Kirjoittaja Aihe: Futaba 8FG ohjelmoiminen?  (Luettu 1474 kertaa)

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Futaba 8FG ohjelmoiminen?
« : 21 Huhtikuu, 2012, 12:49:22 »
Nyt on suuri ongelma ton masinan ohjelmoinnin kanssa. Englannin hallintani on kohtalainen/heikko, mutta kaikkean en ymmärrä. Elikkä tarvisi saada hakatuksi noi asetukset tonne radioon. Kopterini on kyoshon galiber 4. olisiko kellään antaa ohjeita miten ne tulisi siellä olla. En ole koskaan ennen vastaavaa tehnyt joten ohje saisi olla sen mukaan. Kun nyt saisi sinne laitetuksi noita asetuksia. niin on tarkoitus että joku ketä niistä oikeesti ymmärtää tarkistaisi ne ja samalla kokeilisi että kopteri käyttäytyy niin kuin pitää. Itse olen vasta aloittelija.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2020
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Futaba 8FG ohjelmoiminen?
« Vastaus #1 : 21 Huhtikuu, 2012, 14:13:06 »
Tuota on aika vaikea aukottomasti selittää näkemättä samalla kopteria. Moni asetus riippuu niin monesta asiasta.
Helpoimmalla päästäisiin jos joku pääsisi katsomaan/jos itse pääset jonnekin lennätyspaikalle käymään kopterin ja radion kanssa. Eli missäspäin suomea liikut?

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Futaba 8FG ohjelmoiminen?
« Vastaus #2 : 22 Huhtikuu, 2012, 11:18:54 »
Tämä ei ehkä suoraan auta kysyjää, mutta liittyy otsikkoon. Olen itsekin newbienä  tuskaillut ja tuskailen vieläkin  saman laitteen ohjelmoinnin kanssa.

Futaban manuaali on melko puhdas referenssiluettelo, toiminnot ovat erikseen selitettynä muttei juurikaan niiden välisiä yhteyksiä (sanakirja ilman kielioppia ja lauserakenteita). Ilmeisesti suuressa maailmassa on tapana että aina "joku muu" tekee käyttäjälle radion asetukset, ja "joku muu" ymmärtää kaiken pelkästä referenssimanuaalista. Minusta olisi kuitenkin kohtuullisen oleellista tietää radionsa toimintalogiikka.

