Kirjoittaja Aihe: Isojen akujen saatavuus  (Luettu 31700 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #25 : 27 Kesäkuu, 2013, 23:47:51 »
Oma arvaus olisi hetkellinen virran maksimiarvo/akun painolla.
Tottakai. Laskeskelin jatkuvan virran mukaan, eli 60-120C 2200 3s gensillä (paino 208g) tuo arvo olisi 1.27 [jotain]
Käyttäjälähtöisesti yhtälöön olisi hyvä lisätä vielä hinta.

Maksimipurkuvirta on vähän ongelmallinen kun piikin kestosta ei ole mitään standardia. Peruskaava akkutehtailijoilla on vaan tupalata jatkuva purkuvirta.
« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2013, 23:49:26 kirjoittanut Jussi. »

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #26 : 28 Kesäkuu, 2013, 07:17:25 »
Ja nyt kun puhutaan "isoista" akuista olisi hyvä saada niistä kelpo dataa. Eipä tuo ole niin suoraan verranollinen 2200mah akuilla ja 5000mah akuilla.
Toinen asia on se että valmistajat lupaa mitä sattuu ja lipot on sitten käytännössä ihan eri esim. turnigy, hyperion plus no name brandit.

Kopu markkinoilla menee juurikin niitä akkuja kaupaksi mistä on porukalla hyviä kokemuksia. Sama se on mitä paperilla lukee. Esim. minun yli vuoden vanha 5300mah 30c Gens potkii edelleen 3D lennossa ihan hyvin. Ostin samaan aikaan yhden parin Hyperion 5000mah 35C akkuja ja ero oli suuri niin hinnassa kuin toimivuudessa. Loppu vaiheessa hyperion jo pullisteli ja kyykkäili lennossa. Hyperion maksoi 175e per pakka ja Gens ace 90e per pakka. Lopetin cyclien laskemisen 100 cyclin jälkeen ja siihen meni noin kuukausi. Arviolta olen lentänyt 250-300 lentoa tuolla 5300mah 30C genssillä.
Ainut merkki mikä tällä hetkellä on toiminut mainosten mukaisesti on Gens Ace ja vieläpä todella kilpailu kykyiseen hintaan = ei kannata tilata turnigyä.

Jos ne Dualskyt on sitten niin hyviä niin mikäs niiden hinta on? Gens acet pyörii akusta riippuen siinä 90-130e per pakka.
Pioneeri työ on pirun kallista ja vaarallista kuten nummelassa juuri nähtiin. :D ei loppu käyttäjät siihen ihan helposti lähde


Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #27 : 28 Kesäkuu, 2013, 08:35:09 »
noita oon 10kpl tilannu ja aina tullu kohtuu ajassa.

http://www.videovaruste.fi/maxamps-5450mah-6s-120c-lipo-akku.html

Mitähän tuo 12AWG johto ja Deans liitin sanoisi kun purkais tuota akkua sen lupaamalla 650A virralla.. Nojoo, pelkkää markkinointiahan se on, mutta yleensä nämä jotka lupaa eniten on juurikin niitä huonoimpia oli hinta mikä tahansa.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #28 : 28 Kesäkuu, 2013, 09:00:55 »
Jos vertaa noita "isoja" mistä tässä on puhuttu:
MerkkiMalliPainoMitat (mm)Hinta (EU-hinta, ilman posteja)
DualSky5000mAh 6S 45C785g175 x 46 x 56120-165e
GensAce5000mAh 6S 45C782g157 x 46 x 50130e
Turnigy5000mAh 6S 40C836g150 x 49 x 5270e (ilman alennuksia)

Ei noi erot tossa kyllä kovin suuria ole, ei tarvi alkaa laskemaan teho/paino-suhteita. DS:n akku on pidempi, mahtuuko kahta peräkkäin? Genssin osalta juuri tuo akku ei ole hinta-suhteeltaan paras valinta, halvemmalla saisi esimerkiksi 4800/6S/60C-akun. Turnigyjen osalta nanot eivät oikein ole menestyneet isojen kyydissä, siniset paremminki. 40C:t ovat ainakin pienemmissä ajaneet asiansa, ainoo huono puoli on ollut paino. Eikös Vispilä lentäny 700e:llä tgy sinisillä 5000/25C:lla toista sataa sykliä ja OK kunto vielä.

