Kirjoittaja Aihe: Belt CP V2:n tasapainosta...  (Luettu 23232 kertaa)

era

  • Vieras
Belt CP V2:n tasapainosta...
« : 26 Toukokuu, 2009, 15:47:18 »
Aloittelevan harrastajan kysymyksiä:

1. Kopterin painopiste pitäisi olla pääakselin kohdalla. Vekottimeni on kohtalaisen takapainoinen ainakin kevyen 1800 mA:n akun kanssa. Akkua saa taiteiltua eteenpäin jonkin verran, mutta kiinnitys jää helposti huteraksi. Millaisia temppuja tässä yleensä käytetään, vastapainoja?

Seuraavalle olisi oma luukkukin, mutta kun Beltistä on kysymys, tohdin esittää kysymyksen tässä:
2. Monessa kommentissa voi aistia tyytymättömyyttä Beltin servoihin ja ohjaimeen. Jommasta kummasta aiheutuu epätarkkaa toimintaa. Onko syytä vaihtaa vain servoja, vai ohjain ja vastari samalla? (Käyttäjän pysyessä samana, valitettavasti  ;)


Kiitoksin Era



« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2011, 12:50:08 kirjoittanut Sammy »

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #1 : 26 Toukokuu, 2009, 15:49:46 »
Yritä nyt alkuun siirtää kaikkeia mahdollista elektroniikkaa eteenpäin, mahdollisuuksien mukaan myös peräservoa. Eli vastaria eteenpäin, noparia eteen...

Kyl see johtuu vähän niinkun molemmista, hyvän setin saat vasta kun sulla on uus ratio, vastari sekä servot.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

era

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #2 : 26 Toukokuu, 2009, 21:54:55 »
Kiitos vastauksesta. Pelkään, ettei laitteiden siirtokaan korjaa tilannetta kokonaan, mutta kokeillaan. Radioiden hankkiminen on siis edessä. 

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #3 : 26 Toukokuu, 2009, 22:15:25 »
sit voisit kokeilla pikkasen isompa akkua tai jatkaa akkutelinettä

era

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #4 : 26 Toukokuu, 2009, 22:35:38 »
Joo, isompaa akkua täytyy kokeilla, tulisi kahteen asiaan parannus kerralla...

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #5 : 29 Toukokuu, 2009, 11:53:36 »
Itse laitoin molempiin Belt CP V2 koptereihin akkutelineen jatkon 1 mm muovilevystä (Polygarbonaatti), niin että pokkasin lämmittämättä reunoille 90-asteen 2-3 mm reunuksen. Kiinnitys runkoon kaksipuolisella teipillä ja akkutilan taakse kovasta Finfoamista 38mm "palika" säätämään akun paikkaa (tarralla sekin kiinni ettei irtoa ja nouse päärätasta raapimaan).
Akun kiinnitys velcour nauhalla akun etukautta kiertäen siten, että nauhan alakiinnitys etumaiseta jalakseta ja yläkiinnitys etumaisen servon edessä olevasta palkista. Akku pysyy erinomaisesti paikallaan maihin ajossakin ja reunoilta pokattu muovituki pitää akun hyvin linjassa. Olen tosin laittanut pienen muovilevyn palasen jokaisen akun suojaksi etumaisen servoon kulman kohdalle, ettei terävä kulma survaise akkua kun tontti tulee taas joskus vastaan  :-[

Alkuperäinen 1800 mA akku tosin on vieläkin liian kevyt ja siinä on nyt 20 g vannepaino nokassa. Normaalit 2200mA lipot painaa tarpeeksi tällä järjestelyllä. Jos akun eteenpäin siirto ei miellytä (kabiinin kumitulpan kiinnitysreikiä pitää muuttaa, kun kabiini siirtyy hiemen eteenpäin jne), niin kevyellä hiilikuituputkella painoipiste menee helpommin kohdalleen.

