Kirjoittaja Aihe: Kopterin perää ei saa säätöihin  (Luettu 23142 kertaa)

TTM

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #25 : 03 Syyskuu, 2007, 12:57:14 »
Ketjua lukiessa tulee mieleen vain että motilta loppuu töky.. Kun noustessa tarvitaan päälavoissa kulmaa, jolloin huomasit perän luistavan. ---> Suuri kulma päälavoissa, suuri momentti kopussa, jolloin perä ei jaksa pitää, vaikka servo on laidassa. Kun taas kopua ottaa alaspäin, perä jaksaa pitää, koska päälapojen kulmat pienet.
Tarkista vielä ettei akussa ole vikaa, uusissakin voi olla. Tai perähihna liian kireellä tms. suurta kitkaa jossain, vie puhtia motilta.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #26 : 03 Syyskuu, 2007, 13:16:30 »
Ketjua lukiessa tulee mieleen vain että motilta loppuu töky.. Kun noustessa tarvitaan päälavoissa kulmaa, jolloin huomasit perän luistavan. ---> Suuri kulma päälavoissa, suuri momentti kopussa, jolloin perä ei jaksa pitää, vaikka servo on laidassa. Kun taas kopua ottaa alaspäin, perä jaksaa pitää, koska päälapojen kulmat pienet.
Tarkista vielä ettei akussa ole vikaa, uusissakin voi olla. Tai perähihna liian kireellä tms. suurta kitkaa jossain, vie puhtia motilta.

Itse asiassa, kun vaihdoin tähän harjattoman motin ja samalla tuon isomman akun, niin luulinkin heti eka lennolla, että akussa on jotain häikkää. Sen verran laiskemmalta kopu tuntui, mitä tuolla vakiomotilla (vaikka käsittääkseni pitäisi olla pirteämpi). Mitoin kuitenkin silloin akun ja se näytti tasaisesti saman jännitteen eri kennoille. Olen mittonut akkua silloin tällöin tämän jälkeenkin, viimeksi eilettäin. Pitää tosiaan katsoa nyt lävitse pääakseli ja sen laakeroinnit, josko siellä josain olisi sen verran kuitenkin heittoa, että motti hukkaa niihin tehonsa.

Voiko tuossa akussa olla vikaa siten, että sitä ei mittaamalla huomaa? Olen mittonut kennot ja niissä on tasaisesti sama jännite (muistaakseni hieman vajaat 4,2V, kun akku on täysi). Tyhjänä ollaan taas tasaisesti alle 4V:n lukemissa (olisko ollut jotain 3,7-3,8V). Kunhan nuo akselit uusin, niin kokeilen ensin tällä uudella akulla. Jos ongelmaa on edelleen, niin pitää kokeilla tuolla vanhalla akulla (pitää ensin vaihtaa siihen liitin). Vanhasta akusta ei saa ulos kuin 10A, joten maksimitehoja ei motista irronne, mutta jos kopu tuntuu tuolla vanhalla akulla kuitenkin pirteämmältä, niin silloinhan tiedän uuden akun olevan takuulla rikki.

Ja voisihan tuota tietenkin testata vaihtamalla myös moottorin ja noparin vanhoihin harjallisiin.
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2007, 13:25:38 kirjoittanut Samppa »

TTM

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #27 : 03 Syyskuu, 2007, 13:45:18 »
Sulla oli 3100kV:n harjaton, kuulostaa aika pieneltä kV arvolta noin pieneen kopuun.. Voi olla että välityssuhteet on koneen nupissa niin pitkät että sähköisesti noin "jäykkä" motti anoo liikaa virtaa akulta, jolloin jännite kuormalla romahtaa eli rpm laskee ---> perän pito loppuu.
Omassa rexissä 13 piikkisellä pinionilla lentoaika oli lyhin, 11 piikkisellä pisin vaikka motti on vakio 3550kV.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #28 : 03 Syyskuu, 2007, 15:31:38 »
prkl.. alan olla vakuuttunut, että noissa kierroksissa se ongelma tosiaan lopulta on. Mutta sitten se, että onko tässä nyt jokin mekaaninen vastus, vai onko akku sökö tms. pitää vielä tutkia. Moottorissa on nyt 9 hampainen pinioni ja päähammasratas on 140 hampainen. Nyt kun muistelee, niin jo alkujaan kun tämän motin vaihdoin, niin nousussa saattoi hieman heittää perää vasemmalle. Aiemmalla moottorilla nousi nätisti. Nyt ongelma on kuitenkin pahentunut sietämättömäksi, joka viittaa joko tuohon akun heikkoon kuntoon, tai mekaaniseen jumitukseen josain. Pitkän väännön jälkeen ollaan varmaan pääsemässä oikeille jäljille (toivottavasti).

