Kirjoittaja Aihe: noparivertailua käytännössä  (Luettu 8884 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
noparivertailua käytännössä
« : 18 Helmikuu, 2013, 12:42:03 »
tuli mielenkiintosta juttua vastaan tuolla ulkomaanelävien voorumilla. en muistaakseni oo laittanu tätä vielä mihinkään.

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=443322

välistä pari poimintaa tossa alla mutta kannattaa lukea kokonaan järjestyksessä jos vähänkään kiinnostaa. jäi ärsyttämään ku ei ole yge160hv:ta vaan 120 tossa testissä. 160hv:ssa nimittäin näkyy olevan markkinoiden tiukimmat fetit sisällä mitä mä nyt ihan äkkiä löydän. luulis siis poikkeavan tosta 120hvn sisäsestä reistanssista aika paljon.

eli täys kaasulla castlen pienin sisänen sarjaresistanssi tekee siitä vähiten lämpeevän mutta freewheelingin puuttuminen kääntääkin pelin ihan toisinpäin heti ku ei ajetakkaan 100%. (kukaanhan ei noita isompia käytännössä aja 100% vaan goveilla mennään)

tuolla on selitetty myos active freewheelienkin periaatteet niin että kaikki tajuaa.



http://www.youtube.com/watch?v=z7jewAN1dTw#ws

http://www.youtube.com/watch?v=AKN18ZTqoag#ws
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #1 : 18 Helmikuu, 2013, 12:47:05 »
Harmi, että homma jäi kesken eikä kaikkia nopareita testattu, mm. Hobbywing ja YEP piti tulla. Toivottavasti kaveri saa joskus jatkettua noita testejä.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #2 : 18 Helmikuu, 2013, 12:55:41 »
niinpä. toisaalta kyllä toi castle 160, yge 160, kosmic 200 on se kiinnostavin ryhmä mun mielestä ku isoissa tehokkaissa koneissa tuppaa olemaan eniten ongelmia. keskinkertaset setit toimii sitte vähä millä vaan hyvin.

kyllä se tais tossa tähän asti tulla selkeeksi että ku maksaa noparista 700-800e (K kosmic 200) ni saa hyvän joskin helvetin ison ja painavan murikan :D

sitä en ymmärrä miksi castle on panostanu kaikkensa matalaan resistanssiin mutta jättäny free wheelingin pois :o niinkuin toikin jantteri sanoo jossain vaiheessa ni jos castle suunnittelis nykysillä osilla mutta active freewheelingillä noparin ni ei kellään olis mitään sanomista. se olis ihan lyömätön.

ihmeellisiä ratkasuja isoilta firmoilta.


e. siitä on aikaa ku tän ketjun kahlasin mutta jos en väärin muista ni castlen 80hv kärvähti heti kättelyssä :D toiset kuitenkin lentää tolla jopa 700e rekkuloita ja niitä on joskus myytykkin ko säätimellä... eli kyllä noilla kaikilla varmaan sitä allun 700mx/750mx mottia pyörittää mutta sitte ku menee virrat sinne 200A puolelle ni alkaa tapahtua.
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu, 2013, 13:03:55 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #3 : 18 Helmikuu, 2013, 13:07:59 »
kyllä se tais tossa tähän asti tulla selkeeksi että ku maksaa noparista 700-800e (K kosmic 200) ni saa hyvän joskin helvetin ison ja painavan murikan :D

Ei sekään täydellinen ole kun ulkoisen govin tuki puuttuu. Eli tämä lause kyllä pätee myös Kontronikkiin :) :

ihmeellisiä ratkasuja isoilta firmoilta.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #4 : 18 Helmikuu, 2013, 13:11:33 »
totta
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #5 : 18 Helmikuu, 2013, 13:38:01 »


e. siitä on aikaa ku tän ketjun kahlasin mutta jos en väärin muista ni castlen 80hv kärvähti heti kättelyssä :D toiset kuitenkin lentää tolla jopa 700e rekkuloita ja niitä on joskus myytykkin ko säätimellä... eli kyllä noilla kaikilla varmaan sitä allun 700mx/750mx mottia pyörittää mutta sitte ku menee virrat sinne 200A puolelle ni alkaa tapahtua.