Jotenki vaikuttaa että nitro-miehillä on enemmän tota "cyclic managementtia" kun patteri-miehillä se on enemmänki "abuse managementtiä"  ;D

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #29 : 28 Kesäkuu, 2013, 10:36:02 »
Juu lensi se. En tideä yli mutta lähes 100. Eihän se vispilän rajuinta menoa kyllä ikinä ollut, mutta tiukkaa 3D:tä. Toi 4800mah 60c ois kyllä se juttu. Pitääköhän lähteä itse tehtaallee ruinaan tollasia. Ajella tullien läpi ja sanoa snietruille, että tällasia meillä on 9v paristot :D
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #30 : 28 Kesäkuu, 2013, 11:03:09 »
Toi 4800mah 60c ois kyllä se juttu.
Kannattaa mitata että tuo 61mm levyinen akku mahtuu ennenku lähtee tehtaalle asti ajeleen  ;)  Luulis kyllä että genssiki sais tehtyä 4500/6S/60C-akun jolloin ois alle ton 100Wh. Eihän se siltikään kaikkia ongelmia ratkaise noiden rahtauksen osalta.

Itsehän ei tuollaisia C-arvoja tarvi, toistaiseksi E7:ssa mennään tgy 5000/6S/30C-akkuparilla (hinta kahdelle 6S-akulle 100e posteineen NL-varastolta buddy-codella). IR 10mOhm per 6S-akku. Halpuus jää nähtäväksi, tällä hetkellä n. 12e/lento  :P  (minun lentohistorialla akkujen ikääntyminen on suurempi riski kuin syklit, siksi ekaksi halpaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #31 : 28 Kesäkuu, 2013, 12:18:06 »
se on ihan sama mitä ne akkumerkit lupaa siinä akun tarrassa!

kyllä ne nanotechitkin ekat lennot (tai sen mahdollisen mittauksen) on potkineet hyvin mutta ne ei vaan kestä. parhaimmillaan tai oikeestaan pahimmillaan mä oon tuhonnu 5000mah turnipsit kahdeksan lennon aikana käyttökelvottomiksi. ja tämä tapahtui ihan vakiorekkulalla eikä millään virimoteilla.

vierestä on tullu nähtyä paljon akkumerkkejä käytössä ja toiset on ollu huonompia ja toiset parempia. myös noissa pienemmissä on tullu kokeiltua kaikennäköstä merkkiä ihan itsekkin.

käytännössä 2 merkkiä erottuu muista mun kokemuksen perusteella hyvyydellään. Gensace ja Thunderpower! TP on vaan melkein tuplahintanen tohon genssiin verrattuna joten genssin arvo mun silmissä on sille puolet isompi.

DS akkuja en ole uskaltanut koskaan kokeilla koska jokainen näkemäni on ollut pahasti pullistunut. :-\ genssiä ei taas saa pullistelemaan näköjään millään. (liekkö tosin se tiukka paketointi syynä mutta kuitenkin) :o

itse en todellakaan lähde yli 3000euroa maksavalla kopterilla koittamaan mitään uusia noname brandeja mistä ei ole yleistä mielipidettä jo olevilla.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #32 : 28 Kesäkuu, 2013, 12:22:48 »
Mitähän tuo 12AWG johto ja Deans liitin sanoisi kun purkais tuota akkua sen lupaamalla 650A virralla.. Nojoo, pelkkää markkinointiahan se on, mutta yleensä nämä jotka lupaa eniten on juurikin niitä huonoimpia oli hinta mikä tahansa.

C lukuun kantaa ottamatta akku on osoittautunut ihan hyväksi teho/paino suhteeltaan.

kopu painaa 7.4kg ja leijunta aika 15min 2x5450mah 6s maxamps akulla.
hyvin on virta riitäny myös kovassa ajossa.


Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #33 : 28 Kesäkuu, 2013, 12:51:39 »
Paljonko virtaa on mennyt kovassa ajossa? Akun kuitenkin pitäs pystyä näissä meidän ympyröissä ketää sen 200A ja rms120A. Luulen että ongelma aikuissa on juurikin tuo pullistelu. Ystäväni tekee lipoakkuja ja kertoi hieman noista tarkemmn. Kun kerrokset erkanevat toisistaam esim. kaasuuntumisen takia, vastusta alkaa kertymään ja energiaa menee lämpöön. Eli kyllä toi genssin tekniikka on pätevä.




