Kirjoittaja Aihe: Tarvis apua  (Luettu 22925 kertaa)

colazo

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #25 : 04 Elokuu, 2008, 22:55:05 »
Hei paljonko maksaa jos tilaa kopterin tarvikkeineen ulkomailta? Tai tarkoitan enemmänkin noita tulli maksuja ym. Ebayssä olis toi blade 400 394 $ eli euroissa oli joku 270e tai jotain sinne päin.

Täällä myydään  Futaba 6EXP 2.4GHz
189,00EUR  : http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8_91&products_id=9824  Toimitukseen ei sisälly servoja, akkuja tai laturia ? Paljonko noi osat tulis tohon maksamaan ?

Pystyiskö joku kattomaan jos löytäs mulle jonkun hyvän diilin tuosta minititanista kaikkineen tarvikkeineen? Olen ite yrittäny etsiää osia eri kaupoista mutta kun en oikeen tajuu viel mitä tarvii ja mitä kannattaa ostaa.

Itse en ole löytänyt bladen varaosia suomesta oikeen mistään. eikö niitä tosiaan suomessa ole? Onko varaosien osto ulkomailta hankalaa? ja tuleeko noita tulli ongelmia useesti?

Toivottavasti jaksatte viel auttaa  ;D

jpheli

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #26 : 04 Elokuu, 2008, 23:38:04 »
Lainaus
Hei paljonko maksaa jos tilaa kopterin tarvikkeineen ulkomailta? Tai tarkoitan enemmänkin noita tulli maksuja ym. Ebayssä olis toi blade 400 394 $ eli euroissa oli joku 270e tai jotain sinne päin.

Tullit pikkasen vaihtelee 3-32% ja sitten noihin tulee monasti alv 22% päälle... Siis jos jää tulliin :)


Lainaus
Täällä myydään  Futaba 6EXP 2.4GHz
189,00EUR  : http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8_91&products_id=9824  Toimitukseen ei sisälly servoja, akkuja tai laturia ? Paljonko noi osat tulis tohon maksamaan ?

Sanoisin melkeimpä että älä osta tota, mukava kopterin lennätys perustuu paljon myös noihin sähköihin ja laitteisiin. Tuosta radiosta puuttuu moni hyvä ominaisuus. Muutama ominaisuuksista on sellainen että et niitä heti tarvitse mutta ei mene montaakaan "päivää" kun alat niitä jo kaipaamaan ja niitä kuin ei tuohon saa jälkikäteen hankittua.

Itse suosittelisin Futten 7C 2.4Gtä siinä on kaikki mitä tarvitset ja se riittää jo pitemmällekkin. Vastaava on Spektrumin DX7 mutta siitä en osaa sanoa sen enempää kun en ole moisella leikkinyt, hyvä radio myös.

Tohon kun laittaa about satkun lisää niin noita futten 7ctä ja muita saa jo mukavasti.


Lainaus
Pystyiskö joku kattomaan jos löytäs mulle jonkun hyvän diilin tuosta minititanista kaikkineen tarvikkeineen? Olen ite yrittäny etsiää osia eri kaupoista mutta kun en oikeen tajuu viel mitä tarvii ja mitä kannattaa ostaa.

MiniTitan kitti moottorilla+noparilla 219€ sabesta
Futten 7C 2.4G n.280 sabe (sis. radio + vastari)
Radion akku n.20€

3 x futaba 3153 servo a 40€ sabesta
tai
3 x hitech hs-65 servo a 26€ trex-storesta

Gyro+Servo paketti n.180€ esim sabe

Tossa olisikin jo akkua lukuun ottamatta täydellinen paketti. Joten noiden lisäksi tarvitset akkuja ja niille kunnon laturin.

esim:

2200mAh 11.1V 25C akku alkaen tuolla 50€.. Muista että älä ota mitään 20C akkuja vaan kyllä niissä pitäs olla 25C mielellään. Kopteri toimii kyllä tuolla 20C akullakin mutta alkaa olee akut kovilla. Tuo C tuossa tarkoittaa että millä vauhdilla voi akku purkaa. Eli esim tuolla 2200mAhilla normi purku nopeus on tuon 2.2Ah * 25 = 55Ah. Tuo 55Ah riittää komeasti titanille jossa on 40Ah säädin, menisihän tuo tuolla 20C akullakin mutta sitten akkuun ei jää reserviä yhtikääs.

