Kirjoittaja Aihe: sportin tärinä  (Luettu 22046 kertaa)

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
sportin tärinä
« : 16 Kesäkuu, 2008, 19:02:36 »
Otsikko kertoo kaiken.
Eli ostin Jullelta uuden (vanhan mallisen) sportin, torpissa vahingoittuneen rapukan tilalle.
Ei muutakun kone kasaan rapukasta lainaillen osia.
TT motti ja putki tuli rapukasta samoin 401 ja perä servo.
Kone kasaan ja kentälle, vaikuttaa hyvältä ja vakaalta koneelta.
Säädän perän liikeradat kohdilleen ja idleuppia kehiin, heti kun kone ottaa kierroksia perä rupee hakkaamaan mihin sattuu ihan epämääräisesti.
On tullut kokeiltua normi ja HH 10-100% gain herkistettyä perän linkit yms. 
No viime viikolla kytkimen tarkistuksen jälkeen, mistä puuttui puoli hihnaa ajattelin että tärinän syy löytyi.
Kone kentälle ja taivaalle, leijuttelussa toimii ja idlessä kun nupin kierrokset nousee niin perä alkoi heitellä taas.
ei muuta kuin rauhoittelemaan ja yhtäkkiä kopu alkaa pyöriä kyljen kautta ympäri, vastari kuoli tärinästä.

Nyt on vaihdettuna nupin akselit pääakseli, kokeiltu rapukan puhaltimella / kytkin akselilla, vaihdettu kampiakseli,lavat hdx:iin kun sabit meni päriksi
Edelleen tärisee, ja pahasti konepukin pultteja on hävinnyt useita vaikka on ollut lukittuna pikaliimalla, putki irronnut useaan otteeseen yms jne.
Eli hyviä vinkkejä otetaan vastaan vai onko compassin vehkeet susia?
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #1 : 25 Kesäkuu, 2008, 21:24:26 »
Yli 80 luku kertaa ja ei yhtään vastausta  ???
Kellään ei siis ole harmainta aavistustakaan mikä kopteria vaivaa?
Tietääkseni maahantuoja lueskelee foorumia vai olenko väärässä?
Olisi kiva jos joku voisi jelppiä...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #2 : 25 Kesäkuu, 2008, 23:15:53 »
Nyt vois vaikuttaa siltä että gyro hajalla vaikee sanoo kun ei ole nähny tapausta...

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #3 : 26 Kesäkuu, 2008, 00:17:04 »
Pistäs vähän tarkemmin millaista tärinää, matalataajuista, korkeataajuista, isoa wobblausta vai pientä "tärinää", millä kierrosluvulla, tärinän suunta ylösalas vai sivuille... jne.
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #4 : 26 Kesäkuu, 2008, 20:25:16 »
En usko että vika on gyrossa, toimii rapukassa ihan ok.
Tärinä tuntuu pahenevan kierrosten mukaan, ja tärisee joka suuntaan korkea taajuista tärinää.
peräputken tuet, evät, landarit menee "utuiseksi" eli värisee kokolailla paljon.
Pultit irtoilee koneesta ja rungosta, ei pysy locktitella eikä pikaliimalla.
Epäilen että tärinä johtuu kampiakselin kierros nopeudella pyörivästä osasta, kytkin, puhallin keskiö, puhallin.
Kytkin kelloa en ole edellä mainituista vaihtanut, kaikkea muuta olen kokeillut.

Ainoa "vika" mikä koneistajana häiritsee, on että kampuran ja puhallin keskiön välinen sovite ei ole H7 mitä moiselta odottaisin vaan toleranssi on keskiössä 0.108mm plussalla kun oikea toleranssi olisi -0 /+0.03 jos en väärin muista.
Eli on jäänyt häiritsemään voiko keskiö keskittyä kampuralle kunnolla?
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #5 : 26 Kesäkuu, 2008, 20:33:03 »
Oliko rapukassa sama motti? ettei ole kampura kiero???