C lukuun kantaa ottamatta akku on osoittautunut ihan hyväksi teho/paino suhteeltaan.

kopu painaa 7.4kg ja leijunta aika 15min 2x5450mah 6s maxamps akulla.
hyvin on virta riitäny myös kovassa ajossa.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #34 : 28 Kesäkuu, 2013, 13:33:39 »
Paljonko virtaa on mennyt kovassa ajossa? Akun kuitenkin pitäs pystyä näissä meidän ympyröissä ketää sen 200A ja rms120A. Luulen että ongelma aikuissa on juurikin tuo pullistelu. Ystäväni tekee lipoakkuja ja kertoi hieman noista tarkemmn. Kun kerrokset erkanevat toisistaam esim. kaasuuntumisen takia, vastusta alkaa kertymään ja energiaa menee lämpöön. Eli kyllä toi genssin tekniikka on pätevä.

"kovassa" ajossa lentää vähintään sen 9-10min
En oo tarkemmin seurannut noita jänniteitä mutta ei nuo akut kyykkää pakkasellakaan täys kaasu nostoissa 100m
Talvella oli testissl yksi maxamps 11000mha akku mikä oli "c60" ja kyykäs kyllä heti jos koitti täys kaasulla nostaa 100m

eli tuon 5450mha akun oot itse todennut toimivaksi.

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #35 : 28 Kesäkuu, 2013, 14:40:03 »
Niin, noissa vehkeissä varmasti virtaa menee, mutta kun kyytiin pistetään 12,2kw pannu ja akku imetään 3m tyhjäksi niin asia on vähän toinen. Pulmat yleensä liittyvät 3D koneisiin. FAI puolella ei käsittääkseni tilanne ihan niin huono ole.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #36 : 28 Kesäkuu, 2013, 18:42:34 »
Mulla on 700e:ssä käytössä kaksi sinistä turnipsi pakkaa ja kaksi Gens Ace pakkaa.
Lennossa ei ole suurtakaan eroa. Turnipsit lämpenevät Genssejä enemmän. Tosin noilla turnipseilla on takana n.120 keikkaa 550:ssä ja reilut 50 keikkaa 700:saa.
Mulla on varmaankin, joku vika lopussa koska virta piikit login mukaan ovat max120A.
Tosin tehoa on kopussa riittävästi mulle. :).
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Heptocopter

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #37 : 28 Kesäkuu, 2013, 19:13:16 »
Mun koptereita ei voi mitenkään verrata isompiin, eikä akkujakaan, mutta mun Align akut pullistu erittäin nopeasti. Vaikka en lennäkkään rajua lentoa, niin genssit ei oo muuttanut muotoaan mitekään :)
Fleet-->http://www.helifleet.com/Heptocopter
-SAB Goblin 630 competition
-Gaui X3
-DX8

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #38 : 28 Kesäkuu, 2013, 19:28:41 »
Lennossa ei ole suurtakaan eroa. Turnipsit lämpenevät Genssejä enemmän.
Kerrotko vielä tarkan mallin molemmista akuista?

Mulla on varmaankin, joku vika kopussa koska virta piikit login mukaan ovat max120A.
Tai tikkujen heiluttajassa, koeta reenata sitä "abuse managementtiä" vähän enemmän  ;D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #39 : 28 Kesäkuu, 2013, 22:02:33 »
"abuse managementtiä"

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

tätä on koitettu harjotella
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #40 : 28 Kesäkuu, 2013, 22:51:20 »
Kerrotko vielä tarkan mallin molemmista akuista?
Tai tikkujen heiluttajassa, koeta reenata sitä "abuse managementtiä" vähän enemmän  ;D

Turmigyt ovat niitä tavallisia sinisiä 5000 mah 6s 40c.
Genesit ovat yksi pakka 5300 mah 6s 30c  ja toinen pakka 5000mah 6s 40c.

Tosihan on se, että tosta Genesin 40C pakasta tulee enemmän virtaa ulos, ja siinä pysyy jännite parhaiten. Myös toinen Genesin pakka pitää jännitten paremmin ylhäällä kun noi Turmigyt.
Seuraavan akkupakan osta Genesiä jos vaan sen saa järkevästi.

Tosta tehon tarpeesta.
Mulla on 700E:ssä kulmia jotain +- 12 tämä vähetänee niitää suuria virta piikkejä. Minusta se on riittävästi tällä hetkellä.
Lisäksi luulen, että mun lentotyyliin vaikuttaa toi nitroilu aika paljon. Tosin kunnolla säädettynä 120RS.ssä on tehoja niin paljion, että tikkuja saa veivata melkoisesti ennen kun se puutuu.
Toisaalta pidän itse sellaisesta sujuvasta liikehdinnästä ja pitkistä liike sarjoista ennemän kun hirveestä riutomisesta.
Ikä vaikuttanee asiaan.
 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #41 : 29 Kesäkuu, 2013, 17:12:45 »
se on ihan sama mitä ne akkumerkit lupaa siinä akun tarrassa!

