Kirjoittaja Aihe: Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.  (Luettu 3618 kertaa)

JuhaG81

  • Vieras
Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.
« : 09 Lokakuu, 2007, 17:46:41 »
Ajattelin tässä nyt piruuttani ja pahuuttani aloittaa taas yhden "tyhmän" aiheen jota en löytänyt kun haeskelin foorumilta. Eli kun myydään päärattaita ja pinjoneita jotka ovat suoria (|) ja sitten sellaisia jotka ovat "vinossa" (/). Mitä käytännön eroa näillä on ja miten muutenkin hammastuksella voidaan vaikuttaa kopterin toimintaan ja muuhun käyttäytymiseen? Itselläni on 600E rex ja olen ajatellut että jos siihen laittaisi suuremmalla lukumäärällä varustetut rattaat mitä se vaikuttaisi kopteriin?.

edit: tuota meinasin 188T ja 13T
« Viimeksi muokattu: 09 Lokakuu, 2007, 21:22:53 kirjoittanut JuhaG81 »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.
« Vastaus #1 : 09 Lokakuu, 2007, 21:20:27 »
Siinä vinohampaisessa rattaassa on 188 hammasta kun taas normaalissa on 170. Eli nuppi pyörii vähän hitaammin. Mutta koska joudut vaihtamaan myös pinjonin, niin ota 12 hampainen sen alkuperäisen 11 hampaisen tilalle (muistinko oikein nuo hampaat??), jolloin välityssuhde on sama kuin alkuperäisella pijoni/ratasyhdistelmällä.

Vinohampainen voi olla vähän kestävämpi, koska siellä on isompi pinta-ala kiinni toisissaan hampaiden välillä.
Mutta se on paljon hiljaisempi.

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.
« Vastaus #2 : 09 Lokakuu, 2007, 23:17:44 »
Sarjassamme tyhmiäkysymyksiä? Voiko kopterin rattaita saada hiljemmiksi, kun kuuluu sellainen korkea ujellus koko ajan. Alkaa rassaamaan se ujellus ja kuuluu kuulema puolen kilsan päähän illalla katulampun valossa lennätellessä, eli ei hyvä. Niin ja kopteri on Belt-CP.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

JuhaG81

  • Vieras
Vs: Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.
« Vastaus #3 : 10 Lokakuu, 2007, 15:41:30 »
Ajattelin tässä nyt piruuttani ja pahuuttani aloittaa taas yhden "tyhmän" aiheen jota en löytänyt kun haeskelin foorumilta. Eli kun myydään päärattaita ja pinjoneita jotka ovat suoria (|) ja sitten sellaisia jotka ovat "vinossa" (/). Mitä käytännön eroa näillä on ja miten muutenkin hammastuksella voidaan vaikuttaa kopterin toimintaan ja muuhun käyttäytymiseen? Itselläni on 600E rex ja olen ajatellut että jos siihen laittaisi suuremmalla lukumäärällä varustetut rattaat mitä se vaikuttaisi kopteriin?.

edit: tuota meinasin 188T ja 13T
edit: eli tuota lähden sitten kokeilemaan. No jos ne hieman vinoina laakeria rasittaa enemmän (hiukan) niin se on pieni murhe siihen verrattuna että rattaiden kuluminen vähenee ja kontakti paranee. :) Kiitos neuvoista..

miten muuten tuota laskeskellaan noita kierroslukuja kun tiedetään välityssuhde? Mahtaako tuossa kombinaatiossa akun käydä sitten miten? Ja kestääkö tuollainen 4,6Ah akku miten sitten lennellä? Lentoajan nyt pystyy tietenkin laskee ku jakaa akun virran sähköosien ottamalla virralla jne. mutta mitä servot mahtaa viedä virtaa? bec ja noi niin mites ne sitten vie tuota virtaa?

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.
« Vastaus #4 : 11 Lokakuu, 2007, 20:12:53 »
Koitin kaivella tietoa autojen suorahamapaisista laatikoista, kun muistelin että suorahampainen olisi vahvempi kuin vinohampainen. En kuitenkaan löytänyt tälle mitään vahvistusta, joten unohdetaan se. Mutta sellaisen maininnan löysin että vinohampaisella laatikolla tehohävikki oli 8hv verrattuna suorahampaiseen jossakin corollan ralliautossa. Kai siinä pieni mahdollisuus on häviöille myös kopukan ratasvälityksessä, mene ja tiedä-lentoajasta muutama minuutti pois.  ;D

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.
« Vastaus #5 : 11 Lokakuu, 2007, 22:36:49 »
Joo kiitos vinkistä, pitääpi metsästää kyseistä kamaa.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Dex1

  • Vieras
Vs: Päärattaan hammastuksen määrä ja muoto?.
« Vastaus #6 : 27 Lokakuu, 2007, 16:08:31 »
Itsellänikin on Belt CP, joku 20akullista lentoa kopterilla takana (eka kopteri) ja pikkuhiljaa osaa jo vähän liikkua edestakas ilmassa.

Olen miettinyt, että pitäisikö tuota pääratasta ylipäätään voidella jollain tapaa vai ei?

Ohjeissa ei näin ohjeistettu tekemään, ja kun kopterin sain, niin laitoin siihen sellaista "kuivaa" vaseliinirasvaa spraypullosta, jonka seurauksena ratas petti itsekseen jonkin ajan leijutuksen myötä, alkoi huutaa tyhjää. Ei ollut hampaita poikki, vaan kaikki hampaat tasaisesti kuluneet tylpiksi. Ja aloittaessa välys oli optimaalinen pinioniin verrattuna.

Muistan saman joskus sähköautoajoilta, joissa oli samanlaisia mustia muovisia rattaita - aina jos niitä voiteli, niin ne aika pian pettivät.

Eli onko näin että normaali liukas rasva joko pehmentää sen muovin, tai sitten antaa liikaa luistoa että hyppää sitten helposti rattaan yli se pinioni?

Mitäs tuo grafiittimömmö sitten on?  ???

Pääratas sittemmin tonttauksessa hajosi muutenkin, ja nyt uudella rattaalla kopteri on käynyt jo 10-15akullista ilman ongelmia eikä ole kulunut miksikään?


Saako Eskyyn tuollaisia vinoja rattaita+pinionia, olisi ihan mukava jos tuo "turbiininääni" hiljenisi tuosta vaikkei se nyt tuolla lentokentällä tms. lennätelelssä ketään häiritsekkään.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4335 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2009, 15:18:55
kirjoittanut Trnquill
4 Vastauksia
2620 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2010, 20:24:40
kirjoittanut Tomkopter
21 Vastauksia
11861 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Tammikuu, 2011, 23:16:07
kirjoittanut Matti Häkkinen
10 Vastauksia
5904 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2012, 22:38:24
kirjoittanut artova
2 Vastauksia
3739 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2014, 21:03:31
kirjoittanut Iron_man