Kirjoittaja Aihe: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?  (Luettu 4752 kertaa)

newbie78

  • Vieras
Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« : 01 Heinäkuu, 2009, 11:43:07 »
Walkerani sai viime viikonloppuna ekat kunnon iskut sillä seurauksella, että pyrstöputki halkesi ja katkoi samalla tuon perämoottoriin menevän sähköjohdon. Ja tuota johtoahan ei saa ehjänä tuolta ulos, mutta onneksi sellainen löytyi varaosakasastani.

Mutta minkälaisilla vehkeillä näitä johtoja kannattaa ruvata kolvaamaan kiinni perämoottorin johtoihin? Johdothan ovat millimetrin vahvuiset, joten mitään järeää vehjettä ei kannata hommata. Onko butaanikolveista kokemuksia vai kannattaako ostaa verkkovirtaa käyttävä esim. vaihdettavilla päillä varustettu? Tarvitsen tuota jatkossa ainakin tuon HBK2:n tuunaamiseen, samoin juuri hankkimani RC-veneen säätämiseen. Onko Bilteman / Motonetin kolveista työkaluiksi?

Vinkkinä muuten 4#3b:n lennättäjille, että seuraavat varaosat ovat tarpeellisia ja näitä on minulta hajonnut:

-flybar connectors
-flybars (tuon connectorin pää jää aina katketessaan flybarin sisään, joten menee aina molemmat vaihtoon)
-akku- ja lasketumisteline
-pyrstöputki
-perämoottoriin johtava sähköjohto
-kuomu (kestää tosin ihmeen hyvin ja suojaa hyvin radiolaitteita ym.)
-perämoottori

Olen huomannut, että lavat eivät useista torpeista huolimatta ole menneet miksikään, eikä tuo pyrstöroottorikaan.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #1 : 01 Heinäkuu, 2009, 23:28:28 »
Biltema tai Motonet, pääasia että hommaat sellaisen verkkovirtajuotosaseman, jossa voit esim. nappia pyörittämällä säätää lämpötilaa... 40W on aivan tarpeeksi moneen hommaan. Ja sitten 0,5mm juotostinaa, niin saat sen osumaan sinne moottorin alueelle.
-flybarless, sedative stabilized head-

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #2 : 02 Heinäkuu, 2009, 10:22:33 »
Biltema tai Motonet, pääasia että hommaat sellaisen verkkovirtajuotosaseman, jossa voit esim. nappia pyörittämällä säätää lämpötilaa... 40W on aivan tarpeeksi moneen hommaan. Ja sitten 0,5mm juotostinaa, niin saat sen osumaan sinne moottorin alueelle.

Loistavaa! Kiitos tästä vinkistä. Täytyykin poiketa jommassa kummassa.

Poissa Picofly

  • Jäsen 2022
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #3 : 02 Heinäkuu, 2009, 11:02:35 »

Mutta minkälaisilla vehkeillä näitä johtoja kannattaa ruvata kolvaamaan kiinni perämoottorin johtoihin? Johdothan ovat millimetrin vahvuiset, joten mitään järeää vehjettä ei kannata hommata. Onko butaanikolveista kokemuksia vai kannattaako ostaa verkkovirtaa käyttävä esim. vaihdettavilla päillä varustettu? Tarvitsen tuota jatkossa ainakin tuon HBK2:n tuunaamiseen, samoin juuri hankkimani RC-veneen säätämiseen. Onko Bilteman / Motonetin kolveista työkaluiksi?

Suurin vaikeus on pitää piuhat toisiaan vasten operaation ajan. Ns. "helping hands" on kätevä pienten johtojen ja liittimien asemoinnissa. Tässä yksi esimerkki: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9296&Product_Name=Hands_free_item_holder . Ositn oman "helping handsini" Kampin Hobbypointista mutta se on aika vempula. Nyt jos ostaisin niin hankkisin varmaan tuon Hobbycityn mallin.

« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2009, 11:05:33 kirjoittanut Picofly »

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #4 : 02 Heinäkuu, 2009, 13:46:39 »
Joo, pieniä näppejä tuon kanssa tarvittaisiinkin. Omat kun ovat isot ja kömpelöt.  ;D

Huomasin, että RC711.com myy nyt Walkera 4#3b:stä Double Brushless -versiota (http://www.rc711.com/shop/product_info.php?products_id=1895), jossa perämottikin on harjaton! Mutta mutta... mitäköhän kaikkia päivityksiä tuo vaatii tuohon Walkera 4#3b:n brushless -malliin (vain päämotti harjaton), joka itselläni on?

Tässä tuo uusi harjaton perämotti:

http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=60_61&products_id=1936

Tarvitseekohan hommata lisäksi nämä:

- tail motor speed controller HM-4#3B-Z-38
- tail motor wire HM-4#3B-Z-39
- tail motor holder HM-4#3B-Z-40

Pitääköhän muihin osiin tehdä jotain päivityksiä, jos tuon harjattoman motin haluaa? Ja mihinköhän väliin tuo perän nopeudensäädin pitäisi edes tuupata...? En ole purkanut kopua vielä niin atomeiksi, että olisin löytänyt nykyiselle perämotille omaa nopeudensäädintä laitteesta? Taitaa olla integroituna jossain?