Huomenissa saatan jo saada nuo osat leluja.net:stä. Otin samalla perään laakerit ja pääakselin puolivälin paikkeilla olevan laakerin. Varsinkin tuo toinen perälaakeri on saattanut kärsiä kierosta akselinpäästä.

Ei kovin mielellään viitsisi heti alkaa moottoria vaihtamaan isompaan, mutta katsotaan nyt miten kopu reagoi, kun:
a) uusin nuo akselit, laakerit ja muutenkin laitan mekaniikan varmasti kuntoon
b) jos ed. kohta ei auta, niin kokeilen vanhalla akulla
c) jos ed. kohta ei auta, tai auttaa vähän, niin kokeilen vanhalla akulla, motilla ja noparilla. Jos apua on, niin muuten samalla setupilla, mutta vanhan akun tilalle uusi akku.
d) jos ed.kohta ei auta, niin luovutan tämän kopun osalta
Jos kohta b auttaa, niin akku menee vaihtoon. Jos kohta c auttaa (toimii molemmilla akuilla), niin eikai auta muu kuin hommata kiertävämpi motti.
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2007, 15:34:23 kirjoittanut Samppa »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #29 : 03 Syyskuu, 2007, 17:43:52 »
prkl.. alan olla vakuuttunut, että noissa kierroksissa se ongelma tosiaan lopulta on. Mutta sitten se, että onko tässä nyt jokin mekaaninen vastus, vai onko akku sökö tms. pitää vielä tutkia. Moottorissa on nyt 9 hampainen pinioni ja päähammasratas on 140 hampainen. Nyt kun muistelee, niin jo alkujaan kun tämän motin vaihdoin, niin nousussa saattoi hieman heittää perää vasemmalle. Aiemmalla moottorilla nousi nätisti. Nyt ongelma on kuitenkin pahentunut sietämättömäksi, joka viittaa joko tuohon akun heikkoon kuntoon, tai mekaaniseen jumitukseen josain. Pitkän väännön jälkeen ollaan varmaan pääsemässä oikeille jäljille (toivottavasti).

Laskin tuossa että täyskaasu antaa sinun moottorilla ja välityksillä 2300 nuppiin joka on ihan hyvä. Nyt tosiaan vaikuttaa että akku sökö. 16C viittaa halpatuotantoakkuun joka saattaa ruveta väsymään parin syklin jälkeen. Hommaa "kakkosakuksi" (akkujahan ei ole ikinä liikaa ;) ...) www.verticalhobby.com :ista joku 20C akku ja koita miten käyttäytyy sillä.
-flybarless, sedative stabilized head-

Humppe

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #30 : 03 Syyskuu, 2007, 17:59:05 »
Lainaus käyttäjältä: Hermis
Laskin tuossa että täyskaasu antaa sinun moottorilla ja välityksillä 2300 nuppiin joka on ihan hyvä. Nyt tosiaan vaikuttaa että akku sökö. 16C viittaa halpatuotantoakkuun joka saattaa ruveta väsymään parin syklin jälkeen. Hommaa "kakkosakuksi" (akkujahan ei ole ikinä liikaa ;) ...) www.verticalhobby.com :ista joku 20C akku ja koita miten käyttäytyy sillä.

Samaa mieltä; noiden laskureiden perusteella 140:9 rattailla ja 3100kV moottorilla periaatteessa ei kierrosten pitäisi jäädä kohtuuttoman alhaiseksi.

Kuinka painava tuo akku on verrattuna alkuperäiseen? .. Sehän vaikuttaa myös aika olennaisesti leijunnassa tarvittaviin lapakulmiin.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #31 : 03 Syyskuu, 2007, 18:31:39 »
Akku on Dualskyn X-power tms.

