Äänestys

Miten hyvässä tasapainossa lavat ovat olleet tehtaan muovipussista otettuna?

Erittäin hyvässä, ei säätöä
22 (40%)
Kohtuullisessa, pala teippiä riittää
25 (45.5%)
Sinneppäin, hieman enemmän teippiä tai jotain toimenpidettä
4 (7.3%)
Heikossa, teippiä ja aika paljon
3 (5.5%)
Erittäin heikossa, rulla teippiä ja silleen
1 (1.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 42

Kirjoittaja Aihe: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)  (Luettu 10111 kertaa)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« : 07 Joulukuu, 2008, 13:36:23 »
Mieleeni tuli kysyä että:

Kuinka hyvässä balanssissa lavat ovat keskimäärin olleet kun ne on muovipussista otettu?

Unohdetaan puiset lavat, niistä tiedän itsekin että on "tuurissaan" ;)
Mutta nämä tehtaiden valmistamat lasikuituiset, hiilikuituiset ja muoviset lavat. Voisi kuvitella että ne olisi kovin tasalaatuisia, miten on?

Taustana se että koitan tässä säädellä minititanin hiilari lapoja. Onkohan nämä Galaxyt, mustat ainakin ja sabesta tulleet.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #1 : 07 Joulukuu, 2008, 13:39:31 »
rexin lapa oli sentin toista lyhyempi pussis, tääl on jossain kuvaki niista ^^ "halppis lapoja"

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #2 : 07 Joulukuu, 2008, 13:45:20 »
nyt kun mittailen ja kattelen ni näistä toinen on 1mm pidempi ja lavan ulkokehän pää on eri mallinen, taitaa tarvita aikalailla paljon säätämistä että saapi tasapainoon...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #3 : 07 Joulukuu, 2008, 13:47:36 »
Tuo teippaaminen on mun mielestä vähän ehkä ruman näköinen konsti tasapainottaa lapasia. Alkavat myös repsottaa helposti jne. Oon tasapainottanu ite lapoja sellasella kirkaslakka spraylla. Huomaamaton jälki ja pääsee tosi tarkkaan lopputulokseen.
« Viimeksi muokattu: 07 Joulukuu, 2008, 13:51:28 kirjoittanut Tuukka »
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #4 : 07 Joulukuu, 2008, 20:11:57 »
No ainakin noi SAB 710 FAI lavat toimii suoraan laatikosta.

Petri P

  • Vieras
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #5 : 07 Joulukuu, 2008, 20:48:35 »
No ainakin noi SAB 710 FAI lavat toimii suoraan laatikosta.

Samaa mieltä Sabin lavoista, tosin jotain muunkin merkkisiä koittanut, mutta lennossa en ole mitään erikoista huomannut. Kerran tai kaksi niitä mittailut, mutta näyttivät olevan koko lailla tasapainossa.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #6 : 07 Joulukuu, 2008, 23:00:56 »
Ei voi sanoa yleisesti onko lavat tasapainossa suoraan laatikosta, lapamerkkejä on kymmeniä. Tosin mä en ole koskaan tasapainottanut yhtä ainutta lapaa, kaikki on toimineet hyvin suoraan laatikosta. Olen koettanut ainakin näitä merkkejä:

Radix
V Blade
Align
HDX
Thundertiger
SAB


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Miku

  • Vieras
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #7 : 08 Joulukuu, 2008, 15:04:49 »
Itsellä kokemusta ainoastaan Eskyn lavoista tähän mennessä.
Hyvin ovat ainakin Beltin hiilikuitu lavat olleet tasapainossa, ei ole kertaakaan tarvinnut tasapainottaa
ja ovat toimineet suoraan pussista otettuna.

- Miku

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #8 : 08 Joulukuu, 2008, 19:10:07 »
Tässä kuvia niistä lapasista mitkä herätti tämän kysymyksen. Kommentoikaa. Kokeilkaa vaikka itse että miten menee. Omasta mielestä nämä ovat suorastaan huonot.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #9 : 09 Joulukuu, 2008, 16:11:28 »
Juu vaihtelee paljon valmistajan mukaan... Eskyn lapoja sai jonkun verran säätää, sab:n lavat toimivat suoraan paketista...
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Illodin

  • Vieras
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #10 : 20 Maaliskuu, 2011, 14:47:47 »
Entäs perälavat