Nopeesti tuli toi kahlattua läpi, mutta se Castlen käryäminen taisi olla 50% kaasulla ja 80A virralla, eli output 22V ja 160A. Melko selvää että ilman tuota active free wheelingiä ei mikään kestä tuollaista, mutta toisaalta tuollaista tilannetta ei oikeassa kopterissa pääse millään syntymään, jos ei esim. välityssuhde ole ihan päin v**ua. :)

Ja se Castlehan nimenomaan toimi kaikista parhaiten kun sitä huudatettiin täysillä. Eli voisi kuvitella että liian iso nopari käryää osa teholla helmpommin, kuin sopiva/aavistuksen alimitoitettu täydellä teholla. Raudan puolesta kuulemma olisi mahdollista lisätä tuo AFW Castleihin pelkällä softa muutoksella, joten pidetään peukkuja että joskus semmoinen vielä saadaan.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #6 : 18 Helmikuu, 2013, 13:46:25 »
mutta se Castlen käryäminen taisi olla 50% kaasulla ja 80A virralla, eli output 22V ja 160A.

mistä sä ton 160A sait? :D

mutta toisaalta tuollaista tilannetta ei oikeassa kopterissa pääse millään syntymään, jos ei esim. välityssuhde ole ihan päin v**ua. :)

mä oon lentäny monta akkua tota goblinia nyt 1500rpm ku maksimit täydellä akulla on melkein 2500rpm. tossa ollaan jo aika lähellä edellä mainittua tilannetta. helijive antaa ton tehdä koska koska active freewheeling löytyy ja toimii hyvin. castlella ei tulis mieleenkään kokeilla.

välillä tuleekin sitte riipastua 2300rpm nuppiin ja huuatettua. eli kyllä niitä käyttötarpeita vaan tulee jos laitteet antaa periksi ;)

Ja se Castlehan nimenomaan toimi kaikista parhaiten kun sitä huudatettiin täysillä. Eli voisi kuvitella että liian iso nopari käryää osa teholla helmpommin, kuin sopiva/aavistuksen alimitoitettu täydellä teholla.
mietippä tää uusiksi :D ei se noparin koko muuta sitä millä prosenteilla sitä ajetaan. isompi on aina parempi tässä kohtaa.

Raudan puolesta kuulemma olisi mahdollista lisätä tuo AFW Castleihin pelkällä softa muutoksella, joten pidetään peukkuja että joskus semmoinen vielä saadaan.

mä jäin käsitykseen että vaatii kyllä rautamuutosta.




Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #7 : 18 Helmikuu, 2013, 14:21:46 »
mistä sä ton 160A sait? :D

Tuosta sun linkkaamasta topicista? Se oli se tilanne jossa se Castle kärysi. input 44v ja 80A, out 22v ja 160A.


mä oon lentäny monta akkua tota goblinia nyt 1500rpm ku maksimit täydellä akulla on melkein 2500rpm. tossa ollaan jo aika lähellä edellä mainittua tilannetta. helijive antaa ton tehdä koska koska active freewheeling löytyy ja toimii hyvin. castlella ei tulis mieleenkään kokeilla.

Castlellahan ei tuollaisilla kierroksilla kannata lentää juurikin sen puuttuvan AFW:n takia, mikä kyllä oli jo tiedossa ennen tätä testiäkin. Millasia virtoja Goblinin moottori otta noilla rundeilla?


mietippä tää uusiksi :D ei se noparin koko muuta sitä millä prosenteilla sitä ajetaan. isompi on aina parempi tässä kohtaa.

En suinkaan tarkoittanut tätä, vaan viittasin tuohon sun " toiset kuitenkin lentää tolla jopa 700e rekkuloita ja niitä on joskus myytykkin ko säätimellä... eli kyllä noilla kaikilla varmaan sitä allun 700mx/750mx mottia pyörittää mutta sitte ku menee virrat sinne 200A puolelle ni alkaa tapahtua." Tuossa testissä kun ei ajettu max. kaasulla ja max. virralla, vaan osa kaasulla ja max. virralla ja silloin 80A:n ripple current tappoi sen noparin. Toisin sanoen AFW:n puuttuminen.


Tarkoitin että osakaasu ja iso virta tappaa sen isommankin (Castlen) noparin varmemmin, kuin täyskaasu ja max. virta pienemmän. Oliskin ollu paljon mielenkiintosempi testi, jos olisi kokeiltu täydellä kaasulla virran kestoa.

