Kirjoittaja Aihe: Lipo palon sammutus  (Luettu 12677 kertaa)

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Vs: Lipo palon sammutus
« Vastaus #25 : 19 Joulukuu, 2018, 23:24:20 »
Tuossa pelastustoimen ohjeessa, sammuta palavat litiumakut vedellä,on se oleellinen tieto. Ei kannata keksiä omia sammutustapoja.
Palava litiumakku ei sammu tukahduttamalla koska se sisältää kaiken palamiseen tarvittavan, jäähdyttäminen on toimiva sammutustapa ja
vesi siihen sopii parhaiten. Myrkyllisyyden suhteen ei eroa "tavallisista" tulipaloista.
Pitää vain miettiä miten sen voi tehdä omalla akkujen latauspaikalla tai säilytystilassa jos sen kokee tarpeelliseksi.
Linkki vielä kerran.
https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/

Jatkona FAA:n ohje läppärin akun sammuttamiseksi lentokoneessa, pitkäveteinen video minkä lopussa yhteenveto.
Todetaan mm. ettei palavaa akkua kannata yrittää siirtää, siinä voi niitä roiskeita tulla silmille. Sammutus pitää tehdä palopaikalla.
https://www.youtube.com/watch?v=vS6KA_Si-m8
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Paikalla Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Lipo palon sammutus
« Vastaus #26 : 20 Joulukuu, 2018, 08:14:47 »
Sitten ehkä yksi tärkeimmistä neuvoista on se, ettei se ole tyypillistä että ne lipot nyt lähtis kylmänä palamaan ilman mitään ennakkovaroitusta. Jos lataat sisätiloissa niin varminta on olla vieressä valvomassa latausta. Tällöin voit puuttua tilanteeseen ennen kuin tilanne pääsee kärjistymään liian pahaksi. Jos akuissa alkaa näkymään kesken latauksen silmin nähtävää pullistelua, tai ne lämpenevät poikkeavasti, niin on syytä keskeyttää lataus heti. Väittäisin myös että tyypillisesti poikkeavan akun näkee jo etukäteen siitä että siinä on poikkeavat kennojännitteet ja/tai poikkeavat sisäiset resistanssit kennojen välillä. Tällä perusteella olen ainakin itse laittanut akkuja hylkyyn jo ennen kuin mitään ulkoisia vikaantumisen merkkejä on näkyvissä.

Ja on hyvä muistaa ettei ole mitenkään poikkeuksellista että myös itse latauskalusto syttyy palamaan, vaikka akut olisivatkin ehjiä. Tällaisenkin tarinan tiedä viime kesältä että akut oli sisällä latauksessa ja isäntä havahtui tarkistamaan tilanteen kun palovaroitin alkoi soimaan. Siellä oli sitten pakasta vedetty nintendo liekeissä. Akut jäi ehjiksi, onneksi muutkin vauriot oli vähäiset, laturi vain meni.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa ViKiNGi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lipo palon sammutus
« Vastaus #27 : 20 Joulukuu, 2018, 17:42:32 »
Muuten kävipä tässä mielessä, miten varmistat esmes DJI akkujen pullistelut... Noissa on nykyään muovikuoretkin "piilottamassa" vikaa..
Kylin 250 strom edition via Connex Prosight HD
Vector Vision 7 Y-ER
Vector Vision hexacopter

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2583 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2007, 22:31:42
kirjoittanut riku
2 Vastauksia
3707 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2009, 21:41:47
kirjoittanut olijchr
28 Vastauksia
30531 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2009, 20:15:23
kirjoittanut Tepa
0 Vastauksia
2219 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 16:18:35
kirjoittanut bluedog
3 Vastauksia
6528 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Joulukuu, 2010, 17:55:29
kirjoittanut JiriK