Kirjoittaja Aihe: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.  (Luettu 9296 kertaa)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« : 07 Joulukuu, 2008, 22:13:42 »
Noniin nyt tarvisin kokemuksia miten noi LI-ION / LIPO akut kestää talvella... Ilkka eikös sulla ollu 14MZ ja sullahan se oli siellä oulaisissa talvella millä akulla?
« Viimeksi muokattu: 07 Joulukuu, 2008, 22:39:20 kirjoittanut Ege »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lähettimien LION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #1 : 07 Joulukuu, 2008, 22:24:27 »
Tänään kun oltiin Vesiksellä niin ei mitään vaikutusta ollut radion toimintaa kun oli n.15min ulkona kerralla. Li-ion akkuhan kyykkää kun on tarpeeksi kylmä mutta eihän kännykän akkukaan kyykkää  heti pienessä pakkasessa. Ukko jäätyy ennen akun kyykkäämistä :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #2 : 07 Joulukuu, 2008, 22:37:16 »
Ok katoin ni 12Z & 14MZ on sama LI-ION akku, oliko akku irti lähettimestä vai lähetin vaan lähetinsalkussa?
« Viimeksi muokattu: 07 Joulukuu, 2008, 22:40:59 kirjoittanut Ege »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #3 : 08 Joulukuu, 2008, 08:25:24 »
Akku oli kiinni lähettimessä, ei ollut salkussa. Lennätyksen jälkeen kuitenkin autoon vehkeet odottamaan ja lämpenemään
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #4 : 08 Joulukuu, 2008, 13:08:18 »
Akku oli kiinni lähettimessä, ei ollut salkussa. Lennätyksen jälkeen kuitenkin autoon vehkeet odottamaan ja lämpenemään

Kyllä se akku kylmetessään jonkin verran jännitettä pudottaa eli viimeisillä höyryillä en lähtis talvella lennättämään. Mulla on toiminu hyvin kun olen ladannut lähetinakun täyteen ja sitten käyttänyt lähetinhupun kanssa ja siellä hupun sisällähän on suorastaan lämmin :) Joskun kun on vaihtanut pakkasesta käytännössä jäässä olevan vara-akun käyttöön on se toiminut yes mutta kapasiteetti selkeästi laskenut. Eli hyvin onnistuu mutta hiukan tarkempana kannattaa olla. Itse en vie lähetintä autoon ja takaisin kun se lisää kondensioveden tiivistymisen riskiä lähettimen sisälle ja hyvin se kylmä lähetinkin pelaa kunhan ei tarvi liikaa näytön kanssa naputella.

- Ilkka

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #5 : 08 Joulukuu, 2008, 16:14:48 »
Ja sitten semmonen hommeli että yleensä radiot ei kauheesti tykkää lipo akuista, paitsi 2s. Mutta jos radiossa käytetään lipoa, niin eikö sillon käytetä 3s?? Tuo on se syy että kun jännite nousee yli suosituksen.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Miku

  • Vieras
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #6 : 08 Joulukuu, 2008, 16:21:54 »
Kai ne lähettimen akut kanssa virtaa menettää, kun kopunkin akku hyytyy pakkasella melko nopeasti.
Beltin lentoajat: Kesällä n.10 min Talvella n.3 min
Taitaa nukkua Beltti talviunta
Sori OT

- Miku

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #7 : 08 Joulukuu, 2008, 17:03:06 »
hmm?
Ei minulla rexässä lentoajat lyhene kylmällä :o

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #8 : 08 Joulukuu, 2008, 17:16:04 »
Ja sitten semmonen hommeli että yleensä radiot ei kauheesti tykkää lipo akuista, paitsi 2s. Mutta jos radiossa käytetään lipoa, niin eikö sillon käytetä 3s?? Tuo on se syy että kun jännite nousee yli suosituksen.


jaahans taasen....


12Z ja 14MZ on ihan pakasta vedettynä 2s Li-Ion akuilla!!


[edit]

Ainiin Ege alko sitte laittaan bling blingiä....

