Kirjoittaja Aihe: Kopterin fysiikasta  (Luettu 6189 kertaa)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Kopterin fysiikasta
« : 10 Huhtikuu, 2019, 21:19:38 »
Tässä väsyneenä reissun päällä iltaolusella joskus tuo ajatus karkailee...

Eli, ”mitä jos”?

Mitä jos kopterin painopisteen saisi keskitettyä mahdollisimman lähelle nuppia? Ajatuksella ”flying disk”?

Periaatteellisella tasollahan tämä ei ole vaikeaa, sitten vain pitää nämä ”mutta-asiat” ottaa huomioon:

- Symmetrinen tasapaino, eli ei riitä että ”paino on korkealla, nuppia lähellä”, tarttis olla sivu- ja pituussuunnassa symmetristä. Käytännössä siis perän aiheuttama voima pitää ottaa huomioon. Sekä se että perä sivusuunnassa operoituu perälavoilla mutta korkeussuuntaan ei perässä ole voimaa.
- Lapafysiikka, eli paljonko lavat oikeasti tarvivat etäisyyttä korkeussuunnassa milläkin etäisyydellä nupista? Arveluja ja mielipiteitä löytyy ihan varmasti tältäkin voorumilta mutta onko kellään/missään faktaa tai mittauksia? ”MuTu on perseestä”

Jos periaatteellisella tasolla miettii niin homman ei olettaisi olevan mahdottomuus, pointti on että jos toi ois helppoa se ois jo tehty  ja sitä tekis kaikki.

Eli mitä pointteja mä en hoksaa?

Tänä päivänä ei ole kummonen homma sinällään tehdä frankenstein eri osista omilla runkolevyilleä jne.

Eli: Miksei tätä o tehty tänä päivänä kun lentomuoti on kaikilla akseleilla hyvin pyörivää?

PS: Mun lentotyylille (...tyylittömyydelle) tää ei o sit ollenkaan relevanttia, kiehtoo tekninen puoli...

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #1 : 27 Huhtikuu, 2019, 20:22:59 »
Tää tais olla aika vaikee... Enkä aio yrittääkään kommentoida, kunhan kirjoitan ajatuksella "luettu on".
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #2 : 27 Huhtikuu, 2019, 22:25:42 »
Tässä väsyneenä reissun päällä iltaolusella joskus tuo ajatus karkailee...

Eli, ”mitä jos”?

Mitä jos kopterin painopisteen saisi keskitettyä mahdollisimman lähelle nuppia? Ajatuksella ”flying disk”?

Periaatteellisella tasollahan tämä ei ole vaikeaa, sitten vain pitää nämä ”mutta-asiat” ottaa huomioon:

- Lapafysiikka, eli paljonko lavat oikeasti tarvivat etäisyyttä korkeussuunnassa milläkin etäisyydellä nupista? Arveluja ja mielipiteitä löytyy ihan varmasti tältäkin voorumilta mutta onko kellään/missään faktaa tai mittauksia? ”MuTu on perseestä”

PS: Mun lentotyylille (...tyylittömyydelle) tää ei o sit ollenkaan relevanttia, kiehtoo tekninen puoli...

Ei mikään virallinen fakta/mittaustulos, Mutta ainakin Horizontal stabilaattorin väliin tökätystä tulitikusta hävisi nuppi melko rauhallisilla lento liikkeillä.
Tuo Flying disk ajatus tuo mieleen hyrrän ja hyrrä voimat, ja äkkiseltään tuntuisi että tuo epäsymmetrinen painopiste juurikin vastustaa noita hyrrävoimia :o
Käsittääksi nuo hyrrä voimat ovat vaikeasti ennustettavia/hallittavia.


Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #3 : 27 Huhtikuu, 2019, 22:26:48 »
Koko lapakehähän on se hyrrä, ja se on ohjattavissa :)

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #4 : 27 Huhtikuu, 2019, 22:48:49 »
Hitto että on kieltämättä vaikea aihe ::)
Pitänee keskeyttää tipaton 2019 ja otettava neuvoa antavat baari kaapista esiin :D

Pitääkös hyrrällä olla kuitenkin tukipiste jota vasten sitä ohjataan?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #5 : 27 Huhtikuu, 2019, 22:59:24 »
Jätän tämän vain tähän:

Kaksi sisäkkäistä pääakselia joista sisempi menee nupin läpi ja siellä on toinen ajoakku nupin päällä siinä akselissa kiinni ja johdot menee siitä läpi.