Beltti on osoittautunut erinomaisen toimivaksi kopteriksi, kunhan nämä pikkuasiat on saatu kohdalleen ;) Ei yhtään häpee ilmassa tuplahintaisten seassa, toimii ja kulkee kuin kirkas ajatus...  8)
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2009, 12:17:18 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #6 : 29 Toukokuu, 2009, 12:15:51 »
Aloittelevan harrastajan kysymyksiä:

Seuraavalle olisi oma luukkukin, mutta kun Beltistä on kysymys, tohdin esittää kysymyksen tässä:
2. Monessa kommentissa voi aistia tyytymättömyyttä Beltin servoihin ja ohjaimeen. Jommasta kummasta aiheutuu epätarkkaa toimintaa. Onko syytä vaihtaa vain servoja, vai ohjain ja vastari samalla? (Käyttäjän pysyessä samana, valitettavasti  ;)


Kiitoksin Era

Terve Era
En näe mitään syytä vaihtaa Eskyn 2,4 Gigan radioita tai servoja, gyrosta puhumattakaan. Kaikki tekniikka kukkuu ja pelittää erinomaiseti sellaisenaan!

Suurimmat epätarkkuudet on vielä pitkään silmän tekemän havainnon ja peukalon välillä  :D Kestää vielä pitkään, enen kuin pienillä linkistön välyksillä on ajamiseesi merkitystä, että lähdet kehittämään 3D tai taitolentokykyä mekaniikan kautta.

Minusta Eskyn kokonaispaketti on aivan erinomainen! - koska ei tarvitse heti ensimmäiseksi perehtyä kaasu- ja lapakulmakäyriin, swashplaten 120 asteen säätämiseen jne. Eskyllä pääset heti lennätyskokemukseen suoraan paketista (pienin varauksin painopisteen ja linkistön herkkyyden suhteen), johon kannattaa kinnittää huomiota (helpottaa kontrollointia).
Toki olen säätänyt toisen Belttini 2,4GHz compuutterille, mutta vieläkään en ole siihen täysin tyytyväinen, verratuna E-Skyn omaan lähettimeen! Siksi ajan nyt meluummin molempia Belttejä samalla lähettimellä ja compuutteri radio saa odottaa aikaa jolloin sitä oikeesti tarvitaan (???)

Vanhana sähkölennokkimiehenä en ole havainnut Belt 2,4 gigan radioissa ensimmäistäkään nykäystä tai ylimääräistä liikettä, mikä kielisi radiohäiriöstä! Kaksi Belttiäni on sentään lähes päivittäisessä käytössä ja kokemuksista vain hyvää sanottavaa.
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2009, 12:20:07 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

era

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #7 : 29 Toukokuu, 2009, 18:56:33 »
Kiitos, HJK, mainioista ohjeista ja mielipiteistä. Kokeilin edellisten puheenvuorojen jälkeen akun eteenpäinsiirtoa ja parannus oli huomattava. Jatkopalaa tosiaan tarvitaan, osa tasapainoituksesta on harjoitusjalaksen varassa. Hitaasti tämän taidon kehittämisessä on edettävä, se on käynyt selväksi. Tämä on vaikeampaa kuin osasin tietämättömänä kuvitella. Itse en kokemuksellani laitteita arvoste, en ole vielä uskaltautunut edes maaefektin yläpuolelle. Mutta toivossa eletään...

 

 


Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #8 : 30 Toukokuu, 2009, 15:45:59 »
Käytän vähän painavampia akkuja, kuin nuo vakioakut. Kevyt vakioakku ja painava alumiini-CNC-perä ei ole kiva yhdistelmä. Painopisteen vuoksi en ole muuta siirrellyt, kuin akkua.