Taitaa akkujen mAh ja C merkinnät olla samassa kategoriassa äänentoistolaitteiden kanssa teholupausten osalta.
Jotkut ilmoittaa yläkanttiin, toiset ilmoittaa kohtuu tarkasti ja kolmannet jopa vähän alakanttiin.

Ehkä kuitenkin saman merkin sisällä pystyy omien kokemuksien pohjalta laskemaan "ennakkoa" ilmoitusten perusteella, mutta eri merkkien vertailu pelkkien valmistajan lukujen valossa taitaa olla hakuammuntaa.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #42 : 29 Kesäkuu, 2013, 22:28:57 »
Periaatteessahan nuo isot akut voisi rakentaa monesta pienestä. Pelleilyksihän se menee ja mielummin käyttäis yhtä isoa 12S akkua jos laturi sallisi, käytännössä siis kahta 6S akkua. Mutta jos noita ei ole saatavissa millään, niin värkkäämisellähän tuollaisen ison 12S akun rakentaisi kolmesta 4S akusta. Käytännössähän se tarkoittaa vielä yhden kytkemistä samaan sarjaan jotta saadaan 12S akku aikaan. Painoa tulee lisää väistämättä, johtohässäkkä kasvaa jne. mutta noihan tuon voisi korvata. Saisko tuollasta viritelmää sopimaan.

Kieltämättä itseni ainakin sylettää tuollainen virittäminen, mutta jos muuta ei ole tarjolla niin pakko kai noin olisi toimia. Nyt olen tyytyväinen ettei tarvi kahden akun kanssa värkätä vaan pärjään yhdellä 6S akulla, edellyttäen että saan sellaisia edes jostain.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #43 : 30 Kesäkuu, 2013, 08:55:17 »
Mun mielestä 12S nakertaminen on viisainta tehdä neljästä 3S akusta.
Pakkaa pysyvästi yhteen niin voi tehdä hyvin pienellä painonlisäntymällä ja lyhyillä johdoilla sarjakytkennän.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #44 : 30 Kesäkuu, 2013, 17:01:25 »
Miks ei porukka tilaa suoraan maailmalta jos kotimaiset myyjät ei halua/saa hyllyyn tavaraa? Gens Acea saa saksasta ja TNT kuljettaa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #45 : 30 Kesäkuu, 2013, 17:19:11 »
Lainaus
Miks ei porukka tilaa suoraan maailmalta jos kotimaiset myyjät ei halua/saa hyllyyn tavaraa? Gens Acea saa saksasta ja TNT kuljettaa.

Vinkkaa putiikin nimi  ::)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #46 : 30 Kesäkuu, 2013, 17:49:35 »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #47 : 30 Kesäkuu, 2013, 17:54:23 »
Tuolta ei pysty ostamaan suomeen, suomessa genssillä jo maahantuoja joten eivät myy suoraan.

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #48 : 30 Kesäkuu, 2013, 18:01:26 »
Lainaus
Tuolta ei pysty ostamaan suomeen, suomessa genssillä jo maahantuoja joten eivät myy suoraan.

Kyllähän tuolta saa akkuja mutta vaikeaa se on.  Kuulemma vaatii pientä sähköpostien vaihtelua.
Halukkaita eivät ole myymään

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Isojen akujen saatavuus
« Vastaus #49 : 30 Kesäkuu, 2013, 18:04:38 »
Mites joku sakemannikauppa? Ei muutakuin surffailemaan ja hintavertailemaan. Pitänee tutkiskella, itsekin tarvisi lisää ja saldot ovat nollilla "mun akun" osilta olleet jo jonnin aikaa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
9953 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2011, 17:17:13
kirjoittanut manolito
20 Vastauksia
9772 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Helmikuu, 2011, 12:19:04
kirjoittanut Tohtori R
8 Vastauksia
6231 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Joulukuu, 2022, 22:56:29
kirjoittanut HJK
5 Vastauksia
15841 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2020, 17:28:51
kirjoittanut Mesihukka
4 Vastauksia
2001 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2022, 09:24:44
kirjoittanut tonza-