Kirjoittaja Aihe: 2 X lipo 3s kytkentä  (Luettu 30533 kertaa)

Tepa

  • Vieras
2 X lipo 3s kytkentä
« : 24 Lokakuu, 2009, 20:02:15 »
Siis voi olla tyhmä kysymys mutta voiko lipo akkuja kytkeä rinnan. Eli toisen akun punainen menee nopparille ja musta toisen akun punaiseen ja siitä musta nopparille ..... siis jotenki mulla on sellanen kutina et ei voi, mutta toivottavasti oon väärässä. Ja jos ei voi niin miten se sit pitäs kytkee et saa kahdesta liposta virrat .......... vai lähdenkö suosiolla ostamaan 6s lipon

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #1 : 24 Lokakuu, 2009, 20:09:12 »
Tuo on sarjaan kytkentä ja kyllä voi.
sarjaankytketty 2x 3s 2200mah lipo = 6s 2200mah
rinnankytketty 2x 3s 2200mah lipo = 3s "4400mah"
2x 3s akusta voi tehdä 6s akun, mutta voi olla että purkautuu epätasaisesti. (tämän käsityksen olen lukemalla saanut)
Eipä nuo 6s akutkaan enään kiinassa kalliita ole, tietenki riippuu kuinka paksu lompakko on ja minkä kokoista 6s akkua hakee.
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2009, 20:13:02 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Tepa

  • Vieras
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #2 : 24 Lokakuu, 2009, 20:24:25 »
Kiitoksia nopeasta vastauksesta  :) juuri tuota hain ... nyt jäi vielä kiinnostamaan tuo rinnan kytkentä et miten siinä johdot kytketää...
molemmista vaan jodot nopparille jollain haara liittimellä ? jos joskus on tarvetta

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #3 : 24 Lokakuu, 2009, 20:31:32 »
Älä sitten sekoita rinnan ja sarjaan-kytkentää!! Ovatten kaksi eri asiaa. Odota vaikka pari päivää muidenkin kommenttia, äläkä lähde suinpäin heti kolvailemaan kun olet saanut ekan neuvon...

Tepa

  • Vieras
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #4 : 24 Lokakuu, 2009, 20:52:33 »
No nyt ei onneksi pysy kolvi kädessä ..... muutama kalja jo takana päin  :D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #5 : 24 Lokakuu, 2009, 20:57:05 »
Älä sitten sekoita rinnan ja sarjaan-kytkentää!! Ovatten kaksi eri asiaa. Odota vaikka pari päivää muidenkin kommenttia, äläkä lähde suinpäin heti kolvailemaan kun olet saanut ekan neuvon...
Kyllä se on ihan fakta että sarjassa tulee 6s ja 3s rinnan kytkennässä.
Sen verran kuitenkin jäänyt ammattikoulustapäähän ja voittehan tuota netistä tarkistaa...
Sarjaan kytkentä on juuri kuvaamasi(tyranno), 1 akun plus noparille, miinus menee 2 akun plussaan, ja 2 akun - nopariille.
Rinnan kytkentä on sama kuin esim autojen apukäynnistyksessä. eli akkunen plussat yhteen ja miinukset yhteen. niistä sitten + ja - noparille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarjaankytkent%C3%A4
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2009, 20:59:42 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Tepa

  • Vieras
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #6 : 24 Lokakuu, 2009, 21:02:27 »
Siis joo taisin joskus lukeen ton mutta jotenki vaan epäilin kun noissa lipo akkuissa on noi erilliset lataus johdot ......
Nyt kolvaamaa :) ......

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #7 : 24 Lokakuu, 2009, 21:02:42 »
1. Törspeli TV:stä irti, ja avaa taustalevy. Jos ei pysy ruuvari enää kädessä, taustalevyn voi irroittaa esim. vasaralla, tai muulla vaikkapa jollain keittiövälineellä (vaimo liisaa kaulinta) hakkaamalla.
2. Teippaat roudarinertsalla kolvin käteen.
3. Kolvin törspeli seinään.
4. Nauti yksi olut.
5. Koita sulaako tina kolvin kärkeen.
6. Jos tina sulaa kolvin kärkeen, treenaa kolvausta TV:n piirilevyyn.. ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #8 : 24 Lokakuu, 2009, 21:11:34 »
Minkä laturin omistat?
Lähinna tuon tekaistun 6s pakan latausta ajatellen, on monia variaatioita miten tuota voi ladata ja riippuu laturista.
Tasaus lähinnä "ongelmallinen".

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #9 : 24 Lokakuu, 2009, 21:29:05 »
rinnankytketty 2x 3s 2200mah lipo = 3s "4400mah"
Jos kaksi vaikkapa samanlaista auton akkua kytkee rinnan, niin tuplaantuuko ampeerit tai voltit?
Mun käsittääkseni heko-hommeleissa lennätyaika vai pidentyisi puolella... Voipi olla että oon väärässä...