Asiat alkoivat loksahtaa kohdilleen  Futaba8FG -wiki -sivuston avulla, http://futaba8fg.wikidot.com/start
Siellä  ei ole kovin paljoa mutta sitäkin selkeämmin kirjoitettuja dokumentteja, esim. heti etusivun alareunassa "Supplementary notes" on erinomainen manuaalin kaveri. Liidokeille ja muille kiinteäsiipisille on täsmäoppaita, muttei vielä koptereille.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Futaba 8FG ohjelmoiminen?
« Vastaus #3 : 25 Huhtikuu, 2012, 09:23:04 »
Asustelen tääl turussa. Kopterista upuu vielä servot ja gyro. Tarkoitus olisi hakea ne ensiviikolla. Olen jotenkin nyt saanut joitain tietoja hakatuksi tonne radioon jotta voin harjoitella sen kanssa tolla simulla. simuna minulla on reflex. muuten kone lentää kohtalaisesti mutta kun otan ylös alaisin kopteri tippuu heti alas. joku ei siis ole kohillaan. kopterin pyrstö kanssa vaeltaa koko ajan tossa simussa. Paatisillahan on kenttä tässä vieressä johon ajattelin sitten poiketa koneen kanssa jos siellä olisi vaikka joku paikalla ketä noista ymmärtää. Nyt on mietinässä mimmoisen gyron otan vaihtoehtoina on  futaban gy502 ja gy701. riipuen onko toi governor hyvä lisä olla kopterissa ainakin ensialkajalle. myyjä ainakin sanoi että kaasukäyrä ei silloin olisi oltava niin tarkka, kun governor korjaa arvoja hiukan (jos ymmärin oikein). hintaahan on tietenkin heti enemmän, mutta haluan toimivat vehkeet. Tarkoitus on myös laittaa joku kohtalainen kamera siihen kopteriin josku kiinni kuhan oppisi edes kunnolla sitä ohjaamaan. toiveita on esitetty että ottaisi noita ilmakuvia kämpistä! siihen olen vaan meinannut että saataa vielä tovi mennä että ollaan siinä pisteessä.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Futaba 8FG ohjelmoiminen?
« Vastaus #4 : 26 Huhtikuu, 2012, 07:05:01 »
Asustelen tääl turussa. Kopterista upuu vielä servot ja gyro. Tarkoitus olisi hakea ne ensiviikolla. Olen jotenkin nyt saanut joitain tietoja hakatuksi tonne radioon jotta voin harjoitella sen kanssa tolla simulla. simuna minulla on reflex. muuten kone lentää kohtalaisesti mutta kun otan ylös alaisin kopteri tippuu heti alas. joku ei siis ole kohillaan. kopterin pyrstö kanssa vaeltaa koko ajan tossa simussa. Paatisillahan on kenttä tässä vieressä johon ajattelin sitten poiketa koneen kanssa jos siellä olisi vaikka joku paikalla ketä noista ymmärtää. Nyt on mietinässä mimmoisen gyron otan vaihtoehtoina on  futaban gy502 ja gy701. riipuen onko toi governor hyvä lisä olla kopterissa ainakin ensialkajalle. myyjä ainakin sanoi että kaasukäyrä ei silloin olisi oltava niin tarkka, kun governor korjaa arvoja hiukan (jos ymmärin oikein). hintaahan on tietenkin heti enemmän, mutta haluan toimivat vehkeet. Tarkoitus on myös laittaa joku kohtalainen kamera siihen kopteriin josku kiinni kuhan oppisi edes kunnolla sitä ohjaamaan. toiveita on esitetty että ottaisi noita ilmakuvia kämpistä! siihen olen vaan meinannut että saataa vielä tovi mennä että ollaan siinä pisteessä.

Hei,

Ilmeisesti kopterin ylösalaisin kääntäessä sinulla loppuu kaasu koneesta? Eli siis sammuuko se kopteri? Jos näin sinun täytyy tehdä mankkaan idle up -tila, jossa kaasukäyrä on tasainen alusta loppuun, että kierrokset pysyy samana vaikka tikun laittaisikin alas.

Gyro asiasta ja governorista sen verran, että helpottaisi huomattavasti jos kertoisit minkälainen kopteri sinulla on. Toisaalta taitaa kaikki nykyaikaiset gyrot (pl. kiinan kopiot) olla helppoja ohjelmoida ja hyviä pitämään perää.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Futaba 8FG ohjelmoiminen?
« Vastaus #5 : 29 Huhtikuu, 2012, 09:09:07 »
hei caliberr 4 ohjekirjasta löytyi kohta missä lukee "Main rotor pitch adjustment guide".

sit on anettu arvoja                               low pitch              hover pitch               high pitch
hoovering practice and usual flight          -2                               5                             10
autorotation (with throttle hold)              -5                               5,5                          12
idle up (loops, stall turns)                        -3                               3                              9
idle up 2 (rolls)                                         -5                               2                              7

Elikkä saako noista arvoista lasketuksi noi lapakulma ja kaasukäyrät tohon mankkaan?
Vai onko arjova jotka täytyy säätää tohon helikopteriin?
Löytyy caliberin ohjekirjasta sivulta 36
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
2802 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2008, 21:29:27
kirjoittanut JJA
3 Vastauksia
1451 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2010, 16:13:30
kirjoittanut J.4.R.K.K.0
4 Vastauksia
1692 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2010, 09:52:33
kirjoittanut JCA
43 Vastauksia
15225 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2011, 16:28:18
kirjoittanut Timo Huhtamäki
2 Vastauksia
1616 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2011, 21:22:30
kirjoittanut SJo1