Onko kukaan tasapainottanut perälapoja? Minen. Pitäisikö,voiko se vaikuttaa gyron luotettavuuteen tahi perän rauhallisuuteen? Vai onko tuo tuommonen vain high end- miesten turhanaikaista puuhastelua?   ;)  Veikkaan jälkimmäistä.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #11 : 20 Maaliskuu, 2011, 15:01:18 »
tossa olis voinu olla äänestyksessä sellanenkin vaihtoehto että "en ole koskaan tasapainottanu mitään lapoja eikä ole koskaan ollu asian kanssa ongelmiakaan" :-\

omia kokemuksia on:
3 paria align 425D hiilareita
2 paria align 205D hiilareita
1 pari align 690D hiilareita
1 pari Radix 430 hiilareita

teippejä pitäisin itsekkin rumana mutta varmasti laittaisin jos tarve vaatisi! (tai jos paljon tarttis ni lavat vaihtoon)

Kaardian: en löytäny mitään tollasia "Onkohan nämä Galaxyt, mustat ainakin ja sabesta tulleet."
lapoja saben sivuilta mutta enhän mä niistä löydä koskaan mitään muutakaan joten olisko mahdollista saada joku linkki että osaa pysyä kaukana merkistä tulevaisuudessa... aika härskiä nimittäin että noi päät on tollaset! :o oliko hintaluokka minkälainen?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #12 : 20 Maaliskuu, 2011, 16:12:02 »
Entäs perälavat

Onko kukaan tasapainottanut perälapoja? Minen. Pitäisikö,voiko se vaikuttaa gyron luotettavuuteen tahi perän rauhallisuuteen? Vai onko tuo tuommonen vain high end- miesten turhanaikaista puuhastelua?   ;)  Veikkaan jälkimmäistä.

Tulee vilkaistua tuokin yleensä. High-endiä ei minusta löydy, mutta on oikeasti niin pikku juttu kaikkeen muuhun verrattuna. Väitettiinpä mitä tahansa, niin tasapainotus vähentää värinöitä. Enkä keksi miksi värinästä olisi hyötyä, joten käytän mielelläni kaikki helpot tavat sen vähentämiseen.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #13 : 20 Maaliskuu, 2011, 16:55:17 »
Tulee vilkaistua tuokin yleensä. High-endiä ei minusta löydy, mutta on oikeasti niin pikku juttu kaikkeen muuhun verrattuna. Väitettiinpä mitä tahansa, niin tasapainotus vähentää värinöitä. Enkä keksi miksi värinästä olisi hyötyä, joten käytän mielelläni kaikki helpot tavat sen vähentämiseen.

oletko siis joutunut tasapainottelemaan noita ja jos näin niin mitä merkkiä / kokoa ja miten paljon?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #14 : 20 Maaliskuu, 2011, 18:31:14 »
Lainaus
oletko siis joutunut tasapainottelemaan noita ja jos näin niin mitä merkkiä / kokoa ja miten paljon?
No joutunut on liikaa sanottu, mutta ei nuo perälavat mitenkään sen paremmin ole tasapainossa tehtaan jäljiltä kuin päälavatkaan. Monesti löytää sellaisen eron jonka pystyy poistamaan pienellä teipinpalalla. En ole punninnut, mutta sanotaan vaikka kolmen-neljän millin levyinen, sentti- puolitoista pitkä perus erkkaripala ja kaikkea siinä ympärillä. Toki usein, varsinkin muovilavat ovat hyvin samanlaisia. Valmistusprosessi lienee tarkasti toistuva verrattuna kuitulapoihin.

Onko sinulla aina ollut kaikki perä- ja päälavat täydellisen tasapainossa?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #15 : 20 Maaliskuu, 2011, 18:32:49 »
Onko sinulla aina ollut kaikki perä- ja päälavat täydellisen tasapainossa?

ei varmasti ole :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #16 : 21 Maaliskuu, 2011, 10:25:32 »
no johan nyt!

taas töksähti aihe paikalleen mun kommenttien jälkeen... ilmeisesti mulla on joku huono taipumus siihen noiden mun kommenttien kanssa ???
selvennyksenä nyt siis vielä Jussille että en todellakaan tarkottanu ettei lapojen tasapainotuksessa olisi mitään järkeä...
sen nyt tajuaa kuka vaan että jos teipin palalla voi jotain parantaa kannattaa se tehdä...

itse olen ollut vaan laiska ja jättänyt väliin eikä ole ravistellut tai aiheuttanut ongelmia toistaseksi. (varmaan sekin päivä tulee)

tämä juontaa siitä ku alkuun joskus pyörittelin noita 500 rekkulan lapoja pöydällä stabbaritangon päällä ja totesin että kallistuvat toiselle puolelle ihan samassa kohtaa... sen jälkeen ei oo kiinnostanu :-\

vaaka tuli tilattua tänään joten voipa ihan mielenkiinnosta kattoa onko painoeroja esimerkiksi toimivaksi todetuissa seteissä :)

