Kirjoittaja Aihe: Helicommand 3D  (Luettu 6207 kertaa)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Helicommand 3D
« : 09 Heinäkuu, 2008, 23:15:50 »
Jos joku ei vielä tiedä, kyseessä on eräänlainen lennovakautin/autopilotti.

Jepsis...
Tollasen Mikaelni mulle laitto testiin ja tutkittavaks. Ei kuulemma ollut lähtenyt ohjelmointi sujumaan joten minä sain vuorostani koittaa...
Vekotin päätyi oitis MiniTitanin putken alle. Muutaman väärinpäin asennetun johdon aiheuttaman tuntien tutkimisen jälkeen vekotin lähti pelaamaan ja yhdisti PC:hen. Softa on varsin monipuolinen, pitää säätää oikea Swashityyppi, servojen liikesuunnat, korjausten liikesuunnat ja se, miten päin ja minne laatikko on pultattu kopukkaan. Ohjelmasta klikkaillaan säädöt kohdalleen, ja lähetellään piuhaa pitkin kopterin yksikköön, ja sillä selvä. Asetukset voi tietysti tallentaa tietsikalle.

Lähettimestä voi valita laitteen herkkyyden, ja vakautus/paikoillaanleijumis-moodien välillä (Horizontal/positioning mode),kuten gyrossa normi/HH-tilat. Siitä puheen ollen, Helicommandissa on oma gyronsa, ja sen herkkyyden sekä norm/HH-tilan saa valittua myös omasta kytkimestään. Ikävä kyllä käytössä on vain 6ch vastari, joten määritän gyrolle jotakin softasta ja käytän ylimääräisen kanavan itse vakauttimen ohjaukseen.

Koelentoja koitan tehdä huomenna, mikäli tuuliolosuhteet sallivat.

Jos kaikki toimii ja teoriani tuon mötikän logiikasta osoittautuvat tosiksi, koitan laatia jonkin sortin ABC:n tuonne oppaat&toimenpiteet osioon...  Tämä onkin hyvä keino potkia itseään eteenpäin: pakko saada jotain aikaan kun kerran julkisesti lupasin... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #1 : 09 Heinäkuu, 2008, 23:40:24 »
Hienoa  :). Onko miten iso mötikkä ja vaikuttaako paljon tasapainoon pienessä kopterissa?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jpheli

  • Vieras
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #2 : 10 Heinäkuu, 2008, 02:34:06 »
ei ole mikään hirveen painava mötikkä, keskus yksikkö on about 30-40g hatusta vedettynä. servojen kytkentä levy on about samaa luokkaa.

aikoinaan kokeilin yhtä moista ja ekan kerran kun kopu sai hullus kohtauksen pöydällä (ja itse 4 x 2cm syvät viillot käteen) irrotin koko härvelin. ei sillä etteikö laite toimis mutta älä missään tilanteessa mene tekee säätöjä radioon kun siinä on sähköt kytkettynä.

vermes pitäs kyllä sinänsä olla ihan hyvä laitos. varsinkin kun tekee kuvaus yms homma niin toihan on loistava apuväline. lentämisen opetteluun ei kyllä mielestäni sovi, vaikka eipä se varmaan sun eka mielessäs ollut asia edes ollut ;)

tuossa 3d versiossahan on vielä se pieni kamera jolla HC pitää itsensä "paikallaan" 0.5 - 5 m korkeudessa. jos haluaa käyttöönsä vain stabilisointi ominsaisuudet niin commander palikan voi laittaa vaikka kopan alle mutta tässä vaiheessa pitää kameran linssi peittää mustalla läpäisemättömällä teipillä.

vermeen kanssa voi vielä käyttää erillistä gyroa jos haluaa. sisäsellä gyrolla toi 3D versio toimii ihan ok ja sillä voi ajaa nimensä mukaan 3Dtä mutta ei mitään hardcorea. Muistaakseni piruettien maximi oli joku 400 ast/sec. Jos ulkonen gyro niin luonnollisesti enempi.

stabilisointi toimii niin että pääyksikkö on laitettu mahdollisimman 90ast kulmiin pääakselin suhteen ja kun päästää tikuista (ainakin cyclic) irti niin se stabiloi itsensä. tämän jälkeen on mahdollista antaa lisä ohjauksia koneelle ihan normaalisti...