Ja kyllä, isompi on parempi.

mä jäin käsitykseen että vaatii kyllä rautamuutosta.

Saatan muistaa väärinkin.



Mä en todellakaan yritä väittää että Castle olisi parempi kuin joku muu kalliimpi nopari jossa on AFW, mutta ilman tuota AFW:täkin se on hinta/laatu suhteeltaan ihan pätevä. Mun mielestä tuossa testissä nyt ei muuta selvinnyt kuin että AFW on parempi kuin PFW ja Castlekin on ok, kunhan ei ajeta puolella kaasulla. Ja tällä tarkoitan siis sitä testiä jossa poltettiin se Castle. Muuten koko juttu oli kokonaisuudessaan mielenkiintoinen ja paljon asiaa sisältävä.
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu, 2013, 14:30:43 kirjoittanut TuukkaJK »
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #8 : 18 Helmikuu, 2013, 14:25:33 »
mä jäin käsitykseen että vaatii kyllä rautamuutosta.
Lainaus
If Castle release a AFW software patch, which is possible
Tuo lukee Castlen arvostelun lopussa. Mutta jos kerta on mahdollista, niin mikseivät ne ole sitten sitä tehneet? Sen sijaan v4.1 tekee erikoisen kommutointiratkaisun, jolla siirretään passive FW:n tuottamaa hukkalämpöä myös high-FETeille. Normaalistihan se jää kaikki low-FETeille. Eli ongelmat ja syyt on kyllä tiedossa. Joko se AFW ei toimi tuolla tai sitten ne ei saa sitä toimimaan kunnolla. Sinällään tuollainen erillinen logic-board on varsin mainio keksintö, mutta kun ne FET-driverit on kans tuolla, niin vimosille FETeille alkaa olemaan matkaa tuossa 160HV-mallissa. Ainakin ylimääräisiä diodeja on lisätty driverien suojaksi. Castlen maine ei kestä enää enempäänsä "cremations"-mainetta tai alkaa bisnes kärsimään. Liekkö ollu sitte bisnes-päätös ettei AFW:tä oteta ICE2-versioon mukaan. Vähän kiireellähän tuo uusin sarja tais tulla markkinoille  ::)

Mutta loistavaa vertailua ja tietoa sielunelämästä.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #9 : 18 Helmikuu, 2013, 14:34:11 »
Tuosta sun linkkaamasta topicista? Se oli se tilanne jossa se Castle kärysi. input 44v ja 80A, out 22v ja 160A.

tä? :D virtaa menee mitä kuorma imee mutta toi 50% tarkottaa pulssinleveysmodulaatiot a. eli suhdetta millon fetit johtaa tai on johtamatta. jännitettä se ei puolita millään tavalla.

vai mitä mä en nyt käsitä?

Castlellahan ei tuollaisilla kierroksilla kannata lentää juurikin sen puuttuvan AFW:n takia, mikä kyllä oli jo tiedossa ennen tätä testiäkin. Millasia virtoja Goblinin moottori otta noilla rundeilla?
en ole katsonut eikä kyllä sinänsä edes kiinnosta ku ei noilla rundeilla voi retuuttaa kuitenkaan eli virratkin pysyy pienenä.

En suinkaan tarkoittanut tätä, vaan viittasin tuohon sun " toiset kuitenkin lentää tolla jopa 700e rekkuloita ja niitä on joskus myytykkin ko säätimellä... eli kyllä noilla kaikilla varmaan sitä allun 700mx/750mx mottia pyörittää mutta sitte ku menee virrat sinne 200A puolelle ni alkaa tapahtua." Tuossa testissä kun ei ajettu max. kaasulla ja max. virralla, vaan osa kaasulla ja max. virralla ja silloin 80A:n ripple current tappoi sen noparin. Toisin sanoen AFW:n puuttuminen.
juuri näin.

Tarkoitin että osakaasu ja iso virta tappaa sen isommankin (Castlen) noparin varmemmin, kuin täyskaasu ja max. virta pienemmän. Oliskin ollu paljon mielenkiintosempi testi, jos olisi kokeiltu täydellä kaasulla virran kestoa.