Balansoiva lipo laturi, alkaen 60-70€. Laturiin kyllä kannattaa panostaa niin kestää akutkin pitempään :)

Hyviä paikkoja ostaa akkuja ja latureita on netti väärällään. Täälläkin on monta paikkaa mainittu.


Lainaus
Itse en ole löytänyt bladen varaosia suomesta oikeen mistään. eikö niitä tosiaan suomessa ole? Onko varaosien osto ulkomailta hankalaa? ja tuleeko noita tulli ongelmia useesti?

Tuo varaosien saanti on yksi erittäin tärkeä ominaisuus, monesti kannattaa maksaa laitteesta vaikka pikkasen enemmän kunhan siihen saa mukavasti varaosia. On aikas turhaa ostaa XX euron laitetta joka jokaisesta rikkoutumisesta on 1-2kk varikolla. Kun taasen jos ostaa XXY hintaisen ja maksaa ekalla kerralla pikkaisen enemmän, mutta rikkoutumis tilanteessa saa varaosat päivässä kahdessa. Näin pysyy homma mielekkäänä :)

(ihan ku olis kokemusta tosta ??? ??? ;) )

Ja tullista, no joskus jää joskus ei...

--jp

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #27 : 05 Elokuu, 2008, 00:57:31 »
Bladeen kuulemma tuolta Sabesta saatavilla varaosia suoraan hyllytavarana.
3'lla kaverilla ainakin blade täällä turun suunnalla, pitäisi käydä kuinka 2 kaverusta on quarkin jälkeen päässeet sinuiksi Bladen kera ja kysellä varaosakuulumiset samalla.

Ei hajuakaan miten toimii Saben postitukset, mutta veikkaisin että mainiosti.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

jpheli

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #28 : 05 Elokuu, 2008, 01:28:54 »
Bladeen kuulemma tuolta Sabesta saatavilla varaosia suoraan hyllytavarana.
3'lla kaverilla ainakin blade täällä turun suunnalla, pitäisi käydä kuinka 2 kaverusta on quarkin jälkeen päässeet sinuiksi Bladen kera ja kysellä varaosakuulumiset samalla.

Ei hajuakaan miten toimii Saben postitukset, mutta veikkaisin että mainiosti.


Joo käsittääkseni sabella pitäisi noita bladen osiakin olla kyllä hyllyssä. En tiedä, en ole koskaan tarvinnut :)

Muuten saben toimitukset kyllä on toiminneet loistavasti ainakin omalla kohdalla ne kerrat kun on tarvinnut. Tilaus puhelimella ja seuraavana päivänä kolahtaa postiluukusta tai matkahuollosta haettavissa.. Toimitus kulutkin on kohdillaan. Hyvä Toni :)

--jp

colazo

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #29 : 05 Elokuu, 2008, 04:26:35 »
Eli mitä toi tarkoittaa kun noissa ohjaimissa on 6-toiminen , 7-toiminen tai enemmän jotain juttuja  ;D hahah mä en sit kyl tajua noista yhään mitään. Olisko että pystyy ohjaamaan 6 toimintoa ???

Kannattaakohan mitään noista osista (minititan) ostaa käytettynä? laskin että toi paketti olis joku 605e vähintään ja jos sen sais 500-550e niin ostaisin sen tai sit päädyn tuohon bladeen.

Mistä se tulli ero johtuu 3-32% prosentin heitto on kuitenkin aika paljon. Olis hyvä tietää pikkasen tarkemmin että ei tulis kopterin hinnaks jotain ihan älytöntä.

Ai niin eikö toi mini titani pidä itse kasata  ???

jpheli

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #30 : 05 Elokuu, 2008, 09:14:28 »
Eli mitä toi tarkoittaa kun noissa ohjaimissa on 6-toiminen , 7-toiminen tai enemmän jotain juttuja  ;D hahah mä en sit kyl tajua noista yhään mitään. Olisko että pystyy ohjaamaan 6 toimintoa ???
Titania ja muita perus koptereiden lennättämiseen tarvitaan vähintään tuo 6 kanavaa, tuo 7mäs kanava mikä tulee tuossa mukana jää käyttämättömäksi mutta sillekkin tulee heti käyttöä kun ruokahalu vähän kasvaa. Mutta 6 on minimi. Syy miksi tuo 7C on parempi kuin 6 kanavaiset on lähinnä se että tuon radion ohjelmisto tarjoaa paljon hyviä ja erittäin tarpeellisia ominaisuuksia kopterin säätöön ja lennättämiseen, ominaisuuksia joita ei noissa astetta pienemmissä radioissa ole.