"olihan se hauska testata mutta...", eivaan. varmaan toimii mutta itselläni ekan asetusvihreksen jälkeen testaus kiinnostus lopahti aikas nopeesti. tuloksena testauksesta tais olla ööö, main shaft, 3 x futten 5153 servot, flybar, flybar paddlet, linkit, belt, perän akselit (etu ja taka), yksi akku tai akun johdot kun piti repiä kohtuu väkivalloin akku irti pöydällä hulluuntuneesta kopterista..

Ah joo ja juu, toi hermiksen kappale taitaa olla toi sama mikä minullakin oli testissä ;)

joten, Hermis kun testaat sitä niin ota päälavat pois kuten minä tein... tulee vähemmän vahinkoa ;)

--jp

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #3 : 10 Heinäkuu, 2008, 05:53:40 »
Tuo laite on tosiaan sama mikä jpheli:llä oli kanssa testattavana mutta tuli eri kautta. Tällä kapistuksella on jo historiaa takana kun Seppo sen on ostanut 1,5 vuotta sitten ja ei koskaan kokeillut sitä joten myi sen joulukuussa pois(2007). Rahoja ei koskaan saanut siitä ,ainoastaan lupauksia ja siinä välissä sitä koitettiin jo eteenpäin myydä jphelille kertomatta että sitä ei ole edes maksettu. Paattisten leirillä onneksi tuli juteltua jphelin kanssa tuosta aiheesta ja tuli mieleen että ei noita HC laitteita kovin monta Suomessa ole joten voisi olla tuo "kadonnut" kapistus. Laite oli tosiaan sama ja sain taas jäljitettävyyden laitteeseen ja sovimme Sepon kanssa että "hommaan "sen takaisin. Takaisin sain kun jaksoin laitella s-posteja +textareita, joten laite oli minulla2.7-08 :D. Itse kokeilin asennella kapistusta yhden illan ja totesin että parempi antaa jollekkin viisaammalle miehelle se koe käyttöön ja sellainen onneksi löytyi, toivotaan että siitä saisi sellaisen "rautalangasta" väännetyn oppaan jotta minäkin sen joskus osaisin asentaa omaan 450 Rexiin.

--Kiitos jphelille että auttoi minua saamaan laitteen takaisin ja  Hermikselle kun viitsii perehtyä laitteeseen konerikon uhalla.

PS: tuo laite ohjelmineen on joskus tullut maksamaan noin 450€ ja lisäksi siihen ostettu virtuaali com portti 30€
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #4 : 10 Heinäkuu, 2008, 10:29:11 »
Täällä Espoon henttaan porukassa yhdellä olen nähnyt Helicommandin asennettuna 600E rexiin. Sen toimintaan ilmassa en ole koskaan nähnyt. Laite taitaa olla nimimerkillä Hondamies.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #5 : 10 Heinäkuu, 2008, 11:40:57 »
En minä niin tyhmä ole että antaisin moottorillekkin virtaa kun vieressä on kaksi päivää vanha Acer Aspire 5520G (josta maksoin itseni kipeäksi) ja toisella puolella 19v vanha Hermis ;D ... Säätimen johto irti että ei mene vahingossa ohjelmointitilaan ja sotke säätöjä tai käynnistä mosaa, ja virtaa vastarille erillisestä 4,8v akusta. Välissä on vielä virtakytkin, niin ei tarvitse kamppailla Deansien kanssa...

Se 400ast/sec on ilmeisesti sellainen raja jossa kamera ei pysy enää mukana. Eli integroitu gyro selvinnee enemmästäkin, eikä ulkoisen gyron käyttö nosta tätä rajaa.