Tepa

  • Vieras
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #10 : 24 Lokakuu, 2009, 21:29:49 »
No siis ostin just Graupner ULTRAMATEM 17 ja sen jälkeen ostin siihen balanserin 6 plus ja nyt oon viel tilaamassa jonku laudan ja ...... siis en varmaan ois tavinu noin hyvii mutta ......... tarkotus ois viel hommata se 6s lipo ... mutta ois halunnu kokeilla jo miten se lentää....

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #11 : 24 Lokakuu, 2009, 21:32:30 »
Aika hieno! Kuvasta puuttuu tyhjät "asennusolut-tölkit"... ;D

Tepa

  • Vieras
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #12 : 24 Lokakuu, 2009, 21:36:22 »
Pari viikkoo vanha kuva  :)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #13 : 24 Lokakuu, 2009, 21:39:38 »
No nyt ei onneksi pysy kolvi kädessä ..... muutama kalja jo takana päin  :D
Vieläkö on "korjaus-sarja" menossa?? ::)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #14 : 24 Lokakuu, 2009, 21:40:20 »
U= u1+u2
6s 22.2V =3s 11.1V +3s 11.1V <- Sarjassa
Rinnan teoriassa 2x 3s 2200mah akkua on 4400mah ja lennätys aika "tuplaantuisi" mutta kun painoa tulee niin paljon lisää niin hyöty ei ole niin suuri että se kannattaisi.
Esim wikipedian linkissä olevat kuvat, jos jännitemittarilla mittaat niin sarjassa jännitteet on plussattu(u1+u2) ja rinnan on sama kuin yhden akun.
En ole hyvä opettaja  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #15 : 24 Lokakuu, 2009, 21:46:56 »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #16 : 24 Lokakuu, 2009, 21:49:45 »
Akkujen sarjaankytkentä on ihan ok, mutta mahdollisuutena on tosiaan se, että akut on erilaatuisia ja siitä aiheutuu ongelmia. Pääsääntöisesti kannattaa aina ostaa sellaisia lipoja missä on yhdessä paketissa sopiva määrä kennoja, on helpompaa ja riskittömämpää kuin kahden erillisen akun käyttö. Mutta jos ennestään löytyy iso kasa pieniä lipoja mitä voisi käyttää, niin niitä kannattaa sitten hyödyntää.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Tepa

  • Vieras
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #17 : 24 Lokakuu, 2009, 21:54:32 »
No "korjaus" six pack on menny ja pohdin saanko tota konetta ikinä enään ehjänä alas jos lähden yrittämään .....
osat -funtana x 50
-Scorpion S-4020 16-Turn 415Kv
-Scorpion 90 a 6s
-4x ds 821
-6100 vastari

Lähetin dx7

ps. taidan odottaa sitä 6s lipoo jotta saa kunnolla virtaa
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2009, 21:58:07 kirjoittanut Tyranno »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #18 : 24 Lokakuu, 2009, 22:11:28 »
ps. taidan odottaa sitä 6s lipoo jotta saa kunnolla virtaa
Mun mielestä oikea valinta! Jää sellainen "kikkailu" pois. Uutta roinaa vain kehiin, eikä mitään säätämistä.. :) Voihan tietty jollai olla vaikka uusia akkuja myynnissä MYYDÄÄN-palstalla...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #19 : 24 Lokakuu, 2009, 22:37:11 »
Niin on, rahalla saa ja hevosella pääsee  ;D
Minkä kokosia ne sun 3s akut on, että pitääkö sun laittaa niiden ympärille joku 450 kopu (jos ei ole vielä ;D)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #20 : 24 Lokakuu, 2009, 22:58:10 »
Tietty ymmärrän kyllä että harrastaakkin pitäisi, ja jos taatelit on "kortilla" niin mun mielipide on että älä kikkaile vaan säästä hetken, ja osta se akku jonka oikeasti haluaisit... Eipähän ole sitten mokaamisen mahdollisuutta..., ehkä..., jyrkkä ehkä! ::)

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #21 : 26 Lokakuu, 2009, 16:47:59 »
Millä akkujen balansointi on toteutettu? Jos akuissa on eri jännite kun kytket ne rinnan, niin on hyvä mahdollisuus että hajoaa. Täydempi akku työntää virtaa tyhjempään vähän turhan paljon.

Turvallisempi ja käytössä mukavampi voisi olla kennojen (eikä akkupakettien) laittaminen rinnakkain. Saisi yhdellä balansoidulla laturilla ladattuakin. Eli itse laittaisin kaksi kennoa rinnakkain ja näitä paketteja kolme sarjaan. Muuten jos sulla on kaksi erillistä akkua niin joudut joko laittamaan jonkunlaisen balansoinnin (esim. diodit molempien akkujen plussalta päästösuuntaan ennen liitosta) tai sitten varmistamaan että akkujen jännite on täysin sama liitettäessä. Ja jos akut on tosiaan vain suoraan rinnakkain kytkettynä, niin sillon lataat toista akkua balansoituna ja toinen latautuu balansoimattomana. Diodien kanssa tätä ongelmaa ei olisi, mutta akut joutuisi lataamaan erillisinä. Lisäksi tehohäviöt diodeissa ja niiden paino jäähdytyslevyineen voivat olla ongelmallisia.