ps. Pari päivää sitten piti parille pihan lapselle esitellä lennätystä esteen yli (turvalasiaita, jonka takana pensaat) ja välistä (kaksi puuta) pisteestä A (nousupaikka) pisteeseen B (nurmikenttä) ja sitten takaperin takaisin. Turvallisuusnäkökohdatki n huomioiden (lapset toisen turvalasiaidan takana) meni ihan hyvin (tein semmoista pientä throttlella pumppausta, niin säilyi tuntuma lentokorkeudesta koko ajan). Vähän samaa olen koaksiaalikopterilla tehnyt sisällä, eli lento olohuoneen pöydältä keittiönpöydälle ja takaisin. Kivaa tarkkuusharjoittelua, johon belttikin käy, kunhan on säädetty kuntoon. Ja turha itkeä niistä välyksistä ja vakioservoista yms. eli korjausta vaan tikuilla tiheämpään, niin säilyy tuntuma.  :) 
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #9 : 30 Toukokuu, 2009, 19:35:19 »
Kiitos, HJK, mainioista ohjeista ja mielipiteistä. Kokeilin edellisten puheenvuorojen jälkeen akun eteenpäinsiirtoa ja parannus oli huomattava. Jatkopalaa tosiaan tarvitaan, osa tasapainoituksesta on harjoitusjalaksen varassa. Hitaasti tämän taidon kehittämisessä on edettävä, se on käynyt selväksi. Tämä on vaikeampaa kuin osasin tietämättömänä kuvitella. Itse en kokemuksellani laitteita arvoste, en ole vielä uskaltautunut edes maaefektin yläpuolelle. Mutta toivossa eletään...
Terve
Vaikka olen vuosikymmenet kisaillut lennokkian FAI-luokissa, niin arkana aloittelijana tässä opettelen ihan uusia asioita  :D Kopterit on siitä kehittäviä, että pitää ainakin nöyränä   ::)
Anna itsellesi aikaa oppia ja varaa etenkin simulaattoriaikaa! - silkkaa säästöä kukkarolle. Ei todellakaan kannata hosua vaan odottaa niitä hyviä hetkiä, jossa muut asiat ei häiritse. Olen taapertanut kopterin kanssa tämän kevään ja perusasiat alkaa hahmottumaan (into kasvaa ja usko omiin mahdollisuuksiin).
Ensimmäisen kaadon mielipaha on haihtunt uusien kaatojen koulutuksessa ja lopulta varaosakulutus vähentynyt tuntuvasti ;D Pikkuhiljaa uskallan kokeilla oikeasti sitä mikä simulaattorilla sujuu jo helposti, mutta yllättävän suuri kynnys toteutukseen oikeissa olosuhteissa. Se kuitenkin lohdutukseksi, että simulaattorilla hankitut refleksit toimii hätätilanteessa yllättävän hyvin (vaikka ei aluksi uskoisi).
Nokan itseen päin kääntö oli ensimmäinen kynnys, toinen oli taivasajo jne... mutta sieltä ne taidot pikkuhiljaa löytyy, kunhan ei ryntää uusiin kokemuksiin äkkinäisesti, vaan sen mukaan miten hyvältä tuntuu. Yhtään kertaa et leijuttele "turhaan" se kaikki luo pohjaa ja tuntumaa kopterin käyttäytyiseen, eli uusiin kokemuksiin.
Olen selvinnyt 5m/s tuulessa (poukoilusta), mutta uusiin asioihin kannataa totisesti odottaa tyyntä keliä! Aika pian ei 2-3m/s tuulet enään haittaa ja lennätystilaisuuksia tulee sen myötä enemmän.

Yhteen kannatta kiinnittää huomiota, sillä nupin pitäää olla oikeasti herkkä!
Hoksain suuren eron kun otin uuden "varaosakopterini" käyttöön. Ero oli hämmästyttävän suuri herkistyneeseen nuppiin verrattuna. Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella" ja esim. tippa O-rengas voiteluainetta auttaa (sain omani Hobby Peoplesta). Sain "tiukan" nupin toimimaan paremmin kun lisäsin stabilisaattoritankoon pyörälukot lisäpainoksi. On tuntuvasti vakaampi ja toimii nyt tarkemmin (kunnes notkistuu käytössä). Suorittelen tätä sabbaripainon lisäystä leijutusharjoitteluun, sillä esim. T-Reksin lavat ja painot on reilusti painavammat kuin Beltissä.