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #17 : 21 Maaliskuu, 2011, 10:43:19 »
Lainaus
selvennyksenä nyt siis vielä Jussille että en todellakaan tarkottanu ettei lapojen tasapainotuksessa olisi mitään järkeä...
sen nyt tajuaa kuka vaan että jos teipin palalla voi jotain parantaa kannattaa se tehdä...

itse olen ollut vaan laiska ja jättänyt väliin eikä ole ravistellut tai aiheuttanut ongelmia toistaseksi.

No problem, mä tiedän että siinä on järkeä :)

Lavat saa olla aika vi*urallaan että sitä varsinaisesti lennossa huomaisi tai näkisi, mutta värinätöntä kopteria en ole koskaan tavannut.  Ja värinät pääasiassa aiheutuu pyörivien osien erilaisista epätasapainoasioista. Värinä aiheuttaa kulumista, ruuvien irtoamista, huonontaa gyrojen toimintaa etc...

En nyt väitä että nimenomaan lapojen tasapaino-ongelmista aina johtuisi, mutta kyllä mulla on jotkut peräongelmat nimenomaan perälapojen tasapainoon jäljittynyt. Huonolla gyrolla tosin, mutta mitkään gyrot eivät varsinaisesti toimi paremmin tärinän alla.

Eli kopteri lentää ja toimii kyllä heikommallakin tasapainotuksella mutta ei kai asiasta kannata edes keskustella jos ei ole koskaan vilkaissutkaan lapojen tasapainoa? Mistäs silloin voi tietää vaikuttaako x kun ei tiedä mikä on x:n arvo.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #18 : 21 Maaliskuu, 2011, 11:14:22 »
Kirkas pakkausteippi on aika sivistyneen näköinen (=lähes näkymätön) tasapainotukseen...

Päälavat laitoin keskeltä yhteen kiinnitysruuvilla ja tarkasti suoraan. Kanta oli turhan iso joten viilasin ruuvin pään suoraksi; sen varassa keikkuminen riitti mulla tasapainotukseen (Alignin puulavat). Perälavat tarkistin mikrovaa'alla. Tuntuu riittävän: saman verran se ravistaa ilman perää ja päälapoja...
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tehdastasapaino (muovi, hiili- ja lasikuitu)
« Vastaus #19 : 21 Maaliskuu, 2011, 17:15:24 »
Kuvauskopterin lapoja on tullut tasapainoteltua pitkään ja hartaasti. Ensin haetaan painopiste pituussuunnassa, sitten mätsätään se lapojen välillä jos tarpeen. Tämän jälkeen tarkkuusvaa'alla lapojen paino täsmälleen samaksi lisäämällä teippiä painopisteeseen mikäli tarvetta.

Alignin lapoja on pitänyt aina (oiskohan mulla peräti kahdet isot Alignin lavat koskaan ollutkaan...) tasapainottaa yhden teippikierroksen verran. Samoin nuo mun ainoat SABin lavat kaipasivat kumpikin kierroksen Scotchin invisibleä. Spinblades:ssä oli tehtaan jäljiltä toisen lavan alapinnassa reikä, joka oli täytetty jonkinlaisella massalla. Oletin tämän olevan tasapainotustoimenpide ja oikeassa olin: lapojen painopiste on millilleen samassa paikassa ja massassa on minun vaakani mukaan noin 0,01 gramman ero.

Perälavat olen tasapainottanut vaa'alla. Kevyempään lapaan teippiä puoliväliin. Perälavat ovat usein todella hyvin tasapainossa, kokemusta minulla on vain Alignin hiilikuituisista.

Gasserin lapoja en viitsinyt tasapainottaa, koska moottori pelkästään tärisee jo niin paljon kuin nuppi ilman jompaa kumpaa lapaa... :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
11835 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Elokuu, 2009, 22:31:40
kirjoittanut koikkis69
8 Vastauksia
3457 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Joulukuu, 2008, 17:08:33
kirjoittanut Vispilä
1 Vastauksia
2318 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Elokuu, 2009, 21:20:41
kirjoittanut kimce
3 Vastauksia
2780 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2010, 00:35:17
kirjoittanut JiriK
7 Vastauksia
3661 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2012, 08:57:55
kirjoittanut tompe