Kirjoittaja Aihe: E325 ongelma perän kanssa.  (Luettu 5364 kertaa)

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
E325 ongelma perän kanssa.
« : 11 Tammikuu, 2008, 18:49:56 »
Olen tässä nyt päässyt säätöhommissa senverta eteenpäin että nuppi alkanee olla kunnossa. Gyron kanssa vielä joutunee säätämään kun ei ainakaan liikutellessa kopteria kädessä reagoi mitenkään. Mutta siihenhän löytyi nuo suomenkieliset ohjeet tuohon 401:n.

Ongelmaa onkin perän liikkuvuudessa. Kuinka paljon tuota liikettä pitäisi olla perässä? Tahtoo jumittaa puomin laitaan tuo liuku, ja sitten vääntää koko työntötankoa mutkalle. Selvinneekö tästä EPA säädöillä, vai onko tuohon soveliasta laittaa vaikka jotain öljyä tai rasvaa? Jotenkin nihkeän oloinen tuo koko perä muutenkin  ::).

Ilmaan en laitoksella ole vielä uskaltanut lähteä, vaan olen koittanut katsella noita videoita nupin säätämisestä ja muutenkin perehtyä kovasti toimintaan. Tuollaisella perällä ei kyllä varsinkaan uskalla lähteä leijutusharjoitteluun.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #1 : 11 Tammikuu, 2008, 19:48:01 »
Terve: Muitselisin että minunkin titanissa oli hieman kankeutta siinä peräakselin "sliderissa" muistaakseni silloin ongelman aiheuttaja oli pieni naarmu siinä akselin pinnassa jonka kiillotin pois niin johan tuli herkkä.

Kannattaa myös katsoa ettei kiristä niitä pienen pieniä ruuveja liian tiukalla, toivottavasti oli jotain apua.

JKokkala

  • Vieras
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #2 : 11 Tammikuu, 2008, 21:14:17 »
Olen tässä nyt päässyt säätöhommissa senverta eteenpäin että nuppi alkanee olla kunnossa. Gyron kanssa vielä joutunee säätämään kun ei ainakaan liikutellessa kopteria kädessä reagoi mitenkään. Mutta siihenhän löytyi nuo suomenkieliset ohjeet tuohon 401:n.

Ongelmaa onkin perän liikkuvuudessa. Kuinka paljon tuota liikettä pitäisi olla perässä? Tahtoo jumittaa puomin laitaan tuo liuku, ja sitten vääntää koko työntötankoa mutkalle. Selvinneekö tästä EPA säädöillä, vai onko tuohon soveliasta laittaa vaikka jotain öljyä tai rasvaa? Jotenkin nihkeän oloinen tuo koko perä muutenkin  ::).

Ilmaan en laitoksella ole vielä uskaltanut lähteä, vaan olen koittanut katsella noita videoita nupin säätämisestä ja muutenkin perehtyä kovasti toimintaan. Tuollaisella perällä ei kyllä varsinkaan uskalla lähteä leijutusharjoitteluun.

Ei selviä EPAn säädöillä. Et ilmeisesti kuitenkaan lukenut sitä 401 säätöhjetta ;) Siinä 401:n päällä on sellainen LIMIT ruuvi, jolla homma hoitunee.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #3 : 11 Tammikuu, 2008, 21:31:28 »
Ongelmaa onkin perän liikkuvuudessa. Kuinka paljon tuota liikettä pitäisi olla perässä? Tahtoo jumittaa puomin laitaan tuo liuku, ja sitten vääntää koko työntötankoa mutkalle. Selvinneekö tästä EPA säädöillä, vai onko tuohon soveliasta laittaa vaikka jotain öljyä tai rasvaa?

Sitä peräsliderin liikealuetta säädetään sillä gyron LIMIT potikalla niinkuin Kokkala sanoikin. Eli jos slideri ottaa kiinni liikealueen laidoilla ja pyrkii taivuttamaan työntötankoa, LIMIT arvoa tiputetaan alaspäin. Epa säätö vaikuttaa vaan perän pyörähtämisnopeuteen, eli siihen kuinka nopeasti perä pyörii tikun ollessa laidassa.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #4 : 11 Tammikuu, 2008, 22:12:47 »

Ei selviä EPAn säädöillä. Et ilmeisesti kuitenkaan lukenut sitä 401 säätöhjetta ;) Siinä 401:n päällä on sellainen LIMIT ruuvi, jolla homma hoitunee.