Lainaus
Kannattaakohan mitään noista osista (minititan) ostaa käytettynä? laskin että toi paketti olis joku 605e vähintään ja jos sen sais 500-550e niin ostaisin sen tai sit päädyn tuohon bladeen.
Tottahan toki niitä voi ostella käytettyinäkin, titaneita ei vain tällä hetken ole suomessa yhtään käytettynä myynnissä. Yksi GY401 gyro tuolla ainakin olisi ja akku/laturi paketti olisi kanssa. Tuo miragen laturi ei ihmeellinen ole mutta sillä ainakin pääsisi alkuun ja samassa sinulla olisi jo balansoiva laturi ja parit perus akut. Eiköhän noillakin akuilla nyt ainakin vähän leijuta kopteria muutaman minuutin :)

Ja myöhemmässä vaiheessa jos ei muuta niin tuo laturi on ihan mukava lisälaturi sitten sen tulevaisuuden tietokonepohjaisen laturin rinnalle.

Akkujen ikää pystyy hyvin kasvattaa sillä että ei lataa niitä ihan täydellä 1C voimalla. Itselläni on 2200mAh akut ja latailen niitä 2000mAh maximi virralla mikä on pikkuisen alle tuon 1C. Joten tuo miragen 2000mAh laturi olisi jo ihan mukava extra :)


Lainaus
Mistä se tulli ero johtuu 3-32% prosentin heitto on kuitenkin aika paljon. Olis hyvä tietää pikkasen tarkemmin että
että ei tulisi kopterin hinnaksi jotain ihan älytöntä.

Tullit riippuu monestakin asiasta, en nyt sano että koptereissa tapahtuisi tuo 32% tulli mutta mistäs sitä jostain osasta tietää.. Nuo kovat tullit tulee yleensä jos tavaran alkuperämaa on ns. sakkolistalla tai valmistus materiaali on sakkolistalla.

Mitä ikinä sanotkaan tullivirkailijalle jos ja kun menet hakemaan tavaroitasi niin älä ainakaan sano että osat on muovia :)

Kannattaa aina sanoa että tavarat on RC pienoismallin osia ja valmistettu esim komposiitti, hiilikuitu aineksista tms.  jos moisia tietoja kystytään.


Lainaus
Ai niin eikö toi mini titani pidä itse kasata  ???

Riippuu paketista mutta jos otat tuon MT E325 kitin (40.TT4710-K11) missä on mootori ja säädin mukana niin vastaus on kyllä, vastaan otat paffilaatikon jossa on läjä muovipusseja. Titanissa tulee kyllä hyvät ohjeet mukana kuinka kopteri pitää kasata ja laittaa perus säätöihin. Sitten noita Finless Bobin videoita tuolla HeliFreakilla kannattaa katsoa kuinka kopteria ja radiota säädetään.

Erittäin hyvä thredi on http://www.helifreak.com/showthread.php?t=11373 tuossa käydään trexi 450sen säätö kokonaisuudessaan läpi aina siitä alkaen kuinka ruuvilukitetta laitetaan ja gyrot yms vermeet säädetään. Tuo trexin säätö käy suoraan titanillekkin. Helifreak vaatii rekisteröitymisen mutta se kannattaa kyllä tehdä. Tietty videoiden täysi ymmärtäminen vaatii lontoon kielen ymmärtämistä mutta Bobilla on erittäin selkeä ääni ja puhuu muutenkin selkeästi joten jokaisen suomalaisen pitäisi moiset kyllä ymmärtää ihan perus koulu englannilla ;)

--jp


Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #31 : 05 Elokuu, 2008, 09:21:32 »
Lainaus käyttäjältä: colazo
Ai niin eikö toi mini titani pidä itse kasata  Huh

Kiität itseäsi vielä sinä päivänä kun torppaat että itse laitoit kasaan sen nupin, etkä laittanut PUNAISTA ruuvilukitetta JOKA paikkaan ja KIRISTÄNYT AiVAN HELkUTIN KOVASTI, kuten eräs KIINAn poika teki eräälle RAPUKALLE, vaan että laitoit sillai hyvin kiinni ja että ne sais helposti sitten auki. Tällä hetkellä pitäis vääntää irti lepari mun nupista mutta hetki tässä kestää. Jos ei paremmin irtoile pitää vissiin harkita uutta nuppia

