Kirjoittaja Aihe: Shuttlen uusi elämä  (Luettu 6540 kertaa)

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Shuttlen uusi elämä
« : 01 Kesäkuu, 2010, 20:49:18 »
Todettiin, että jo 12 vuotta katossa roikkunut Haribo Z saa uuden elämän.
Kopteri on alun perin jo synkältä 90-luvulta ja sen alusta.

Varusteina mm. Futaban hyrrägyro, joka siirretään sivuun (varmaan talteen) uuden 520:sen tieltä. Kokoero on huomattava. Tätä laitetta on säätäneet tosimiehet, sitä ei radiosta piippailla. Kokovertailuna nykyistä huippua, Spartan Quark.

Moottorina toimii aina niin luotettava ENYA. Tankki tarvis kai putsata ja letkut vaihtaa ihan varmuudeksi.

Lapoina lasikuituiset haitek-lavat, sieltä samalta vuosikymmeneltä. Puiset ei kuulemma pysyneet trackingissä koko tankillista.

Lähettimenä on toiminut Futaban FC-18 pulpetti, jossa miksaukset ovat olleet omaa luokkaansa.
Nyt laitamme ihan gigatavaraa koneen sisuksiin Futaban 10:n muodossa.

Servoina luotettavat ja luottamusta herättävät Futaban vakioservot. Lapakulmaservo vaihdetaan sentään metallirattaiseen, muuten ajateltiin mennä vakioilla.

Vempeleen olisi tarkoitus lentää Jämillä ensi viikolla. Siis jos Enya suostuu starttaamaan.

Tällä hetkellä paino on pudonnut ainakin puoli kiloa, josta puolet pölyä ja puolet gyrosta.

PS. Toivottavasti alkuperäinen perähihna kestää... (On se uusi hihnakin tilattu)
« Viimeksi muokattu: 02 Kesäkuu, 2010, 07:37:14 kirjoittanut artta »
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Honkiainen

  • Vieras
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #1 : 01 Kesäkuu, 2010, 21:03:26 »
Kiva nähdä et noitakin on vielä olemassa.
Tais olla 90 luvun alkua kun kävin noita ihailemassa ja äijät
tosiaan sääti.

Poissa Zappo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #2 : 01 Kesäkuu, 2010, 21:29:25 »
Tosi miehet olis lentäneet niillä orkkis sähköillä ;D

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #3 : 01 Kesäkuu, 2010, 21:38:42 »
Tosi miehet olis lentäneet niillä orkkis sähköillä ;D

Senkin aika tulee vielä. Joku näppärä mekaniikka tarvis löytää.

Futaban "kultalaatikko"-mankka + tuo gyro. Tiettyjä juttuja täytyy kuitenkin hoitaa ns. nykypäivän vehkeillä.

Menee ihan museotouhuksi.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #4 : 01 Kesäkuu, 2010, 22:02:39 »
Hieno projekti. Itseäkin kiinnostaa retroilu, Futten kultakuorinen löytyy kaapista mutta ei harmikseni ole heliversio. Uuden hihnan saa varmaan Sabesta  muutamalla eurolla ylihuomiseksi postilaatikkoon, kannattanee vaihtaa? Norjassa ja Ruotsissa ajetaan popularia myös vähän vanhemmilla laitteilla , vanhat lastenrattaat on päässeet hyötykäyttöön myös;D kuski on legendaarinen "moskiittomies".
 
-Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #5 : 03 Kesäkuu, 2010, 20:47:18 »
Tänään jatkettiin Sabesta tulleen paketin avaamisella. Paketissa oli kuin olikin aikaiset joululahjat.
Viisivuotiaan innolla pakkausmuovit repien esille saatiin:

Futaba GY520 gyro
Futaba 9254 servo perälle, ei toimi 6v --> pari diodia väliin, jotta jännite putoaa siedettävälle tasolle
Futaba metalli/voimaservo lapakulmia ajamaan
Upouusi perähihna hyvin riippuneen hihnan tilalle
Akkumonitori
6V/2100mAh vastariakku

Loppuilta menikin pällistellessä ja ihmetellessä, joten aikaan ei saatu juuri muuta.
Tosin huomattiin, että perälavat oli paikallan jättöreuna edellä. Käännettin ne sitten oikein päin.
Saaga jatkuu ensi viikolla...
« Viimeksi muokattu: 03 Kesäkuu, 2010, 21:12:45 kirjoittanut artta »
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #6 : 08 Kesäkuu, 2010, 23:20:16 »
Ja kas valtavan innostuksen aikaansaannoksena saatiin vaihdettua pari servoa, vastari sekä gyro uusiin. Loppumetreillä 6V setupin takia Futaban S9254 vaihtui Alignin DS650:seen.

Myös perähihna vaihdettiin uuteen. Perän toiminta herkisteltiin. Nuppikin on avattava lepatusakselin tienoilta, jotta outo naksunta saadaan poistettua. Liekö lepatuskumit kuivuneet?

Alla kuvia situatsioonesta.

Saaga jatkuu huomenna Gain ja rudder piuhojen tekemisellä, kun ei jaksa lyhentää. Sitten sorvataan setup mankkaan.
Enya tulille, pari tankillista ja romut tonttiin.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #7 : 13 Kesäkuu, 2010, 00:15:27 »
Loctite on ja CRC kuten kuuluukin, mutta missä asennusjuoma?  ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #8 : 13 Kesäkuu, 2010, 02:09:52 »
Näytäis että kopteria kasataan kerholla ni se asennusjuoma juodaan ilmeisesti myöhemmin.