Juu en ole vielä lukenut :). Ensimmäistä kertaa käytin oikeastaan vasta sähköt päällä kun ajattelin alkaa tuota nuppia säätämään. Tuli sitten siinä kokeiltua noita liikkeitä. Tosiaan tuo LIMIT homma jo selvisikin, eli ei EPA:lla :). Lienetkö radiostakaan vielä gyro asetukset päällä tai kohdillaan, ehkä tuli liikaa hätäiltyä kysymyksen kanssa. Kiitos kuitenkin vastauksista :).
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #5 : 11 Tammikuu, 2008, 23:07:39 »
Lueppa kopteri opas. Ja aluksi laita liikkeisiin dual rate vaikka 50% perään 80% ja expoa alussa on hyvä olla pienet liikkeet
kun leijjutellaan ja opetellaan että minne se kopteri menee kun käännetään tikkuja. :D

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #6 : 12 Tammikuu, 2008, 14:12:38 »
Ennen gyron limitin säätämistä laita perän linkki niin lähelle servovivun keskiötä kuin mahdollista, naron servoilla / vivuilla taisi olla toinen valmis reikä (keskeltä lähtien).

Eikös ton limitin käyttö aiheuttanut sen että tikun liikkeestä jää osa 'käyttämättä' eli tarpeeksi kun laittaa limittiä niin perän ohjaus tapahtuu esim. puolella tikun liikeradalla? Katoaa tarkkuus ohjauksesta.

T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #7 : 12 Tammikuu, 2008, 16:31:17 »
Kopteriopas on koneella ja olen jo aloitellutkin sen lukemista. Tullut helifreak sivustolta myös latailtua noita Bob White:n tekemiä opas videoita. Mielestäni erittäin selkeitä, ja kun sattuu vielä sama radio olemaan jota hänkin siinä osassa ohjelmoi. Eiköhän tämä tästä  ;D
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

jpheli

  • Vieras
Vs: E325 ongelma perän kanssa.
« Vastaus #8 : 14 Toukokuu, 2008, 11:24:37 »
Nämä säädöthän tehdään rate modessa gyrolla eli ei missään nimessä HH modessa.

Voit tehdä homman joko virrat päällä tai sitten ei, virrat päällä on tietty parempi niin tietääpä ainakin että servo vastaa tikkuun.

Ensinnä laitat sen mekaanisen säädön paikalleen eli katsot että servon sormi on tarkalleen 90ast kulmassa kun tikku on keskellä, sun tailin liuku pitäs olla tarkalleen keskellä tailin akselia jos ei ole, siirrä servoa puomilla pikkaisen kunnse se on

Sen jälkeen ottaat sen pikkusen mustan muoviruuvvarin ja käännät limitin gyrosta pienelle. Sitten liikuttelet tikkua (siis peräsin tietty) kumpaankin reunaan ja alat pikkuhiljaa kääntämää limit säädintä isommalle samalla tarkistamalla että peräsimen liuku ei osu kumpaankaan reunaan.

Ei saisi missään nimessä osua kumpaankaan reunaan, jos laitoit mekaanisesti säädön oikein niin sopivalla limit säädöllä sun pitäs päästä about yhtä likelle kumpaakin äärireunaa. Jos siinä nyt on toisessa päässä mahtuu yksi hius väliin ja toisessa kaksi niin eiköhän tuo ole jo kohtuu hyvä  ;)

Työntötanko joskus "räpsähtää" niissä ohjaimissa kun oikeen nopeesti veivaat tikkua vasemmalta oikeelle jne, se ei haittaa.

--jp

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3010 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2008, 21:09:07
kirjoittanut LEPA
22 Vastauksia
8895 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Maaliskuu, 2009, 22:00:00
kirjoittanut kamakaze
12 Vastauksia
7050 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2011, 17:12:48
kirjoittanut Sammy
2 Vastauksia
2341 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2013, 17:46:26
kirjoittanut jiikoo79
2 Vastauksia
2624 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2018, 19:03:54
kirjoittanut janilaa