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #32 : 05 Elokuu, 2008, 12:42:26 »
Ehdottomasti pitää kopteri kasata itse ennen lennätystä ettei mitään satu, lapa silmässä kiinni ei ole ihan "maailman hauskimmat asiat" -listan kärjessä  :)


Laskin että Readyhelistä seuraavat osat:

1x Minititan + motor + ESC
3x Hs65HB
2x FP 3s 2170
1x Fut Gy401
1x Fut s9257

= $600.92 = 386€

+ postit $41 + vakuutus n. $10 = yht. n. 35€

+ mahd. ALV 22% = 386€ + 35€ = 421€ x 1,22= 513€

(+3% Paypal maksu)

+ DX7 Sabesta ilman servoja AR7000 vastarin kanssa n. 240€

=  hyvällä tuurilla 661€ tai huonolla 753€ ALV:n kanssa.

+ Laturi jostain johonkin hintaan.


En oo laskenut paljon kamat Sabesta.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jpheli

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #33 : 05 Elokuu, 2008, 13:11:30 »
Ehdottomasti pitää kopteri kasata itse ennen lennätystä ettei mitään satu, lapa silmässä kiinni ei ole ihan "maailman hauskimmat asiat" -listan kärjessä  :)

Juurikin näin.. eihän sitä muuten edes kunnolla tiedä mitä liikkuvia osia ja miten osat omassa kopterissa on laitettu...

--jp

colazo

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #34 : 05 Elokuu, 2008, 19:07:58 »
Moi mä taidan sittenkin päätyä tuohon bladeen ku se maksaa alle 500e (ei tarvii ulkomaan ostoja eikä mahdollisia tulleja) ja koska se on valmiiksi koottu niin mä pääsen heti kokeilee sitä.  Se vaikuttaa myös ihan hyvältä kopterilta eikö ???  miten tuol sabessa hoidetaan maksu kun mulla olis ne rahat käteisenä.

geeni

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #35 : 05 Elokuu, 2008, 20:53:16 »
Moi mä taidan sittenkin päätyä tuohon bladeen ku se maksaa alle 500e (ei tarvii ulkomaan ostoja eikä mahdollisia tulleja) ja koska se on valmiiksi koottu niin mä pääsen heti kokeilee sitä.  Se vaikuttaa myös ihan hyvältä kopterilta eikö ???  miten tuol sabessa hoidetaan maksu kun mulla olis ne rahat käteisenä.

Lähetä vaikka ne rahat mulle niin katotaan sitte.. ;D
Ei mutta oikeesti. Haiskahtaako täällä vähän uusavuttomuus, jos pitää kysellä foorumilla, miten kaupasta saa käteisellä tavaraa?

Jos tuo 500e on sulle kovin iso raha, niin kannattaa sitten varautua siihen fiilikseen, joka tulee, kun kopteri hajoaa paloiksi ehkä jo sillä ensimmäisellä lennolla :)

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #36 : 05 Elokuu, 2008, 20:59:40 »
Heh... pankki hoitaa mielellään maksuliikenteen ellet pääse henk.koht viemään niitä rahoja Sabeen, tai sitten tilaat postiennakolla.
-flybarless, sedative stabilized head-

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #37 : 05 Elokuu, 2008, 21:14:24 »

Ei mutta oikeesti. Haiskahtaako täällä vähän uusavuttomuus, jos pitää kysellä foorumilla, miten kaupasta saa käteisellä tavaraa?



Mun mielestä voisi olla kysymys enemminkin innostuneesta alaikäisestä, jolla ei ole pankkitunnareita. Ainakin pojan kanssa homma eteni lähes kauppoihin asti, ennen luvan kysymistä vanhemmilta.

colazo

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #38 : 05 Elokuu, 2008, 21:39:22 »
Eh heh vitsi että on hauska jätkä tuo Geeni. Joo ehkä mä lähden sit keravalta kävelee tonne sabeen että voin antaa rahat käteisenä. Rahoja ei voi tililleni laittaa.  Mä oikeastaan tarkotin että kun sabessa on maksuna postiennakko , visa , matkahuoltoennakko ja muu maksutapa niin että mikä se muu maksutapa oikeen on. ehkä olisin voinu selittää toisin.