Dualskyn akku painaa 131 grammaa
Alkuperäinen akku painaa 85 grammaa.

Mitoin nyt molempien akkujen kaikki kennot. 4,15V - 4,16V oli kaikissa. Voiko tuo akku hajota jotenkin niin, ettei anna virtaa kunnolla ulos, vaikka kennot näyttäisi (jännite)mittausten perusteella olevan kunnossa? Ei ole kovin vanha tuo uudempi akku, voisi kysellä takuiden perään. Mutta miten tuon sitten osoittaa vialliseksi...

edit: pannaanpa tähän muutama kuva kopterista purkuvaiheesta.
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2007, 20:53:40 kirjoittanut Samppa »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #32 : 03 Syyskuu, 2007, 20:36:48 »
Kun lataat akun täyteen on siinä 4,20V per kenno.
Mutta toisaalta se jännite pitäisi mitata kuorman kanssa.
Millainen jännitekatkaisu tuon kopterin säätimessä on vai onko sellaista? Ajattelin vain että pistäisi korkeimman jännitteen ja täyskatkaisun jos siinä saa valita... Sekin kertoisi vähän akun kunnosta että miten pitkään pyörii ennen katkaisua...

Mutta jotain häikkää ollee laturissa/akussa/mittarissa jos et saa mitatuksi tuota 4,20V jokaisesta kennosta latauksen jälkeen.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #33 : 03 Syyskuu, 2007, 21:05:03 »
Kokeilin vielä ladata kumpaakin akkua. Ei alkanut laturi lataan, oli sitä mieltä että täynnä ovat. Tarkistin myös mittaukset ja edelleen antaa samaa 4,15 ja 4,16V/kenno. Pitää ottaa huomenissa töistä toinen yleismittarini kotiin ja tarkistaa mittaukset sillä. Kummassakin akussa oli sama juttu ja tuskin molemmat ovat sentään rikki. Tai ainakin tuo pienempi pelasi, kun sitä viimeksi on käytetty. Voi olla että tuo laturi jättää latauksen hieman vajaaksi.

Tällaiset speksit löytyi noparin ohjeesta:
BEC Electric current: 5,0Vs/2A
Weak Electricity protection: 9,2V

Lisäksi lukee: When battery is weak, the power of ESC will deline 20% with give any signal.

Eli joku tehonpudotus tulee, mutta tuo BEC on vielä itselleni hieman outo juttu. Pikaselauksella en löytänyt sitä edes Timon&Veskun kopterioppaasta

Humppe

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #34 : 03 Syyskuu, 2007, 21:17:09 »
Dualskyn akku painaa 131 grammaa
Alkuperäinen akku painaa 85 grammaa.

hmn, näyttää olevan vakiokamoilla lentokuntoisen kopterin paino 470g -> akusta tulee jo 10% lisäpainoa. Jos harjattomasta + säätimestä tuli myös lisäpainoa, saattoi kokonaispaino nousta jo liian suureksi?

Missäpäin maata harrastelet? .. Josko joku voisi suorittaa kotikäynnin  ;)

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #35 : 03 Syyskuu, 2007, 21:58:12 »
Se kopteriopas on painottunut enemmän tuonne polttispuolelle ja on muutenkin jo vähän päässyt tekniikan osalta vanhenemaan. Tämä ei kyllä vähennä sen arvoa! Kumpa jaksaisivat vielä päivittää sen ja saisivat myös sähkiskopteriosion kattavaksi... Jos ei muuten, niin määräisivät jonkun sähkisgurun kirjoittamaan sen osion!

Toi sun noparis antaa maksimissaan 2 amppeeria 5 voltin jännitteellä gyrolle ja servoille. Ja luulisin että kun akkujännite putoaa alle tuon 9,2V, niin alkaa vähän pätkimään moottorin kierroksia. Joku asiaa paremmin tunteva voisi täsmentää.

Oman kokemuksen mukaan noi dualskyn akut on ihan hyviä, mutta aina voi joku yksilö olla heikompi. Sanooko se sun laturisi että paljonko on milliamppeereita akkuun pakannut ja näyttääkö se akkujännitettä? Ja käytätkö balansseria.. Tosin jos sulla noi kennojännitteet ovat noin lähellä, niin ei ole balansoimistarvettakaan. Tällä hetkellä.