Tämä kesä menee minulla vielä taatusti pikkuisten Belttien parissa, vaikka isompaakin on jo hyllyssä odottamassa  8) Nämä "parjatut halpiskopterit" on ylittäneet kaikki odotukseni! - ja niillä on jo vankka asema RC-laivueessani  8)
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

era

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #10 : 31 Toukokuu, 2009, 01:30:05 »

Olipa mahtava lennätysilta, ei tuulen hiventäkään. Pienin askelin alkaa motoriikka taipua koneen ilmassapitämiseen. Taisin jo yltää maaefektin yläpuolelle, yhä jonkin verran takapainoisella systeemillä, vakioakku hieman eteenvedettynä. Ilmeinen hallintavirheeni on ollut staattinen ohjaustyöskentely. Kopteri ehtii kallistua johonkin suuntaan, ennenkö havahtuu tekemään korjauksia, helposti liikaa ja hallinta on koetuksella. Pienikin tuuli tuntuu lisäksi häiritsevän arviointia liikkeittensä vaikutuksesta.

Kiitos kannanotoistanne, kiinalainen ja HJK, mielenkiintoista lukea kokemuksianne.







 

 

timberjack

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #11 : 13 Kesäkuu, 2009, 22:31:53 »
Yhdyn HJK:n mielipiteeseen Belteistä. Paljon on haukuttu kyseistä merkkiä mutta itse olen ollut tyytyväinen.
Onhan muutamia kertoja raavittu kyllä päätä ja ihmetelty erinäisiä vikoja mitä on tullut koptereihin mutta kuntoon on saatu aina. Vain kaksi torppia tullut tähän mennessä  ;D
Mutta näitähän sattuu sanoi ylikonstaapelikin kun ajokortin vei  ;)

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #12 : 21 Kesäkuu, 2009, 14:57:40 »

Olipa mahtava lennätysilta, ei tuulen hiventäkään. Pienin askelin alkaa motoriikka taipua koneen ilmassapitämiseen. Taisin jo yltää maaefektin yläpuolelle, yhä jonkin verran takapainoisella systeemillä, vakioakku hieman eteenvedettynä. Ilmeinen hallintavirheeni on ollut staattinen ohjaustyöskentely. Kopteri ehtii kallistua johonkin suuntaan, ennenkö havahtuu tekemään korjauksia, helposti liikaa ja hallinta on koetuksella. Pienikin tuuli tuntuu lisäksi häiritsevän arviointia liikkeittensä vaikutuksesta.

Kiitos kannanotoistanne, kiinalainen ja HJK, mielenkiintoista lukea kokemuksianne.

Terve
Taidat sinäkin nähdä liikaa vaivaa tikkuja vatkaamalla =) Kohta huomaat että paras kun antaa kopterin elää omaa pientä vaellustaan, johon hienovaraisesti puututaan "kevyesti" tikuilla tyrkkien. Jatkuva vatkaaminen johtaa herkästi vain kasvavaan yliohjaukseen, josta kontrollin palautus tasapainoon on jo vaikeaa.

Yksi kikka lisää jolla Beltin tuntuma jämäköityy (etenkin jos lapaura ei tahdo säilyä), on kovempien stabbarikumien vaihto. T-Rexin O-renkaan on sopivan kokoiset, mutta liian kaposet. Siksi jouduin leikkaamaan yhden O-renkaan kirurgin veitsellä puuoliksi ja nyt (1 + 0,5 rengasta) mitta on sopiva ja tosi hyvin toimii! Keveitä halpislapoja totisesti kannattaa välttää! - niin homa sujuu. Halpis-kevytlavat taipuu eri lailla, eikä lapauraa saa pysymään millään. Heti kun kierrosaliue muuttuu, muuttuu myös lapaura ja kontrolli heikkenee.
Linkkien ja servojen vähäisille välyksille ei voi mitään, mutta se pieni epätarkkuus ei yhtään haittaa perusharjoittelussa. 100 -onnistunutta lentoa takana ja yhä uskon Belttiin käyttökelpoisena kopterina! Päivä päivältä yhä mukavampaa puuhaa, kun oma ohjausmotoriikkani alkaa pikkuhiljaa toimimaan =)
« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2011, 12:31:40 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #13 : 21 Kesäkuu, 2009, 19:26:45 »
Ja mikäs sen kivempaa, kun tietää, ettei noissa belteissä ole paljoa rahaa kiinni, eli voi kokeilla kaikenlaista ilman sen kummempaa huolta kalliista korjauskuluista. Jos nyt yksi belt tuhoutuu ilmataisteluharjoitukses sa (maata väistellessä), niin ei se homma siihen kaadu, nakataan roskiin rikkinäiset palat, jatketaan toisella ja katsotaan saako toista vielä purkalla ja rautalangalla kuntoon.  :D
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Rity