Ja kyllä, isompi on parempi.
kyllä. sanoit kuitenkin että isompi nopari vois palaa tossa jopa helpommin. näin ei missään tapauksessa ole. se että sulla on kopteri jossa on vaikka castlen 120hv ja ajat 100% kaasulla tekee sulle vaikka 2300rpm nuppiin ja tietyn verran tehoa. se että laitat tilalle 160hv castlen ei muuta yhtään mitään kopterin suorituskyvyssä. toisin sanoen sun kierrokset ei nouse eikä voima lisäänny. nopari vaan käy viileämpänä. (kunhan molemmista nopareista on valittu virranrajotukset pois)

vaikuttaa että sä ajattelet nyt jotenkin niin että jos vaihdat isomman noparin niin sun pitää laskea kaasukäyrää saavuttaaksesi sama lopputulos rundeissa. näinhän ei ole.

en halua itsekkään inttää. mutta korjataan nyt faktat muita lukijoita sekottamasta.

musta kyllä tuntuu että ymmärsin sut nyt vaan väärin jotenkin  ::)
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu, 2013, 14:39:33 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #10 : 18 Helmikuu, 2013, 14:37:34 »
Tuo lukee Castlen arvostelun lopussa. Mutta jos kerta on mahdollista, niin mikseivät ne ole sitten sitä tehneet? Sen sijaan v4.1 tekee erikoisen kommutointiratkaisun, jolla siirretään passive FW:n tuottamaa hukkalämpöä myös high-FETeille. Normaalistihan se jää kaikki low-FETeille. Eli ongelmat ja syyt on kyllä tiedossa. Joko se AFW ei toimi tuolla tai sitten ne ei saa sitä toimimaan kunnolla. Sinällään tuollainen erillinen logic-board on varsin mainio keksintö, mutta kun ne FET-driverit on kans tuolla, niin vimosille FETeille alkaa olemaan matkaa tuossa 160HV-mallissa. Ainakin ylimääräisiä diodeja on lisätty driverien suojaksi. Castlen maine ei kestä enää enempäänsä "cremations"-mainetta tai alkaa bisnes kärsimään. Liekkö ollu sitte bisnes-päätös ettei AFW:tä oteta ICE2-versioon mukaan. Vähän kiireellähän tuo uusin sarja tais tulla markkinoille  ::)

Mutta loistavaa vertailua ja tietoa sielunelämästä.

yks rajottava tekijä saattaa olla prossu ja sen rajallisuudet! ygellä on kyllä varsinaisia ropellihattuja ku saa atmelin megasarjasta tollasta lopputulosta irti! :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #11 : 18 Helmikuu, 2013, 15:02:16 »
tä? :D virtaa menee mitä kuorma imee mutta toi 50% tarkottaa pulssinleveysmodulaatiot a. eli suhdetta millon fetit johtaa tai on johtamatta. jännitettä se ei puolita millään tavalla.

vai mitä mä en nyt käsitä?

Mä en tuota osaa sen tarkemmin avata, mutta tuolta se löytyy kun selaat sivulta neljä eteepäin.

kyllä. sanoit kuitenkin että isompi nopari vois palaa tossa jopa helpommin. näin ei missään tapauksessa ole. se että sulla on kopteri jossa on vaikka castlen 120hv ja ajat 100% kaasulla tekee sulle vaikka 2300rpm nuppiin ja tietyn verran tehoa. se että laitat tilalle 160hv castlen ei muuta yhtään mitään kopterin suorituskyvyssä. toisin sanoen sun kierrokset ei nouse eikä voima lisäänny. nopari vaan käy viileämpänä. (kunhan molemmista nopareista on valittu virranrajotukset pois)

Sanoin että "Eli voisi kuvitella että liian iso nopari käryää osa teholla helmpommin, kuin sopiva/aavistuksen alimitoitettu täydellä teholla." En kuitenkaan tarkoittanut että isompaa noparia pitäisi ajaa pienemmällä kaasulla!? Lähinnä meinasin että tuon testin perusteella ei voi sanoa "castlen 80hv kärvähti heti kättelyssä ;D  toiset kuitenkin lentää tolla jopa 700e rekkuloita ja niitä on joskus myytykkin ko säätimellä..." Koska tuossa testissä olisi kärynnyt myös isompikin Castle.

