Kirjoittaja Aihe: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?  (Luettu 34843 kertaa)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #25 : 05 Lokakuu, 2011, 19:58:01 »
"oikea paikka" = sama kuin taivaslennossa

.. vai lentaako "fai jengi" (lue: ei 3d jannut ) taivaallakin tolla "tikku keskella leijuu" modella?





Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #26 : 05 Lokakuu, 2011, 20:24:57 »
Jos multa asiaa kysyttäisiin niin mulla kone leijuu tikkukeskellä niin normi moodilla kuin idlelläkin  ;)  Eikä mun koneet hypi moodia vaihdellessa siitä huolimatta, se kun on tikkujen heiluttajasta kiinni.

Eli jengi siis lentaa noilla asetuksilla myos idlella... onkos tuo yleista vai jaiko vain paalle kun aloitti noilla asetuksilla?


Edit: Vai onko tuo normi "fai asetus"


« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2011, 20:33:14 kirjoittanut jkkmobile »

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #27 : 05 Lokakuu, 2011, 20:32:53 »
Sen verran tarkennan että mulla leijunnassa on kulmia 4,5 tarkalleen ja idlellä 0 tasan. Siitä huolimatta ei ole ongelmaa koneen kanssa jos haluaa. Siihen on parikin ratkaisua. Toinen on laittaa moodi muutokseen delayta niin että muutos ei aiheuta hyppimisiä tai sitten pitää kone eteenpäin liikkeessä eikä paikallaan moodia vaihtaessa. Edelleen korostan että en sano minkään olevan ainoa oikea vaan jokainen valitkoon oman tapansa. Pyrin välttämään ehdottomia lausumia  ;)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #28 : 05 Lokakuu, 2011, 20:54:33 »
Mie soitan modelle, Anssi floodaa. Ja kerron Iskälle myös.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #29 : 05 Lokakuu, 2011, 20:57:31 »
Ai minä vai  :D  Hyvinkin vakavahenkinen ja huumorintajuton tiukkapipoinen FAI heepo...  8)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #30 : 05 Lokakuu, 2011, 21:32:00 »
Nyt meikäläisen pitäs olla ihan hiljaa, mut kuten edellisissä kirjoituksissa on huomattu, niin kaikilla on se oma tyylinsä, minkälaisia käyriä käyttää erilaisissa koptereissa.
Nyt kun oon ollut noin kolme vuotta foorumilla, niin joka vuosi tästä(kin) "väännetään" kättä. Toisaalta ihan hienoa, koska henkilöiden lennätystaidot kehittyvät ja tulee tavallaan uusia mielipiteitä kehiin.
Myös aloittelijoiden näkemykset vakavasti huomioon ottaen !
Sehän on oikeastaan vaan hienoa, että porukat uskaltavat tuoda yhä enemmän omia mielipiteitään julki myös muille 8)

Itse oon pitänyt kaasutikun ollessa keskellä, nollakulmat, mutta täytynee kokeilla ihan mielenkiinnosta myös muitakin tapoja, ens' kesänä.

Kukaan ei vielä ole maininnut mitään (en oo ainaskaan huomannut), niin millä korkeudella maasta, mainitsemanne leijutukset tapahtuvat, tikun ollessa keskellä ? Tää olis ihan mukavaa myös tietää...ollaanko silloin maaefektissä vai sen yli ?  ;)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #31 : 05 Lokakuu, 2011, 21:36:43 »
Mielestäni idlelle ei pitäisi kenenkään siirtyä, ennenkun leijuttelut ovat hanskassa. Ja kun leijuttelut ovat hanskassa, ei varmasti pieni hyppy / muutos tuo kopteria kenttään, vaikka jos sen lentotilan vaihdon tekee leijuttaessa paikoillaan.

Mullakin on normimodessa tällä hetkellä sama käyrä kun idlellä, mutta siinä menee sen moodin idea hukkaan ja myönnän sen. En ole jaksanut askarrella X5:n leijutus käppyröitä vielä, ehkäpä ensi kesänä sitten jos joskus uskaltaisi tuohon juurosporttiin tai poppikseen osallistua. Varmasti on enempi etua kuin haittaa siitä, että on tarkkuutta enempi tikun keskialueella, jättäen vielä reserviin kulmia.

