Kirjoittaja Aihe: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.  (Luettu 9188 kertaa)

kekke

  • Vieras
Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« : 08 Lokakuu, 2013, 14:59:00 »
700:nen Nitro jo kolmannen kerran alas teknisen vian takia.
Tälläkertaa aivan atomeiksi. Kesken normaalin vaakalennon toinen perälavan pidin irtipoikki siitä sitten hallitsematon pirotus peltoon.

Hieno kopu kaikenkaikkiaan.



Signing off for a while ...


t:k

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #1 : 08 Lokakuu, 2013, 15:29:21 »
Perälavanpitimen pultti katkesi?  :o

kekke

  • Vieras
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #2 : 08 Lokakuu, 2013, 15:43:15 »
Perälavanpitimen pultti katkesi?  :o
Ei, ku se koko metallihomma mihin perälavan pitimen pultti menee sisälle.
Eli roottorin "hubi" Siististi katki kuin olis veitsellä leikattu.  >:( >:(
Miten pinpissä tallainen voi tapahtua ? :-\

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #3 : 08 Lokakuu, 2013, 15:48:13 »
Olikos tämä kopu se, minkä pironopeus oli ihan mahdoton? Jos oli, niin mahtaisikohan vika juontua sen aikaisesta toiminnasta..., tai sitten vain matsku väsähti muuten vain.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #4 : 08 Lokakuu, 2013, 15:56:34 »
Torppiahan edelsi erikoinen sirinä jota hetken siinä hämmästeltiin. Muistan kuulleeni/lukeneeni jostain vastaavasta tapauksesta, tietäiskö Matti?

Sääli sinäänsä kun oli ihan uusi koppa ja kaikki.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

kekke

  • Vieras
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #5 : 14 Lokakuu, 2013, 16:39:09 »
Tuossa lähikuva torpin aiheuttajasta.
Eli tosiaan takaroottorin hubi todella siististi poikki ja toinen lapa luonnollisesti erkani kopusta.....

Aina tulee mieleen, jos tuo olisi lähtenyt kun kopua leijuttaa "naaman edessä" vaikka ennen laskua niin ois saattanut sattua leukaan.





t:k

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #6 : 14 Lokakuu, 2013, 16:45:20 »
Onko tuo saanut joskus osumaa? Siis ettäesim perälapa ois rouhassu maahta kunnolla?

Mulla on menny vaan akseleita ilmassa, mutta ei enää kun on 800:n palikat.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

kekke

  • Vieras
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #7 : 14 Lokakuu, 2013, 17:43:18 »
Kerran tuli alas ku perästä leipo kardaanin laakeri kiinni.
Kyllä mä sen sillon korjatessa tarkistin mutta on tietty täysin mahdollista että sillon on syntynyt hiushalkeema tms. joka sitten muutaman lennon aikana korkkaantui kokonaan auki.

t:k

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #8 : 14 Lokakuu, 2013, 20:08:14 »
Kerran tuli alas ku perästä leipo kardaanin laakeri kiinni.
Kyllä mä sen sillon korjatessa tarkistin mutta on tietty täysin mahdollista että sillon on syntynyt hiushalkeema tms. joka sitten muutaman lennon aikana korkkaantui kokonaan auki.

t:k
Onko nopea perän välitys?
Oliko peränlavanpitimissä hälystä?
Pitikö sirkkeli ääntä?
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

kekke

  • Vieras
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #9 : 14 Lokakuu, 2013, 22:48:14 »
Onko nopea perän välitys?
Oliko peränlavanpitimissä hälystä?
Pitikö sirkkeli ääntä?

Joo, kaksi osumaa tuossa. Ennen eka torppia oli perä niin järjettömän nopea ettei voinut kuin nauraa pironopeutta. Nyt ennen tätä viimeistä perästä tosiaan kuului sellainen, "siritys". Sen takia otin kopun alaskin mutta ku ei mittään näkyny ni takasin taivaalle ja kräps....

Oppia ikä kaikki.


t:k

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Toinen perälavan pidin lennossa poikki ja peltoon.
« Vastaus #10 : 17 Lokakuu, 2013, 06:42:18 »
Joo, kaksi osumaa tuossa. Ennen eka torppia oli perä niin järjettömän nopea ettei voinut kuin nauraa pironopeutta. Nyt ennen tätä viimeistä perästä tosiaan kuului sellainen, "siritys". Sen takia otin kopun alaskin mutta ku ei mittään näkyny ni takasin taivaalle ja kräps....

Oppia ikä kaikki.


t:k

Tää nyt ei selvittänyt muuta kun sen, että sulla oli perä lavoissa värähtely (se siritys ääni) ennen hubin katkeamista.
 
Syytä värähtelyyn emme päässeet selvittämään.
 
Olen seuraillut pitkään keskusteluja Trex 700 perän toiminnasta ja ittelläkin on kokemusta nn. 800 lennon osalta  Ja kaverilla saman verran.
Näyttäis siltä, että nitrossa nitro perus perän välityksillä perä ei ole niin takka laakeri yms välyksien suhteen. Mutta kun perän pyörimisnopeutta nostetaan (700E dfc:n välitys) tulee värähtely herkkyys mukaan kuvaan.
Nopeastipyörivässä perässä eivät toimi esim. Allun perus lavat. Myöskän välyksiä perän hubin laakeroinnissa ei saa olla.
Itsellä ovat 700E:ssä perälavanpitimen laakerit liimattu kiinni niin hubiin kun myös laakerin pitimeen.
Heti kun lavanpitimiin tulee välys alkaa se siritys (sirkkeli ääni) IDLE 2:lla (nuppikiekat 2130).
 
 
 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
3847 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2009, 13:07:07
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
1940 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2009, 18:23:13
kirjoittanut Ege
16 Vastauksia
5438 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2009, 00:33:41
kirjoittanut Ege
4 Vastauksia
13957 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2010, 13:51:27
kirjoittanut 1m4s0_
11 Vastauksia
5238 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2011, 16:05:16
kirjoittanut Jänkhäkopteristi