vaikuttaa että sä ajattelet nyt jotenkin niin että jos vaihdat isomman noparin niin sun pitää laskea kaasukäyrää saavuttaaksesi sama lopputulos rundeissa. näinhän ei ole.

en halua itsekkään inttää. mutta korjataan nyt faktat muita lukijoita sekottamasta.

musta kyllä tuntuu että ymmärsin sut nyt vaan väärin jotenkin  ::)

Yritetään korjata väärin ymmärystä. Kärjistettynä mun pointti oli, että tuo testi jossa toi Castle poltettiin, olisi varmaan ollut yhtä pätevä vaikka se olisi sytytetty tuleen sytkärillä..... ;D Olisin tosiaan ennemmin kiinnostunut siitä, millaisia virtoja se kestää täydellä, tai lähes täydellä kaasulla, koska minulla sattuu olemaan kyseinen nopari ja moottorin päivityskin on pyörinyt mielessä.



EDIT: Lisätään nyt tähän vielä miten minä tuon testin käsitin. Korjatkaa jos ja kun olen väärässä.

Nopeuden säätimelle menee 44V ja moottoria ajetaan 100% kaasulla ja sitä kuormitetaan sen verran että noparille menee 80A. Tällöin mottorille menee karkeesti se 44V ja 80A.

Nopeuden säätimelle menee 44V ja moottoria ajetaan 50% kaasulla ja sitä kuormitetaan sen verran että noparille menee 80A. Tällöin moottorille menee 22V ja 160A!?
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu, 2013, 15:13:57 kirjoittanut TuukkaJK »
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #12 : 18 Helmikuu, 2013, 15:29:50 »
ei. kyllä moottorille menee aina akun jännite. sitä vaan pätkitään pulsseihin jotka on leveydeltään tässä esimerkissä 50%

jos nopari jollain konstilla laskisi jännitteen puoleen olisi laskennallinen lämpöteho noparilla jo tasan puolet kuorman eli moottorin tehosta :D

muutamalla kilowatilla tollanen nopari olis nopee kipinäsuihku eikä mikään ehtis edes startata :D
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu, 2013, 15:32:35 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #13 : 18 Helmikuu, 2013, 15:36:00 »
Mä en tuota osaa sen tarkemmin avata, mutta tuolta se löytyy kun selaat sivulta neljä eteepäin.

toi ukkeli puhuu mun mielestä ihan täyttä skeidaa :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #14 : 18 Helmikuu, 2013, 16:29:36 »
toi ukkeli puhuu mun mielestä ihan täyttä skeidaa :D

Samaa skeidaa ne siellä puhuu kaikki muutkin?


Jos unohetaa se jännitte, niin eikös sen virran kuitenkin luulisi menevän jokseenkin noin? Jos puolella kaasulla lyödään kuormaa sen verran että saadaan akusta ulos sama virta kuin täydellä kaasulla niin moottorille menevä virta kasvaa verrattuna täyden kaasun virtaan?
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #15 : 18 Helmikuu, 2013, 16:56:25 »
Samaa skeidaa ne siellä puhuu kaikki muutkin?


Jos unohetaa se jännitte, niin eikös sen virran kuitenkin luulisi menevän jokseenkin noin? Jos puolella kaasulla lyödään kuormaa sen verran että saadaan akusta ulos sama virta kuin täydellä kaasulla niin moottorille menevä virta kasvaa verrattuna täyden kaasun virtaan?

Kyllä. Jos akusta menee sama virta niin 50% modulaatiolla se fetin yli menevä virta on tuplat. Tosin se on vaan 50% ajasta jolloin lämpökuorma on täysin sama. Hetkellistä virrankestoa noissa feteissä on kyllä vaikka muille jakaa siitä huolehtii se asia että niitä fettejä on paljon rinnakkain. Toi lämmön pois saanti on se juttu jota vastaan pitää taistella.



Lämmöntuottoon muuten vaikuttaa myös pwm nopeus. Fetissä on aina pikkasen kapasitanssia hilalla. Kun ohjain trankku vetää hilan ylös tai alas on fetti aina hetken puolijohtavassa tilassa. Se on sitte fetin ominaisuuksista kiinni kuinka nopea se on ja minkälainen kapasitanssi siellä hilalla on. Kun fetti on puolijohtava se tuottaa tietysti myös lämpöä ihan ohmin lain mukaan. Mitä nopeampi pwm sitä enemmän se fetti on puolijohtavana ja tuottaa lämpöä. :)

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #16 : 18 Helmikuu, 2013, 17:22:19 »
Tuossa kärähtäneessä Castlessa petti konkan jalka joka ilmeisesti johti sitten lopulliseen tuhoon?