Anssi on kyllä aivan oikeassa, että jokainen lentäkööt vaikka flatti käppyröillä ja kaasulla sitten säätelee korkeutta jos niin tahtoo. Mutta hyvä tuoda myöskin niitä etuja ilmi tähän keskitikulla leijutukseen ;)

#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #32 : 05 Lokakuu, 2011, 21:54:52 »
Mielestäni idlelle ei pitäisi kenenkään siirtyä, ennenkun leijuttelut ovat hanskassa. Ja kun leijuttelut ovat hanskassa, ei varmasti pieni hyppy / muutos tuo kopteria kenttään, vaikka jos sen lentotilan vaihdon tekee leijuttaessa paikoillaan.


Hyvä kommentti. Sellainenkin ihme on nähty että maailmantason 3D kuski ei hallitse kuin toisella kyljellä leijuttamisen niin hyvin että leijuttaa perä tuuleen päin kisassa (ja joka kierroksella). Ihan sellainen perustavaa laatua oleva asia kuitenkin. Toiseksi aloittelijalle voisi olla turvallisempaa rakentaa sellainen harjoittelumode (en siis puhu leijuntamodesta) jossa tikku alhaalla koneen moottori sammuu ja muuten lentely olisi siinä keskialueella. Tämä auttaa myös sitten sitä isoakin kurvailu myöhemmin kun tottunut tikku keskellä operoimaan. Harvemmin sitä ollaan tikku ylhäällä tai alhaalla kaiken aikaan. Siitä keskialueelta sitten kokemuksen myötä liikealue kasvaa varmuuden myötä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #33 : 05 Lokakuu, 2011, 22:23:30 »
Aargh, hirveä tappelu minun pikku kommentini vuoksi ;D. No, pieni väittely on aina paikallaan.

Eikös sen pitäisi pystyä vaihtamaan leijjunnassa. Ainut mikä muuttuu tällöin on kierrokset. Kopterin ei pitäisi hypätä...

Mikä laki näin määrää ;). Mua ei kyllä haittaa pätkääkään jos kopteri vähän pompaa idlelle siirryttäessä. Kokeneemmat kuskit varmasti osaa tehdä sen ilman että mitään pomppuja tapahtuu, mutta minua se ei haittaa ollenkaan.

Eikohan se ole opettelunkin kannalta jarkevampaa pitaa 0 aina keskella.. Kopun kanssa tulee helposti muutenkin niita eiku ja oho tilanteita niin miksi viela tahallisesti vaikeuttaa asioita.

Parempi siis totutella jo leijutuksessa tikun oikeaan paikkaan niin lentokin sujuu sitten helpommin kun selkarankaan on jo tarttunut oikea asento.

Olen samaa mieltä ettei kannata tahallaan vaikeuttaa asioita, siksi en käyttäkään leijutukseen tätä tikkukeskellänollakulmat-tyyliä. Totta kai kannattaa käyttää itselle helpointa ja parasta tyyliä, ei kuitenkaan kannata olettaa että se itselle paras on muidenkin mielestä paras.
Ja eihän sitä tikun asentoa nyt kukaan siinä lennättäessä tarkkaile, vai tekeekö joku näin? Itse ainakin säätelen tikun asentoa leijutuksessa sen mukaan kun kopteri tuntuu nousevan tai laskeutuvan.