Yksi hyvä työkalu olisi myös kierroslukumittari jolla voisit mitata roottorin kierrokset... Jotta löytyykö sieltä tuo 2300 kierrosta. Tosin äkkiä tulisi mieleen että oikeasti noin pienen kopterin nupista löytyisi ainaskin 3000 kierrosta. 450Trex ainakin kiertaa sen. Luulisin. Ja sen lentopaino on 800g hujakoilla...

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #36 : 03 Syyskuu, 2007, 21:59:36 »
harjattomasta ja säätimestä tuskin tuli lisää painoa. On jopa pienempi kooltaan tuo harjaton motti. En tiedä painoista. Säätimet on samaa kokoa. Katsotaan ensin, että miten käy kun seuraavan kerran kasaan kopun ja testaan nuo aiemmin mainitut kohdat. Majailen Oulusta n. 70km etelään Raahessa. Saatan tunteakin täältä ainakin yhden kopteriomistajan. En sitten tiedä kuin aktiivinen harrastaja kaveri on. Voin itsekin joskus käväistä jos lähistöllä on jotain miittiä.

Laturi on Eskyn oma balansoiva laturi. Latausvirta on aika pieni (n.650mA). Tässä on pelkkä led- indikointi:

http://www.rcmods.co.uk/e-sky-74111v-balance-charger-i287.html
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2007, 22:11:31 kirjoittanut Samppa »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #37 : 03 Syyskuu, 2007, 22:08:02 »

Dualskyn akku painaa 131 grammaa
Alkuperäinen akku painaa 85 grammaa.

Jos hommat toisen akun niin joku 1000- 1300mAh olisi hyvä että painot ei nouse liiaksi. Kaveri oli tilannut kiinasta tuon ESky CP 2:sen ja siihen 1200mAh ja 1800mAh akut... Eipä noussut 1800mAh:lla minnekkään. Akkujen mAh määrän kanssa on turha ahnehtia.

BEC=battery eliminator circuit, pienentää ajoakun jännitettä että servot ja vastari ei saa sitä 12v raakana. Eliminoi siis erillisen 4.8v vastaanotin akun...
-flybarless, sedative stabilized head-

Humppe

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #38 : 03 Syyskuu, 2007, 23:41:00 »
Majailen Oulusta n. 70km etelään Raahessa.

No johan, Raahesta itsekin olen kotoisin. Viimeviikonloppuna olin viimeksi paikkakunnalla. Laitan YV:llä numeron, niin yritetään osua samaan osoitteeseen jollain aikataululla.

JuhaG81

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #39 : 05 Syyskuu, 2007, 20:06:34 »
Tänään pääsin kokeilemaan omaa kopteria (tänään sain sen vasta). Rikoin sen sitten heti alkuun. Tarkoitetaanko perän luistamisella tässä tapauksessa sitten sitä että jos ei väännä sauvasta vastaan niin se kampeaa perää johonkin suuntaan?. Itselläni lähti perä pyörimään kopterin suuntaisesti heti kun sai ilmaan ja oli työläs pitää paikoillaan sitä siinä sitten (tämän johdosta sitten crash). Koko ajan joutui namikasta pitämään vastaan. Mitä säätöjä mun pitäis tarkistaa?.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #40 : 05 Syyskuu, 2007, 20:25:59 »
Otitko sen suoraan laatikosta ja siitä ilmaan?

Oikeasti ne varmaan pitäisi säätää ja katsoa muutenkin että kaikki on kiinni.
Koitas saada joku kokeneempi avuksi ennen seuraavaa lennätystä. Jos et tunne ketään, niin kerro täällä asuinseutusi ja mahdollisuutesi lähteä kauemmaksi apua saamaan.
Nyt viikonloppuna olisi jossain Lahden-Kouvolan suunnalla helileiri jossa satavarmasti saisit koneesi perussäätöihin...