Pystysuuntanen massakeskipiste lähes roottorin centroidissa. ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #6 : 27 Huhtikuu, 2019, 23:24:28 »
Jätän tämän vain tähän:

Kaksi sisäkkäistä pääakselia joista sisempi menee nupin läpi ja siellä on toinen ajoakku nupin päällä siinä akselissa kiinni ja johdot menee siitä läpi.

Pystysuuntanen massakeskipiste lähes roottorin centroidissa. ;D

Älä ota enää ;D

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #7 : 27 Huhtikuu, 2019, 23:26:04 »
Jätän tämän vain tähän:

Sama juttu vaikka ei pitäisi.

Miten tällainen laite lentää:

-koaksaalikopterin tyyliin päällekkäiset lavat, jotka pyörivät eri suuntiin

-sitten ikään kuin swash platella kallistetaan sisäkkäin olevia pääakseleita muun rakenteen suhteen. Jos pääakselit kohtisuoraan pystyssä, on vain ylös-alassuunta mahdollinen. Kallistelulla saadaan suuntakomponentti sivuille, eteen ja taakse. Laitteessa ei perää.

-lapakulmat vakiot niin kuin quadeissa, laitetta ei lennetä vakiokierroksilla vaan kierroksia säätämällä kallistuksen lisäksi

Sori tästäkin.
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #8 : 28 Huhtikuu, 2019, 11:20:45 »
Ööh.. Mitä erityistä hyötyä painopisteestä lapatasossa oikeastaan olisi? Hyrrävoimat koptereissa ovat niin paljon vaikkapa massamomenttia suurempia, että on oikeastaan melko yhdentekevää onko roottoritaso painopisteen ylä-tai alapuolella (järkevissä rajoissa tietenkin). Käytännön kannalta yläpuolinen roottori on todettu aika käteväksi  ;)

Ja noita koaksiaalikoptereitakin on jo olemassa... mutta jos ideana on kallistaa jäykkiä roottoreita suoraan servoilla, servot ovat kovilla ja muitakin huolia on odotettavissa.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #9 : 28 Huhtikuu, 2019, 11:42:43 »
Näkisin "erityisen hyödyn" useemmaltakn kantilta. Kun nyt näillä mennään nk. "joka suuntaan ja eri suunnissa" niin se painopisteen oleminen nk. "joka suuntaan sama" on sitä optimointia. Eli missä tahansa suunnassa liike- ja massasuunnat aina samanlaiset. Tästä päästään johdonmukaiseen käytökseen kaikissa tilanteissa.

Siis tämähän on ihan teoreettisa fysiikkakeskustelua. Ehkä. Eihän sit koskaan tiä, ei Frankesteinin teko ole ollenkaan mahdotonta :D

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #10 : 28 Huhtikuu, 2019, 15:50:29 »
Sit tietty päästään siihen, että olisiko tämmösestä täysin uudesta rakenteesta käytännössä jotain hyötyä. Minusta nykykopterit lentää niin hyvin, että en osaa oikein kuvitella miten niistä saisi merkittävästi parempia.

Mielestäni noi koneet käyttäytyy hyvinkin pitkälle samalla tavalla ajeli sitten inverttinä tai oikein päin. Kääntyvyys ei myös ole mitenkään rajoittava siinä, kuinka nopeeta 3d:tä pystyy veivaamaan, vaan pikemminkin makuasia. Esim. Pertillä ja Kaitsulla ei omien sanojensa mukaan oo mitenkään älyttömästi ratea nupissa, eli pilotti on käytännössä aina rajoittava tekijä, ei kopterin ominaisuudet.
« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2019, 16:29:03 kirjoittanut Mesihukka »
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #11 : 28 Huhtikuu, 2019, 16:11:09 »
Esim. Pertillä Kaitsulla ei omien sanojensa mukaan oo mitenkään älyttömästi ratea nupissa, eli pilotti on käytännössä aina rajoittava tekijä, ei kopterin ominaisuudet.
Ihan asiaan liittymätön juttu mutta muistan lukeneeni että peralla on ratea nupissa ihan törkeen paljon. En muista mutta oli kovempi lukema kun mitä kenelläkään muulla kuullu olevan. Voi olla että muistan väärinkin  :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #12 : 28 Huhtikuu, 2019, 16:28:33 »
Ihan asiaan liittymätön juttu mutta muistan lukeneeni että peralla on ratea nupissa ihan törkeen paljon. En muista mutta oli kovempi lukema kun mitä kenelläkään muulla kuullu olevan. Voi olla että muistan väärinkin  :D

Ne kertoili tässä joku aika sitten podcastissa setupeistaan, ja rate oli Vbar NEO:lla molemmilla muistaakseni 124 tai 126.