Tätä on tässä nyt toisteltu, mutta eiköhän se oo tosiaan järkevin pitää niitä käppyröitä sellaisina miltä itsestä tuntuu. Itsellä on käytössä nyt kaikki DX7:n kolme lentotilaa. Normimodi jossa leijuu tikku keskellä (vähän yläpuolella oikeastaan), kaasukäyrä nouseva ja puolittajat käytössä. Idle 1 jossa leijuu tikku keskellä, suora kaasu ja ei puolittajia. Idle 2 jossa sitten vielä keskellä nollakulmat ja täydet miinukset. Tuommoset käyräthän voi hyvinkin olla ihan perseestä ja jonkun mielestä varmasti onkin. Itse kuitenkin pidän ihan hyvänä, lennän pääasiassa tuolla idle ykkösellä ja sellaista taivaalla ees taas sinne ja tänne lentelyä. Jotenkin mukavampi ku ei ole niin "levoton" tuo lapakulmakäyrä. Eihän sitä tiedä vaikka joskun alkaisinkin pitämään tuota Idle kakkosta parempana jokaisessa tilanteessa kunhan olen sitä enemmän käyttänyt. Tarkoitus oliskin että kokemuksen karttuessa säätelen noita aina vain itselle miellyttävämmäksi.

Ihan niinkuin samasta aiheesta ois tapeltu ennenkin täällä foorumilla ;).

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #34 : 05 Lokakuu, 2011, 22:24:09 »
Tassa saa hyvan kuvan eri kouluista:

1. kopu saadetaan helpoksi aloittelialle; leijuu tikku keskella, expoja, ja dual rateja, ei idlea ennenkuin opittu leijuttamaan.. harjoitellaan hartaasti.  ::)

2. kopu saadetaan heti "3d valmiiksi"; 0 kulmat keskella, isot kulmat ja hanaa, heti taivaalle kun uskaltaa, flippeja ym vaikka ei osata leijuttaa joka suunnasta.  :o

.. ja kaikkea tasta valilta.  ;D

Parastahan tassa harrastuksessa on juuri tuo lentotyylien, laitteiden ja tapojen kirjo. Ja tarkeinta etta kaikilla on kivaa  :D

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #35 : 05 Lokakuu, 2011, 22:26:08 »
Parastahan tassa harrastuksessa on juuri tuo lentotyylien, laitteiden ja tapojen kirjo. Ja tarkeinta etta kaikilla on kivaa  :D

Täsmälleen samaa mieltä :). Eiköhän se riitä että kaikkien mielestä kopterien kanssa sählääminen on mukavaa.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #36 : 05 Lokakuu, 2011, 22:35:36 »
Älä vaan Anssi kerro kuinka paljon/vähän sulla on expoja ja liikeratoja tyynessä kelissä leijutettaessa, ettei keltään mee yöunet :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #37 : 05 Lokakuu, 2011, 23:00:24 »
Mielestäni idlelle ei pitäisi kenenkään siirtyä, ennenkun leijuttelut ovat hanskassa. Ja kun leijuttelut ovat hanskassa, ei varmasti pieni hyppy / muutos tuo kopteria kenttään, vaikka jos sen lentotilan vaihdon tekee leijuttaessa paikoillaan.

Näin mäkin oon toiminut kun ostin noi rexät  :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #38 : 05 Lokakuu, 2011, 23:01:44 »
Eihän leijunnassa juurikaan tarvi olla kumpaakaan  ;). Liikettä 30% ja expoa saman verran....
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #39 : 05 Lokakuu, 2011, 23:02:11 »
Melkee tekee jo mieli sanoa et pitäkää tunkkinne  ;D

[spoiler]Lähen yölennättää miu Pipper kuppii[/spoiler]

Nii ja ilmatkaa ne tunkit ni ne pitää paremmin.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #40 : 05 Lokakuu, 2011, 23:06:48 »
Aargh, hirveä tappelu minun pikku kommentini vuoksi ;D. No, pieni väittely on aina paikallaan.
Tarkoitus oliskin että kokemuksen karttuessa säätelen noita aina vain itselle miellyttävämmäksi.
Ihan niinkuin samasta aiheesta ois tapeltu ennenkin täällä foorumilla ;).