JuhaG81

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #41 : 05 Syyskuu, 2007, 20:37:50 »
Jeps. Kyllä näin tein. Laatikosta pois akut latinkiin ja siitä hieman kokeilee ja sitten lentään. Uudessakaupungissa asun. En tunne ketään ketä harrastaisi koptereita. Mahdollisuudet lähteä kauemmas on aika heikot. Ihmettelen että kopterin käsikirjassa ei kerrota mitään mistään säädöistä. Ei kerrottu ohjaimesta eikä mistään.  :-\

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #42 : 05 Syyskuu, 2007, 20:55:42 »
Sinulla on hyvin asiat! Turun alueella on paljon kopteristeja ja varmaan joku heistä pystyy sinua neuvomaan...
Jengi täällä foorumilla on vähäintäänkin auttavaista!

Itse olen kanssa enempi alkaja ja olen saanut apua aina kun olen tarvinnut. Tosin olen päässyt avun luokse!

JuhaG81

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #43 : 05 Syyskuu, 2007, 21:07:10 »
Niin.. No itselläni on kyllä auto ja silleen mutta mulla on tällä hetkellä 13vko vanha koira että se ei niin hirveesti malta olla yksin mutta jos vain jonkun jostain löytäisi niin pääsisi katselemaan. Sain pikana tilattua uudet osat jo.. ovat aamulla klo 10.00 aikaan perillä täällä.. että huomenna on taas uudet yritykset.  ;D Oppiminen on aika kallista ja työlästä... Olis se hienoa jos joku osaaja joka olisi tässä turun lähistöllä ilmoittaisi itsestään niin voisin vaikka piipahtaa kylään pikaisesti tai tavata jossain niin vois katsoa tuon kopukan yhdessä kuntoon. On vain tuo innostus kova päästä lentelee.  :D

TTM

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #44 : 05 Syyskuu, 2007, 21:35:30 »
Tiedän kokemuksesta että innostus on kova :) Kannattaisi kuitenkin harjoitella leijuttamista ensin simulaattorilla, säästää pudotuksissa, joita kuitenkin tapahtuu alkuun enemmän.
Aluksi tarkistaisin radiosta, onko gyro ns. heading-hold tilassa (pitää perän paikallaan), kun lennätät, ja lisäksi sen että peräservon liikkeet laidasta laitaan riittää säätämään perän lapakulmat laidasta laitaan. Ja tietty roottorissa pitää olla tarpeeksi kierroksia, jottei perä luista kuten tässä ketjussa on jutskattu edellä. Mikähän kepakko on kyseessä??

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #45 : 05 Syyskuu, 2007, 21:49:52 »
Kyseessä sama kopu, kuin allekirjoittaneella. Alkuperäinen hyro ei omaa hl- toimintoa. Katso, että gyro on rev- tilassa ja ohjaimen alareunassa olevat namiskat: ail:nor, ele:rev, thr:nor ja rud:rev. Jos nämä on kunnossa ja kopteri pyöri silti ylhäältä katsoen vastapäivään, niin siirrä perätangolla olevaa servoa eteenpäin. Jos kopteri pyöri ylhäältä katsoen myötäpäivään, niin siirrä servoa taaksepäin. Kovin isoja siirtoja ei kannata tehdä. Ja kokeile toimintaa rauhallisesti, ei kannata nostaa juuri senttiä- paria korkeammalle. Säädöissä olevan kopterin kanssakin menee kyllä tovi, ennen kuin pääsee leijuttelemaan. Itselläni tuo kopu oli paketista otettaessa hyvissä säädöissä.

Paras ratkaisu on se, mitä nämä ammattilaisharrastajat on täällä jo sanoneet, eli joku kokenut kaveriksi ennen kuin itse särkee kopteria enempää.

JuhaG81

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #46 : 05 Syyskuu, 2007, 21:58:37 »
Jeps. Kiitoksia kovasti neuvoista... kyllä tuo tuntuisi kumpaankin suuntaan liikkuvan yhtä paljon tuo perän servo. mulla on ne namiskat hieman eriasennossa kun sulla eli mul toimii niin että kun ohjaimesta väännän vasenta tikkua ylös niin kierrokset nousee sulla se tekee samppa vissiin päin vastoin. Mitäs muuten vaikuttaa se gyron herkkyyden säätö? meinaan että mihin liikkeeseen se tekee jotain omiaan sitten?. Ainiin ja samppa mitä se kytkin siinä ohjaimessa tekee kun on se gyro.sw???
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2007, 22:00:25 kirjoittanut JuhaG81 »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #47 : 05 Syyskuu, 2007, 22:22:03 »
Koitan tarinoida jotain yleistä:

Gyron herkkyys eli gain. Isolla gainilla gyro korjaa pienempiäkin perän heilahduksia. Jos gainia on liian vähän, gyro ei korjaa mitään-> perä ei pidä. Jos liikaa, gyro korjaa omat korjauksensakkin-> perä heiluu kovasti. Näiden välillä on tarkka ja suuntansa pitävä perä joka vastaa ohjaukseen terävästi. (tosin tuolla gyrolla en menisi liikoja lupaamaan...)

