Kirjoittaja Aihe: Skookum SK-720 Flybarless System  (Luettu 1371 kertaa)

Poissa DM

  • Tavallinen torppari
  • ***
Skookum SK-720 Flybarless System
« : 19 Huhtikuu, 2012, 21:37:30 »
Skookum SK-720 on ollut markkinoilla jo tovin, mutta sille ei ole vielä omaa ketjua tällä aihealueella. Korjataan siis myös tuon SK-540:n esilletulon myötä tilannetta.

SK-720 on kuusiakselinen FBL-purkki, joka korvaa gyron ja vastarin. Ominaisuuksia:

  • Optionaalinen self-leveling
  • Governor
  • Lennon loggaus ja uudelleentoisto
  • Datan loggaus
  • Asetuksien ohjelmointi tietokoneella, halutessa wizardien avulla
  • Tarvittaessa erillinen Skookum Powerbus-yksikkö suurempaa virrankestoa varten

Alkuun esittelymielessä Skookumin mainoskuvia:

FBL-yksikkö


Powerbus


Käyttöliittymä


Datan tallennus


Lennon tallennus ja toisto



Skookumin sivut: http://www.skookumrobotics.com/products/sk-720-flybarless-system/
mCPX brushless | DX7

Poissa DM

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vibration data
« Vastaus #1 : 19 Huhtikuu, 2012, 22:41:15 »
Esimerkkinä datan loggauksesta viime viikonlopun lento Protosilla. Itse kone on vasta muodostumassa lentäväksi kapistukseksi, joten viimeistelyä ei ole vielä tehty. Logeista saadaan kuitenkin vihjeitä miten tulisi jatkaa.

USB-piuha siis kiinni läppäriin, jolloin logit näkyvät tiedostoina, jotka aukeavat Skookumin data viewerillä. Logista nähdään, että valitun ajankohdan korkein piikki on yli kymmenen G:tä. Tämä on aivan liian suuri värinä, ja siksi käyttöliittymäkin siitä varoittaa.

Käytännössä liian korkeat värinät huonontavat lento-ominaisuuksia, ja 10G:n kohdalla SK720 sulkee self-levelingin pois käytöstä, sillä kone ei enää tiedä riittävän tarkasti miten päin se on.

Data viewer näyttää myös, että värinät ovat n.220Hz:n taajuudella pääasiassa ylös-alas suunnassa. 220Hz on 13200 kierrosta minuutissa.  Nuppikierrosten ollessa noin 2400, tuo taajuus osuu perän nopeuteen. Toisin sanoen kannattaa lähteä etsimään ratkaisua perälapojen tasapainotuksella.

Tälläisen login ollessa käytössä perälavat saa parhaiten tasapainotettua yrityksen ja erehdyksen kautta. Eli teippi toiseen lapaan, katsotaan mihin suuntaan värinät menivät: tilanteen huonontuessa vaihdetaan lapaa, muuten viilataan teipin määrää.

Käsittääkseni kaikki FBL-purkit ovat enemmän tai vähemmän herkkiä värinöille. Datan ollessa käytössä voi ensinnäkin todeta värinöiden olemassaolon, mutta myös saadaa tietoa miten ne poistetaan. Kääntöpuolena voi olla turhakin optimointi.

Aikanaan T-Rexin omituisten logien kanssa kysyin helifreakista apuja, ja viisitoistaminuuttia kysymykseni jälkeen tuli vastaus, että moottorin laakerit ovat entiset. Ja näinhän ne olivat. Eli osaava henkilö näkee käppyröistä hyvin nopeasti kopterin mekaaniset viat.

mCPX brushless | DX7

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Skookum SK-720 Flybarless System
« Vastaus #2 : 20 Huhtikuu, 2012, 14:36:56 »
Vaikuttaa varsin pätevältä laitteelta.

Jonkinlaista tärinäloggeria / mittaria on tullut harkittua ja tuossahan se olisi samassa paketissa.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Skookum SK-720 Flybarless System
« Vastaus #3 : 20 Huhtikuu, 2012, 15:26:19 »
Vaikuttaa varsin pätevältä laitteelta.

Jonkinlaista tärinäloggeria / mittaria on tullut harkittua ja tuossahan se olisi samassa paketissa.

löytyy myös V-Barista. sekä login muodossa että reaaliaikaisena
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
2122 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2009, 11:21:27
kirjoittanut miccot
2 Vastauksia
1273 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2010, 12:32:28
kirjoittanut Mikka
10 Vastauksia
4481 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Kesäkuu, 2015, 23:04:31
kirjoittanut Matti Häkkinen
38 Vastauksia
11200 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Helmikuu, 2015, 22:07:59
kirjoittanut TeroS
3 Vastauksia
2212 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2015, 13:46:41
kirjoittanut TeroS