina varikon aikana, niin luulenpa että viat vähenee huimasti. Koska eikö nuo viat johdu seuraavista syistä: Ruuvi(t) löysällä, osa kulunut (väljä), nuppi epätasapainossa. Toki syitä on lisää, mutta nuo lienee ne olennaisimmat ja yleisimmät.

Luulenpa kuitenkin että noihin asioihin vaikuttaa eniten rakentaminen, eli kun tarkasti ja huolellisesti rakentaa kopterin niin paikat pysyy lennätyskeikan ajan kunnossa, silti aina kun kopteria putsaa ja muuten huoltaa niin kokeilee ruuveja ja linkkejä ovatko ne kunnossa. Silloin löytyy myös paljon piileviä vikoja.

Henkilövahingoilta välttyy parhaiten lennättämällä AINA vähintään 10 metrin päässä itsestä, vaikka Alan ja kumppanit pöyrittääkin piroflippiä 3 metrin päässä itsestä. Silloin ehtii vielä karkuun jos radiot tilttaa yms. nimim.Rexä Melkein Syönyt Reidestä Palan. Kisoissakin lennetään aina vähintään 10 metriä itsestä.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #42 : 13 Kesäkuu, 2008, 17:34:23 »
Joo ei niitä varmaan pakko siellä kentällä oo tsekata mutta kuitenkin sillon tällön siellä kotipöydällä. Ja sitä ruuvilukitetta ei musta kannata säästellä (mutta siis kohtuullisesti kuitenkin). Lukitteen kanssa mulla kävi niin, että kun laitoin lukitetta niihin pääakselin lukitsijoihin, niin sitä lukitetta meni sinne lukitsijan ja akselin väliin, jollon vaikka ruuvi oli irti niin se ei liikkunu. Tuossa oli liikaa käytetty lukitetta. Mutta siis kuitenkin kaikkiin osiin mihin kehotetaan laittaa lukitetta niin se on viksumpaa laittaa.

Onko muuten kellään käynyt niin että perälavat lähtee ilmassa???
Kuinka on käyttäynyt??? Varmaan kuin joku riivattu... :D
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Mvi

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #43 : 13 Kesäkuu, 2008, 19:33:33 »
Noniin. Tähänväliin on ehkä hyvä katsoa esimerkkiä suuresta maailmasta... Ei sitä lentävää kopteria tarvi pelätä!!!!! HUOM!!!! K18!!!
http://www.youtube.com/watch?v=FHX12ydS9SE

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #44 : 13 Kesäkuu, 2008, 19:55:28 »
Noniin. Tähänväliin on ehkä hyvä katsoa esimerkkiä suuresta maailmasta... Ei sitä lentävää kopteria tarvi pelätä!!!!! HUOM!!!! K18!!!
http://www.youtube.com/watch?v=FHX12ydS9SE


K18? Näitä vidoita katsoessa kyllä yli 18 vuotiaatkin saa huonoja ideoita. Olen huomannut videoista ja kertomuksista, että useimmiten uhkarohkoiden temppujen yrittäjät on päälle parikymppisiä miehiä kaveriporukan kanssa hauskaa pitämässä, harvoin lapsia ja nuoria. Joukossa tyhmyys tiivistyy, ja aikuisuuden myötä lisääntyy into kasvattaa omaa imagoa. Ei kaikilla, mutta osalla porukasta.



-op-
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2008, 19:58:47 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Mvi

  • Vieras
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #45 : 13 Kesäkuu, 2008, 20:05:59 »
Totta! Pitäis kieltää kaikilta... Oli aika hurjan näköstä touhuu. Piti oikeen kattoo useaan kertaan että onko trikkikuvaa ;)

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #46 : 13 Heinäkuu, 2008, 20:36:24 »
Kaikilla on omat huvit, etenkin niillä ameriikkalaisilla, kunnes niitten elintaso putoaa, pikkusen (ihan hirmusen paljon). Itse vastaten tuohon perälapa kysymykseen: Koska jos perälavat lähtee, kopteri alkaa pyörimään, tämä vähentää nostetta, ja lopputuloksena kopteri tekee kierto laskeutumisen. :-\
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #47 : 04 Marraskuu, 2008, 20:26:43 »
Sitten kun kaikki menee niin pieleen kun vain voi, saattaa käydä näin hirvittävä juttu.  >:( :(

Muistakaa nämä lelu kopterit on oikeesti VAARALLISIA. On vanha juttu mutta muistuttaa...

http://www.runryder.com/helicopter/gallery/1170/Death_From_Helicopter.jpg
http://www.runryder.com/helicopter/t71042p1/
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2008, 20:34:39 kirjoittanut Ege »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #48 : 04 Marraskuu, 2008, 20:32:32 »
Tha link ain't workin'
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentoturvallisuus
« Vastaus #49 : 04 Marraskuu, 2008, 20:55:30 »
Tää on se toinen juttu, joka on tullu mun silmiin koko maailmassa, jossa RC kopteri tappo jonkun. Tuo on tapahtunu kait 2003. En edelleenkään halua mitenkään väheksyä tämänkin harrastuksen vaarallisuutta, mutta pitämällä jäitä hatussa ja käyttäytymällä järkevästi ei juuri tämän turvallisempaa harrastusta voi löytää. Polkupyöräily on varmasti 100x vaarallisempaa. Vuoleminenkin on vaarallista, jos käyttää sitä välinettä huolimattomasti tai väärin.

Sen minkä olen huomannu, niin minusta turhan monet nostaa kopterin ilmaan liian läheltä itseään. Näyttää siltä, että jos se tossa posahtaa, vaikka lepatusakselin ruuvi menee poikki, niin ohtaan tulee ja kovaa.

Pitäkää järki kädessä kentällä, my two cents!