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #9 : 13 Kesäkuu, 2010, 10:02:39 »
Ei saatu ilmaan tällä viikolla. Nupin säätö swashista ylöspäin on vielä tehtävä. Muuten olis homma kondiksessa. Siis jos Enya käynnistyy. Asennusjuomat otettiin viestin kirjoittaöisen aikaan. Ei parane leirillä ottaa kesken päivää.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #10 : 17 Heinäkuu, 2010, 20:54:16 »
Pyöriikö maapallo enää huomenna ja starttaako Enya useiden vuosien seisomisen jälkeen? Kylläpä jännittää, tosin saattais olla parempi, jos ei starttais. Tarvii varmaan ilman lapoja kokeilla ensin.

Nuppikin tuli säädettyä, ei tosin ohjeen mukaan, vaan symmetriseksi kulmien suhteen. Kai se 8 asteella puolelleen lentää?
Käyrätkin tuli hierottua (arvottua). Säädetään uusiksi, jos ja kun menee savolaisen supersankarin hommiksi.

GY520:sen konffaus nyt olikin kovin suoraviivaista.

Tokkopa pystyy edes nukkumaan ensi yönä. Kynnet on jo syöty ensimmäiseen niveleen asti.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #11 : 18 Heinäkuu, 2010, 01:49:41 »
Joko nyt sunnuntaina olis koetusta? Missäs meinaat, ootko pellolle menossa? Mulla olis vitejokamera ;)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Rity

  • Vieras
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #12 : 18 Heinäkuu, 2010, 02:44:30 »
jos pellolle menette ja osuu aikatauluhin niin voisin tulla myös ihmettelemään jos osuu aikatauluihin

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #13 : 18 Heinäkuu, 2010, 08:48:27 »
Ei uskalla kerhon pihaa pidemmälle lähteä, tulee kuitenkin turha reissu. Parolassa kajahtaa. Koitetaan napsia videota edes jonkunverran.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #14 : 18 Heinäkuu, 2010, 14:34:29 »
Ihmeiden aika ei ole ohi, läjä lensi.

Enya suostui parkaisemaan lähes saman tien, tosin tulppa piti vaihtaa. Paikalla olikin venäläinen palkkitulppa, ihan soirona. Tilalle eksyi perusluotettava OS#8. Polttoaineena itse sotkettu 10% nitro (synteettistä ja rissaa, jne.). Huomaa ylenpalttisen kätevä remmistartti ja etähekupatentti. Remmi jumittaa aina tuulettimen kopan väliin. Kyllä japanilainen on aikanaan ollut fiksu. Tankostartin sais vaihtamalla osat kytkimestä ylöspäin. Sitten malli oliskin jo ZXX.

Ekalla keikalla koitettiin ihan vaan koneen käyntiä, joten lavat oli ruuvattu irti. Toisella tankillisella laitettiin sitten lavat paikalleen. Kolmannella tankillisella rohkaistuimme jo laittamaan kopankin. Tankillisten aikana sitten hierottiin kaasu- ja lapakulmakäyriä kohdalleen. Neulaa haettin parempiin asemiin, alussa oli melkoisen rikkaalla, jotta saadaan kone puhtaammaksi seisonnan jälkeen. Kaasuasennotkin saatiin sopiviksi arpomisen jäljiltä.

Leijutustuntuma on ylivakaa, tosin aileron- ja elevatorservo on Futaban 148 joka on melkoisen hidas.

Tiimaa tuli noin 30 min eli 10 min per tankki. Oli muuten meikäläisen ekat ja varmaan vikat nitrokopterikeikat.

Se siitä projektista, se on laitettu taas lentämään. Seuraavaksi jotain haastavampaa. Siis kohti uusia pettymyksiä.

Tässä video: (pakkaus on mitä on, ei jaksanut hifistellä, youtube ei näköjään huoli ogg vorbista)
http://www.youtube.com/watch?v=Ax2jzOTb4ZQ
« Viimeksi muokattu: 18 Heinäkuu, 2010, 14:43:43 kirjoittanut artta »
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #15 : 18 Heinäkuu, 2010, 16:33:39 »
hienoa, et saitte toimiin ja sit ei ku kovaa ajoa ;D. mitä sä höpiset, et olis muka viimene nitro kokeilu ja PAH sanon minä ;D.

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: Shuttlen uusi elämä
« Vastaus #16 : 18 Heinäkuu, 2010, 19:05:28 »
Alkoholi ei sovi kuin juomiseen. Jos vaikka bensiinillä käyvää kopteria, jos on pakko olla polttomoottorilla. Ostaisko joku ajamattoman Shuttle Plussan ilman sähköjä?
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5414 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2008, 23:56:53
kirjoittanut MJPilot
15 Vastauksia
6714 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2009, 12:17:16
kirjoittanut FreduV
3 Vastauksia
2916 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2009, 16:32:13
kirjoittanut HJK
19 Vastauksia
9807 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2010, 10:47:31
kirjoittanut Mikaelni
Helikopterisi *UUSI*

Aloittaja JCA « 1 2 ... 8 9 » Yleinen keskustelu

200 Vastauksia
149349 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Joulukuu, 2014, 11:26:37
kirjoittanut Koippa