Kieltämättä jänskättää että toimiiko tuo. Mikaelni kohteliaasti ja hyvää enteilevästi lähettikin HC:n kera lavanpitimet, seesawin, ja pari mikserinvartta sekä päälavat... ::) Ainakin kädessä pyörittelemällä swashi korjasi oikein.
-flybarless, sedative stabilized head-

jpheli

  • Vieras
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #6 : 10 Heinäkuu, 2008, 12:23:33 »
hehe... itse vaan tuolloin kun sitä säätelin niin tarvitsin virtoja koneessa kun tartti pyörittää moottoriakin jo. ei se kamera siitä piro nopeudesta mitään välitä, kyllä se on se sen sisäiset gyrot ja HC:n laskentakyky mikä tuon 400ast asettaa. kun menee yli sen niin omat gyrot luovuttaa pelin. kuten sanottu niin sen kameranhan saa peittää jos ei halua sitä paikallaan pito/korkeuden pito ominaisuutta käyttöön.

kamerallahan se vain mittaa etäisyyden maahan ja pyrkii pitämään kopterin paikalla 0.5-5m korkeuksissa, yli 5m kun menee niin sillä kameralla ei ole taaskaan mitään virkaa.

ja kontrollerin missä kamera on voi vaikka asentaa kopan sisään jos sitä ei muuten minnekkään hyvin saa. ja tallöin pitää kamera peitää mustalla läpäisemättömällä teipillä.

mutta eikun onnea härvelin kanssa, kyllä se ihan hyvä pitäisi olla :)

--jp

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #7 : 10 Heinäkuu, 2008, 12:42:31 »
Ok, kiitos tarkennuksesta. Luin ilmeisesti sen kohdan manuskaa hieman väärin.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #8 : 10 Heinäkuu, 2008, 22:14:20 »
Nonni, nyt se on kokeiltu, ja Titani on vielä ehjä!

Aloittelin säätämällä 3-asentokytkimeen arvot 50%, 30%, 70%, eli HC:ksi pois päältä, 40% stabilisointia, 40% paikallaanpitoa.
Nostin koneen ilmaan ja tunnustelin hetken. Rungon taakse tulleet parikymmentä lisägrammaa eivät juuri tuntuneet missään.
Korkeutta joku pari metriä ja vedin syvään henkeä. "Kiskaisen kytkintä, ja sitten mennään!"
Mutta mutta, peukalo-otteella ajavalle radion etupaneelin sisempi kytkin on ah, niin lähellä, niin kaukana. Siihenhän minä kuitenkin olin HC:n ohjauksen ohjelmoinut, joten sitä piti hapuilla. "Löytyihän se! No, mikäs tässä kun ei liiku... no nyt!" Totta kai kytkin napsahti kaksi pykälää, eli paikallaanpitomoodiin. Kone teki hauskan tärähdyksenomaisen liikkeen, ja lähti päättäväisenä etuvasemmalle. Suoraan kohti autotallin katonkulmaa! Tou! Nopea väistökeliike, ja kone kaartaa naapurin perunapellon ylle. Mietin nopeasti että "Okei, kone leijuntaan, ja HC pois päältä. Ei ollutkaan tuo kytkin, entäs tuo, missä se nyt on..." Lopulta oikea namiska löytyi, ja sain tuotua koneen ihan manuaaliohjauksessa takaisin. Hermostuneen tärisevä lasku pitkään ruohoon ja lavat vehreiksi.
Tästä viisastuneena laitoin kytkimeen arvot 50%, 25%, 50% eli molemmissa laidoissa HC on pois päältä, ja keskellä stabilointi puoliteholla. Uusi yritys. Kone ilmaan ja HC päälle. Lähti viemään vasemmalle. Korjasin taas leijuntaan, ja vapautin tikut. Vie taas vasemmalle. Eikun takaisin läppärin ääreen.
Epäilen että kone puoltaa vasempaan, kun en tullut kopioineeksi uuteen mallimuistiin subtrimmejä. HC:ssä ei varmaan ole vielä tarpeeksi gainia/liikerataa, joten se kyllä hidastaa kallistumista, mutta ei tarpeeksi. Testit jatkuu taas huomenna.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #9 : 13 Heinäkuu, 2008, 11:08:53 »
Uusi yritys...
Nostin gainia noin 70%, ja se nyt kone oikein nytkähti, kun horizontal-moden kytki päälle. Tosin se oli vakaana vain sekunnin, ja alkoi hakea vasemmalle. Koitin trimmata konetta pistämällä sen kiinni kaapeliin ja ohjelmoimalla, mutta veto vasemmalle jatkui. Huomasin muutenkin nupissa pari juttua, jotka olen näköjään korjannut radion ohjelmasta. Nyt uudella mallimuistilla ne oikein paistaa sieltä. Menee varmaan koko nupin säätö uusiksi.
Jaa. Taidan irrottaa HC:n ja säätää koneen ensin ihan perinteisillä linkkikekkereillä täsmälleen oikein...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #10 : 13 Heinäkuu, 2008, 15:19:43 »
Jatkahan vain testejä, mua kiinnostaa eritoten tuon (tahi jonku muun kohtuuhintaisen) soveltuvuus kuvauskäyttöön. Eli kun saat säädöt kohdalleen ota korkeutta muutama kymppi ja anna komento HC:lle, pysyykö leijunnassa edes viistoista kakskyt sekkaa? Tuossa ajassa ehtisi suuntailla vähän kameraa ja ottaa kuveja.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