Itselläni taas esimerkiksi 700:issa on ratea 134. Veikkaan et noilla Aasian hurjilla jätkillä saattaa olla aika reippaasti, ainakin lentotyylistä päätellen :D
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #13 : 28 Huhtikuu, 2019, 16:44:02 »
Pakko mainita, että itteasiassa nykykopterit on vähä vääristynyt käsitys lentotuntuman ja käyttäytymisen tiimoilta. Nää on junnannu lento-ominaisuuksiltaan paikallaan kymmenkunta vuotta eikä mitään uutta olla nähty, tai koettu tällä saralla.

Ulkonäkö, huollettavuus ja mekaanin kestävyys on toki jollain malleilla parantunut, tai kehittynyt.

Ittelläni on pari mulle uusinta konetta n. Kymmenkunta vuotta vanhoja malleja ja rehellisesti sanottuna ne käyttäytyy omaan makuun paremmin kuin ykskään uudempi kone mitä olen koskaan henk.koht kokeillut.

Nää on makuasioita, mutta silti väitän, että nää lento-ominaisuudet mitä nyt nykykoneissa on niin ne on ollut tarjolla kyllä ihan FBL aikakauden alusta asti. Gyroissa kyllä on tapahtunut jotain pientä kehitystä FBL aikakauden alkumetreiltä, mutta ei silläkään saralla enää muutamaan vuoteen mitää merkittävää parannusta ole nähty.

Suosittelen kyllä ihan rohkeasti kokeilemaan vanhojakin malleja, saatatte jopa yllättyä ;)

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #14 : 28 Huhtikuu, 2019, 16:54:02 »
Ne kertoili tässä joku aika sitten podcastissa setupeistaan, ja rate oli Vbar NEO:lla molemmilla muistaakseni 124 tai 126.

Itselläni taas esimerkiksi 700:issa on ratea 134. Veikkaan et noilla Aasian hurjilla jätkillä saattaa olla aika reippaasti, ainakin lentotyylistä päätellen :D

Tuo on todella paljon. Mulla 108 joka on sekin paljon. Esim TLR ZXZXZZXZZXZXIIKKI taitaa ajella about 90 tietämillä.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #15 : 28 Huhtikuu, 2019, 18:08:40 »
Tästähän kehkeytyy hyvin mielenkiintoinen keskustelu!
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #16 : 28 Huhtikuu, 2019, 19:20:37 »
Meillähän oli aikanaan Vantaalla sellainen aika kiva harrastajien kopteripäivä, jossa käytiin läpi kopterin aerodynamiikka, rc-kopterin rakentamista ja turvallisuusasioita. Esiintyjinä olivat Anssi Aunola, Ari Holmström ja Timo Keränen. Spagettia, jauhelihakastiketta, näkkileipää ja juomaa oli tarjolla. Tapahtuma on videoitu, enkä luultavasti ole juurikaan näkyvillä, joten sen voi hyvillä mielin katsoa, jos jostain löytyy.

Anssin aerodynamiikkaluennosta muistan vieläkin seuraavaa:

- siinä tapahtuu monta asiaa kopterin lentäessä

- pelkkään leijuntaan paras mahdollinen rakenne olisi kärkeä kohti kapeneva trapetsimainen rakenne. Ulompana isompi ratanopeus -> ei tarvitse niin isoa pinta-alaa

- sitten Anssi kertoi jostain ilmiöstä, jossa tapahtuu oikealla helikopterilla jonkin sortin nykäisy tai pamahdus, mutta josta ei kuitenkaan tarvitse sen enemmin välittää :o Itelle tuli ainakin sellainen olo, että säikähtäisin perkuleesti, jos olisin kyydissä. Anssihan on lentänyt rc-koptereiden lisäksi oikeita koptereita.

10 vuotta tulee nyt syksyllä, jos muistan ajankohdan oikein. Silloin ei ollut Ämmässuota, FPV:tä ja droneja nykymitassa, TeroS:ää, Tohtoria, Kakkaa, Samiwattia, Hayabusaa ja Mesihukkaa joitakin asioita ja ihmisiä mainitakseni.

