Kirjoittaja Aihe: Align T-rex 600 N vai E  (Luettu 5591 kertaa)

mikko93

  • Vieras
Align T-rex 600 N vai E
« : 01 Kesäkuu, 2008, 22:00:40 »
Morientes!

Tässä vuoden mittaan olisi tarkoitus hommata eka kopteri. Uusi ohjain (Spektrum DX7) on jo tulossa ja sillä tarkoitus simulaattorilla vähän harjoitella.
Joten olen ajatellut ensimmäiseksi kopteriksi vaatimattomaa Align T-rex 600, mutta suurimpana kysymyksenä on että nitro vai sähkömoottorilla? Mitä käytännön eroja niillä on esim. tehojen ja lentoaikojen suhteen?
Paljonko tuommoisella kopterilla sitten nousee ylimääräistä painoa, koska kameraa (200-600g) on tarkoitus joskus tulla kyyditsemään tuolla? Ja miten nuo robben auto-stabilizaattorit toimii oikeasti? Olisi varmaan kuvatessa hyvä :) Ja semmoinen vielä, että paljonko tuo kopteri siis tarvitsee kanavia minimissään? Jos on seitsemän kanavainen radio niin jää kai siitä se yksi ainakin kameran laukaisuun?

Toivottavasti joku joskus jaksaa vastailla

t. Mikko
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2008, 22:02:52 kirjoittanut mikko93 »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #1 : 01 Kesäkuu, 2008, 22:11:17 »
Nitro has lots of oil in the exhaust gas -> bad for camera.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #2 : 01 Kesäkuu, 2008, 22:30:04 »
Tehoja löytyy molemmista reilusti, lentoaika tyylistä riippuen +- 10min. molemmilla. 7 kanavasta jää juurikin se yksi yli kameraan.
(Mukava kun aloittelija on tehnyt pohjatyötä, radio on hyvä, simu niin kuin pitääkin, ja kanavatarpeessakin olttin oikeassa. Jess!)

Erot: Sähkö ei savuta (ehjänä ollessaan) kuten Mnentwig sanoi. Ikävä kyllä Alingin sähkömoottorit tuppaa katkomaan akselinsa. Älä ainakaan ota sähkistä mosalla. NEUta peliin suoraan. Hankintahinta on molemmissa suunnilleen sama, eroa tulee akku vastaan nitro. Että voit lennättää jotakuinkin jatkuvasti, tarvitset ainakin kolme akkua hinnaltaan 300-500€/kpl. Gallonalla fuilia (30€) ajaa noin 10-15 lentoa. Loppupeleissä sähkö ja nitro on lentoaikaan suhteutettuna yhtä kalliita, kyse on siitä mitä voit maksaa könttänä. Pitää myös muistaa että iso akku vaatii tehokkaan laturin, joka myös maksaa rahaa. Fuilia voit tankata kaikenlaisista gallonista 15€ pumpulla... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #3 : 01 Kesäkuu, 2008, 23:39:40 »
Akkuja on hyvä olla 3-4 kpl, että kenttäreissulla kerkeää lentää tarpeeksi, mutta kun otetaan huomioon käyttökohde eli peruslento ja kenties ilmakuvaus, niin siihen käyttöön sopiva Flighpower EVO 6s5000 (joka on akuista parhaimpia) maksaa noin 240€ Britanniasta. 300-500€ maksaa tällä hetkellä isommat 8-12s lipot joita käytetään HV setupeissa lähinnä 3D:ssä.

http://www.realraptors.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=249_251&products_id=3772

Laturiksi 6s akuille riittää loistavasti Bantam BC6:n tapainen vehje, hinta 150€.

Nitro koneet päästää lennon aikana sen verran öljyä pihalle, että ovat huonoin vaihtoehto ilmakuvauksessa. Tärinää on myös yleensä sähkökonetta enemmän. Sähkökone on hiljaisin ja puhtain vaihtoehto.

Align moottoreihin en osaa ottaa kantaa, ihmeelliseltä tuntuu että monesta erilaisesta moottorista (430 ja 600) katkeilee akseleita. Itekkin olen kyllä NEU:sta saanut akselin katki normaalissa torpissa, joten ei nekään ole täysin turvattuja. Syynä voisi olla sitten Alignin akseleissa käyttämän materiaalin laatu /suunnitteluvika, jos noita on useammalle sattunut. Maailmalta en ole kovin monta vastaavaa tapausta vielä sattunut korviin.

Teho ero: Sähkö on tehokkaampaa, mutta kalliimpaa. Nitrolla saa halvemmalla enemmän tehoa, mutta parhaimmillakaan polttomoottoreilla ei saa samaa tehoa kuin vaikkapa 12s lipo setupilla järeän viritysmoottorin kanssa.


-op-
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2008, 23:42:10 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #4 : 02 Kesäkuu, 2008, 07:40:20 »
Tuohon akun hintaa sen verran, että alkuun kyllä pääsee hieman edullisemmallakin akulla. Mulla oli 600E:ssä mm. Aplus 6S 4500mHa akku hintaa 130€ ja toimi yhtä hyvin kuin kalliimmatkin akut. Se on varmaan tosi, että noiden halpisakkujen elinkaari on hieman lyhyempi kuin kaalliimpien.

JRu

seppomikael

  • Vieras
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #5 : 02 Kesäkuu, 2008, 07:52:40 »
Luulisin että myös viissatanen jaksaisi viedä tuollaista puolen kilon kameraa kohtuu hyvin ja lentoaikaa varmasti jäisi >5min. vakioakulla.
Olisi akkukustannukset aivan toiset kun kuussatasessa, mutta vakaudessa ei tarvitsisi paljoakaan tinkiä. Tosin niinkuin JRu sanoikin, niin löytyy maailmalta myös halvempia vaihtoehtoja akuiksi. Ja kotimaisilta kauppiailta voi myös aina kysyä tarjousta varsinkin jos useamman akun ostat kerralla.

Ainakin mainosvideon perusteella Helicommand vakauttaa kopteria aika tavalla. Mutta kun katsoo näitä ilmakuvauksia mitä kaverit täällä ovat julkaisseet niin huomaa että ilman sitäkin pärjää mainiosti! Ja joka tapauksessa peruslennätyksen opettelu on syytä tehdä ilman mitään apuvempaimia.


mikko93

  • Vieras
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #6 : 02 Kesäkuu, 2008, 11:08:12 »
Kiitos vastauksista.
Juurikin tuo akkujen hinta vähän järisyttää. Polttomoottoreista on kokemusta autopuolelta. Ehkä taidan silti kallistua tuohon sähköön, koska jos jotain kuvauskeikkojakin tekee niin äänet ja savut voivat joissain tilanteissa haitata.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #7 : 02 Kesäkuu, 2008, 11:51:00 »
Jos asustelet täällä vanhan "pääkaupungin" seuduilla ja tois puol jokkee niin tuu kattomaan kun nitro pärisee ja heittää smööree ympäriinsä. Itse kuvaus hommiin laittaisin ehdottomastai sähköä kehiin,, ja oikein kun muistelen ::) niin tein tuonne Hawaijin Honoluluun harrastajalle alumiinista sähkö Rexiin pohjalevyt+yms,,tais olla HeliFreakin foorumissa kuviakin.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

mikko93

  • Vieras
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #8 : 02 Kesäkuu, 2008, 12:47:42 »
Tällä Oulun seudulla asustelen. Joo eli taitaa todellakin sähkö olla se valinta. Ja tuota viissatastaki pitää harkita, mutta jos jonku pikkujärkkärinki laittas kyytiin nii voi olla, että tuo 600 jaksaa kumminkin paremmin.
Tuota auto-stabilizaattoria aattelin, että jos ois toisella ohjaimella kamera kääntyvässä päässä nii vois laittaa kopun leijjutukseen stabilizaattorilla ja pyöritellä kameraa toisella ohjaimella. Ei tarvitsisi aina kahta henkilöä kuvia ottamaan`?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #9 : 02 Kesäkuu, 2008, 13:00:36 »
Tuo kameran ja kopterin yhtäaikainen ohjaus vaatii jo tosi järeän radion. Periaatteessa jos löytyy vaan kaksi slideria niin sitten onnistuu. Modaa vaikka yhden servon pyörimään ympäri, jolloin toinen slideri pyörittää kameraa 360 astetta kopukan alla, ja toisella sliderilla säädetään ylös-alas tähtäys. Siihen riittänee normaalin servon 60 asteen kallistus. Silloin esim. Futaban 9C tai JR 9-kanavainen olisi osuvampi valinta kuin DX7, joka käy tähän vähän pieneksi.
Mites ajattelit nähdä minne kamera osoittaa? 2,4gHz pikkukamera tähtäykseen?

Kopterin paikallaan pysyminen varmaan vaatii parhaan mahdollisen heli-commandin, mutta onnistunee.
-flybarless, sedative stabilized head-

mikko93

  • Vieras
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #10 : 02 Kesäkuu, 2008, 13:07:41 »
Tuo kameran ja kopterin yhtäaikainen ohjaus vaatii jo tosi järeän radion. Periaatteessa jos löytyy vaan kaksi slideria niin sitten onnistuu. Modaa vaikka yhden servon pyörimään ympäri, jolloin toinen slideri pyörittää kameraa 360 astetta kopukan alla, ja toisella sliderilla säädetään ylös-alas tähtäys. Siihen riittänee normaalin servon 60 asteen kallistus. Silloin esim. Futaban 9C tai JR 9-kanavainen olisi osuvampi valinta kuin DX7, joka käy tähän vähän pieneksi.
Mites ajattelit nähdä minne kamera osoittaa? 2,4gHz pikkukamera tähtäykseen?

Kopterin paikallaan pysyminen varmaan vaatii parhaan mahdollisen heli-commandin, mutta onnistunee.

Aikoinaan olen ostanut 2.4Ghz pikkukameran josta olen ottanut lähettimen ja laittanut av-sisäänmenon jolla saa muistakin kameroista kuvan lähetettyä. Tosiaan tuo DX7 on jo tilattu, joten kahdella radiolla tai sitten vaan kameran tähtäys helikopterilla itsellään ja pelkkä kameranlaukaisu johon kanavat siis riittävät.

jarpiili

  • Vieras
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #11 : 02 Kesäkuu, 2008, 13:32:17 »
Täältä oulun alueeltahan löytyy sekä 600 että 500 sähkörexit. 600 on Eskypellä ja 500 Illillä. Varmaan niitä saa käydä ihmettelemässä kunhan joskus on lentokelit ja porukka paikalla. Polttisrexiä en tiedä kenelläkään olevan.

-Jari

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #12 : 02 Kesäkuu, 2008, 14:08:59 »
Kopterin paikallaan pysyminen varmaan vaatii parhaan mahdollisen heli-commandin, mutta onnistunee.

Eipä sen nyt ihan millilleen paikallaan tartte välttämättä olla, perus systeemikin riitää. Kamerallahan saa tarkkoja kuvia vaikka kohde vähän liikkuisikin.

Akuiksi 600:seen menee tosiaan melkein mitkä tahansa huonommatkin pakat kuin Flightpower kuten tuo JRu:n ehdottama Aplus.
Niissä tosin saattaa jäädä latauskerrat vähäisiksi, varsinkin Alignin akkuja on porukka saanut pullistumaan parin lennon jälkeen. Riippuu käyttötarkoituksesta ja tavasta käsitellä akkuja.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Align T-rex 600 N vai E
« Vastaus #13 : 02 Kesäkuu, 2008, 14:42:28 »
Ainakin Koivikon Mikalla Raahessa on Nitro Proo... Enköhän tässä kesän mittaa raahaa Mikanki Ahmolle pöristelemään...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2398 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2007, 15:04:17
kirjoittanut Julle
6 Vastauksia
4937 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2008, 12:29:25
kirjoittanut riku
11 Vastauksia
5219 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2008, 17:58:29
kirjoittanut Jyri
5 Vastauksia
3323 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2010, 22:55:47
kirjoittanut Vatkain
8 Vastauksia
5654 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2012, 00:03:30
kirjoittanut jkkmobile