jpheli

  • Vieras
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #11 : 13 Heinäkuu, 2008, 16:46:46 »
toi HC pitäs just olla yksi parhaista siihen hommaan ja suuniteltukkin siihen. maailmalla moni käytää juuri kuvaukseen tuota. käyttihän se yksi kaverikin HCtä trexissä joka lenteli ne "videosilmälasit" päässään. semmonen olis kyllä hauska kokemus. eipähän olis orientaatio ongelmia kun katselee maailmaa kopterin nokasta nähden :)

se mitä tolla itse pikkasen pelasin niin ei todellakaan ole mikään plug-n-play systeemi toi, no toisaalta onhan se ymmärrettävää täysin...

--jp

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #12 : 13 Heinäkuu, 2008, 17:18:48 »
Onhan näitä muitakin: General Laser, Spartan AP2000i, FMA, Carvec jne. Näistä pitäisi vain löytää se kustannustehokkain vaihtoehto, joka täyttää kohtuudella hekokuvauksen vaatimukset. Käytännössä yritän päästä systeemiin, jolla yksi mies voi hoitaa sekä lentämisen ja kameran kontrollit. Ilman jotain stabilointia tulee vähän liikaa moniajoa ainakin mun nupille.
Jos rahaa ei olisi ongelma, laittaisin vaikka Carvecin, jolla taivaalle parkkeeraaminen todella onnistuu (gps position, altitude control, inertia stab = n. 2000 eeroa)
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #13 : 13 Heinäkuu, 2008, 22:44:59 »
Taidan tehdä niin että luovutan vekottimen takaisin Mikaelnille, ja laadin oman kokemuksen pohjalta suomi-oppaan HC:lle, niin että hän saa säädettyä sen toimimaan. Laitehan tuli minulle siksi, että hän ei saanut sitä toimimaan oikein. Asennus ja ohjelmointi on selvitetty, joten minun työni on tehty. Mikaelni hoitakoon hienosäädön, veri vetää taas pyörittämään Titania niin että siellä ei parane olla kallista tavaraa kyydissä... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Helicommand 3D
« Vastaus #14 : 13 Heinäkuu, 2008, 22:50:16 »
Olin tilaamassa noita "laseja" alkuviikosta, mutta kultainen vaimo yllätti minut ,,säästöä tuli noin 400€ ???. No tarkoitus olisi futten fm lähetin hommata (9C) ja helicommandi+ tuo lasi setti,. Tarkoitus olisi tehdä valokuvaus kone, pohjana olisi 600E rexi, voi olla että jää haaveeksi toki niitäkin pitää olla jotta jaksaa eteenpäin :D :
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3169 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2009, 20:18:04
kirjoittanut Pertsa
7 Vastauksia
3812 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2009, 06:27:50
kirjoittanut miccot
6 Vastauksia
3227 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Lokakuu, 2009, 11:59:28
kirjoittanut Maikko
6 Vastauksia
2838 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2010, 09:48:18
kirjoittanut Trnquill
4 Vastauksia
4248 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2012, 14:33:42
kirjoittanut Trnquill