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #14 : 12 Joulukuu, 2009, 17:54:38 »

...Hoksain suuren eron kun otin uuden "varaosakopterini" käyttöön. Ero oli hämmästyttävän suuri herkistyneeseen nuppiin verrattuna. Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella" ja esim. tippa O-rengas voiteluainetta auttaa (sain omani Hobby Peoplesta). Sain "tiukan" nupin toimimaan paremmin kun lisäsin stabilisaattoritankoon pyörälukot lisäpainoksi. On tuntuvasti vakaampi ja toimii nyt tarkemmin (kunnes notkistuu käytössä). Suorittelen tätä sabbaripainon lisäystä leijutusharjoitteluun, sillä esim. T-Reksin lavat ja painot on reilusti painavammat kuin Beltissä.

vanha teksti, mutta allekirjoittaneelle hyvinkin ajankohtainen, ensikokeilut Beltillä tehty, tekniikka tullut väkisinkin tutuksi osien vaihdon merkeissä, olen simulla treenaillut aika paljon ja siellä kone pysyy jotenkin hanskassa, mutta en saa kopteria rauhoittumaan millään. Kopteri on tosiaan vasta eilen nostettu paketista pois ja jotain säätöjä saatu aikaiseksi, tiedä sitten kumpaan suuntaan :D

- Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella": eli mitä tämä tarkoittaa?
- sabbaripainot vaikutti ihan hyvältä idealta, minkälaisia ne ovat?


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #15 : 12 Joulukuu, 2009, 19:55:00 »

...Hoksain suuren eron kun otin uuden "varaosakopterini" käyttöön. Ero oli hämmästyttävän suuri herkistyneeseen nuppiin verrattuna. Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella" ja esim. tippa O-rengas voiteluainetta auttaa (sain omani Hobby Peoplesta). Sain "tiukan" nupin toimimaan paremmin kun lisäsin stabilisaattoritankoon pyörälukot lisäpainoksi. On tuntuvasti vakaampi ja toimii nyt tarkemmin (kunnes notkistuu käytössä). Suorittelen tätä sabbaripainon lisäystä leijutusharjoitteluun, sillä esim. T-Reksin lavat ja painot on reilusti painavammat kuin Beltissä.

vanha teksti, mutta allekirjoittaneelle hyvinkin ajankohtainen, ensikokeilut Beltillä tehty, tekniikka tullut väkisinkin tutuksi osien vaihdon merkeissä, olen simulla treenaillut aika paljon ja siellä kone pysyy jotenkin hanskassa, mutta en saa kopteria rauhoittumaan millään. Kopteri on tosiaan vasta eilen nostettu paketista pois ja jotain säätöjä saatu aikaiseksi, tiedä sitten kumpaan suuntaan :D

- Linkit kannattaa säätää 4 mm "avertimella": eli mitä tämä tarkoittaa?
- sabbaripainot vaikutti ihan hyvältä idealta, minkälaisia ne ovat?