BTW. mitä tarkoitat kampuran ja puhallinkeskiön välisellä sovitteella??
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #6 : 26 Kesäkuu, 2008, 20:53:16 »
Motti on rapukassa ollut paikallaan, vaihdoin kampura kokeeksi uudemmasta koneesta ja sama juttu.
Koitettu kahdella tt pro motilla ja molemmilla sama tärinä.
Kampuran ulommaisen laakerin sovite on jatkettu melkein kierteisiin asti ja toimii tuuletin keskion ohjaus pintana,  eikö totta?
Eli akseli on H7 laakeri sovite ja tuuletin keskiön reikä pitäisi olla samoiten, että keskiö on suorassa ja keskittyy kunnolla akselille.
Vai olenko aivan hakoteillä?
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #7 : 26 Kesäkuu, 2008, 22:40:47 »
Onhan sulla se prikka siellä puhallinkeskiön ja etulaakerin välissä??
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #8 : 28 Kesäkuu, 2008, 11:58:32 »
Jep prikka on.
Kokeilen nuppia rapukassa kun kerkeän, nähdään täriseekö se...
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #9 : 28 Kesäkuu, 2008, 14:06:34 »
Katsoppas että lepatuskumit on ehjät ja että spindlen ruuvit on kireellä ja että gyron gainijohto on kiinni vastarissa kunnolla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #10 : 02 Heinäkuu, 2008, 06:55:00 »
Nyt vois vaikuttaa siltä että gyro hajalla vaikee sanoo kun ei ole nähny tapausta...

Minäkin kallistuisin tuohon gyron suuntaan, että on ottanut kipeetä torpista vai toimiko se rapukassa vielä torpin jälkeenkin?

JRu

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #11 : 02 Heinäkuu, 2008, 15:43:32 »
Toimii rapussa kuten ennenkin, kuten toimii perä servokin...
Kokeilen nihdin nuppia rapukassa kun ehdin, nuppi on jo paikallaan ja säädetty, ehtis vaan lennättään...
Motin akseli on tarkistettu sorvissa, ei heittoja, eikä ole starttiakselissakaan.
kallistuisin edelleen puhallin keskiöön että on heittoa, en vain ole ehtinyt / enään viittinytkään kellottaa.
On vimonen kompass:ka mitä ostan.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #12 : 04 Heinäkuu, 2008, 17:56:17 »
Ei ole nupissa vikaa, muuta kun tuntuu jotenkin hitaalta, rapukan pikkasen modattuun nuppiin verrattuna.
Tarkemmalta ehkä hiukan.
Vaihdan rapuun oman nupin takas en tykännyt kompassi nupista.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #13 : 04 Heinäkuu, 2008, 20:46:20 »
Poraappa uudet reijät niihin seesawissa oleviin mikserivipuihin samalla reikärasterilla ku siinä nyt on ne kaks reikää lavanpitimeen menevälle linkille. Eli siirrät sitä lavanpitimeen menevää linkkiä pykälän lähemmäksi pääakselia, nii johan alkaa kääntymään ;) Tai toinen vaihtoehto on laittaa Knight 3D:n vastaavat mikserivivut joissa on jo valmiina kolme linkin reikää....
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa jippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #14 : 03 Lokakuu, 2008, 18:37:02 »
Pähkäilin aikani oman sportin tärinän kanssa ja vihdoin pääsin siitä eroon vaihtamalla pääakselin laakerit. Laakerit voi näköjään mennä jo n. viiden gallonan jälkeen niin huonoon kuntoon, että kopu alkaa jazzaileen oikein kunnolla. Yhden pikku torpin olen tehnyt, joten onhan ne voineet siinäkin ottaa itseensä.
Aeolus 50 3D TT / YS 50 ST
Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix rc

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #15 : 25 Huhtikuu, 2009, 08:21:43 »
Moi !