Toi 500e on iso raha lelusta jota ei välttämättä edes käytä montaa kertaa. Mä mielummin ostan ton ja katon innostaako koko homma yleensäkään mua yhtään ja sit ostan paremman jos siltä tuntuu. Mielummin ostan alkuun 500e kopterin ja lähden lomalle etelään 2viikoks kun jäädä tänne sateeseen 1000e kopterin kanssa.   Meinaatko että toi blade hajoaa kenties helpommin kuin muutkaan. Jos ensimmäisellä lennollani lennän päin seinää niin tuskin edes 100,000e kopteri ehjänä pysyis.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #39 : 05 Elokuu, 2008, 21:49:28 »
Kantsiiki kattoo että ei oo ekalla lennolla seiniä lähistöllä ;D

Mää ottaisin tuossa tapauksessa postiennakolla, tuleeha siin se joku 3-4 euroa, vai paljonko se oli, postiennakkomaksua. Tosin mulle ainaskin sabe on lähetellyt laskulla, mutta en sit tiedä noin kalliin paketin kanssa. Laskulla kun olen halunnut oon valinnut muun maksutavan ja ehkä kirjotellut jottai ;D

Jokusenpojan faija

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #40 : 05 Elokuu, 2008, 21:50:53 »
Nyt alkaa jutut haisemaan alaikäiselle eli kannataa skarpata

geeni

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #41 : 05 Elokuu, 2008, 21:54:00 »
Eh heh vitsi että on hauska jätkä tuo Geeni. Joo ehkä mä lähden sit keravalta kävelee tonne sabeen että voin antaa rahat käteisenä. Rahoja ei voi tililleni laittaa.  Mä oikeastaan tarkotin että kun sabessa on maksuna postiennakko , visa , matkahuoltoennakko ja muu maksutapa niin että mikä se muu maksutapa oikeen on. ehkä olisin voinu selittää toisin.

No olisit kyllä.

Toi 500e on iso raha lelusta jota ei välttämättä edes käytä montaa kertaa. Mä mielummin ostan ton ja katon innostaako koko homma yleensäkään mua yhtään ja sit ostan paremman jos siltä tuntuu. Mielummin ostan alkuun 500e kopterin ja lähden lomalle etelään 2viikoks kun jäädä tänne sateeseen 1000e kopterin kanssa.   Meinaatko että toi blade hajoaa kenties helpommin kuin muutkaan. Jos ensimmäisellä lennollani lennän päin seinää niin tuskin edes 100,000e kopteri ehjänä pysyis.

En meinannutkaan, että pitäisi joku kalliimpi valita. Heitin tuon viimeisen kommentin lähinnä sillä mielellä, että jos siellä päässä tosiaan onkin joku vähän liian innostunut polvenkorkuinen aikeissa tuhlata kaikki säästönsä... :)
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2008, 21:56:25 kirjoittanut geeni »

jpheli

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #42 : 05 Elokuu, 2008, 22:03:15 »
Ja ainahan sitä voi sabesta ja muusta paikasta pyytää tavaran laskulla, jos ne ei lähetä laskulla niin sanoo että lähetä se lasku, maksan pois ja sitten voit lähettää tavaran. Näin moni nettifirma tekee joka tapauksessa.

Hyvänä esimerkkinä on leluja.net, kun tilaat niiltä ja maksat ennen klo 14.00 niiden pankkiin silleen että se näkyy niillä samana päivänä. Lähtee tavarakin vielä samana päivänä liikkeelle.

Ei toi maksu nyt kyllä mikään este saa olla :)

Colazo, muista sitten se että se ei ole vain se 500€ egee mikä tohon menee. Vaan melkeimpä vannoisin että saat alkaa haalimaan varaosia kohtuu nopeasti itsellesi lisää. Jos et torppaa niin hienoa mutta osat kuluu jokatapauksesa hissukseen. No harvemmin sitä kyllä tulee kulumisen takia esim päärattaita vaihdettua, kyllä ne vaihdellaan ihan muiden syiden takia ;)

Niin ja vielä tuon 500€ lisäksi hyvinkin äkkiä tulet investoimaan parempaan laturiin / akkuihin. Nuo RTF koneiden mukana tuleva laturi/akku on vähän mitä on. Eli monasti lentoa 2 minuuttia tms ja sitten taasen lataillaan 2 tuntia...