Avarrin on seuraavan lainen.. esim.
http://www.trex-store.com/linkinpaan-avarrin-475mm-trex-p-966.html
Sopii ainakin 450 trex linkeille, en tiedä millainen ero noiden linkeissä on.
-stabbarin painot on vähän kuin "collareita" jotka laitetaan stabbarintangolle kiinni.
http://www.trex-store.com/flybar-weight-p-324.html
Esim...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #16 : 12 Joulukuu, 2009, 20:07:54 »
Kannattaa laittaa alussa mahdollisimman pitkä stabbarintanko, painavat stabbarilavat ja painot sinne päihin. Ainakin itsellä helpottu ja vakautu huomattavasti lennättäminen noiden  kanssa :)

Ja kuten aiemmin mainittu, niin oon tehny akulle uuden paikan vähä enemmän keulaan päin. Voisi olla vieläkin edempänä itseasiassa.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Rity

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #17 : 12 Joulukuu, 2009, 21:44:10 »
aika huteraa on meno! siirsin akkua vähän eteenpäin, auttoi vähän, mutta edelleen kampeaa taaksepäin ja vasemmalle. Akku kestää kauemmin kun lavat  ???

Pitänee pyytää jostain säätöapua itse koneeseen, helpottanee harjoittelua jos laitteisto säädöissään. En mä voi olla näin huono!  ;D


Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #18 : 12 Joulukuu, 2009, 21:59:06 »
Millekähän se painopiste näyttää? Kyllähän se nousussa pitäisikin vähän vasemmalle lähteä, mutta sitten leijunnassa tasaantua.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Rity

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #19 : 12 Joulukuu, 2009, 22:26:11 »
Millekähän se painopiste näyttää? Kyllähän se nousussa pitäisikin vähän vasemmalle lähteä, mutta sitten leijunnassa tasaantua.
Kyllä se rauhoittuukin vähän kun vaan riittää rohkeutta nostaa korkeutta. Tulipa muuten mieleeni että kuinkahan paljon vaikuttaa lentoon ja tasapainoon kun canopyn haluaisin pitää ehjänä, joten se ei ole ollut kopterissa kiinni.
Valitettavasti lapakulmamittari tulee vasta jälkitoimituksena. Eskyn perus puulapoja olen toistaiseksi käyttänyt, tuollaiset olisi paketissa odottamassa. http://leluja.net/tuotteet.html?id=39/1074
Olen FMS -simulla treenaillut ja siinä perkuleessa on kopteri hyvissä säädöissä :D Phoenix kiinnostaisi kovasti, mutta konekanta (ei intel-mac) vähän jarruttaa.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #20 : 12 Joulukuu, 2009, 22:53:34 »
Ei sillä kabiinilla tunnu olevan hirveästi vaikutusta. Olen lennätellyt ehkä 80% lennätyksistäni ilman kabiinia, ihan vain laiskuuden vuoksi (ehkä nyt pitäisi alkaa käyttämään, ihan vain paremman näkyvyyden vuoksi, kun on varakabiinejakin hyllyssä). Tänään viimeksi 600ESP:llä. Itseasiassa tuossa 600ESP:ssä kabiini ottaisi kiinni päärattaaseen (pitäisi muotoilla paremmaksi), eli en ole senkään takia käyttänyt (paitsi kerran maassa pyörittelin Röylässä, kun en kyseistä hommaa ollut vielä huomannut).
« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu, 2009, 22:56:13 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #21 : 12 Joulukuu, 2009, 23:20:38 »
Kokeile roikottaa kopteria nupista ja säädellä painopiste kohdilleen.
Ja nuo lavat jotka linkitit on melkein samoja puulapoja kuin normit.. isällä joku hiilikuitutangon pätkä ja pinnalle eripaperit jotka muistuttaa hiilikuitua.
Tilaa vaikka kiinasta kunnon lapoja, lop lop halvempia kuin nuo... 4usd pari.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29
Halpoja kuin saippoa ja toimii perushommissa hyvin... vielä lasikuitua.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Rity