Eihän tää oo mitään tappelua, vaan omasta mielestäni, rakentavaa keskustelua sekä tietojen vaihtoa kopteristien kesken. Näistähän oppii aina jotain uutta, jos haluaa treenaa uusia, itselleen ennen "tuntemattomia" juttuja  8)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #41 : 05 Lokakuu, 2011, 23:21:51 »
Koska keskustelette siitä, että kuinka jäykät pitää tikkujen olla? :D
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #42 : 05 Lokakuu, 2011, 23:29:59 »
Koska keskustelette siitä, että kuinka jäykät pitää tikkujen olla? :D

Onhan tostakin aiheesta Tohtori R. ja muut jo aiemmin kirjoitelleet.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #43 : 06 Lokakuu, 2011, 06:32:36 »
En mä ainakaan ole tätä tappelun äänensävyyn kirjoittanut enkä lukenut. Ihan asiallista mielipiteen vaihtoa.
Niin ja mä tykkää että on löysät  :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #44 : 06 Lokakuu, 2011, 07:02:50 »
Vielä että miten tikuista pidetään kiinni peukalo vai pinsetti?  ;D
Pinsetti + neckstrap ;)

Aloitin pelkällä peukalolla.. vaihdoin tyylin niin onhan tuo nyt huomattavasti helpompi ja tarkempi  :P
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2011, 07:04:57 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #45 : 06 Lokakuu, 2011, 07:11:04 »
Eihän tää oo mitään tappelua, vaan omasta mielestäni, rakentavaa keskustelua sekä tietojen vaihtoa kopteristien kesken. Näistähän oppii aina jotain uutta, jos haluaa treenaa uusia, itselleen ennen "tuntemattomiajuttuja  8)
No enhän mie tuota niin tosissani kirjoittanutkaan ;)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #46 : 06 Lokakuu, 2011, 07:14:51 »
Opin pienen työtapaturman takia tuon pinsettiotteen. Vasen käsi oli tikattuna ja paketissa mutta mäsäriä täytyi lentää joten pinsettiote oli ainoa onnistuva keino. Siitäpä se sitten jäi tavaksi vaikka käsi parani ja tikit lähti. Sitten noista kulmista sen verran että oma kone leijuu vähän keskitikun yläpuolella. Ei suurta pudotusta tule vaikka heittää idlen päälle. Itsehän pidin muuten mSR:ssä myös kahta lentotilaa :D hyvinkin tarkkaan leijuntaan ja korkeuden pitämiseen sisätiloissa sekä pihalla kaikki teho irti. Ei tässä varmaan mitään järkeä oo mutta omapahan on koneeni.  ;D

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #47 : 06 Lokakuu, 2011, 08:37:34 »
Peukuilla paras tatsi mun näpeille.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Kuntsari

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Käyrät opetellessa - perinteisesti vai eikö?
« Vastaus #48 : 17 Lokakuu, 2011, 10:14:57 »
En nyt koko treedii lukenu, mutta itselläni oli leijutus siinä puolessa välissä tikkua. Sitten oli tuulinen päivä. Eipä tullu kopteri alas  ;D no lopuksi sain landattua idle päällä. No olishan se jo parin minuutin päästä akkuki loppunu  ;D . Nyt siinä jottain 60%  on leijutus. Idlen, ku lyö päälle, niin eipä kopteri pomppaa mihinkään vaan aika kivasti jatkaa leijutteluu samalla tavalla

edit: vähä niiku näi

edit:2
thro cur on norm. 0.0%, 40%, 60%, 83%, 100%
idlellä 90% tasainen

Pitch cur on normilla 40%, 55%, 68%, 80%, 100%
idle on 0-100 ... Noilla onnistuu leijutus paremmin, ku hyvin tällee alottelu vaiheessa. On myös oltu noilla väärinpäin. Mutta alottelija itse kun olen. Parhaat säädöt tähän asti
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2011, 17:39:16 kirjoittanut Kuntsari »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
34 Vastauksia
12175 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2008, 00:25:27
kirjoittanut Jussi.
22 Vastauksia
10992 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2011, 14:14:35
kirjoittanut Njakee
2 Vastauksia
2617 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2011, 16:21:51
kirjoittanut Illodin
2 Vastauksia
3134 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2013, 09:36:47
kirjoittanut Tohtori R
1 Vastauksia
2414 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2015, 10:23:18
kirjoittanut Xen