Noh, onneksi mulla on varastossa vielä harjallinen vaihtoperämotti, jos tuo alkuperäinen jonain päivänä kärvähtää.

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #5 : 02 Heinäkuu, 2009, 20:57:18 »
Täällä on ainakin valmista settiä harjattomaan perään: http://www.chinesejade.com/walkera43UpGrade.htm Itse tilasin sieltä juuri jotain muuta ensimmäistä kertaa, katsotaan nyt kuinka pian tuolta tulee perille.

Itse mietin aiemmin myös tuota perämoottorin vaihtamista harjattomaksi, mutta ei nyt kyllä ole mitään syytä - kopteri lentää kuin unelma ja on todella vakaa ja perä pitää. Uusi harjallinen motti ei paljoa maksa, muutaman euron. Pari mulla on niitä mennyt, ensimmäinen joka oli harjallisen päämoottorin parina (ei kuulemma ole sama kuin harjattoman pariksi kuuluva, vaikka ovatkin aivan identtisen näköisiä) ja toinen meni omaa kömpelyyttä ja typeryyttä.. En usko saavani harjattomuudesta perämoottorissa mitään etua. Päinvastoin rahanmenoa se tämän kanssa minun mielestäni olisi. Mutta harjattomalla päämoottorilla oli kyllä huikea merkitys!
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #6 : 03 Heinäkuu, 2009, 08:10:19 »
Vielä kommentti, että luin juuri tuon Terncen uutislistalta asiaa, että se DBL on sen verran raskaampi, että nousu ei käy niin rivakasti. Suositteli käytettävän tehokkaampaa akkua sellaisen setupin kanssa.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #7 : 03 Heinäkuu, 2009, 14:50:24 »

Itse mietin aiemmin myös tuota perämoottorin vaihtamista harjattomaksi, mutta ei nyt kyllä ole mitään syytä - kopteri lentää kuin unelma ja on todella vakaa ja perä pitää. Uusi harjallinen motti ei paljoa maksa, muutaman euron. Pari mulla on niitä mennyt, ensimmäinen joka oli harjallisen päämoottorin parina (ei kuulemma ole sama kuin harjattoman pariksi kuuluva, vaikka ovatkin aivan identtisen näköisiä) ja toinen meni omaa kömpelyyttä ja typeryyttä.. En usko saavani harjattomuudesta perämoottorissa mitään etua. Päinvastoin rahanmenoa se tämän kanssa minun mielestäni olisi. Mutta harjattomalla päämoottorilla oli kyllä huikea merkitys!

Tilasin alunperin tuon harjattoman setin kanssa tuon harjallisen perämotin (v2 muistaakseni tai jokin "upgrade-versio" kuitenkin). Se mulla on vielä jemmassa, jos/kun alkuperäinen kärähtää tai menee rikki. Luulisin sen käyvän tuon harjattoman päämotin kaveriksi.

Olen kyllä ollut todella tyytyväinen tähän kopukkaan, koska tuntuu kestävän melkein mitä tahansa. Mainio harjoittelukopukka ja kuten sanot, vakaa ja perä pitää hyvin. Ei ole turhan nirso säätöjenkään suhteen eli ei niin haittaa, vaikka kaikki osat eivät olisi millimetrilleen kohdalla. :) "Fanitan" tätä konetta jo nyt ihan tosissani. ;D

Ja ulkonakin voi lentää, kunhan ei ole liikaa tuulta. Tämänkertainen suurempi torppi oli seurasta käännöksestä ja kun samaan osui kunnon puuska, niin oltiinkin jo perä jyrkästi kohti maata menossa: tuosta asennosta tätä kopukkaa onkin sitten parin metrin korkeudelta enää vaikeata korjata oikeaan suuntaan.

Nyt sitten vain täytyy kolvata perämoottorin johdot kiinni, jotta pääsee taas torppailemaan.

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #8 : 13 Heinäkuu, 2009, 09:34:53 »
Sain juotettua moottorin uuteen perämoottorille tulevaan johtoon (sininen mustaan ja punainen punaiseen).  ;D Pieni koelento osoitti, että homma toimi.

Kuitenkin viikonloppuna, kun uudelleen kokeilin, lentelin n. 5 min. tavalliseen tapaan, kunnes ensin irtosi peräroottori ja kone rupesi pyörimään holtittomasti ja tuli alas tietty. Uudelleen ja sama juttu. Huomasin, että peräroottorin akseli oli kulunut ja täytyy ilmeisestikin vaihtaa, sillä roottori oli tullut "yli" eli rattaat eivät osuneet yhteen. Tämä on tosin tapahtunut monesti aiemminkin torpin jälkeen. Lisäksi tuntui, että joissain käännöksissä moottori teki jotain omia juttujaan eli käänsi vähän lisää tai teki "ylimääräisen" käännöksen?

