Kirjoittaja Aihe: Generaattori Helibugiin/gasseriin  (Luettu 4347 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Generaattori Helibugiin/gasseriin
« : 23 Kesäkuu, 2013, 08:24:27 »
Kauan sitä saikin odotella, mutta nyt markkinoilla on kaupallinen generaattori Helibugiin: http://www.helibug.com/HBPB.htm Systeemi on tavallista mekaanista gensua pykälän fiksumpi ja ottaa käyttövoimansa vauhtipyörän magneeteista - eli samasta lähteestä, josta sytytyspuolakin virtansa repii. Eleganttia! Vähän jäi epäselväksi, miten tuo kotelon sisälle tuleva levynpala häiritsee tai ei häiritse ilmavirtaa, jonka pitäisi suuntautua vauhtipyörältä ylös pitkin moottorin koteloa viilentämään pyttyä.

Selvennykseksi sanottakoon, että generaattori on siis laite, jolla ladataan vastaanottimen akkua lennon aikana. Käytännössä generaattori huolehtii kokonaan kopterin jatkuvasta virrantarpeesta ja vastaanotinakku jää pelkäksi hätävaraksi. Tämä johtaa siihen, että kopterin akkua ei tarvitse ladata koskaan. Bensaa vaan tankkiin ja taivaalle, tunnista toiseen! :)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Generaattori Helibugiin/gasseriin
« Vastaus #1 : 23 Kesäkuu, 2013, 09:23:50 »
Toi ei ilmeisesti suoraan lataa vielä akkua, kun tuossa "coming soon" kohdassa oli maininta tähän vekottimeen soveltuvasta laturista...

Tarviipa harkita, hinta kun ei ole oikeastaan mitään, verrattuna siihen että alkaa itse askartelemaan vastaavaa systeemiä. Ja plussana vielä se ettei tarvitse huolehta generaattorin laakereiden kestävyydestä erikseen :)

E: Tuota samaa ratkaisua, BECci ja NiMhi voinee käyttää tämänkin kanssa, samase mistä se sähkö alunperin tulee...
http://www.kopterit.net/index.php/topic,9162.msg82379.html#msg82379
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2013, 09:41:38 kirjoittanut Tucho »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Generaattori Helibugiin/gasseriin
« Vastaus #2 : 23 Kesäkuu, 2013, 11:42:49 »
Toi ei ilmeisesti suoraan lataa vielä akkua, kun tuossa "coming soon" kohdassa oli maininta tähän vekottimeen soveltuvasta laturista...
Jep, juuri näin. Eli vaatii peräänsä ainakin BEC:in.

Mitä itse rakentamiseen tulee, on tuo ehkä kaksi...neljä kertaa kalliimpi kuin vastaava mekaaninen TSI-viritys. Nykyään matalan kv:n moottoreita saa todella helposti (toisin kuin vielä muutama vuosi sitten) ja laakereidenkin kestävyys on toista luokkaa kuin männävuosien ainoassa gensu-sopivassa moottorissa (HK:n DT750). Tasasuuntauslektroniikka suotokonkalla maksaa muutaman hassun euron ja on helposti juotettavissa läjään vaikka verolaudalle.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
40 Vastauksia
45993 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2010, 15:03:10
kirjoittanut Trnquill
14 Vastauksia
19620 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2012, 13:08:41
kirjoittanut Trnquill