EDIT: Tohtori lisätty, pakollinen lisäys.
« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2019, 19:28:37 kirjoittanut Pekka »
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #17 : 28 Huhtikuu, 2019, 20:19:39 »
Tuo on todella paljon. Mulla 108 joka on sekin paljon. Esim TLR ZXZXZZXZZXZXIIKKI taitaa ajella about 90 tietämillä.

Mä varmaan torppaisin samantien jos yrittäisin 90 ratella ajella :D Mut joo, makuasia tää tuntus hyvin pitkälle olevan. Oon miettiny myös, et tikkutekniikka saattaa vaikuttaa jossain määrin siihen, mikä rate tuntuu sopivalta. Veikkaisin että peukuilla tuntuu luontevammalta ohjata isommilla tikun liikkeillä kuin pinsetillä, jolla ite lennän.

Ja sit tietty lavat vaikuttaa, Thunderissa piti pikkusen tiputtaa MS composit lavoilla ratee, ja nostaa Sabin lavoille et tuli mieleinen.
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2019, 07:43:16 kirjoittanut Mesihukka »
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #18 : 28 Huhtikuu, 2019, 23:08:49 »
Style vaikuttaa vbarissa aika paljon siihen paljonko vaatii agilityä. Mä kokeilin joskus tosi korkeeta style arvoa. Oisko ollu jotain sadan luokkaa. Sillon piti nostaa agility tosi korkeelle ku tuntu, että on tosi kankee. Mitä pienempi toi style arvo on nii itellä ainakin myös agilityä saa puottaa melkeenpä samassa suhteess, kun tulee muutenki käytöksestä vikkelämpi. Paddle arvo kans vaikuttaa paljo tohon tikun reagointiin. Vaikkei olis agilityäkään niin paddle arvoa nostamalla kyllä haukkaa ja flippa terhakkaasti. Toi kai vissiin stimuloi kärpäslätkien pettämistä, jos oon oikeen ymmärtäny. Että ei toi agility arvo ittessään kyllä kerro mun mielestä mitään siitä kuin reagoiva se kopteri tikun liikkeeseen on. Aika paljon käyttävät myös propilotitki expoa, jos noita simulaattoreiden valmis setuppeja on uskominen.

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #19 : 28 Huhtikuu, 2019, 23:17:17 »
Aina ku funtsitaan laitteen käyttäytymistä ni alkaa tää veepaarin agility vs style keskustelu ;D

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #20 : 28 Huhtikuu, 2019, 23:38:15 »
Aina ku funtsitaan laitteen käyttäytymistä ni alkaa tää veepaarin agility vs style keskustelu ;D

Noku jäbät ny vaan sattuu lillutteleen vbarilla ja toi agility arvo ei Itessään oo nii mustavalkonen ;D

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #21 : 29 Huhtikuu, 2019, 21:38:51 »
Noku jäbät ny vaan sattuu lillutteleen vbarilla ja toi agility arvo ei Itessään oo nii mustavalkonen ;D

Ei niin. Siks mulla on kummatkin tapissa  :D
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #22 : 29 Huhtikuu, 2019, 21:41:43 »
Aina ku funtsitaan laitteen käyttäytymistä ni alkaa tää veepaarin agility vs style keskustelu ;D
Onneks ei oo tommosia epäselviä parametrejä ollenkaan.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #23 : 29 Huhtikuu, 2019, 21:45:22 »
Ei niin. Siks mulla on kummatkin tapissa  :D

Mulla ei oo enää edes mitään hajua missä ne on. Ne vaan on jossain kohtaa ajautunu johonki. Taitaa itteasiassa olla aikalailla vakiot plus jonkuverran lisää agilityä. Mutta toisaalta mitä ihmeen merkitystä noilla on ku ne on täysin yksilö juttuja eikä kerro kyllä mitään mistään toiselle pilotille ;D

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Kopterin fysiikasta
« Vastaus #24 : 29 Huhtikuu, 2019, 22:50:47 »
Mul on tähän sikäli yksinkertainen systeemi, et jätän aina stylet ja paddlet vakioarvoihin ja säädän vaa raten sopivaks.

Joka tapauksessa smäkkääminen ei oo siitä kiinni, etteikö kone kääntyisi riittävällä nopeudella.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch