Kirjoittaja Aihe: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?  (Luettu 6808 kertaa)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Eli tarkoitus olisi hyötykäyttää kopterin akkuja Sähköpyörässä.
Pyörässä akkujen nimellisjännite on 36V, mutta mittasin niistä täytenä abaut 41,8V.
Mutta nämä kyykkää aika rajusti kuormassa.

Käytän myös Lifejä siinä fillarissa. Tein kaapelin joka liittää yhteen 4S pakkoja niin että 3pakkaa sarjaan ja semmosia satseja 6kpl rinnan. Näistä täytenä mitattuna tulee 41,7V. Ja nämähän ei tällä määrällä juurikaan jännitettä kuormassa laske.
Tämä viritys on toiminut loistavasti, ja pyörä kulkee iloisesti näillä :)

Ja miksi tämä kaikki virittely.
Kun menen RC-autobaanalle ajamaan, en voi lifejä laittaa pyörään kun niitä tarvin radalla. Ja pyörän oma akku ei kestä niin pitkää matkaa ja niin isoa kuormaa koko reissua.

Ja kun taas menen kopteroimaan, voin käyttää lifejä pyörässä :)
Ja pitkillä matkoilla voisin käyttää vaikka näitä kaikkia.

Tekis mieleni kokeilla suoraan laittaa 12s akut pyörään kiinni ja katsoa mitä tapahtuu, mutta n. 10V jännitteen nousu on aika iso. Ja tuskin 4400mAh 65C paljoakaan kyykkii n.7A kuormassa :DDD Varsikaan kun niitä tulee olemaan kahdet rinnan.
Joten pyörä saa kyllä aika maksimaalista jännitettä vaikka mitä tapahtuis.

Olisko ehdotuksia?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Fillariin asiallinen harjaton moottori, joka kestää 12s ja vaikka 50A. Sitten sopiva harjaton säädin, niin johan alkaa mankeli kiitää.  ;D

Eiku, aika hankala on tehdä helposti mitään fiksua jännitteenalenninta. Step-down hakkuri olisi aika yksinkertainen, mutta jonkun verran tietoa vaatii senkin kyhääminen.

Miten olisi 1,5 - 2 ohmin sarjavastus? Rajoittaa liikkeellelähdössä huippuvirrat, mutta ei muuten ihan valtavasti hukkaa tehoa.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Moottori varmaan kestää täydetkin virrat, mutta tuo säädin arveluttaa.
Kuitenkin tarkoitus olis pitää sykkeli laillisena. Eipä nuota kytät kyttää, mutta sitten kun jotain sattuu..
Ja täällä Rovaniemellähän sattuu. Autoilijat ei piittaa paskaakaan pyöräilijöistä. Eivät edes katso jos sattus ketään tulla. Viime talvena ajelin melkein joka päivä keskustan läpi ja vain 2 reissua meni niin ettei tarvinnut joko auton tai minun tehdä paniikkijarrutusta. Mun mielestä se kertoo jostain jotain.
4 kertaa tuloksena oli kontakti, ja yhden kerran sen verran paha että autoilija sai levitellä kukkaroaan ja mä sain uudistaa pyörää ???
Ja varmaa on ettei ainakaan valojen puutteesta minuun törmätä  8)


Olis makiata materiaalia jos omistais kypäräkameran.

Tulisko mitään muita ehdotuksia tai jopa tarjouksia alkaa tehdä jotain viritystä?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Tohon jännitteenlaskuun kävisi varmaankin sopiva määrä tehodiodeja peräkkäin. Ne kun tipauttaa aina kynnysjännitteen verran / diodi niin siitä laskemalla sais sopivan pudotuksen.

Hinta voi tulla vastaan, ne ei kai oo kauheen halpoja :(

e: 12 Amppeeria kestävät tasasuuntausdiodit ei oo kun jotain vitosen - kympin / kappale, mutta en oo varma kuinka muuttumaton toi kynnysjännite niissä on...
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=70-145-82&toc=18884

« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2013, 10:50:30 kirjoittanut Tucho »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Minusta jännitteen alennusta voi parin voltin huiteilla vielä järkevästi tehdä diodeilla mutta kun kymmenistä volteista puhutaan niin aika viritys jo tulee kun niitä joku 14kpl(kynnysjännite esim. 0.7v) pitää laittaaa sarjaan...
Kynnysjännitehän on käytännössä muuttumaton kaikissa puolijohteissa jos ei ole vioittunut.
Sitten kun pyörässä on aika vähän "hengähdystaukoja" tuolle elektroniikka/virtapuolelle niin näkisin aika hazardina..(lämmöt)
Esim tuo linkin DO-203AA kynnysjännite on diodille tyypillinen (0.77V) joten niitäkin kun pukkaa 14kpl niin aika paukku.. Puhumattakaan fyysisestä koosta, komponentin max leveys 11mm ja korkeus jotain 32mm..

Ensisijaisesti etsisin toisen akkuratkaisun, kuitenki kohtuu suuria virtoja pitäisi virityksen kestää ja todennäköisesti tarvitsee jäähdytystä joka tuo omat ongelmansa jos "fiksusti" lähtee rakentamaan...
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2013, 07:26:14 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Asia harvinaisen kirkas  8)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Kävisikö tuohon vaikka tämmöinen?
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10-60V-to-12-80V-Boost-Converter-Step-up-Module-car-Power-Supply-95-/190813061014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6d583f96

Input voltage : 10V -60V
Input Current: Maximum input current of 15A
Output voltage : 12V -80V continuously adjustable
Output current: maximum output current of 10A ( adjustable )
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Kävisikö tuohon vaikka tämmöinen?
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10-60V-to-12-80V-Boost-Converter-Step-up-Module-car-Power-Supply-95-/190813061014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6d583f96
current: maximum output current of 10A ( adjustable )
Tuo on step-up (lähtöjännite tulojännitettä korkeampi) kun pitäisi olla step-down.

Paljonko tuon moottorin ottama maksiteho on? Taisi olla laissa rajoitettu jotenkin 250W vai 500W?

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Joo 250W
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Jeah ;D
Tuosta voi ajon aikana säädellä jännitettä ja kokeilla koska on liikaa  ;D
Noo, eihän tuo tarvi kun kerran säätää kohalleen ja laittaa purkkiin.

Vaikkakin tuolle kyllä varmasti löytyy muutakin käyttöä..

Ootellaan vielä tulisiko parempia ideoita, tosin tämä vaikuttaa loistavalta.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Parempia ideoita ei tullu eikä kai ole, joten tulossa on tuo Ebaypurkki. Sille varmasti löytyy muutakin käyttöä.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Saisiko akun balancer-liittimestä 10S jännitteen ulos jos tehontarve ei ole tuon suurempi? Sinnehän tulee johto jokaiselta kennolta.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
En ole kovin innostunut ajatuksesta, kun sitten lataaminen pitäs kans tehä hiiitaasti samaa reittiä, tai sitten 206b tasaa kennoja maailman tappiin asti :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Ei ihan halpa eikä pienikään mutta pitäähän siinä olla näyttö ja on-line säätömahdollisuudet...

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10A-13-62V-to-0-60V-Digital-controlled-Step-down-Power-Supply-Module-/181005179070?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a24bfd8be
Tämähän on verrattomalta vaikuttava härpäke; ei pelkästään step-down vaan myös up, tuon kun  kytkee serveripoweriin niin siinä on köyhän miehen labravirtalähde ja vielä 10A saakka.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
No sinäpä sen sanoit ! Olen monesti mutissut että semmonen pitäs olla. Tuo riittää moneen tilanteeseen helposti. JEAH
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Nyt on tämä jännitteenpudotuspurkki testattu.
Pyörän sähköosien valmistajan ilmoittama 7A on täyttä puutaheinää.
Harmi kun ei tullut mitattua ja luotin taas typerästi insinöörien ilmoittamiin lukuihin.
Purkilla sai maksimissaan 11A.
Eihän se riittänyt alkuunkaan. Ei puhettakaan että vois kärryä vetää.
Pyörä pitää ite avittaa polkemalla kunnoilla liikkeelle, muuten pyörä katkaisee virrat kun ei saa tarpeeksi mehua.
Ja tuo madaltajan näyttö kertoo että 11A saavutetaan melko rivakasti.
No kunhan pyörän liikkeelle saa, niin kulkee se.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2114 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2008, 16:35:22
kirjoittanut Affen
6 Vastauksia
4156 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2008, 21:49:27
kirjoittanut Soakki
21 Vastauksia
10271 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2011, 10:12:11
kirjoittanut zxiicci
7 Vastauksia
3015 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2011, 20:30:06
kirjoittanut Marbo
15 Vastauksia
5864 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2012, 20:45:02
kirjoittanut Sandu