Ja kuten sanottu, kannattaa ensinnä hankkia mahdollisimman paljon tietoutta koptereista netistä selailemalla. Esim ne Finlessin videot. Niistä saa erittäin paljon aloittelijat ja pidemmällekkin ehtineet lisää tietoutta kuinka kaikki toimii. Vaikka kuinka hankkisit valmiiksi kasatun kopterin, pitää sekin laittaa atomeiksi heti ja varmistaa itse että kaikki on OIKEESTI kunnolla kiinnitetty. Ei olisi eka kerta kun RTF paketti räjähtää käsiin 10sekunnin lennon jälkeen.

Noista kiinan pojista kun ei koskaan tiedä että onko niillä ollut maanantai krapula vai perjantai kiirus kun ovatten koptereita kasanneet... :)

--jp

colazo

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #43 : 05 Elokuu, 2008, 23:21:27 »
No mä nyt tilasin tuolta sabesta ton bladen. Se saa kyllä nyt kelvata mulle. Alkujaan kun piti ostaa se esky  ;) Joo mä olen ihan 100% varma että kone ei tuskin ehjänä kauaa kestä ja olenkin varautunut ostamaan varaosia  ;D  Mitkä ne osat on jotka yleensä hajoo? ropellit?

Ai tota laturi hommaa mä en tiennytkään 2min :'(  kyllä mä ajattelin että kestäis ainakin joku 10 min. Millasia akkuja suosittelette?

Markkojen aikaan kaveri osti hetken mielijohteesta kalliin kopterin ja kun oli sen kasannut ja mentiin pihalle kokeilemaan sitä niin nousi ehkä joku 5-10cm ja räsähti ropellit edellä kivetykseen. Kokeili kuulemma viel toistamiseen ja kun ei onnistunu niin vei koko sydeemin kaniin josta ei sitä ikinä hakenut pois. Siks otan mielelläni alkuun valmiiksi kasatun  ;D Siihen aikaan ei kyl ollut joka paikassa nettiä joka olisi varmaan kaveria auttanut kokoomisessa ja lentämisessä.

Mä olen ihan varma että toi kopteri on mulle ihan hyvä koska aikasemmin kun lentelin tuolla 30e romulla joka pysy ilmassa 1sekunnista alle 10sekunttiin ja sekin oli ihan jees  ;D hahahaha se piti heti liimata ropellista pikaliimalla että pyöri kunnolla ja liimata piti monta muutakin osaa kun napsahteli poikki. Nyt siinä kai hajos moottori kun ei tapahdu mitään. Eli en mä tarvii ainakaan vielä mitään ammattitason vehjettä  :)


jpheli

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #44 : 06 Elokuu, 2008, 00:14:50 »
No mä nyt tilasin tuolta sabesta ton bladen. Se saa kyllä nyt kelvata mulle. Alkujaan kun piti ostaa se esky  ;) Joo mä olen ihan 100% varma että kone ei tuskin ehjänä kauaa kestä ja olenkin varautunut ostamaan varaosia  ;D  Mitkä ne osat on jotka yleensä hajoo? ropellit?

Kopterissa ei ole ropelleja ;)

Riippuu tietty hirveen paljon koptereista että mitkä niistä yleensä hajoilee mutta sanoisin että ainakin pääroottorin lavat (ne sun ropellit), stabilisaattorin tanko + lavat, päärattaat, nupin ylimmät linkit ja mixeri armit. Noi linkit ja armit riippuu taasen tietty hirveesti siitä että minkälainen mekaniikka noissa on. Sit tietty vois sanoa että melkeimpä joka torpissa menee pääakseli kieroksi.

Pahempia torppeja kun tulee niin sitten hajoilee päälapojen pidikkeet, niiden välinen akseli (lepatusakseli), servoja, peräpuomi, puomin kiinikkeitä, perä roottorin lapoja / akseleita, perän hihnaa... hmm mitähän vielä yleistä, ah malleista riippuen tietty noi laskeutumis telineet hajoilee välillä.