Veikkaan että Sampalla toimii kuitenkin kaasu kuten pitääkin, alhaalla 0%, ylhäällä 100% ;)

Se gyro-sw (gyro-switch) on varmaan revo-mix eli rudder-mix eli tail-mix. Kyseessä on miksaus joka säätää perän lapakulmia suhteessa pääroottoriin. Eli kun lisäät kaasua, vääntö lisääntyy, mutta revo-mix lisää  myös perään kulmaa-> kopu pysyy suorassa. Headinhold-gyro osaa tehdä tämän itse, joten HH-gyrolle revo pois päältä, tavan gyrolle revo päälle.

Ohjaimesta ei ole kerrottu manuskassa varmaankaan siksi että ohjaimia on 4 eri "modea", eli tikkujen toiminnot on eri tavalla. Meillä mode 2:sella vasemmalla on kaasu ja oikealla kallistukset, mutta olikohan mode 4 jossa ne onkin täysin päinvastoin. Nyt ESky selviää yksin manuskoin (=painokustannuksin) kun jättää ohjaimesta tarinoimatta....  >:(
-flybarless, sedative stabilized head-

JuhaG81

  • Vieras
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #48 : 05 Syyskuu, 2007, 22:49:19 »
eli nyt kun olen tuota vipua liikutellut enkä muista missä mallissa se oli alunperin niin kokeilemalla selviää. No pitänee toivoa että huomenna on hyvä keli että voi ulos mennä kokeilee. perän siis pitäisi pysyä koko ajan samassa asennossa kun ei vipuun kosketa?

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin perää ei saa säätöihin
« Vastaus #49 : 06 Syyskuu, 2007, 08:12:44 »
Jeps. Kiitoksia kovasti neuvoista... kyllä tuo tuntuisi kumpaankin suuntaan liikkuvan yhtä paljon tuo perän servo. mulla on ne namiskat hieman eriasennossa kun sulla eli mul toimii niin että kun ohjaimesta väännän vasenta tikkua ylös niin kierrokset nousee sulla se tekee samppa vissiin päin vastoin. Mitäs muuten vaikuttaa se gyron herkkyyden säätö? meinaan että mihin liikkeeseen se tekee jotain omiaan sitten?. Ainiin ja samppa mitä se kytkin siinä ohjaimessa tekee kun on se gyro.sw???

Kyllä minulla toimii kaasu ihan normaalisti, eli alhaalla 0% ja ylhäällä täydet 100% ja vasemmassa tikussa nimenomaan. Se gyro sw vipu pitää olla sinulla yläasennossa. HL- gyrolla (ainakin eskyn) se toimii siten, että ala-asennossa gyro on HL- moodissa ja yläasennossa "normaalimoodissa".

Tuolla Eskyn perusgyrolla saattaa perä hieman liikkua esim. tuulenpuuskan vaikutuksesta, mutta selkeästi pyörimään, tai kääntymään sen ei pitäisi lähteä.

Tämä opas (eka viestin liitteenä) on ihan hyvä. Käsittelee lähinnä mekaniikan säätöjä:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=511399
« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2007, 08:16:41 kirjoittanut Samppa »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
95 Vastauksia
41783 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2011, 20:52:46
kirjoittanut Jerkku
101 Vastauksia
84035 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Kesäkuu, 2011, 16:31:32
kirjoittanut Iceheart
7 Vastauksia
5283 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Elokuu, 2012, 17:45:37
kirjoittanut mop
26 Vastauksia
10032 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2014, 21:45:50
kirjoittanut MrE
3 Vastauksia
3842 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2014, 17:40:00
kirjoittanut 338federal