Mulla samaa tärinä ongelmaa,eli kun nostaa leijuntaan niin landarit menee puolelta toiselle 2-3cm liikkeellä.Ravistaa tasaiseen tahtiin,ei mitään kovaa tärinää.Vaihdoin lepatus akselin ja kumit mutta ei auttanut,kopteri on toiminut moitteettomasti ennen talvea ja nyt kevät keleillä tuli tällänen ongelma ekalla kertaa heti .Säilytyksessä ei ole saanut mitään "kolhuja".Ihmettelen jos pääakseli on päässyt itsekseen menemään kieroon talven aikana.Kannattaako vaihtaa pääakseli vielä ja kokeilla sitäkin vaihtoehtoa,joka kyllä tuntuu oudolta vaihtoehdolta.
Vai olisko pääakselin laakerit menossa hajalle ? Eikö laakereiden pitäisi antaa jotain "äänimerkkiä" siitä kun ovat hajoamassa tai hajonnut.
Pienillä kierroksilla ei ravistusta ole mutta tikku keskellä eli siinä missä kopteri lähtee nousemaan ja siitä ylöspäin,ravistusta on. lennossakin huomaa kun lentää että landarit "tanssii" ;D.Mitä seuraavaksi vaihdetaan nuppiin?

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #16 : 25 Huhtikuu, 2009, 10:49:49 »
Hep... Älä vaiha mitään vielä. Mittaa nupin kierrokset, ovat todennäköisesti jotain 1450-1600. Jos näin on nosta kierrokset leijunnassa yli 1650 ja idlellä ainaki 1900. Loppuu ne vapinat. Knightin nupissa on tuommonen ominais vapina juurikin tuossa 1450 ja 1600 välimaastossa riippuen lepatuskumien lujuudesta.
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #17 : 25 Huhtikuu, 2009, 19:23:40 »
Tarkista myös lapojen kireys, jos on liian kireellä niin kone vapisee kuvailemallasi tavalla pienillä kierroksilla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tipi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #18 : 31 Toukokuu, 2009, 10:13:09 »
Moi !

Sportin tärinä "tanssi" vaivasi koko kevään ja nyt se loppui.
Vaihdoin pääakselin ja puhdistin yksisuuntalaakerin joka oli jumissa,toimenpiteet tehtyäni kokeilemaan takapihalle."Tanssi" oli loppunut mutta pientä väristystä tuli tietyllä kierrosalueella,juuri siinä kun kopteri leijui.Nostin reilusti kieroksia ennen kuin kopteri nousee leijuntaan ja pienetkin vapinat loppuivat  ;D ( Olen ONNELLINEN ) ;).Jotenkin tuntuu mahdottomalta että pääakseli olisi voinut vääntyä säilytyksessä,koska kokeilin sitä yksisuuntalaakeria ja se on taas jumissa , (uutta odotellessa) pakko harjoitella lentoa vähän.
Sellainen ero oli pääakselilla että vanha oli umpinainen ja uusi on "putkesta tehty",sitä en tiedä kumpiko on kovempaa rautaa.
Lopputulos:
Joko viimeinen lasku syksyllä oli liian kova että pääaseli vääntyi tai sitten se on vääntynyt itsekseen  ;).
Kierrosalueen nostaminen lopetti pienimmätkin vapinat.
Ja vähän "ONNELLINEN" sportin omistaja 

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: sportin tärinä
« Vastaus #19 : 31 Toukokuu, 2009, 13:36:25 »
Compassilla se ontto pääakseli on lujempi ku umpinainen...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
14466 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2010, 12:13:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
4635 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2011, 13:07:26
kirjoittanut taski63
14 Vastauksia
9723 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2012, 08:38:06
kirjoittanut Eispii
8 Vastauksia
16365 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2012, 00:10:48
kirjoittanut Tohtori R
7 Vastauksia
3902 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2014, 22:27:40
kirjoittanut mikek