Jos saa udella nii mikä oli syy vaihtaa 12FG Z:aan?
« Viimeksi muokattu: 08 Joulukuu, 2008, 17:28:32 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #9 : 08 Joulukuu, 2008, 19:14:43 »
Sopiva jululahja itselle ja Kärkkäisen loistava tarjous...
« Viimeksi muokattu: 08 Joulukuu, 2008, 20:03:51 kirjoittanut Ege »

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #10 : 08 Joulukuu, 2008, 22:04:45 »
Ilkka eikös sulla ollu 14MZ ja sullahan se oli siellä oulaisissa talvella millä akulla?

joo ja tosiaan olen käyttänyt sitä Futaban omalla vakio LI-ION:lla ja sitten Sonyn videokamera-akulla joka on käytännössä sama akku eri leimoilla. Molemmat skulaa mutta vähän huolellisempi tarvii tosiaan olla.

- Ilkka

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #11 : 08 Joulukuu, 2008, 22:21:51 »
Moro,

Minkälaisella virralla voi ladata tälläistä akkua mikä sisältää balansserin ja on kolme kennoinen?
Entäs miten alas voi jännitteen päästää lähetin käytössä?

Tuolaisen akun sain ;) kun ostin Verticalhobbystä lähettimen (FlySky).
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #12 : 08 Joulukuu, 2008, 22:39:36 »
Moro,

Minkälaisella virralla voi ladata tälläistä akkua mikä sisältää balansserin ja on kolme kennoinen?
Entäs miten alas voi jännitteen päästää lähetin käytössä?

Tuolaisen akun sain ;) kun ostin Verticalhobbystä lähettimen (FlySky).

Itse lataan reilulla amperilla. Olen käyttänyt aina 10h ja ladannut. Jännite ollut jotain 11.1v Lähettimessä oleva jännitehälytys purkaa akun liian tyhjäksi.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #13 : 08 Joulukuu, 2008, 23:20:06 »
Ilkka eikös sulla ollu 14MZ ja sullahan se oli siellä oulaisissa talvella millä akulla?

joo ja tosiaan olen käyttänyt sitä Futaban omalla vakio LI-ION:lla ja sitten Sonyn videokamera-akulla joka on käytännössä sama akku eri leimoilla. Molemmat skulaa mutta vähän huolellisempi tarvii tosiaan olla.

- Ilkka
Selvä täytyy olla varovainen ettei lopu lähettimestä virrat.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Lähettimien LI-ION/LIPO akut talvi lennätyksessä.
« Vastaus #14 : 09 Joulukuu, 2008, 12:04:03 »
Moro,

Minkälaisella virralla voi ladata tälläistä akkua mikä sisältää balansserin ja on kolme kennoinen?

Itse lataan reilulla amperilla. Olen käyttänyt aina 10h ja ladannut. Jännite ollut jotain 11.1v Lähettimessä oleva jännitehälytys purkaa akun liian tyhjäksi.

Minulla on Verticalin akku Futaban T7C FASSTissa ja lataan sitä 1A virralla samoin kun Juza ennen kuin 11V alittuu. Pakassa on kyllä jotain elektroniikkaa piuhojen ja akun välissä kun ladatessa Batamin BC6:lla jännite nousee aika nopeasti 12.6V ja tämän jälkeen akku ottaa vielä reilusti varausta vastaan. Latauksen alussa myös jännite pomppii mielenkiintoisesti. Ennen alla olevan kuvan mukaista latausta akun jännite oli Futaban näytön mukaan 11.2V.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
42 Vastauksia
17134 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2010, 00:58:44
kirjoittanut puisto_kemisti
3 Vastauksia
3523 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2011, 19:01:30
kirjoittanut zxiicci
5 Vastauksia
4380 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Elokuu, 2014, 14:03:22
kirjoittanut mikek
6 Vastauksia
4689 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Kesäkuu, 2015, 14:03:48
kirjoittanut Wilikki
1 Vastauksia
1771 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Marraskuu, 2016, 10:01:06
kirjoittanut Tohtori R