Mutta tämän jälkeen perämotukkaan ei tullut mitään eloa. Katkaisin toisen virtajohdon ja painoin sen kädellä kiinni juotokseen. Annoin varovaisesti kaasua ja perämotukka nytkähteli jonkin verran päämoottorin pyöriessä tavallisesti. Olisiko niin, että juotos olisi kuitenkin epäonnistunut? Vai onko merkit sellaiset, että moottori olisi hajonnut? Millä tuo 4#3b:n perämotukka on tuossa kiinni? Liimattu? En löytänyt mitään ruuviakaan. Toivottavasti tuo harjallinen "upgrade-moottori" toimii. Mistään en löytänyt mitään tarinaa yhteensopivuudesta. Kyseessä siis tämä: http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=60_61&products_id=1534

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #9 : 13 Heinäkuu, 2009, 09:57:30 »
Kuitenkin viikonloppuna, kun uudelleen kokeilin, lentelin n. 5 min. tavalliseen tapaan, kunnes ensin irtosi peräroottori ja kone rupesi pyörimään holtittomasti ja tuli alas tietty. Uudelleen ja sama juttu. Huomasin, että peräroottorin akseli oli kulunut ja täytyy ilmeisestikin vaihtaa, sillä roottori oli tullut "yli" eli rattaat eivät osuneet yhteen. Tämä on tosin tapahtunut monesti aiemminkin torpin jälkeen. Lisäksi tuntui, että joissain käännöksissä moottori teki jotain omia juttujaan eli käänsi vähän lisää tai teki "ylimääräisen" käännöksen?

Roottorin voi liimata akseliin, niin luulisi pysyvän. Pieni tippa pikaliimaa rattaan ulkopuolelle (ettei mene laakeriin) riittää. Nyt kun sinulla on rikkinäinen perämoottori, voit kirvoittaa uuden akselin toki siitäkin. Kuuleman mukaan tuo moottorin akseli sopii kuten nakutettu perän laakereihin, mutta on kuitenkin päästä sen verran tukevampaa tekoa, että ratas + roottori pysyvät paremmin paikoillaan.

Mutta tämän jälkeen perämotukkaan ei tullut mitään eloa. Katkaisin toisen virtajohdon ja painoin sen kädellä kiinni juotokseen. Annoin varovaisesti kaasua ja perämotukka nytkähteli jonkin verran päämoottorin pyöriessä tavallisesti. Olisiko niin, että juotos olisi kuitenkin epäonnistunut? Vai onko merkit sellaiset, että moottori olisi hajonnut? Millä tuo 4#3b:n perämotukka on tuossa kiinni?

Kun konetta on torpattu, on moottori todennäköisesti hajonnut siten, että sen kansi (valkoinen muovi, johon johdot menevät ja johon moottorin akseli on ripustettu) on painunut moottorin sisään. Tämä blokkaa akselin pyörimisen, varsinkin jos tuo kansi on hiukankaan vinossa. Voit koittaa vetää kantta ulos moottorin kannusta, sen pitäisi olla hieman kohollaan. Mutta ainoa oikea korjaus ongelmaa on uusi moottori.

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b ja eka kunnon torppi, korjausvinkkejä?
« Vastaus #10 : 13 Heinäkuu, 2009, 16:23:22 »
Hyviä vinkkejä, kiitos. En ole liimannut peräroottoria, kun ajattelin sen hajoavan ensimmäisenä. Ja käytäntö ainakin omalla kohdallani osoittaa, että kaikki muu hajoaa ennen kuin roottoreiden lavat tässä kopukassa! :) Noh, täytyy yrittää juottaa uudestaan ja vetää tuota valkoista osaa varovasti irti.

Tuli noita moottorinkin johtojakin varmaan revittyä sen verran, että lienevätkö enää ehjät. Toivotaan, että tuo "upgrade" tosiaan toimii, jos vanhaan ei saa enää eloa. Tulossa on jo toinenkin varamotukka, joten pystyy ehkä leijuttelemaan tämän kesän - ehkä - ilman uusien osien tilaamista.

EDIT: Joutui sittenkin tilaamaan muutamat muutkin lisäosat maailmalta, niin on sitten, mitä lomalla rikkoa. :) Mutta nyt kopu toimii taas: perämotin ("versio 2") vaihdoin sekä peräroottorin akselin, joka oli kulunut sen verran, ettei pysynyt enää paikallaan. Tuon moottorin akselin otin talteen jatkoa silmällä pitäen. Pitäisi vain keksiä sen päihin jotain, niin siitä saisi tuon peräroottorin akselin tehtyä. Postissa odottaa myös hieman suurempi peräroottori testaamista varten. Saapa nähdä, mikä vaikutus tuolla on.
« Viimeksi muokattu: 23 Heinäkuu, 2009, 10:45:47 kirjoittanut newbie78 »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1389 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2009, 19:51:45
kirjoittanut sgtpepper
2 Vastauksia
2712 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Heinäkuu, 2011, 19:00:36
kirjoittanut vee73
5 Vastauksia
2807 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2011, 00:50:57
kirjoittanut 1m4s0_
6 Vastauksia
2756 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2012, 23:14:57
kirjoittanut zenix
8 Vastauksia
9646 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2014, 08:35:51
kirjoittanut Picofly