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #22 : 13 Joulukuu, 2009, 14:39:22 »
No niin... ongelma löytyi kuitenkin lapakulmista, olin säätänyt väärin... Kopteri leijui jo suht nätisti, pihassa on suojaisa alue, mutta vaelteli vaivihkaa paikkaan mistä pellolta pääsi puhuri yllättämään ja taas työpöydän ääreen :)

Pitää nikkaroida keulaan lyjystä lisäpainoa, akun siirtämisestä oli apua.

wrx

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #23 : 13 Joulukuu, 2009, 19:16:23 »
Tervehdys kaikille. Pitää nyt liittyä samointein kahteen eri kerhoon. Ensin Belt CP v2:sen omistajien kerhoon ja toiseksi heti kopterinsa torpanneet -kerhoon. Tuon beltin akun kiinnitys on naurettava ja tänään leijunnassa akku otti ja putosi kyydistä. Kopteri nytkähti kyljelleen ja lavat osuivat harjoitusjalaksiin. Lavat, lapojen yhdysakseli (lepatusaksei?) ja pari hammasta päärattaasta otti osumassa itseensä. Kopterin lentokorkeus onnettomuuden sattuessa oli noin 5 senttiä :D Kolmas akullinen jo menossa. Loistava alku.

Huolto ja korjaus on tietenkin puolet hauskuudesta, mutta mistähän saisi työkaluja tuon kopterin purkamiseen? Esim millä ihmeellä pääsisi käsiksi noihin lapojen irrotuksen jälkeen esiin tuleviin muttereihin.

Eli muille opiksi:
- Tarkista painopiste
- Tee kunnollinen akun kiinnitys
- Älä nouse irti maasta!

Rity

  • Vieras
Vs: Belt CP V2:n tasapainosta...
« Vastaus #24 : 13 Joulukuu, 2009, 19:34:21 »
Tervehdys kaikille. Pitää nyt liittyä samointein kahteen eri kerhoon. Ensin Belt CP v2:sen omistajien kerhoon ja toiseksi heti kopterinsa torpanneet -kerhoon. Tuon beltin akun kiinnitys on naurettava ja tänään leijunnassa akku otti ja putosi kyydistä. Kopteri nytkähti kyljelleen ja lavat osuivat harjoitusjalaksiin. Lavat, lapojen yhdysakseli (lepatusaksei?) ja pari hammasta päärattaasta otti osumassa itseensä. Kopterin lentokorkeus onnettomuuden sattuessa oli noin 5 senttiä :D Kolmas akullinen jo menossa. Loistava alku.

Huolto ja korjaus on tietenkin puolet hauskuudesta, mutta mistähän saisi työkaluja tuon kopterin purkamiseen? Esim millä ihmeellä pääsisi käsiksi noihin lapojen irrotuksen jälkeen esiin tuleviin muttereihin.

Eli muille opiksi:
- Tarkista painopiste
- Tee kunnollinen akun kiinnitys
- Älä nouse irti maasta!

niihin akselin päässä oleviin ruuveihin pääsee käsiksi pitkällä 5,5mm hylsyllä, lelujanetistä löytyy ihan työkalukin, mutta itse hain työkalukaupasta pitkän hylsyn.

Itse en ole edes keksinyt miten se akun kiinnitys virallisesti toimii, mutta olen saanut sen jotenkin nykerrettyä ja varmistellut kumilenkeillä tukevaksi. tein tilapäisen virityksen pahvista sinne akkutilan perälle että akku roikkuu pidemmällä painopisteen korjaamiseksi.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Belt CP

Aloittaja Belt pilot E-Sky Sähkökopterit

23 Vastauksia
9985 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2008, 07:14:10
kirjoittanut sami1308
2 Vastauksia
2340 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2008, 11:13:16
kirjoittanut mnentwig
13 Vastauksia
5767 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Lokakuu, 2008, 20:01:19
kirjoittanut Juho
Belt-cp V2

Aloittaja Miku « 1 2 3 » E-Sky Sähkökopterit

74 Vastauksia
25325 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 21:09:38
kirjoittanut samos
6 Vastauksia
3734 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Heinäkuu, 2011, 21:01:21
kirjoittanut racem