Edit. Eli käytännössä vaikka juotettaessa kahta kennoa rinnakkain, laittaisi ensin ne tehovastuksella yhteen, jolloin jännite tasaantuu. Tämän jälkeen vasta kennot suoraan yhteen. Kannattaa olla muutenkin tarkkana kun kennoja tinailee, sillä akut antavat hetkellistä virtaa sen verran että tinat/sulat kuparit voivat roiskahtaa silmille. Varaus kannattaa purkaa ennen operaatiota aika matalaksi.
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 16:52:24 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #22 : 26 Lokakuu, 2009, 18:08:22 »
Nythän ollaan kytkemässä sarjaan nuita akkuja ja jos on oikeanlainen tasauslauta niin molempien akkujen tasausliittimet saa siihen, että laturi näkee sen 6s akkuja ja tasaa kennoja oikein joka kennoa... lataaminen tapahtuu pääjohtojen kautta normaalisti.
Eikä nykypäivänä varmaan kannata rueta kasaileen irtokennoista akkuja, ainakaan lipoja kun saa hyvin ja halvalla valmiita mönttejä...?
Sarjaankytkettynä nuita voi ladata täyteen vaikka eskyn tulitikkuaskilla, joka lataa kennoja tasurinliittimen kautta.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Tepa

  • Vieras
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #23 : 26 Lokakuu, 2009, 21:29:59 »
Siis aika ydinfysiikkaa nää akut / akun lataukset. Nyt vasta alan ymmärtää, että on aika puutteeliset ollu nää mun tiedot akuista kun oon ennen pärjänny noilla "tulitikkulatureilla". Nyt vaan aloin miettimään että ostinkohan turhaan ton  Graupner Ultramat 17 ja siihen Balancer 6 Plus. Vai oisko riitänyt Graupner Virtalähde 13,8V / 20A + Balancer 6 Plus siis kun virtalähde antaa 20A ja toi laturi vaan 10A vai jääkö mulla nyt jotain olennaista huomaamatta. Ja kun tarkotus ois vaan ladata noita lipo-akkuja

Ja kun nyt oon ostamas tota 6s akkua niin minkälainen ero on 25C ja 35C kun tarkotus ois valita noista kahdesta
Hyperion G3 CX - 6S 4000mAh (25C) 155,60EUR
Hyperion G3 VX - 6S 3300mAh (35C) 145,90EUR

Että kummankohan sitä nyt sitte ottas  ::)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 2 X lipo 3s kytkentä
« Vastaus #24 : 26 Lokakuu, 2009, 22:56:50 »
Lainaus
Nyt vaan aloin miettimään että ostinkohan turhaan ton  Graupner Ultramat 17 ja siihen Balancer 6 Plus. Vai oisko riitänyt Graupner Virtalähde 13,8V / 20A + Balancer 6 Plus siis kun virtalähde antaa 20A ja toi laturi vaan 10A vai jääkö mulla nyt jotain olennaista huomaamatta.

Etpä sinä turhaan laturia ostanut, eihän sillä pelkällä balanserilla voi akkua ladata, vaan se on lisälaite. :). Mutta eikös Ultramat 17:ssa ole sisäänrakennettu balanceri? Siinä tapauksessa olisit ostanut balancerin turhaan.

Sitten vähän virroista: virtalähde antaa 20A, mutta laturi ei välttämättä anna edes sitä 10A isojen akkujen tapauksessa. Riittävyyden näkee paremmin laturin tehosta. Laturissa pitäisi olla 252W tehoa jos pystyisi lataamaan 6s akkua 10A:lla (10A x 25.2 = 252W). Tuo Graupneri on speksien mukaan 120W, eli sillä voi teoriassa ladata 120W/25.2 ~4.8A. Eli riittäisi hyvin noiden Hyperioneiden lataamiseen 1+C:llä. Sulla on siis kopterina 600E? Siihen menisi hyvin myös 6s5000 akut, ainakin tuo 3300 on hiukan pieni. Saa silläkin kohtuullisesti lentoaikaa, mutta 5000:nen on mielestäni aika optimi harjoitteluakuksi.

25C vs 35C ero on se, että 25C antaa virtaa jatkuvana 25x esim. 5A (5000mAh lipo) = 125A  ja 35 antaa jatkuvaa 35x 5A = 175A. Eli hommaa 25C akkuja, kunnes tarvitset isompaa purkuvirtaa sitten joskus jatkossa. Säästyy rahaa ja painoa  :).


-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 22:58:33 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2219 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 16:18:35
kirjoittanut bluedog
6 Vastauksia
5412 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Kesäkuu, 2012, 15:50:03
kirjoittanut ToniH
3 Vastauksia
3096 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2012, 08:55:38
kirjoittanut Speedy
2 Vastauksia
2338 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Helmikuu, 2013, 22:41:22
kirjoittanut Jomppis
4 Vastauksia
2784 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2013, 23:05:08
kirjoittanut Anssi