Joka tapauksessa tuon noparin ei missään nimessä ole edes tarkoitus kestää tuollaista ja todellisessa elämässä ei pitäisi ihan helposti vastaavaa tilannetta tulla jos ei ihan tarkoituksella sitä haeta.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #17 : 18 Helmikuu, 2013, 17:36:26 »
Tuossa kärähtäneessä Castlessa petti konkan jalka joka ilmeisesti johti sitten lopulliseen tuhoon?





Joka tapauksessa tuon noparin ei missään nimessä ole edes tarkoitus kestää tuollaista ja todellisessa elämässä ei pitäisi ihan helposti vastaavaa tilannetta tulla jos ei ihan tarkoituksella sitä haeta.
mä oonkin aina ihmetelly miten näissä nopareissa kestää noi konkat yleensä ollenkaan! Jos kattoo konkkien speksejä niin ei ne kauheen monelle ampeerille ole edes suunniteltu. Tottakai nykyakutkin on jo parempia eikä kyykkää niin isosti kuorman alla joka tekee konkkien elämän helpommaksi mutta kyllä konkkien virrat silti speksit ylittää varmaan noparissa kun noparissa.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #18 : 18 Helmikuu, 2013, 21:56:24 »
Jos pelkät konkat on mennyt, niin tuo vaihto Castlessa ei ole iso homma verrattuna tuohon kontronikin Jiveen:)

Katsoo vaan paremmilla spekseillä olevat Low ESR konkat tilalle, sainpas sanotua tuon ennen kuin Doc R;)
Ei ole hinnalla pilattuja.

Tosin Jiven voi laittaa Kontronikille konkka vaihtoon 50eur +pp

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #19 : 20 Helmikuu, 2013, 13:13:24 »
Hyvä linkitys Tohtorilta. En ole kokonaan ehtinyt vielä lukemaan noita läpi, mutta sen verran jo vaikutti omaan toimintaa että vaihdan pienemmän pinjonin Gaui X7:aan, sillä mulla on käytössä Castle ICE2 120. Tällöin mun käyttämillä kierroksilla ajetaan ajettaisiin enemmän isommalla kaasulla. Uhrauksena se vaatii sen että enää ei varmaan pysty 2300rpm:ää pitää nupissa.

Todella hyvän tutkimuksen toi ub3r on kyllä tehnyt ja myös opettaa kanssakopteristeja. Tuollaiset postaukset tuovat lisäarvoa foorumille roppakaupalla.

-

Poissa menni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #20 : 20 Helmikuu, 2013, 17:04:19 »
ei. kyllä moottorille menee aina akun jännite. sitä vaan pätkitään pulsseihin jotka on leveydeltään tässä esimerkissä 50%

...mikä saa aikaiseksi keskimääräisen sähkömotorisen voiman, joka vastaa puolta akkujännitteestä. Moottorin induktanssi keskiarvottaa syntyvän virran ja syntyvä vääntömomentti on vastaava kuin  50% pienemmällä tasajännitteellä.

Resistiivinen häviöteho on toki kaksinkertaiset verrattuna 44V syöttöä 50% pulssisuhteella 22V:n syöttöön 100% pulssilla.

jos nopari jollain konstilla laskisi jännitteen puoleen olisi laskennallinen lämpöteho noparilla jo tasan puolet kuorman eli moottorin tehosta :D

Jos säädin ottaa akusta 44V ja 80A, pulssisuhde on 50%, on moottorin näkemä efektiivinen jännite TuukkaJK:n mainitsema 22V ja 160A. Puolet ajasta tuo 160A kulkee moottorin ja akun välillä, toisen puolikkaan ajan 160A:n virta kiertää moottorin ja 'alapuolisen' fetin kautta.


Eli mielestäni Tuukka on oikeassa noissa virtapäätelmissään.

