Kirjoittaja Aihe: Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??  (Luettu 2787 kertaa)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Perusteltuja oikeita vastauksia, ei mutu-juttuja. Kopterin koon, ja voimanlähteen voi kukin itse valita.
Aloitan itse: En tiedä! Mun servot valitsi myyjä, itse olin monttu auki ja totesin että: Ai, no tollaset sitte... ???

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??
« Vastaus #1 : 26 Lokakuu, 2009, 23:47:34 »
Varmatoimiset, kohtuuhintaiset ja rattaita helposti saatavilla. Aivan halvimmat servot tulee kalliiksi ja vievät turhaan aikaa jos eivät toimi kunnolla tai hajoavat ilmassa, über pro super fast servot on taas ominaisuuksiltaan ylimitoitetut aloittelijalle, ja vievät vaan turhaan rahaa konetta rakentaessa. Siitä rahasta on enemmän hyötyä esim. kunnon gyron hommauksessa.

Ja ihan kaikkia myyjiä en uskoisi, lyövät tiskiin sen mitä silmät kiinni hyllyyn kurkottaessa sattuu, ja syyksi miksi juuri ne osat on hyviä kuulee yleensä jotain luokkaa "nää on paremmat kuin nuo toiset koska nää on kalliimmat". Ei kaikissa kaupoissa näin, onneksi, mutta valitettavasti joissain  :-\. Kokeneemmalla ei ole ongelmaa kun osaa jo vähän itsekkin päätellä mikä on hyvä, mutta jos aloittelija sattuu johonkin näistä B luokan liikkeistä niin helposti menee turhaan hukkaan rahaa ja aikaa, monella on varmaan tästä kokemuksia. Hyvä esimerkki on yksi liike, joka myi lennokkeihin tarkoitetun gyron aloittelijan kopteriin, ja maksoikin vielä reilusti enemmän kuin monet markkinoiden parhaat kopterigyrot.

-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 23:59:01 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??
« Vastaus #2 : 27 Lokakuu, 2009, 00:13:29 »
Jotain tuollaista voisinkin voida tapahtuvan, ja yhteen tyrkytykseen kieltäydyikin. Kaupasta, josta 500:seen reksiin sain servot, niin uskon kyllä myyjän valintaan.
Mutta mihin pitäisi kiinnittää huomiota? Varmastikkin metallirattaat? Entäs nopeuden tärkeys? Vaikuttaako lennätystyyli? Eri servot leijutukseen/taivaslentoon kuin 3D:hen? Kaikki nupin servot oltava identtisiä vissiin??

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??
« Vastaus #3 : 27 Lokakuu, 2009, 00:27:42 »
Nupin servot samanlaiset, vääntöä pitää olla "tarpeeksi" mikä mahtanee olla oikea määrä riippuu kopterista.
Nupissa saa olla hitaammat servotki 0.1-0.2sec/60 astetta, 0.2 taitaa olla jo aika hitaat..
Perälle sitten joku ~0.07sec/60 astetta ja vääntöä tarpeeksi riippuen kopterista.
Suurtamerkitystä ei ole onko metalli vai muovi rattaat, lähinnä torpeissa tulee vastaan nuo, metalli kerstää paremmin mutta kuoret voi olla sitte seuraavia jotka hajoaa.
Aloittelija, eikä varmasti vähän kokeneempikaan tarvitse mitään älyttömän nopeita nuppiservoja, nopeilla servoilla saa ns. kräkkäyksen mahdolliseksi joka käytetään antamaan lisämakua temppuilluun... vispilä tuosta tietää enemmän, itselläni pitkä matka vielä moiseen. Mutta kovassa 3D:ssä nopeus on tietenkin eduksi mutta perus servoillakin temppuilee aika pitkälle.
Itse kiinnitän lähinnä hintaan,nopeuteen ja vähän vääntöön, myös siihen miten suosittu servo yleensäkkin on.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??
« Vastaus #4 : 27 Lokakuu, 2009, 01:14:15 »
Moo,
Omassa 450:ssä oli aluksi "kiinan halppissähköt", jotka eivät todellakaan toimineet edes leijjuttelussa... puhun siis näistä muutaman eukon servoista. Välillä kopu nytkähteli ja kallisteli iteksiään ilmassa. Tämä ongelma ratkesi servoja päivittämällä.  Nupissa 3x Hitec HS-65HB ja perää komentaa GY401 ja S9257. Nyt homma toimii todella mallikkaasti, eikä talouskaan päivitykseen kaatunut :). Sen opin, että sähköjä ei kannata hankkia sikaa säkissä periaatteella, vaan kuunnella mitä kokeneet pilotit ovat asiasta mieltä. Itse olen täältä foorumilta saanut todella hyvää infoa... niin ja toki myös suoraan OP:n tietopankista :).

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??
« Vastaus #5 : 27 Lokakuu, 2009, 08:52:48 »
>> Onko aloittelijalle nyrkkisääntö/sääntöä servojen valintaan??
Mine are (that's all personal opinion)
- don't overpay, unless you're rich. Servos can be outrageously expensive in Finland. Fastlad is your friend, and you can still get them much cheaper if you shop around.
- buy one spare swash servo. If you buy a wheelset, buy proper servo grease. It's a one-time investment.
- for hover training, get metal gear and wooden blades. In an "incident", the blades splinter and the servos usually survive (at least on a 450).
- Some servos are known to draw more current than some BECs can handle. Either get a setup that is proven. Or do your homework.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
8065 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2010, 20:11:22
kirjoittanut 1m4s0_
12 Vastauksia
7379 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2011, 14:21:32
kirjoittanut Dutchman
5 Vastauksia
3344 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2011, 19:14:42
kirjoittanut MIKKELSONNI
4 Vastauksia
3661 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2012, 22:51:26
kirjoittanut artova
7 Vastauksia
4048 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2017, 16:26:27
kirjoittanut Dutchman