Tuli tuossa keväällä ostettu ESKYn Belt-CPX vaikka foorumeilla paljon Belttejä haukutaankin. Itsellä valintaan vaikutti rajoittunut budjetti ja kokemuksen puute 6-kanavaisista helikoptereista. Olen aikaisemmin vain lennellyt Lama V4 coaksiaali kopterilla ja harrastanut polttomoottorilentokoine ita, mutta niillä lentämistä ei voi kopterilentämiseen verrata.
Ennen ensilentoa Beltti tuli säädettyä Youtuben nuttcaze:n ohjeiden mukaan. En usko että beltti olisi suoraan laatikosta lentänyt, tai ainakanaan hyvin sillä peräservo oli aivan liian takana ja swashplate ihan vinossa kun trimmit oli keskellä. Lisäksi painopiste oli todella paljon takana. Edes parin sentin stryrox pala akun taakse ei auttanut painopistettä kohdilleen vaan jouduin turvautumaan huonoon vaihtoehtoon, eli auton lyijypainoja kahden vakioakun etuosaan. Elektroniikkaa en lähtenyt siirtämään koska seuraavat akut jotka Belttiin hommaan saavat olla isompia kapasiteeltiltaan, jolloin painoa kopterin eteen tulee myös lisää. Kätevä tapa kopterin tasapainotukseen oli kun otti kopterista nupin pois ja langan laittoin pääakselin reijästä ja nosti kopteria pöydällä siitä.
Lapakulmien ja lapauran säädön jälkeen (keittiössä sidontaliinalla kopteri pöydässä kiinni) ensilentokin sujui kesäkuun alussa oikein mallikkaasi. Kopteri leijui nätisti harjoitusjalasten kanssa 1-3m korkeudella.
Ensilennon jälkeen olikin muutaman viikon tauko ennekuin kesäloma alkoi juhannukselta ja oli enemmän vapaa-aikaa lennellä. Akku toisensa jälkeen itseluottamus kasvoi ja 9 akun jälkeen otin harjoitusjalaksetkin pois. Pari viikkoa kun olin ollut lomalla, kelit huononivat ja mökillä itä-suomessa sade ja ukkonen haittasi lentelyä. Yhteensä Belttillä on tullut lennettyä 32 akullisen verran ilman torppeja, johon olen tyytyväinen koska akkujen lataamiseen meni paljon aikaa ja lisäksi alle vuoden ikäinen juniori on vienyt oman leijonanosansa kesälomasta.
Viimeisen kymmenen akullisen aikana on tullut jo lennettyä vähän enemmän nopeaa lentoa. Mökillä oli hyvä lentää hakkuuaukealla, mutta nyt kaupungissa ei ole oikein paikkaa kuin leikkipuiston vieressä on pieni aukea jossa ei mahdu kuin leijuttelemaan kopteria paikasta toiseen.
Vielä en ole uskaltanut idle uppia laittaa päälle joten lentelyt on mennyt normaali modella. Sen kyllä huomasin että kun beltissä äkkiä kaasua antaa niin perä pyörähtää joka kerta eikä gyro gainilla tunnu olevan mitään vaikutusta tuohon. Osaako joku tietävämpi sanoa onko vika ESKYn halpis hh gyron vai eikö ESKYn peräservo pysy mukana?
Itse voin kyllä suositella Belt-CPX:ää jos tiukan budjetin kopteri pitää ostaa ja kunhan vain muistaa tarkistaa kaikki säädöt ja tasapainot ennen ensilentoa.
Miinusta tosiaan noista originaali 1800mAh akuista. Liian kevyitä tuohon kopteriin ja nykyään toimitetaan jollain banaani liittimellä jollaista en bantamin laturiin mistään saanut, niin jouduin vaihtamaan akkujen ja noparin liittimet noihin Hobbykingin keltaisiin. Lisäksi nuo originaali akut eivät varmana kestä yli 1C lataamista, joten eipä niitä tullut pikaladattua ja kesä meni suurinpiirtein odotellessa akkujen lataantumista, tai ainakin sellainen mielikuva jäi että kaksi akkua oli nopsaan tyhjät ja sit taas odottamaan niiden latautumista. Onneksi en ole ladannut ESKYn mukana tulleella laturilla, koska sillä kuulemma menee vielä monta kertaa kauemmin akkujen latauksessa.
Ensi kesäksi pakko ostos on Hobbykingistä 6kpl Turnigy lipoly tai Turnigy nano-tech akkuja ja mahdollisesti sellainen parallel charging board, jolloin akkuja voisi ladata rinnan. Kuudella akulla saisi jo mukavasti lisää lentoaikaa. Ja kyllä varmaan joskus tulevaisuudessa vielä pitää hommata kunnon radiolaitteet ja alu/hiilikuitu kopteri.
Ainiin yksi "torppi" tuli loman loppupuolella, kun ikean hylly petti seinästä ja Lama ja Belt kopterit radioineen putosivat lattialle vähän vajaa 2m korkeudesta. Radiolaitteista ja Beltistä ei hajonnut mitään, mutta Laman koppa meni säleiksi ja ikean hyllyyn tuli iso lommo.