Mutta kyllä ne yleensä siellä nupin ja pääakselin tienoolla on ne mitkä pääasiassa hajoaa.. Kuten sanottu niin esim tuollaisen 450 sarjalaisen kopterin roottori pyörii tuommoiset 3000 kiekkaa minuutissa ja näin ollen lavan kärki liikkuu about 400km/h niin ei tarvitse olla suurikaan matemaattinen nero että kun ton lavan tumppaa tantereeseen niin alkaa paikat sen ympärillä rutisemaan iloisesti ja kaveri radion takana ei niinkään iloisesti :)

Niin tästä kanssa sinulle sitten muistutus että blade ja kaikki muutkin kopterin on ihan oikeesti vaarallisia laitteita ja niillä saa pahaa jälkeä aikaiseksi..

Tuossa "Muistutus aloittelijoille" threadissa on hyvää muistutus luettavaa asioista.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=2168.0



Lainaus
Ai tota laturi hommaa mä en tiennytkään 2min :'(  kyllä mä ajattelin että kestäis ainakin joku 10 min. Millasia akkuja suosittelette?

Aikas harva kyllä lentää hyvilläkään akuilla tuota 10tä minuuttia. Itse lennän rauhallista lentoa taivaslento modessa tuollaiset 7 minuuttia ja kun heitän idleupit päälle eli täys tehot 3D lentoon niin täydellä 11.1V/2200mAh/25C akulla lentää jonkun 5 minsaa maximissaan.

Mitäkö akkua suosittelisi, se riippuu aikas monesta tekijästä. Täälläkin niiden ratkaisuun on jo esitetty montakin hyvää tapaa :)

Joo noi RTF koptereiden akut ja laturit on kyllä aikas luokattomia. Miksiköhän ne onkaan niin halpoja ;)


Lainaus
että pyöri kunnolla ja liimata piti monta muutakin osaa kun napsahteli poikki. Nyt siinä kai hajos moottori kun ei tapahdu mitään. Eli en mä tarvii ainakaan vielä mitään ammattitason vehjettä  :)

Heh, tuohan onkin juuri se väärä luulema... Mitä parempi laite on alkaa harjoittelemaan sen vähemmän tulee torppeja ja sitä mukavammalta homma tuntii ja mielenkiinto säilyy pahimman aloitus ajan yli. Pitää muistaa että mitä paremmat on sähkölaitteet kopeterissa ja tietty kopterin valmistus yleensäkkin niin sitä paremmin se lentää ja näin ollen on tietty stabiilimbi joka taasen on ziljoona kertaa helpompi alkaa harjoittelemaan..

Hyvä esimerkki on yksi ystäväni Hyvinkäältä joka on nyt pähkäilly 4 kuukautta HBKIIsen kanssa, en edes uskalla laskea paljonko se on siihen käyttänyt rahaa mutta sanoisin enemmän kuin minä omaan titaniini. Ja tuossa joku hetko sitten kävin siellä piipahtamassa ja lennätin titania sen pihassa vähän puuskaisessa kelissä. Kaverin kommentti oli vain "Ei V.... ei toi voi lentää noi nätisti...EI SA"#€"WEFK €#R". Että silleen...

Kyllä se laatu ratkaisee hyvinkin paljon..

Tietty jos sinulla on mahdollisuus lennättää ja harjotella ensinnä sisätiloissa niin yksi erittäin hyvä vaihtoehto on tuo Hirobon SRB Quark. Okei siinä ei lavat käänny mutta muuten se vastaa ison kopterin lennätystä. Varaosat siihen on edulliset ja sillä ei saa mitään oikeestaan rikki, ei edes itseään. Sen lavat on tehty "mäkkärin styroksista" ja tuohon nähden ne ovat uskomattoman kestävät lentää. Ja lavat on suuniteltu hajoavaksi isommissa törmäyksissä ja näin ollen kaikki muu jää yleensä ehjäksi. Lavat vaihtaa parissa minuutissa ja taasen mennään.

Itse tykkään vieläkin lennättää tuota kopteria, on se vaan niin mukava olohuone lelu. Tietty ei mikään halpis. Ja huonona puolena siinä on se että sillä ei paljoa ulkona lennetä jos on vähäänkään tuulta. 1-2m/s on vielä hyväksyttävissä mutta ei enempää. Toinen huono puoli siinä on sen akkujen hinta mutta siihen löytyy näppärä modaus ohje maailmalta :)

Pitäs itsekkin modata tuo käyttämään toisia akkuja kun vaan kerkeisi, no tähän saakka on omat akut riittäny hyvin ja onhan noita kopterita tuossa keko mitä lennätellä kuin toise akut latautuu.