-
Menni
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2013, 17:14:26 kirjoittanut menni »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #21 : 20 Helmikuu, 2013, 17:17:09 »
voi sen noinkin vääntää. kyllä kaijutinkin soi puolet hiljempaa jos signaalia hakataan 50% suhteella mutta sama pätee siinä kun noparissa. ei se sitä jännitettä laske. pilkkoo vaan pwm:ksi.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #22 : 20 Helmikuu, 2013, 17:20:36 »
voihan se tietysti olla etten ole itsekkään ajatellut ihan oikein noita. en kuitenkaan ole noparia koskaan rakentanut eikä se ihan taitais onnistuakkaan. ainakaan hyvin. tiedän yhden joka on rakentanut sellasen ainakin jonkunnäköselle prototyyppiasteelle. pitää kysästä. ::)

Kyllä tossa mennin selityksessä kieltämättä on järkeä.
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2013, 18:09:29 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Haikara

  • Jäsen 2023
  • *****
  • East Side #147, RAKU SIL
Vs: noparivertailua käytännössä
« Vastaus #23 : 23 Helmikuu, 2013, 22:56:14 »
Olen vähän miettynyt näitä asiaoita siis DIY noparin kanssa. Joten oikaistaampa muutamaa seikkaa. Harjattomat moottorit ovat kolmivaihe moottoreita riippumatta kaamintätavasta D / Y . Joten kun näiden moottorien ottamia tehoja (RMS) lasketaan pitää soveltaa kolmivaihetehon kaavaa.

Virtapiikit eivät todennäköisesti riko noparia, ne ovat hetkellisiä ja aihetttavat noparien feteissä vahän lämpökuormaa. Joskin suuret rippeli virrat saattavat rikkoa input konkat jos niissa on liian suuri ESR arvo.

Itse asiaan kolmivaihemoottorien nopeutta ohjataan muuttamalla niille menevän jännitteen suurutta. Tämä tehdään muuttamalla jokaisen vaiheen pulssin leveyttä. Kun jännitettä (pulssin leveyttä) nostetaan pyrkii moottorin roottorin pyöriämään nopeammin kasvaneen magneetikentän ansiosta. Pyörimisnopeuden kasvu otetaan huomioon kommuntoinnisssa joka luetaan BEMF ilmiön avulla kommuntointi tapahtuu yleensä 30 astetta zerocrossing tilan jälkeen. Vaikkakin nykyisissä nopareissa sitä saadetään kuorman mukaan.

50 % pulssisuhteella moottori pyörii 50% max rpm arvosta ja ei myöskään ota maksimi virtaa (rms) paitsi jos synkka sekoaa. Mikä sitten voi rikkoa noparin. Häviöt! Varsinkin osakaasulla moottorin keloista ja pwm taajuuksista tulevat häiriöjännitteet. Kelohin varautuu energia kun niiden läpi kulkee virta kun virta äkisti katkaistaan (pwm ohjaus) muodostuu kelan yli käänteinen jännite eli kelaan varastoitunut energia pyrkii purkatumaan johonkin. Passiivinen freewheeling hävittää energian noparin fetien zener diodeihin. Aktiivinen taas ohjaa nämä häviöt moottorin käämeihin. Moottorin pyöriessä siinä on todella hyvä ilmanvaihtuvuus ja näin ollen hyvä aktiivinen jäähdytys. Kun taas nopareissa asia ei ole näin.

Niin ja saako castleen aktiivisen freewheeling softa modin. En tiedä mutta jokainen FET on joka tapauksessa oltava ohjattavissa myös ilman aktiivista freewheelingiä. jos homma ei onnistu niin kyse on todennäköisesti siitä että castlella on nopareissa liian mopo uC tai liian pienet ropellit hatuissa. YGE tekee sen 8-bit AVR uC:eellä           
DX8 | VBC Touch
Logo 500 | Gaui NX4 | ElyQ 50 Vision | OXY2 | Schluter Bell 222 (Heli Boy Vm. 1978) | M1 Omppu | Blade nano S3
RIP:  Eflite CX3 police | Firefox 200 | Pixy Zap | HK 450 5-blades | Trex 450 Sport | Gaui 200 | Hirobo Shuttle | MCPX BL | Trex250 | Kalt Baron | Gaui 200

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
12515 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2015, 17:54:04
kirjoittanut Koippa