--jp

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #45 : 06 Elokuu, 2008, 12:57:56 »
EDIT

Lainaus
Eli monasti lentoa 2 minuuttia tms ja sitten taasen lataillaan 2 tuntia...

Ei ole faktaa Bladen tapauksessa. Bladessa tulee hyvät sähköt mukana, veikkaan lentoajaksi väh 6-7 min ja normaali 1h latausta, mukana tuleva laturi lataa 1C:llä.

Lainaus Rotor World lehden numerosta 28, Blade 400 arvostelusta:

Lainaus
Battery Pack

The 3s 11.1V Battery supplied does the job and does it very well. In normally Idleup hovering (leijutus mode) I achieved flightimes of nine minutes plus, which is very good from a standard pack. In fact it's mega compared to the five minutes I used to get only a year or so ago from such a model. In idle up one this was reduced a little, but good flight times were still achievable with great performance.

Lainaus
idleupit päälle eli täys tehot 3D lentoon niin täydellä 11.1V/2200mAh/25C akulla lentää jonkun 5 minsaa maximissaan.

Pelkkä idleupin käyttäminen ei tarkoita että lentoaika olisi 5 minsaa, se riippuu täysin miten sitä lentää täysillä kiekoilla. Mulla on  tosin yksi kenno lisää omissa akuissa, mutta normitilassa lentää n. 10-11min, idlessä leijuttelemassa 8-9min, ja kokoajan tehoa kiskoen 5-6min.



-op-
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2008, 13:16:46 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

colazo

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #46 : 06 Elokuu, 2008, 13:46:35 »
jes hyvä tietää. Mä nimittäin ehdin jo pettyä ton 2min suhteen koska eihän siinä ajassa ehdi ees oppia mitään. ;)

jpheli

  • Vieras
Vs: Tarvis apua
« Vastaus #47 : 06 Elokuu, 2008, 14:50:50 »
jes hyvä tietää. Mä nimittäin ehdin jo pettyä ton 2min suhteen koska eihän siinä ajassa ehdi ees oppia mitään. ;)

Nojoo toi oli vähän kärjistetty, mutta näin kyllä monien RTF pakettien kanssa käy. Siksipä ne on juuri niin halpoja, halvat osat jotka sitten pitää hetimiten päivittää..

Esim noita RTF paketteja: ArcTechin paketeissa tulee 1100mAh akku ja 0.6C laturi, HBKII tais tulla tonninen akku ja joku kanssa 0.6-0.8C laturi jne mutta koneet kyllä imasee äkkiä sen 30A virtaskaa kun alkaa lentää.

Tuo Vispilällä oleva yksi extra kenno tuo mukavasti lisä aikaa lentoon. Tietty noissa vaikuttaa moni asia kuten on todettu moneen kertaan.. Moottorit, säätimet, kopterin painot, lapojen "hyvyys", säädöt nupissa/moottorissa/radiossa ja lennätys tyylit, mitä akkuja käyttää.

Akuissa on ja hirveitä eroja kuinka ne toimii ja tyhjenee...

Itsellä on noi 3S 2200mAh outragen akut ja niillä pidän radiossa timeriä 7m30sec. Akkuun vielä jää pikkasen potkua tuon jälkeen. Akkujahan ei saisi edes tyhjäksi ajaa, jos ne ajaa ihan tyhjäksi niin ne kärsii ja kuolee aikas nopeasti. Tuo LiPo akkujen kanssa pelaaminen on pikkaisen "tarkkaa" mutta kuitenkin aikas huoletonta.

En tiedä onko kukaan tappanut akkuaan parilla ekalla lentokerralla mutta periaatteessa jos ne ajaa ihan tyhjäksi niin ne on sitten kerrasta tyhjät ja niitä ei pysty lataamaankaan enään sen jälkeen... ongelma jätettä heti 200g käsissä :)

--jp


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3022 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Marraskuu, 2008, 18:22:17
kirjoittanut rahnmat
34 Vastauksia
11639 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2009, 21:01:24
kirjoittanut Hermis
0 Vastauksia
1629 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Maaliskuu, 2010, 21:32:10
kirjoittanut SaTi
24 Vastauksia
10150 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2010, 19:19:29
kirjoittanut Tohtori R
4 Vastauksia
1179 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2022, 21:23:34
kirjoittanut Puuhispete